Karoq met caravan geen fijne combinatie.

Topic in 'Karoq' gestart door Witte Yeti, 22-09-2018.

1. EdK

EdK Forumguru

Kom op Hemi waar wil je nu naar toe met je tekst ?

Wiite Yeti heeft al 2 Yeti's ( oude en nieuwe model ) met caravan gehad en nooit problemen gehad.
    Nu heeft hij zijn eerste Karoq met caravan en heeft beschreven problemen en hierdoor zijn caravan totall los gereden.
    Even van uitgaand dat de 2 yeti's met caravan een 8 jaar ervaring mbt rijden met caravan opgeleverd heeft en nooit benoemde problemen heeft gehad.
    Dan mag hij toch wel zeggen dat de problemen die hij nu ervaart voortkomen uit de Karoq en niet door on ervarenheid ?
    Ook als hij zonder caravan erachter al een ander rijgedrag ervaart .....

Wel @Witte Yeti met je niet witte Karoq ik hoop dat je met antera er uitkomt en dat dat met een set veren en eventueel set spacers je probleem verdwijnt.
    En lees het dan ook graag hier wat het uiteindelijke resultaat gaat worden...

2. hemi24

hemi24 Forumguru

@EdK : om maar een mogelijkheid te noemen wat mijzelf onlangs is voorgevallen:

laatst ging ik mijn bandenspanning controleren bij een tankstation: juiste spanning ingesteld op het apparaat en vervolgens de 4 banden bijlangs geweest.
    In de dagen daarna vond ik de auto niet zo fijn rijden als dat ik dit gewoon was. Toch maar weer bij de pomp langs waar ik vaker kom en wat schetst mijn verbazing: alle 4 de banden structureel 0,6 a 0,7 bar té laag.

Dus terwijl ik dacht dat ik de banden op de juiste spanning had gezet, was dit niet het geval en reed ik rond met een auto die meer zwabberde en erg gevoelig was voor spoorvorming en zijwind.
    Had ik in die tussentijd met de tandemaanhanger een 1200 kg aan klinkers en straatbandjes gehaald, was ik waarschijnlijk lelijk verrast door een kwispelende combinatie, zonder hiervoor een duidelijk aanwijsbare reden. (zelfde auto, zelfde aanhanger, zelfde chauffeur, ..., en toch duidelijk ander rijgedrag).

3. Huib 190pk DSG-7 4x4 SB

Huib 190pk DSG-7 4x4 SB Senior Member

Gisteren terug gekomen van vakantie, dus vandaar mijn late reactie.
    Ik heb ruim 3000km gereden met de combinatie Kodiaq/Knaus en zonder problemen. Ook ik vond in het begin de combinatie wat zoekerig, onzeker en instabiel. Na wat zaken uitgesloten te hebben, heb ik de volgende zaken geregeld;
    De banden van de caravan harder opgepompt (4.6 bar)
    100 kg kogeldruk
    De banden van de Kodiaq achter naar 3.0 bar en voor naar 2.7 bar
    Zware spullen voor zover dit gaat tussen de voorstoele en de achterbank op de bodem
    alsmede zware spullen in de achterbak, maar zoveel mogelijk voor of op de achteras.
    Dit heeft bij ons geresulteerd in een veel prettiger en geen nerveus rijgedrag met prima prestaties en ook weinig
    zuiging door plotseling inhalende bussen of bestelbusjes en caravancombinaties!
    Onze caravan is ook voorzien van Alko ATC en weegt in totaal 2150 kg.
    De Kodiaq 2.0 diesel met dsg en 190 pk heeft geen enkele moeite met het treingewicht ook niet bij inhalen met 110 km/uur.
    Wel heb ik de auto laten tunen naar 240 pk en is ook de dsg getuned en is eveneens de trailer stabilety control (TSC)
    aangezet, aangezien deze in de software niet is geactiveerd.
    Dus alles bij elkaar nu tevreden met het geheel. Hopelijk gaat dat bij jou, na enige aanpassingen cq. veranderingen
    ook lukken.
    Succes ermee!

4. Witte Yeti

Witte Yeti Actief lid

Dank voor je reactie. Afgelopen week zijn we met de caravan naar de Veluwe gereden. Op advies van een aantal forumleden heb ik de banden van de Karoq voor op 2.7 en achter op 3.2 bar gezet. De kogeldruk op 80 kg (75 kg is door Skoda geadviseerd). Ook de auto wat zwaarder beladen dan voorheen. De stabiliteit is daardoor iets verbeterd, maar vind de combinatie nog steeds wat zoekerig en gevoelig voor zuiging van inhalende auto's en busjes. In vergelijking met de Yeti nog steeds en stuk minder stabiel.

