Keuze accu bij vervanging

Tom D

Actief lid
Vroeger, toen de mannen nog van staal waren, haalde je een accu, gaf aan de verkoper aan hoeveel AH die moest kunnen leveren, en dan zat de nieuwe accu er binnen 10 min. in.
Tegenwoordig is het vervangen van een accu ongeveer net zo ingewikkeld als de eerste maanlanding:D
 

mwhite

Forumguru
zo klaar voor de winter..
even tip lever je oude accu in bij een ijzerhandel.
krijg je er nog wat voor....
 

BigCheese

Forumguru
Vroeger, toen de mannen nog van staal waren, haalde je een accu, gaf aan de verkoper aan hoeveel AH die moest kunnen leveren, en dan zat de nieuwe accu er binnen 10 min. in.
Tegenwoordig is het vervangen van een accu ongeveer net zo ingewikkeld als de eerste maanlanding:D
Toevallig net een andere startaccu in mijn camper gezet, en daar gaat het nog op de oude manier gelukkig. En die camper is nog niet zo heel oud (uit 2013), maar geen start-stop systeem of iets dergelijks.
Overigens koppel ik jaarlijks de massa af van de startaccu als ik hem voor de winter wegzet, ook geen enkel probleem.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Leuk om te lezen dat zo'n topic toch nog zoveel stof doet opwaaien.

@oco1979 Bij het wissen van de foutcodes kwam de melding 'accu zwak' terug. De dag erop, tijdens een lange rit, geen enkele melding meer gekregen.

Je moest eens weten hoeveel foutmeldingen er op popte toen de oude accu eruit gehaald werd en de nieuwe aangesloten werd. Maar de meeste zijn ook zo weer weg.

Geloof ook niet dat accu's nét voor levering afgevuld worden of iets dergelijks. Zeker de EFB en de AGM (auto) accu's worden zo vanuit de fabriek naar de leveranciers verscheept, en staan vervolgens op de plank totdat ze verkocht worden.

Dat kun je ook zien aan de sticker die over de bovenkant zit. Bij mijn scooter accu heb ik inderdaad wel eens vloeistof moeten vullen en vervolgens zo'n strip erop moeten klikken.

Ik heb overigens expres voor weer een EFB accu gekozen ipv. een AGM. Ondanks dat ik het topic voorbij heb zien komen waar geopperd wordt over een hitteschild.

@Tom D Dat valt ook wel weer mee, ik wilde het alleen vooraf allemaal op een rijtje hebben, vóórdat ik klakkeloos een accu koop en deze vervolgens niet compatible zou blijken te zijn. Achteraf gezien is het een fluitje van een cent, mits je ook de juiste mensen kent voor het inleren natuurlijk.
 

brepus13

Forumguru
Én nog even 200€ in de zak houden ;)

altijd fijn als je zelf iets kunt maken, geeft toch soort van voldoening (mij wel tenminste ).
 

marwin

Forumguru
Ik ben een beetje eigenwijs geweest en toch een AGM accu gekocht (bijna geen prijs verschil).. Omdat veel VAG. autos ook gewoon standaard met AGM type accu's onder de motorkap worden geleverd. Als ik het type aanpas (naar fleece) bij het inleveren dan moet dit toch wel goed gaan? Of vraag ik nu om problemen?
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Ga je geen spijt van krijgen. Fijne accu!
Ff waardes veranderen waarschijnlijk vab 69 naar 70 Ah en dan heb je voor de winter weer een frisse accu!
 

brepus13

Forumguru
Terugweg starte hij wel weer redelijk netjes maar er gaat gewoon een nieuwe in. #klaarvoordewinter

ik ga eens even kijken hoe dat inleren gaat maar verwacht geen probleem!
 

Captain Hook

Forumguru
Ik begin me inmiddels ongerust te maken... ;)
Hoe kan het toch zijn dat de accu in onze Roomster (af fabriek, nu al 10 jaar geleden) het nog steeds prima doet? :pieker:
 

ertromp

Forumguru
Ik begin me inmiddels ongerust te maken... ;)
Hoe kan het toch zijn dat de accu in onze Roomster (af fabriek, nu al 10 jaar geleden) het nog steeds prima doet? :pieker:
Geluk:
Zonder geluk vaart niemand wel
Dat is meer geluk dan wijsheid
Die het geluk vindt die mag het oprapen

En ga zo maar door
 

brepus13

Forumguru
Ik heb bij mijn eerdere auto’s (diesels) nooit een accu vervangen. Ik reed 35-45k per jaar. Mijn S2 was de eerste diesel waarvan ik de accu heb moeten vervangen.... en de fabia benzine en de O3 nu! Vanuit mijn referentie kader is het dus een Skoda dingetje ;)
 

Tees

Donateur
Geluk is inderdaad een factor, met enige regelmaat lange stukken rijden (zoals de meeste diesels doen) is ook heel goed voor accu's. S/S is dan weer wat minder fijn voor accu's. En de capaciteit maakt natuurlijk ook uit, té groot is niet goed omdat de accu dan niet voldoende opgeladeb wordt, te krap zakt ie uiteraard sneller onder de benodigde capaciteit. En als je wat meer ruimte hebt in de CCA, dan kan ie t ook zomaar een stuk langer blijven doen voordat je startproblemen krijgt.

