K&N filter

Topic in 'Fabia III' gestart door Mogas, 14-06-2015.

  1. peterrapid

    peterrapid Forumguru

    De inlegfilter K&N (bij de diesel) geeft geen merkbaar resultaat maar zoals reeds is aangehaald brengt deze wel met zich mee dat je onderhoudsfactuur wel een beetje vermindert is ook de reden waarom ik deze heb. Maar om de 15K uitkuisen en een heel beetje vet op spuiten.
     
    oco1979 en frits183 vinden dit leuk.

  2. frits183

    frits183 Forumguru

    Het scheelt elke beurt een tank brandstof.
    En dat is toch maar mooi meegenomen.
    Dacht ik zo.
     
    oco1979 en peterrapid vinden dit leuk.
  3. floyd2

    floyd2 Forumguru

    Op dieselschrauber hebben ze een keer een test gedaan en de onderdruk gemeten tussen de turbo en het luchtfilter en als verrassende winnaar kwam een................ gebruikte papieren filter tevoorschijn.(bij een TDI geloof ik)
    En dan bedoel ik natuurlijk niet zo'n zwaar vervuild ding maar eentje die laat maar zeggen ingelopen was.
    Die liet beduidend meer lucht door als een splinternieuw papieren exemplaar.(en z'n uitwasbare variant)
    Maar dat neemt niet weg dat K&N en consorten ook gewoon hele goede filters leveren die in bepaalde gevallen/opzichten voordeel opleveren.(geen vervanging meer,sommige types hebben veel meer oppervlak als hun papieren variant waardoor ze beter lucht doorlaten/minder snel dichtslibben)
    Ik heb ook een paar keer een K&N gehad en was er best tevreden over maar merkte weinig verschil.(wel een keer een kapotte LMM door de filterolie?)
     
    frits183 vindt dit leuk.
  4. frits183

    frits183 Forumguru

    @Antera

    Dat is erg royaal van je ;)
    Dan zou het prijsverschil tijdens het omwisselen nihil zijn geweest voor mij.

    Een goede reden voor de anderen om ook hierover na te denken lijkt mij.
     
    CDK vindt dit leuk.
  5. SuperBartje

    SuperBartje Forumguru

     
    Frank C vindt dit leuk.
  6. Adoks

    Adoks Senior Member

    Op mijn motor (Honda VFR) heb ik een K&N filter puur vanwege de kostenbesparing aangezien origineel schreeuwend duur is. Luchtfilters (aftermarket zoals Mann) voor de auto zijn zeer goedkoop en kun je zelf binnen 10 minuten plaatsen.

    Voor mij is er dus geen enkel voordeel om K&N in een auto te plaatsen, sterker nog.. In een normale setup geven K&N filters eigenlijk geen vermogenwinst, ze laten meer vuil door en ze kunnen je LMM beschadigen indien het filter olienevel loslaat. Je moet hem regelmatig van nieuwe olie voorzien en dat kun je dus niet in willekeurige hoeveelheden aanbrengen.

    De olie en schoonmaakset is ook niet goedkoop, maar dat wordt voor het gemak nog wel eens vergeten.
     
    Frank C vindt dit leuk.
  7. frits183

    frits183 Forumguru

    Na 50.000 miles hoeft er pas nagekeken te worden.
    Dan zien we wel weer verder.
    Heb ik hopelijk al een yeti

    :dankje:
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  8. CDK

    CDK Forumguru

    Ik heb een open filter van @k&n, zo'n paddestoel, maar ik reinig ze niet hoor, elk jaar gaat er een nieuwe op.
     
    Ridley en frits183 vinden dit leuk.
  9. Ridley

    Ridley Forumguru

    Briljant dit topic, K&N als kostenbesparing en dan komt mr Superb himself om de hoek: ik flikker dat ding ieder jaar in de grijsbak en pleur er een nieuwe op
     
    Dennis78, turboturbo, CDK en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. MacManiac78

    MacManiac78 Forumguru

    Een diesel heeft altijd al een overschot aan lucht. Als je dat overschot wil benutten moet de map aangepast worden.
    1 , 2 , 3.... 4 voorbeelden dat zo'n inleg of openair filter geen zin heeft. Ze worden gemaakt, verkocht en mensen verdienen er hun brood mee. (That's it!)
    Als meerdere runs op een dyno nou aantonen dat er al een variatie in het geleverde vermogen zit bij runs met het standaard filter, en enkele percentages vermogenswinst beloofd worden, dan moeten die bij die meervoudige runs NA de aanpassing toch ook naar voren komen? Daarnaast.... deze subtiele winst... (als die er al is) dan zal je het niet eens merken.

    Het gebruiken om de kosten voor het wisselfilter te besparen.... een reinigingsset kost hetzelfde als een nieuw standaard filter. En de doekfilters hebben een olie-achtige laag die de luchtmassameter wel eens verontreinigen wil.

    Dit alles is trouwens al zo'n oude discussie. Van mij mag iedereen. En iedereen die zegt dat hij/zij vermogenswinst heeft: Gefeliciteerd! Maar.... voor de sceptici onder ons.... mijn advies: begin er maar niet aan.
     