5. Witte Yeti

Witte Yeti Actief lid

Na de 2e keer gebeld te hebben, inmiddels 4 weken na mijn email werd ik gebeld door Skoda customer Care. Hierna is er contact geweest tussen de dealer en Skoda customer care. Tevens heeft Skoda cc uitgezocht over er over mijn probleem meer klachten zijn binnengekomen.
    Uiteindelijk conclusie is dat het weggedrag wat ik ervaar bij mijn Karoq een producteigenschap is en ze op dit moment niets voor me kunnen doen.

6. EdK

EdK Forumguru

:deuk::deuk:

Had je een ander antwoord verwacht ?
    Wanneer kunnen ze wel wat voor je doen ?

Dus je gaat het accepteren en zo verder blijven rijden, of ga je toch een experiment aan met Antera..?

7. Witte Yeti

Witte Yeti Actief lid

Ik had niet zo veel hoop op een positief antwoord, maar nooit geschoten is altijd mis.
    Volgende stap is idd Antera.

8. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru Donateur

Dat is een aanrader hoor :jaja:
    Het weggedrag van mijn Kodiaq is daardoor nu TOP :thumbsup:

Witte Yeti en deusjevo vinden dit leuk.
  9. Renkie

Renkie Senior Member

Op zich is dit niet zo ingewikkeld: Je hebt deze klachten ook zonder caravan maar met caravan wordt het erger...…

Hulp van Pon hoef je niet te verwachten, ook al is het eigenlijk belachelijk dat je een auto wordt verkocht die niet fatsoenlijk met een aanhanger om kan gaan.

Zorg gewoon voor een nieuw onderstel, beter en met name steviger/harder dan de originele troep en laat de auto door iemand uitlijnen die echt weet hoe je moet uitlijnen ipv de meeste prutsers die alleen kijken of het vakje op de uitlijncomputer groen is.

Mocht je geen problemen hebben met een auto die iets lager komt kun je ook kijken naar een goede verlagingsset.

DB200 vindt dit leuk.
  10. Rallye

Rallye Forumguru

@Renkie: het is wel de combinatie van een misschien niet fantastische combinatie (auto en caravan) en de gevoeligheid van de berijder. Voor de TS is het een fors probleem in ieder geval.

11. Renkie

Renkie Senior Member

Dit staat in de 1e post:

De Karoq is gevoelig voor weg oneffenheden, zijwind en zuiging van auto's/bussen/vrachtwagens. Deze gevoeligheid wordt versterkt met een caravan erachter en leidt tot ongewenst slingeren van de caravan....een gevaarlijke situatie.

Kortom: ook zonder caravan rijdt het niet zoals zou moeten, dat de caravan het erger maakt is op zich logisch. Als je van dit gedoe af wilt zou ik echt naar een beter onderstel kijken.

12. Witte Yeti

Witte Yeti Actief lid

Dat wordt nu de volgende stap, verlagingsveren van Eibach eventueel met spacers.

Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  13. EdK

EdK Forumguru

En daarna alle ramen blinderen en een petje aanschaffen ??? :D

hemi24 vindt dit leuk.
  14. Witte Yeti

Witte Yeti Actief lid

Een petje is voor kale mannen en alle ramen blinderen is erg lastig rijden. :maakmegek:

Corné de Kluijver, Peter-036 en EdK vinden dit leuk.
  15. EdK

EdK Forumguru

Is zo geregeld hoor !! :D boldking.com

Witte Yeti vindt dit leuk.
  16. De Stip

De Stip Forumguru Donateur

De trekgewichten zoals vermeld op de officiële Skoda site zijn ook niet helemaal duidelijk. Ik ben in de markt om de Octavia (een erg prettige caravantrekker) in te ruilen op een Karoq Sportline 1.5 TSI DSG. Maar bij deze combinatie spreekt men op de site van een maximaal trekgewicht van slechts 1200kg.....

17. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Gewoon bij Octavia blijven. Veel stabieler platform.

18. Wallie74

Wallie74 Nieuw lid

Wat zijn jullie ervaring met de Karoq als caravantrekker en dan met name de 1.5DSG7?

Mod-Edit:
    @Wallie74 Je bericht is nu verplaatst: er was al een topic voor, zoals @Japanese Power hieronder schreef.
    En @Canon-Eye reageert daar weer op, maar nu is duidelijk waarom :D;).

Last edited by a moderator: 08-03-2019
    Canon-Eye en Japanese Power vinden dit leuk.
  19. Japanese Power

Japanese Power Forumguru Donateur

Check even dit topic.

Hakar vindt dit leuk.
  20. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Volgens IS dit dat topic... :D

#chasingmyowntail

Hakar en Japanese Power vinden dit leuk.

Deel deze pagina