Karoq met caravan geen fijne combinatie?

Bij een volgende vakantie met de caravan neem ik alle tips mee, zoals hogere bandenspanning achterwielen, hogere kogeldruk en meer gewicht in de auto. AKS 3004 zit al op de caravan en laat er ook Alko ATC opzetten.
http://www.alko-tech.com/nl/al-ko-trailer-control-atc
Feit blijft dat de Karoq zonder caravan minder stabiel is dan de Yeti. Van zijwind, wegoneffenheden en zuiging van voertuigen merk je veel meer, wat nog versterkt wordt met een caravan erachter.
Gisteren terug gekomen van vakantie, dus vandaar mijn late reactie.
Ik heb ruim 3000km gereden met de combinatie Kodiaq/Knaus en zonder problemen. Ook ik vond in het begin de combinatie wat zoekerig, onzeker en instabiel. Na wat zaken uitgesloten te hebben, heb ik de volgende zaken geregeld;
De banden van de caravan harder opgepompt (4.6 bar)
100 kg kogeldruk
De banden van de Kodiaq achter naar 3.0 bar en voor naar 2.7 bar
Zware spullen voor zover dit gaat tussen de voorstoele en de achterbank op de bodem
alsmede zware spullen in de achterbak, maar zoveel mogelijk voor of op de achteras.
Dit heeft bij ons geresulteerd in een veel prettiger en geen nerveus rijgedrag met prima prestaties en ook weinig
zuiging door plotseling inhalende bussen of bestelbusjes en caravancombinaties!
Onze caravan is ook voorzien van Alko ATC en weegt in totaal 2150 kg.
De Kodiaq 2.0 diesel met dsg en 190 pk heeft geen enkele moeite met het treingewicht ook niet bij inhalen met 110 km/uur.
Wel heb ik de auto laten tunen naar 240 pk en is ook de dsg getuned en is eveneens de trailer stabilety control (TSC)
aangezet, aangezien deze in de software niet is geactiveerd.
Dus alles bij elkaar nu tevreden met het geheel. Hopelijk gaat dat bij jou, na enige aanpassingen cq. veranderingen
ook lukken.
Succes ermee!
 

Witte Yeti

Actief lid
Gisteren terug gekomen van vakantie, dus vandaar mijn late reactie.
Ik heb ruim 3000km gereden met de combinatie Kodiaq/Knaus en zonder problemen. Ook ik vond in het begin de combinatie wat zoekerig, onzeker en instabiel. Na wat zaken uitgesloten te hebben, heb ik de volgende zaken geregeld;
De banden van de caravan harder opgepompt (4.6 bar)
100 kg kogeldruk
De banden van de Kodiaq achter naar 3.0 bar en voor naar 2.7 bar
Zware spullen voor zover dit gaat tussen de voorstoele en de achterbank op de bodem
alsmede zware spullen in de achterbak, maar zoveel mogelijk voor of op de achteras.
Dit heeft bij ons geresulteerd in een veel prettiger en geen nerveus rijgedrag met prima prestaties en ook weinig
zuiging door plotseling inhalende bussen of bestelbusjes en caravancombinaties!
Onze caravan is ook voorzien van Alko ATC en weegt in totaal 2150 kg.
De Kodiaq 2.0 diesel met dsg en 190 pk heeft geen enkele moeite met het treingewicht ook niet bij inhalen met 110 km/uur.
Wel heb ik de auto laten tunen naar 240 pk en is ook de dsg getuned en is eveneens de trailer stabilety control (TSC)
aangezet, aangezien deze in de software niet is geactiveerd.
Dus alles bij elkaar nu tevreden met het geheel. Hopelijk gaat dat bij jou, na enige aanpassingen cq. veranderingen
ook lukken.
Succes ermee!
Dank voor je reactie. Afgelopen week zijn we met de caravan naar de Veluwe gereden. Op advies van een aantal forumleden heb ik de banden van de Karoq voor op 2.7 en achter op 3.2 bar gezet. De kogeldruk op 80 kg (75 kg is door Skoda geadviseerd). Ook de auto wat zwaarder beladen dan voorheen. De stabiliteit is daardoor iets verbeterd, maar vind de combinatie nog steeds wat zoekerig en gevoelig voor zuiging van inhalende auto's en busjes. In vergelijking met de Yeti nog steeds en stuk minder stabiel.
 