En zo doen sommige mensen met hetzelfde type accu 3 jaar en anderen 10 (al is 10 jaar wel veel geluk hoor, @Captain Hook!). De meeste accu's gaan zo'n 3-6 jaar mee (de mijne zit nu op 4 jaar, en lijkt ietsjes minder te worden voor m'n gevoel. Binnenkort eens aan de accutester laten hangen).
 

oco1979

Forumguru
gemiddeld 5 jaar ga de accu mee.

Ook te zien hoe de accu gebruikt is.

Lange of korte afstanden.

Op gebied van SS, leg die altijd af, vind dat persoonlijk niet echt aangenaam.

Technisch vlak ook niet echt dat.

Bij me werkvoertuig iveco daily heb ik zelf de stekker van de min accusensor los gekoppeld.

Nu altijd 14,5 Volt ipv wisselde voltage die bij het afremmen omhoog ging.

Velen zeiden dat accu vlug ging defect zijn.

Nu 3,5 jaar en 310.000km +/- verder start die nog altijd perfect.

Waartegen men collega met idem jaar en kmstand al 2 accu's defect en zelf een starter vervangen hebben.(waarbij het systeem origineel is gebleven).

Bij men S2 had ik in het begin ook eens stekker los gemaakt, maar deze ging minder laden dan bij de iveco.

Dan maar oem gelaten en dan maar via knopje afzetten.
 

brepus13

Forumguru
De levering ging niet helemaal vlekkeloos vandaar nu pas de nieuwe accu erin gezet.

via obd11
Module 19 => aanpassingen => accu aanpassing

hier vul je nieuwe AH in, een nieuw serienummer en merknaam. Als laatste kun je evt ook hier aangeven welk type accu het is. (Efb).

opslaan en klaar. Verander wel het serienummer zodat de auto weet dat er een nieuwe is.

volgens mij is dit alles.

Hou er rekening mee dat een aantal storingen niet direct weg zijn ivm je stuurhoek sensor. Even starten, wegrijden en beide kanten op sturen en je kunt ze alsnog verwijderen.
 

oco1979

Forumguru
Deze week wat opleiding gehad over accu en plaatsing.

Als je idem accu van het zelfde merk en AH en A zou je die niet moeten inleren.

Zal na een paar ritten laden zoals het moet.

Nu is het bij deze wel geen probleem om toch in te leren.

Hierbij zal die direct goed laden.


BEM code is niet erg als je die niet hebt.

Daar kan je eender welke code invullen.

Hiebij best bij het nieuw inleren iets anders zetten. Kan soms gebeuren dat die anders foutmelding heeft.

Sta er 1111111111 kan je 1234567899 of 2222222222 enz.....

Wel zeker bij het inleren of het een efb of agm is.

(hebben verschillende laadtoestanden)

Website
https://www.varta-automotive.com/nl-be

dan batterij zoeker.

handig hierbij dat die laat zien welke accu er in mag.

Sommige gevallen kan je loodaccu of efb of agm kiezen.

Vooral rond het jaartal 2012+/- ,wanneer start/stop begon.

Na dat jaartal zal het meestal EFB of AGM zijn.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Slik. Net besloten dat de garage (VAG Car service Bergschenhoek) er een nieuwe EFB accu in mag zetten. Ging (standaard) 10% onder de dealer prijs zitten maar vroeg toch 420 euro.

Nou heb ik geen OBD of vergelijkbaar en is het zorgeloos de auto weer ophalen mij ook wat waard maar ik voel m toch wel in de portemonnee...

Ca. 8 jaar meegegaan. Startte op koude dagen moeizaam (meerdere seconden en omwentelingen startmotor) en had volgens garage nog 30% restcapaciteit. Enkele keren de melding 'accu zwak' gehad.



Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
 

Rallye

Forumguru
Ik heb even gekeken, maar de vervanging van mijn accu (op de Octavia 3RS) inclusief inleren kostte €211,39......

Bij mijn Bosch Car Service (ex Skoda dealer).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan