K&N filter

Mogas

Forumguru
Zijn er hier al mensen die een K&N luchtfilter op hun Fabia hebben zitten ??
Heb op m'n vorige 3 wagens allemaal de 57i kit gehad
Nu zie ik dat er voor de fabia 3 een vervangings filter in de handel is



Ik weet uit ervaring dat de 57i kit een paar PKs oplevert maar hoe zit dat met de 1.2 turbo motoren ?
 

CDK

Forumguru
Niet op een Fabia wel op m'n S2 gehad zo'n inlegfilter, je hebt er een tikkie zwaarder geluid door, verder geen voordelen kunnen ontdekken.
 

Mogas

Forumguru
Ben met m´n GTC toen in Eindhoven geweest ,Daar zit het research center van K&N
Er was toendertijd nog geen 57i set in de handel en via via had een maat van me geregeld dat mijn wagen daar proefkonijn was



Wagen gaat eerst standaard op de rollenbank



Dan gaan ze passen meten hoe een kit in te bouwen



Dikke paddestoel onder de kap

Bent wel die dag je wagen kwijt maar daar krijg je deze voor mee



Het geheel leverde een winst van 4 PK op bij 5500 toeren en iets van 5 Nm meer koppel
Vond toevallig deze week de uitdraai terug in de map autopapieren :D
 

turboturbo

Forumguru
Als je dit doet moet je het volgens mij voor de fun of het geluid doen.

Zo een paddestoel zuigt warme lucht aan uit het motorcompartiment heb ik weleens gelezen. En koude lucht is beter voor het vermogen.

Een K&N inleg filter (dus ipv het standaard papieren filter) zou dan denk ik de beste optie zijn. Je houdt dan het oorspronkelijke aanzuigkanaal in stand (die meestal ergens richting de voorkant van de auto gaat om koude lucht aan te zuigen) en hoeft er ook niets voor te verbouwen.
 

frits183

Forumguru
Ik heb vandaag een K&N filter in plaats van de originele laten monteren.
Gewoon omdat hij slecht 20€ duurder is als de standaard en niet vervangen hoeft te worden.
Tijdens de beurt vroeg ik nog of er al een update was want de motor heeft onder de 25/3000 toeren helemaal geen fut.
Niet dus ! !
Maar wat me gelijk opviel richting A6 dat de motor (inlaatbrom) veel stiller was en veel beter oppakte. :)
De verbruik meter heb ik al een tijdje op km/ltr staan, maar toen hij op de A6 bij 130 aan het aftellen was van 46 km/ltr,
naar 22 km/ltr en daar ook nog bleef staan dacht ik dat hij stuk was. ;)

Ik heb het filter nu gewoon genomen omdat het goedkoper is als het origineel.
De rest moet tijdens het gebruik blijken.

1.2 TDI greenline 10/2011 93000 km


:thumbsup:
 

Kogamyata

Senior Member
@Frits 183 Bedoel je nou dat die 1,2 tdgl bij 130/u slechts 4,5 liter verbruikt oftewel 1;22 loopt? Hoe was het verbruik dan voor je die nieuwe dinges filter erop had? En heb je vermogens en koppelwinst? Zoja hoeveel? Het begint nou toch echt interessant te worden. Ben benieuwd.
groeten,
joop.:D:):thumbsup:
 

MacManiac78

Forumguru
Die filters doen niets. 5pk en 5nm is te verwaarlozen. Motorwarmte meezuigen is juist vermogen inleveren. Die 5pk en 5nm zijn gekomen uit meerdere runs op de vermogenstestbank en waarschijnlijk gewoon afwijkingen als zijnde standaard deviatie van een onderste en bovenste waarde. Die juist buiten de 95% betrouwbaarheidsinterval liggen. En dat een auto zuiniger lopen gaat met dit soort filters is helaas echt niet waar. Juist omdat men de brom horen wil wordt er meer op toeren gereden.
 

floyd2

Forumguru
Op een turbomotor haal je bij bijvoorbeeld een 0,5bar overdruk een X-vermogen.
Verander je nu het luchtfilter,dan maakt de motorregeling er nog steeds een 0.5bar overdruk van en kom je toch weer op precies hetzelfde vermogen.(kortom,vermogenwinst is niet voelbaar en geld weg aan een duur filter)
Wordt ie echter op maat gechipt,dan zou er theoretisch wel wat uit te halen zijn met een speciale filter en goed inbouw.
 

frits183

Forumguru
Ik heb een origineel K&N wisselfiter laten monteren KOST 20€ MEER als een originele van skoda.

:koffie:
 
Laatst bewerkt:

frits183

Forumguru
Heb net 40 km over de A6 heen en weer gereden op cc en hij geeft wisselend 21/22/23 km/ltr !
Ik weet ook niet of het zo blijft ( in leren ) maar ik heb het enkel gedaan omdat het filter uiteindelijk goedkoper is.


:cheers:
 

Mogas

Forumguru
Heb net 40 km over de A6 heen en weer gereden op cc en hij geeft wisselend 21/22/23 km/ltr !
Ik weet ook niet of het zo blijft ( in leren ) maar ik heb het enkel gedaan omdat het filter uiteindelijk goedkoper is.


:cheers:
Is ook mijn plan maar eerst maar eens kijken wanneer ie vervangen moet worden
 

frits183

Forumguru
@Antera
Ik lees net bij @Der Einser
Dat jij K&N ook levert.

Zou jij een lijstje kunnen plaatsen i.v.m. het prijsverschil.
Ik bedoel dus de originele filters versus K&N vervanging's filters.
Lijkt mij best interessant voor onze zuinige skoda rijders.

Groetjes
Frits
 

oco1979

Forumguru
Die openairefilter zeker niet doen:door warmte zal die mindervermogen geven.
Inleg is betere optie.
Nu ecu moet er ook nog weg meekunnen.
Als de lmm meer lucht zie binnenkomen zal dat ook in de mapping moeten staan of moet er toch wat speling opzitten.
Want anders zal de ecu niets doen met die meer lucht of in slechtste geval in noodloop gaan,omdat de waarde te ver buiten de normwaarde is.
Bij een standaard wagen,mits er genoeg ruimte(map) is en vooral turbo motoren zie ik een licht verschil in Nm wel zitten.
Extra pk zal ook weer afhankelijk zijn van de map.
Als die nu aangepast is met een chip zie ik daar wel meer vermogen en koppel te voorschijn komen.
Principe benzine is lucht/brandstof(mengeling):compressie:eek:ntsteking. als je daar iets van wijzigd moet je meestal andere wijzigingen aanbrengen.

Kan het ook voor gemak doen,geen originele filters meer vervangen,al heb je ook wel onderhoud aan die kn filter,keer opnieuw schoonmaken en terug met olie inspuiten.
 

Antera

Donateur
je kan de prijzen van de K&N filter terug vinden op ww.efka-import.nl en kan je afhankelijk welk filter je neemt 10 tot 20% korting geven

Open luchtfilters zijn niet slecht maar je moet er niet altijd zoveel van verwachten wel zuigen deze beter aan dan een standaard filterbox en als je de K&N 57i/Typhoon kit pakt staan vaak uitdraaien bij waarbij de kleine vermogenswinst maar bij turbo motoren soms grotere winsten gehaald worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan