Karoq met caravan geen fijne combinatie?

De Stip

Forumguru
@petertje1970 , leuk om te zien. Binnenkort gaat bij mijn Karoq ook voor het eerst een Hobby 450 aan de haak en ik kom ook van een Octavia. Uiteraard zal ik een foto van de combinatie posten.
 
Voor het eerst gereden met mijn karoq 1.5 dsg en caravan max beladen 1350 kg.
Hiervoor jaren met een superb 1.8 Tsi geschakeld en zeer tevreden met dezelfde caravan door europa gereden.
Met de karoq nu alleen nog in Nederland gereden met mooi weer en weinig wind.
Ik kan alleen maar zeer positief zijn. Heb in de S stand gereden. Wat een kracht en souplesse. Als ik versnelde op de Rijksweg om een vrachtwagen in te halen dan schakelde de dsg terug van 7 naar 4/5 en trok als een gek, veel beter als de superb.
De karoq is ook veel zuiniger als de superb. Kwam op 1 op 9 uit met de superb 1 op 7.
Heb de kogeldruk iets hoger gehouden op 80 kg en de achterbanden op 3.3.

Ben erg blij met de combinatie en zou deze zomer naar Kroatië gaan om de combinatie zwaar beladen in de bergen uit te proberen. Door coronavirus geannuleerd en blijf ik in Nederland.

Eigenlijk zou er een nieuw draadje opgestart moeten worden met de positieve ervaringen met de karoq, want toen ik dit draadje voor het eerst las werd ik er wel heel erg ongerust van.
 

CDK

Forumguru
Bij voorkeur progressieve verlagingsveren of hulpveren monteren en een beetje extra druk op de koppeling of anders minimaal de maximale kogeldruk en dan heb je een prima rijdende combinatie.
 

De Stip

Forumguru
Ik hoop dat bij mijn Karoq, de DCC een extra positieve bijdrage zal leveren. Bij mijn vorige auto, een Octavia, zaten wel van die progressieve verlatingsveren gemonteerd en dat beviel echt prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@De Stip, ik gok dat jouw Karoq met DCC op sport met caravan de beste combi is met OEM onderstel.
Mijn Kodiaq was voorzien van Eibach Pro veren in combinatie met DCC en met 1800kg aan de haak reed hij in de normale stand het meest comfortabel.
 
Op mijn superb zaten mud hulpveren. Zonder ging niet door de grote overhangende kofferbak.
De karoq overwoog ik om te verlagen. Nu ik er mee gereden heb en alles zo positief ervaar, denk ik niet dat het nodig is.
Misschien als ik een keer met veel wind rij dat ik anders ga denken.
upload_2020-6-19_12-24-15.jpeg
 

De Stip

Forumguru
Vandaag voor het eerst met onze Hobby 450 aan de haak gereden en dat beviel me prima. Zowel op de binnen, doorgaande als buiten wegen en snelweg. Vermogen genoeg en in combinatie met DCC vind ik het een prima onderstel. Wel even wennen aan de versnellingen waar de auto voor kiest, maar dat komt ook omdat de vorige auto (1.8 TSI DSG) net even iets soepeler reed.
De caravan is nu bij de dealer voor een Bovag beurt en er word een E-bike drager op de dissel geplaatst. Op die manier kunnen er zowel voor als achter, een fiets mee en kan ik het gewicht mooi verdelen voor een ideale combinatie.
 

Bijlagen

  • 0a406cf3-6c2d-4d03-acd0-1fdc8be43943.JPG
    0a406cf3-6c2d-4d03-acd0-1fdc8be43943.JPG
    176,8 KB · Weergaven: 149
  • a8326fee-43c4-4f2a-8e10-3e9dce403738.JPG
    a8326fee-43c4-4f2a-8e10-3e9dce403738.JPG
    147,2 KB · Weergaven: 161
  • c81bb6d7-d21e-4ccf-95e3-c4da8d69210b.JPG
    c81bb6d7-d21e-4ccf-95e3-c4da8d69210b.JPG
    121,4 KB · Weergaven: 135

CDK

Forumguru
@De Stip, fietsen achterop de caravan is niet zo mijn ding, maar wel een dikke combinatie zo :thumbsup:
Ik hoop ook binnenkort m’n hangertje aan het Rammetje knopen.
 

De Stip

Forumguru
@CDK , ik rij al 18 jaar met deze caravan en zijn in vele Europese landen geweest. De vouwfietsjes blijven er in de stalling op staan en heb ik gisteren via Marktplaats verkocht. Ik rij hier bij ons in de polder en daar is de caravanstalling namelijk. Op de dissel komt ook een drager en daar kunnen dus die 2 E-bikes op. Mocht het me qua gewichtsverdeling niet bevallen, dan zet ik 1 fiets voorop en 1 achterop.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb bij de aankoop van de caravan een Thule rek (voor 2 fietsen) achterop de Eriba laten zetten, maar één van de twee gootjes eraf gehaald. Via een zelfgetekende en door een metaalwerkplaats gemaakte constructie is dit gootje op de dissel gemonteerd. De zwaarste van onze 2 e-bikes is van mijn vrouw, die gaat voorop; de mijne is lichter en die til ik achterop. Zo is het behoorlijk in balans.
Met de Fabia regelde ik de kogeldruk naar tegen de 60kg (reed veel stabieler dan met de officiële 50kg), met de Leon zit ik rond de 75kg en dat gaat ook uitstekend. In beide gevallen overigens wel met hulpveren op de achteras.
 
Laatst bewerkt:

bluskabouter

Forumguru
hallo allemaal,
update over de reis met de hobby 455 uf en de karoq 1.5 dsg naar tsjechie.
Kan alleen maar zeggen, een geweldige combinatie om mee te rijden, geen probleem om de bergen in te gaan en op de duitse autobaan een kruissnelhied van 105 is ook geen probleem.
Moest soms door moeders erop attent worden gemaakt dat er een sleurhut achter hing, :).
combinatie ligt stabiel op de weg en weinig tot geen last van zijwind als ik een vrachtwagen in haal.
Ook het verbruik valt me reuze mee, auto had bij vertrek 450 km op de teller staan en verbruik is gemoiddeld 1 op 9 met een caravan van 1350 kg.
In de berichten van een onstabiele combinatie kan ik me niet vinden, ben reuze tevreden.
Kortom, karoq 1.5 dsg en een hobby 455 uf van 1350kg is een prima combinatie om mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:

hendrik38

Forumguru
Ik rijd ook al jaren met fietsen achterop. Als je bewust laad met voldoende druk op de kogel en een zware trekker (75%regel) kan dat mijn inziens prima. Ik rijd weliswaar met een kodiaq maar ik was ook positief verrast door de 1.5 tsi in combinatie met 1800 kg hut. Het verbruik viel mij wel wat tegen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan