Kaner - Skoda Fabia II 1.2TSI Elegance

TL@

Forumguru
Met 35k km per jaar, waarom geen diesel? (geen Up dan uiteraard)

In België kom je er met zoveel kilometers makkelijk uit (2de hands, niet nieuw)

Tees

Donateur
Volgens mij zijn de Up! en Citigo in NL nooit in diesel geleverd. In Duitsland en België wellicht wel?

TL@

Forumguru
Ze zijn nooit met een diesel gemaakt (wel een concept van geweest), daarom dat ik zei: geen Up dan uiteraard.

Kanerr

Forumguru
In Nederland is de diesel helaas echt heel erg verpest en gepest. MRB is heel hoog (een B segment diesel betaal je gerust 90 euro pm voor) en de dieselprijs is net zo hoog gestegen als benzine (ik zag 1,73 gisteren!) en daardoor is het omslagpunt heel hoog.

tim_j

Forumguru
In Nederland is de diesel helaas echt heel erg verpest en gepest. MRB is heel hoog (een B segment diesel betaal je gerust 90 euro pm voor) en de dieselprijs is net zo hoog gestegen als benzine (ik zag 1,73 gisteren!) en daardoor is het omslagpunt heel hoog.
True maar nog steeds 30 cent lager.

Kanerr

Forumguru
Niet vergeleken met een CNG citigo.

Stel: we nemen 1 van de zuinigste B segment diesel, in mijn optiek een VW Polo 1.2TDI of vergelijkbaar.
Deze doet in de praktijk 4.69L op 100km. Ik ben optimistisch dus gebruik 4L in mijn berekening.
Diesel adviesprijs is 1.74 maar we tanken altijd bij een goedkopere tank en (nu gecheckt) daar kost het 1.70 de liter.
Op jaarbasis van 35k km betaal je dan 2380euro aan brandstof. Daarbij 1080euro aan MRB opgeteld (90euro de maand) kom je in totaal (onderhoud, verzekering en afschrijving daargelaten) uit op 3460 euro.

Mijn citigo rijdt volgens mijn data tot nu toe 4,4KG/100km.
CNG adviesprijs is 1.65 de kilo.
Brandstof op jaarbasis kost dan 2578 euro, MRB kost op jaarbasis 360euro en samen opgeteld 2938 euro.

500euro goedkoper, daarbij weet ik wel zeker dat de diesel verder gepest zal worden (euro norm voor binnensteden, afschrijving hoger, kans om te verkopen kleiner, en het is een B segmenter)

Nee hoor, Huize Kaner komt er geen diesel meer in tenzij we dik 60k per jaar doen met 1 auto ;)

Thijs4motion

Forumguru
Hier in zweden is op het moment de dieselprijs 2.14. Een stuk duurder dan de benzine. Zit rond de 1.80 volgens mij (let ik niet echt op) maar het voordeel is dat de wegenbelasting veeeeel lager is

Cordoba

Forumguru
Zo te zien heeft ie lang in vochtige omgeving gestaan met de sleutel er in:
ff8cebbf0eb09bba78ee93d91e02efb7~v45182878.jpeg

Stevige prijs die ze voor een schadeauto vragen, ik heb het idee dat een auto zonder schade nog goedkoper is in aanschaf.

Kanerr

Forumguru
Het gaat gelukkig de laatste dagen iets beter met haar, veel minder stijve spieren maar nog steeds last van rug en nek. Bukken om iets van de grond te pakken is nog steeds net te moeilijk maargoed, we blijven optimistisch!

Over optimisme gesproken... we hebben met een aantal autos testritjes gemaakt om te kijken wat een fatsoenlijke vervolg auto is.. een Fiat 500, een Smart Forfour (nieuw model) en een Fiat Panda 4x4 uit 2005.
De 500 viel snel af, 3 deurs is niet handig.
De forfour is net buiten budget (haar 'droom' auto, voor mij is het plastic fantastic en echt driemaal niks...) dus hebben we ook maar geannuleerd.
En de 4x4... behalve de staat van de auto (het was echt heel erg...) was het geen fijne auto om mee de snelweg op te gaan.

