Huib 190pk DSG-7 4x4 SB
Senior Member
Gisteren terug gekomen van vakantie, dus vandaar mijn late reactie.Bij een volgende vakantie met de caravan neem ik alle tips mee, zoals hogere bandenspanning achterwielen, hogere kogeldruk en meer gewicht in de auto. AKS 3004 zit al op de caravan en laat er ook Alko ATC opzetten.
http://www.alko-tech.com/nl/al-ko-trailer-control-atc
Feit blijft dat de Karoq zonder caravan minder stabiel is dan de Yeti. Van zijwind, wegoneffenheden en zuiging van voertuigen merk je veel meer, wat nog versterkt wordt met een caravan erachter.
Ik heb ruim 3000km gereden met de combinatie Kodiaq/Knaus en zonder problemen. Ook ik vond in het begin de combinatie wat zoekerig, onzeker en instabiel. Na wat zaken uitgesloten te hebben, heb ik de volgende zaken geregeld;
De banden van de caravan harder opgepompt (4.6 bar)
100 kg kogeldruk
De banden van de Kodiaq achter naar 3.0 bar en voor naar 2.7 bar
Zware spullen voor zover dit gaat tussen de voorstoele en de achterbank op de bodem
alsmede zware spullen in de achterbak, maar zoveel mogelijk voor of op de achteras.
Dit heeft bij ons geresulteerd in een veel prettiger en geen nerveus rijgedrag met prima prestaties en ook weinig
zuiging door plotseling inhalende bussen of bestelbusjes en caravancombinaties!
Onze caravan is ook voorzien van Alko ATC en weegt in totaal 2150 kg.
De Kodiaq 2.0 diesel met dsg en 190 pk heeft geen enkele moeite met het treingewicht ook niet bij inhalen met 110 km/uur.
Wel heb ik de auto laten tunen naar 240 pk en is ook de dsg getuned en is eveneens de trailer stabilety control (TSC)
aangezet, aangezien deze in de software niet is geactiveerd.
Dus alles bij elkaar nu tevreden met het geheel. Hopelijk gaat dat bij jou, na enige aanpassingen cq. veranderingen
ook lukken.
Succes ermee!