Witte Yeti

Actief lid
Je zou de eerste zijn die daar een fatsoenlijk antwoord wegkrijgt...

Bla, bla, bla, voor technische aspecten verwijzen wij u graag door naar uw Skoda-dealer...


Ik denk niet dat ik er meer dan 10 woorden naast zit!
:mad:
Na de 2e keer gebeld te hebben, inmiddels 4 weken na mijn email werd ik gebeld door Skoda customer Care. Hierna is er contact geweest tussen de dealer en Skoda customer care. Tevens heeft Skoda cc uitgezocht over er over mijn probleem meer klachten zijn binnengekomen.
Uiteindelijk conclusie is dat het weggedrag wat ik ervaar bij mijn Karoq een producteigenschap is en ze op dit moment niets voor me kunnen doen.
 

EdK

Forumguru
bij mijn Karoq een producteigenschap is en ze op dit moment niets voor me kunnen doen.
:deuk::deuk:

Had je een ander antwoord verwacht ?
Wanneer kunnen ze wel wat voor je doen ?

Dus je gaat het accepteren en zo verder blijven rijden, of ga je toch een experiment aan met Antera..?
 

Witte Yeti

Actief lid
:deuk::deuk:

Had je een ander antwoord verwacht ?
Wanneer kunnen ze wel wat voor je doen ?

Dus je gaat het accepteren en zo verder blijven rijden, of ga je toch een experiment aan met Antera..?

Ik had niet zo veel hoop op een positief antwoord, maar nooit geschoten is altijd mis.
Volgende stap is idd Antera.
 

Renkie

Forumguru
Op zich is dit niet zo ingewikkeld: Je hebt deze klachten ook zonder caravan maar met caravan wordt het erger...…

Hulp van Pon hoef je niet te verwachten, ook al is het eigenlijk belachelijk dat je een auto wordt verkocht die niet fatsoenlijk met een aanhanger om kan gaan.

Zorg gewoon voor een nieuw onderstel, beter en met name steviger/harder dan de originele troep en laat de auto door iemand uitlijnen die echt weet hoe je moet uitlijnen ipv de meeste prutsers die alleen kijken of het vakje op de uitlijncomputer groen is.

Mocht je geen problemen hebben met een auto die iets lager komt kun je ook kijken naar een goede verlagingsset.
 

Rallye

Forumguru
@Renkie: het is wel de combinatie van een misschien niet fantastische combinatie (auto en caravan) en de gevoeligheid van de berijder. Voor de TS is het een fors probleem in ieder geval.
 

Renkie

Forumguru
Dit staat in de 1e post:

De Karoq is gevoelig voor weg oneffenheden, zijwind en zuiging van auto's/bussen/vrachtwagens. Deze gevoeligheid wordt versterkt met een caravan erachter en leidt tot ongewenst slingeren van de caravan....een gevaarlijke situatie.

Kortom: ook zonder caravan rijdt het niet zoals zou moeten, dat de caravan het erger maakt is op zich logisch. Als je van dit gedoe af wilt zou ik echt naar een beter onderstel kijken.
 

De Stip

Forumguru
De trekgewichten zoals vermeld op de officiële Skoda site zijn ook niet helemaal duidelijk. Ik ben in de markt om de Octavia (een erg prettige caravantrekker) in te ruilen op een Karoq Sportline 1.5 TSI DSG. Maar bij deze combinatie spreekt men op de site van een maximaal trekgewicht van slechts 1200kg.....
 
Bovenaan Onderaan