    Laatst aangepast: 05-07-2015
  11. CDK

    CDK Forumguru

    @MacManiac78, je hebt je punt al meermaals geprobeerd te maken en in veel gevallen heb je gelijk, maar niet in alle gevallen. Bij mijn setup kreeg de motor gewoon niet genoeg lucht, vandaar een CAI met open filter. Bovendien klinkt het gewoon lekkerder met zo'n filter, alleen dien je er zorgvuldig mee om te gaan, want anders help je idd je LMM om zeep.
     
    frits183 en Schippersss vinden dit leuk.
  12. Schippersss

    Schippersss Forumguru

    Ja mcm, leuk amusement programma om te zien. Maar trekt op niks natuurlijk. Na instal van een filter zonder restrictie en rare bochten die vw voor het geluid en andere ongein kreeg hij wel meer vermogen en vooral koppel. Maar ik heb het hier al is uitgelegd. Daar in dat filmpje gebruiken ze een standaard auto, dus dan voldoet idd het standaard luchtfilter systeem. Maar zodra je hem gaat chippen dan heeft hij meer lucht nodig en vooral bovenin wat her standaard systeem moeilijk kon leveren je gaat wel van 0,7bar naar 1,1/1,2bar. Daarbij is de aanvoer van lucht op hoge toeren wel van belang. Afijn het schelden mij zo. Rond de 12pk en 15nm koppel.
     
    frits183 en CDK vinden dit leuk.
  13. Mogas

    Mogas Forumguru

    Als je zo'n ding schoon maakt moet je hem ook niet in die olie dopen maar gewoon een beetje erop sprayen En ook aan de goeie kant (vanwaar de lucht er doorheen gaat dus)
    Dan goed laten drogen voordat je er weer mee gaat rijden want anders gaat idd je LMM naar de kl.t.
    Staat ook allemaal in de beschrijving bij het schoonmaak set ,Ik kreeg het er bij de Astra toen bij en ik heb er nu al 4 a 5 keer die van de wagen en die van de XJR mee schoon gemaakt en weer geolied
    Tip van K&N zelf ,Cleanen ? Gewoon in de vaatwasser zetten en vooral NIET droogblazen met lucht want dan blaas je het filter materiaal verrot

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    turboturbo, Peter-036, Der Einser en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. MacManiac78

    MacManiac78 Forumguru

    Waarschijnlijk is bij jou dan de uitlaat en inspuiting verruimd maar de intakezijde niet voldoende meegenomen.

    Hier spreken mensen met een niet aangepaste auto ervan dat een inlegfilter of open intake PK's en NM's opleverd... en DAT is gewoon niet waar. Als je het hele management aanpast dan sluit ik het noodzakelijk vergroten van de intake niet uit. Rennen en ademen door een rietje gaat ook niet. Maar voor de mensen zonder deze tuning.... laat die filters lekker liggen.
     
    CDK vindt dit leuk.
  15. frits183

    frits183 Forumguru

    Maar @MacManiac78

    Als een K&N filter +_70€ kost. Bij @Antera zelfs minder
    En je anders 4x50€ aan filters nodig hebt voor dezelfde afstand
    Dus 130€ gewoon weggegooid geld is

    Wat is dan het probleem ?
     
    Mogas en peterrapid vinden dit leuk.
  16. Mogas

    Mogas Forumguru

    Ik krijg een beetje een Deja vu hier ,Ik heb op m'n Vectra toendertijd m'n eerste K&N geplaatst
    Ding liep duidelijk beter ,Maatje van me werkte toendertijd bij Apex in Lisse. Via hem heb ik toen m'n GTC bij hun laten verlagen ,Was de eerste in NL die ze onderhanden konden nemen. Hij had ook contact met K&N in Eindhoven
    De mannen in Eindhoven hebben toen dezelfde deal aangeboden ,een dagje de wagen brengen en gratis de 57i kit erop
    Geen slechte deal toch ? ,Heb 9 jaar ermee gereden en het ding heeft nooit geen klap verkeerd gelopen
    Diverse malen (zoals voorgeschreven) het filter schoongemaakt en nooit problemen !!
    Had via duitse forums ook aangegeven dat de 57i kit nu binnenkort op de markt zou komen voor Europa en dezelfde discussie als hier. Voors en tegens ,In Duitsland moet je natuurlijk sowieso alles bij de TUV aanmelden wat je op je motor of auto bouwt dus dat vonden ze al het grootste probleem maar ook een hoop mensen die niet geloofden dat je van onderuit meer koppel hebt. Heb dit bij de tweede wagen die ik er bracht na twee maanden met de mannen daar besproken en die glimlachten alleen maar... Ik heb jammer genoeg de papieren met de GTC mee gegeven maar daar kon je mooi de 0 waarde (zonder) en de nieuwe gemeten waarde met het filter op zien. En het mooiste kommentaar van de mannen van K&N was ,"Meneer we bestaan al zoveel jaar en overal ter wereld worden onze filters in de racerij het meeste gebruikt ,Zou het dan rotzooi zijn "? Ik heb hem ook nooit anders af laten stellen of zoiets ,was gewoon niet nodig ,Past het management systeem zelf aan
     
    Peter-036, Der Einser, frits183 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Der Einser

    Der Einser Forumguru

    Ik heb hem ook gewoon besteld hoor.
    Ik WEET dat het goed spul is, wat anderen ook beweren.

    Nu alleen nog die verrekte Fabia nog krijgen. :D
     
  18. Mogas

    Mogas Forumguru


    Hoe lang nog ? :tegek: ... Hij rijdt lekker joh :D
     
  19. nisuthai

    nisuthai Forumguru

    Ik heb het K&N filter al binnen moet hem nog wel plaatsen maar dat komt wel aankomende zaterdag als ik vrij ben.
     
    Laatst aangepast: 06-07-2015
    peterrapid, Mogas, frits183 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Der Einser

    Der Einser Forumguru

    Ongeveer een maandje als het goed is.
     
    Antera, Mogas, frits183 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel deze pagina