Tja... wat gaan we dan doen... veel gepraat over budget en wat de eisen zijn, en eigenlijk is het belangrijkste dat hij zuinig moet zijn, airco, eek ramen met centrale vergrendeling en een fatsoenlijke radio. Als het kan cruise control en parkeersensoren maar dat is wel echt een dikke bonus.

Dat waren haar eisen, en nu de mijne
Kloppend onderhoudshistorie, geen schade of ex schade, niet meer dan 3 vorige eigenaren en een fatsoenlijke prijs.

Alles was goed te doen behalve mijn laatste punt. Automarkt is gek en dat weten we allemaal. Een 10 jaar oude Volkswagen UP met een ton op de klok kost 8000 euro(!) nieuwprijs... 11500... ja dan ben je er gauw klaar mee.

Goed, lang verhaal kort, we keken naar een:
Chevrolet Spark (vind ze leuk, ik vind het niks)
Nieuw model Fiat Panda
Suzuki Alto gt trim

Uiteindelijk eentje gevonden en vandaag opgehaald!

Een Fiat Panda Twinair 85, dat betekend een 2 cilinder met een heuse turbo en intercooler
Leuke uitvoering met de nodige opties. 1 eigenaar gehad en volledig onderhouden met intervallen van 20k km.
4 nieuwe vierseizoens banden van Goodyear en ook twee maanden terug een grote beurt gehad.

Plaatje bij praatje:
1EC6EBAD-090A-4C00-B52C-38E1F50A2456.jpeg

Ze moet er nog aan wennen maar voelt zich al helemaal happy en veilig in de Panda. Hij is super fel, trekt echt zo naar de 120 (sta er echt versteld van ) en heeft een grappig brommend geluid bij fel optrekken. Wanneer je in eco modus rijdt heeft hij beduidend minder kracht en is het een veel rustiger karretje. Goed zuinig mee te rijden.

Goed, ik zal denk geen verdere updates plaatsen mbt de Panda omdat het er niet echt thuis hoort en verwacht er niet veel mee te doen eigenlijk..

Jullie kennen het, happy wife is happy life!

JeSko

Forumguru
Ziet er ruim uit zo'n panda! Hopelijk blijf jij wel gespaard van elektrische problemen, ik had daar met mijn Fiat Punto enorm veel last van :(

Goed dat het wat beter gaat met je partner, zulke fysieke malaise wens je niemand toe!

brepus13

Forumguru
Prima blokjes die 2 cilinders met ketting :-)

Heel erg makkelijk ook in onderhoud en behoorlijk betrouwbaar! Leuke auto. Mocht je nog uitlees software zoeken dan adviseer ik je multiecuscan. Je koopt een licentie voor de software op je laptop zeg maar. Je hebt wel meerdere obd stekkers nodig. Coderen is niet aan de orde opzich maar voor service reset en uitlezen werkt het prima.

Kanerr

Forumguru
@JeSko Ruim is die zeker! We hebben alleen gemerkt dat de BT module het niet doet, dus daar moet ik effe in duiken. En een keer goed polijsten.

@brepus13 Klopt! Thanks voor de tip, die ga ik onthouden. In principe heeft mijn oom een proff. multi diag staan die ik kan gebruiken, maargoed weet dus niet of ik dat ook kan gebruiken voor het resetten van Canbus etc.

Maarja tot nu toe rijdt ze 5,5L/100km, das zuinig!

brepus13

Forumguru
Bluetooth module komt vaker voor bij de fiatjes (500/panda/Punto), knippert je km stand ook?
je kan er een nieuwe inzetten of uitschakelen via multiecuscan. Je moet voor het aan of afmelden van de module wel een proxi alignment uitvoeren. Doe je dit niet dan blijft de km stand knipperen (=canbus melding).

Bovenaan Onderaan