JP’s 2de Octavia - O3 1.4TSI Elegance Businessline

Tees

Donateur
Ja, das altijd de lol met schijven en blokken. Goed kijken welke erop horen!
Maar die ATE Ceramic blokken zijn wel aan de prijs moet ik zeggen, voor mijn achteras bijv €80 tov €30 voor Brembo standaard (al is een eerlijker vergelijk de X-line van Brembo, die kost €60). Maar toch het overwegen waard.

Nouja, eerst binnenkort maar eens de dikte van m'n schijven en blokken meten als t beestje weer op de brug staat.
 

EdK

Forumguru
Als men nu alle remmen gewoon weer als een trommelrem fabriceren dan vangen we alle stof op !
Dus geen (of minder) fijnstof het milieu in en ook nog eens schonere LM velgen...
Zie het verschil dagelijks bij instappen in mijn Fabia, achter velgen bij glimmend en voor zwart van remstof...
Dus ontwikkel eventueel de trommels nog even verder door zodat ook de twijfelaars van trommels ook het vertrouwen erin krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Nieles

Lid
Trommels hebben bij lange na niet de rechkracht die schijven hebben dus dat moet daar wel een hoop op worden ontwikkeld. Daarbij mis je dan een hoop koeling. Maar laten we JP's topic niet vervuilen / kapen hiermee haha
 

JPs_OC2

Donateur
Afgezien van een kleine aanvulling en idem upgrade eigenlijk niet veel te melden. Zonder problemen/storingen is het instappen, starten en rijden. De OBDeleven er een paar dagen geleden ff op los gelaten maar niets te melden. Heerlijk :jaja:

De kleine aanvulling is het remmechanisme van het handschoenenvak. Dacht dat ie kaduuk was en niet meer remde maar bleek er uiteindelijk helemaal niet meer in te zitten. Vraag me niet waarom ik 't nooit eerder gecontroleerd heb....echt geen idee....
In ieder geval zit er nu wel ééntje in.
2023_5E1880324A_S3.jpg

De kleine upgrade is de 12v plug op de middentunnel. Klein zwart plastic plugje, dat moet toch mooier kunnen.

Dacht in eerste instantie aan zoiets maar da's wel erg veel tekst. Dat gaat niet op zo'n klein knopje passen ;)
2023_12v-PossibleUpgrade_S.jpg

Ff verder gezocht en uiteindelijk het origineel, links, door het exemplaar rechts vervangen.
2023_12v-OEM-Upgrade_S1.jpg

Heb nog een nieuw set Xenon lampen besteld en dat is 't voor nu. Lekker verder rijden :cool:
 

JPs_OC2

Donateur
....en inderdaad lekker en probleemloos verder rijden in die heerlijke O3. Helemaal niks aan de hand, eigenlijk heerlijk geruststellend saai.

Geregeld lekker in de MX-5 toeren en denken/ervaren: "hmmm, er gaat toch eigenlijk niets boven achterwielaandrijving", en vervolgens weer vrolijk verder rijden in de O3 (of O4 van vrouwlief).

Alles naar tevredenheid en in balans totdat vrouwlief haar lease O4 bij de vorige werkgever achterliet en we zelf een mooie vervanger in de vorm van een BMW kochten. Dat rijdt toch wel erg lekker en riep weer veel herinneringen op aan de BMW's die we eerder hadden.

Tsja, na de aanschaf van de MX-5 begon het al te kriebelen en ik was geregeld aan het windowshoppen - kijke kijke, niet kopen ;)- naar BMW youngtimers met weinig kilometers. Paar keer zelfs een aantal mooie exemplaren van dichtbij bekeken. Maar goed, de O3 functioneert probleemloos dus waarom zou je wat anders kopen?
Totdat de eerder genoemde BMW voor vrouwlief het "wagenpark" binnen kwam rijden.....

En toen? Verre van logisch en puur een gevoelskwestie maar besloten dat de O3 toch plaats gaat maken voor een BMW.
Wanneer? Misschien sneller dan verwacht maar dat hangt even van een bezichtiging/proefrit af. Zou ook zomaar kunnen dat het nog even op zich laat wachten.
In ieder geval > de O3 staat te koop. Op dit moment alleen nog op het forum :)
 

Kanerr

Forumguru
Spannend! Een BMW rijdt wel fijner dan VAG maar ook genoeg te sleutelen eraan :D

En inderdaad, als petrolhead is het soms ook ook wel saai om een goed werkende auto te hebben die he-le-maal niets mankeert ;)

Wat voor iets wordt het? Youngtimer is al 2008 dus kan echt heeeeel ruim zijn
 

JPs_OC2

Donateur
Wat voor iets wordt het?
Tsja. Wensen te over. :tegek:

Speerpunten > 3-serie Touring, zes-in-lijn als het ff kan, plus nog een aantal andere opties/eisen/wensen. Hoeft overigens niet perse een youngtimer te zijn.
De E46 en E36 vallen in ieder geval af. Mooi maar te gedateerd. Knappe E30's zijn veelal in handen van verzamelaars en zijn te duur. Snik...:cry:

Dus, een E91 of misschien een F31. En ja, ik weet 't, ik ga qua kofferruimte inleveren, qua kosten meer kwijt zijn en zal afhankelijk van het model en bouwjaar misschien vaker zelf aan het sleutelen moeten. Maar goed, wil graag weer Freude Am Fahren dus dat hoort er bij. :)

De zoektocht gaat verder, oogjes staan wagenwijd open met een zeer brede blik. Heb inmiddels weer twee kandidaten in het vizier ;)
 

Kanerr

Forumguru
Ik zou trouwens eerder een E91 pakken dan een F31, puur vanwege het onderstel.

Just my 2 cents :) En dan natuurlijk een 330i als je van een atmosferisch blok houdt, of een 335i als je (idioot) snel wil gaan :D
 

JPs_OC2

Donateur
Tsja, een 335i en dan de LCI met het N55 blok......:tegek: yes please.....

We gaan het zien @Kanerr ;) Het moet gewoon een goed bruikbare vervanger van de O3 zijn. De 320i (F30) van vrouwlief doet het perfect op de 400km die ze er dagelijks mee aflegt. Comfortabele reisauto met op dit moment een verbruik van 1ltr op 19.2km. In vergelijk met onze O3 en haar voormalige O4 kiest ze met volle overtuiging voor de BMW. Deze rijdt gewoon lekkerder en ze stapt er na lange ritten meer ontspannen en minder vermoeid uit. Geen slecht woord over de Octavia's, prima auto's, alleen andere rijeigenschappen.

Ben al langer bezig met zoeken en de nadruk lag bij mij in eerste instantie op een E91 (325i of 330i). Prachtige auto's en zo nu en dan komen er mooie exemplaren beschikbaar. Maar die spoeling is dun en eeuwig wachten op precies dat juiste exemplaar wat ik zoek heb ik nou ook niet zoveel zin (meer) in.
Heb me dus meer verdiept in de F31. Het aanbod is groter en de techniek recenter. Neemt niet weg dat daar ook spul tussen zit waar je je vingers niet aan wil branden. Maar goed, zoals ik al eerder zei, de oogjes staan wagenwijd open en de zoektocht gaat verder.

Ondertussen kijk ik zo nu en dan met een beetje weemoed en veel goede herinneringen naar onderstaande exemplaren. ;)

Cabrio & Touring.jpg
 

JPs_OC2

Donateur
Zo, ook ff gezocht @ertromp :thumbsup: thx!

De 325i bij AutoHan is inderdaad om "op te vreten". Één van de leveranciers waar ik met zeer grote regelmaat kijk omdat ie zeer vaak van dit soort juweeltjes heeft staan.
Dit exemplaar mist alleen nog een paar opties waardoor die jammer genoeg niet in aanmerking komt. Als het me alleen om de kleur ging stond ie al voor de deur. :jaja:

Zelf importeren kan uiteraard ook. De 335i (lekker ding :D) die je gelinkt hebt ben ik wel tegengekomen maar is handgeschakeld. Aangezien vrouwlief er ook in moet kunnen sturen met haar gammele linkerknie moet het een automaat zijn.
Hou de diverse Duitse zoeksites ook in de gaten en kijk nu inmiddels (voor F31's) bij de firma die een groot deel van de leaseauto's van BMW AG binnen krijgt en in de markt zet.

Beperk me in het zoeken in ieder geval niet door te veel zoekcriteria in te geven want het komt geregeld voor dat er fouten gemaakt worden in de advertenties. Door goed naar de foto's te kijken zie je dan vaak opties die, suf genoeg, niet vermeld staan.

Anyhoe, tot nu toe is het nog maar een paar keer raak geweest. Enkele vielen bij bezichtiging af, anderen waren al snel verkocht.
We zoeken verder :)
 

JPs_OC2

Donateur
En dan gaat het toch weer ff anders dan gewenst/gepland/gehoopt.

Zoals in het topic over de BMW van mevrouw JP's_OC2 vermeld, stond het nog in de sterren wanneer er verhuisd ging worden.
Dat is in de afgelopen twee maanden allemaal duidelijk geworden en geregeld.
Of te wel > huis gevonden, gekocht en nu op naar de favoriete bezigheid (eg nie :nono:) ....verhuizen....

En het snode plan de O3 te vervangen door een BMW dan?
Dat voornemen blijft bestaan maar staat voor nu even op een laag pitje. (Neemt niet weg dat ik wel blijf zoeken ;))
Alle aandacht voor de komende maanden is gericht op een berg aan klussen en andere bezigheden.
Een praktisch bruikbare auto als de O3 is dan wel zo handig.

Hoe gaat het trouwens met de O3?
Op zich prima al lijkt het alsof ze door heeft dat ik buiten de deur aan het kijken ben en gaf aan het hier niet mee eens te zijn.
Vier weken geleden (op weg naar de bezichtiging van het hierboven genoemde huis) ineens kort licht bokken en het gele motorcontrolelampje ging aan. Het bokken verdween vervolgens weer maar het lampje bleef uiteraard aan.

Thuis met OBDeleven uitgelezen en de codes P2270 en P2196 kwamen tevoorschijn. De lamba sensoren dus.
Vervolgens onder de motorkap gekeken en kwam me toch een partij kattenharen tegen….schuilplaats :pieker:? Geen idee :arghh:
De boel schoongemaakt, kabels gecheckt, stekkers van beide sensoren gecheckt want ééntje zat niet meer in het beugeltje maar zo op het oog niets raars kunnen ontdekken.
Beide codes gewist met het idee dat als er daadwerkelijk een storing is dat ie meteen weer tevoorschijn komt.
Dat is inmiddels iets meer dan 1100 km geleden en tot op heden geen bokken en geen controlelampje.

Verder vandaag weggebracht voor APK en kleine beurt. Melding gemaakt van de storing maar men heeft niets gevonden.
Met andere woorden, goedgekeurd, verder geen aandachtspunten geconstateerd en dus weer lekker verder rijden.

De komende periode gaan er in ieder geval veel kilometers gemaakt worden op en neer naar het nieuwe huis.
250 km enkele reis...
 
Dat met die lambdas heb ik ook gehad… kan best tijd overheen gaan voordat de melding weer komt.. best kans als je hem tussendoor uitleest dat hij als “pending” erin staat; dus nog niet voldoende voor een MIL lampje..

Uiteindelijk beide sensoren vervangen na een hoop tijd en wisselen en proberen..
 

Canon-Eye

Forumguru
250 km? Da’s aardig dwars over naar de andere kant van NL..!
Nou, dwars... meer diagonaal denk ik. Volgens mij is Nederland nergens zo breed, gemeten van westkust naar oostgrens.

Wij verhuisden (alweer bijna 15 jaar geleden!) vanuit omgeving Brielle naar omgeving Oosterwolde en dat was inderdaad ruim 250 km rijden. En daarbij heb ik onvoorstelbaar veel profijt gehad van mijn laatste dienstauto, de O2c 1.9TDI pompverstuiver (plus een geleende aanhangwagen met polyester opklapkap, inhoud ca. 18 m3).
@JPs_OC2 veel sterkte - als ervaringsdeskundige leef ik met je mee... :jaja:
 

JeSko

Forumguru
Sterkte met de verhuis, er is niks meer k*t dan verhuizen heb er al twee gedaan en wil er nu nog MAX één doen!
 
Bovenaan Onderaan