JP’s 2de Octavia - O3 1.4TSI Elegance Businessline

JPs_OC2

Donateur
250 km? Da’s aardig dwars over naar de andere kant van NL..!
Is inderdaad een eindje rijden @hemi24 van bijna noord naar bijna zuid...;)
Van Emmen naar de omgeving ten westen van Roermond is om en nabij 250 km. Hemelsbreed ongeveer 185 km....

Thx @Canon-Eye & @JeSko. Niet gedacht zo rap (3 jaar geleden naar Emmen verhuisd) alweer de spullen te moeten pakken.
Maar ja, vrouwlief heeft nu een droombaan in die regio dus op richting het zuiden! :)
 
Trek de portemonee er maar bij als dat originele gaat zijn.. ik heb ze destijds van een sloperij, jong gebruikt. Maar ander merk kan uiteraard ook..
 

JPs_OC2

Donateur
Weer een paar maanden en de nodige kilometers verder. Deel 1 van de verhuizing (inboedel in de opslag) zit er op en de verbouwings-/verbeterings-/verduurzamingswerkzaamheden zijn begonnen.

De O3 blijft onverstoord z’n werk doen. Achterbank plat, zeil er in om de boel te beschermen, volstouwen met zooi en op naar de milieustraat.
De buurman: "Dat krijg je er niet in. Je kan beter je aanhanger gebruiken".
Ik: (met een grote grijns..;).) "Wedden? Past, zeker weten".
Tadaaa! :jaja:
20231214_Volle bak_m.jpg

Trekhaak er onder, aanhanger erachter, volstouwen met van-alles-en-nog wat en door weer en wind 250 km naar het nieuwe adres.
20231217_Dsl_rv_m.jpg

Weer terug, de nodige werkzaamheden uitvoeren op het oude adres en vervolgens weer naar het nieuwe adres. Zoiets van “Eat Sleep Rave Repeat” :rockon:uitgesmeerd over de periode van een aantal weken….

In die periode is – niet echt geheel onverwacht - het gele motorcontrolelampje wel weer gaan branden. Dezelfde melding als eerder, de lambda sensoren. In eerste instantie gezocht naar gebruikte exemplaren maar toen dat niet snel genoeg resultaat opleverde gaan shoppen voor non-OEM sensoren. Ter vergelijking van de prijzen ook meteen navraag gedaan bij de dealer en gecheckt bij Skoda-Parts.com voor OEM exemplaren.
Uiteindelijk besloten de OEM sensoren bij Skoda-Parts te bestellen. Was minimaal duurder dan goede kwaliteit non-OEM’s en in ieder geval goedkoper dan bij de dealer.
20231202_Lambdasensoren_m.jpg
Beide sensoren vervangen en alles draait weer storingsvrij :thumbsup:

Verder? Een wasbeurt zou geen overbodige luxe zijn. De binnenkant heb ik netjes bijgehouden maar de buitenkant…:shocked:.
Ff de komende week afwachten qua weer....
20240108_Snow_m.jpg
 

JeSko

Forumguru
Je kan er maar druk met zijn zeggen ze hier dan :D dan is zo'n betrouwbare O3 met massa's ruimte echt wel luxe :D

Dat het er niet in kon beweerde de meneer waarbij ik 3 jaar geleden een koelvriezer ging halen ook, die schrok zichzelf een hoedje toen ik hem er met sprekend gemak in duwde, kon nog een tweede naast :tongue:
 
Mooi. Ik hed destijds ook de lamba‘s vervangen. De foutcode die ik had was op die ná de catalysator. Maar de fout werd veroorzaakt door die voor de cat. Tja, uiteindelijk 2 oem jong tweedehandsgebruikte gekocht..
 

EdK

Forumguru
kon nog een tweede naast
Maar ja dan konden natuurlijk de kratjes bier en dozen wijn er natuurlijk niet in.....
Tsja had dat ook met de RR , lopen in een interieurwinkel en vrouwtje ziet eindelijk HAAR eettafel...
Maar was wel zelf meenemen, dus tegen me past dat ??
Jawel hoor stoelen er uit achter en tafelblad en onderstel erin stoelen er weer op !
Kinderzitje op voorstoel dan kan dochter voor zitten.....
En waar wil je mij plaatsen vroeg ze, trok me portemonnee gaf er 50 eurie en vertelde dat achter blok woningen het NS station was !
Koop je kaartje Alkmaar naar A'dam ZO en ben je 2 uur later thuis dan wij......

Geen leuke opmerking , maar geen andere optie........ Ja heren sorry had en heb geen dakkoffer....
 

JPs_OC2

Donateur
Ach wat, het sneeuwt een beetje. Komt goed.
Tot gistermiddag...:nono:
En dan komt het moment dat je de auto nodig hebt en moet gaan graven.

Had geen haast en dacht, weet je wat, ik doe een @JeSko look alike.
"Een wat?!"
De ene helft wit en de andere helft de originele kleur van de auto.

20240118_O3_Snowhalf_M.jpg
En toen? De rest ook maar uitgegraven want zo gaan rijden....eg nie ;)
 

JPs_OC2

Donateur
Thx @JeSko :jaja:

Sterker nog > we zijn vandaag compleet los gegaan :yeehaa:

De Skoda Octavia maakt plaats voor een fully loaded BMW 325i x-Drive in Alpinweiss III (2010)
....en, onze BMW 320i maakt plaats voor Fiat 500e (2014). Kleur? Bianco Perla...

Wat staat er in de garage en gaat eg never nooit niet meer weg? Een Mazda MX-5 in Crystal White Pearl Mica.

Dus, niet met opzet gedaan maar stomtoevallig zo gelopen, ons wagenpark is binnenkort volledig.....wit......:cool:
 

JeSko

Forumguru
Leuk hoor! Dus de vrouw gaat met de elektrische Fiat rijden? En jij met de nieuwe BMW? Maar mag ik vragen waarom de andere, nieuwere, BMW eruit gaat voor de fiat? Niet geheel tevreden van de jongere BMW?

Sorry, veel vragen :shutup: vind het altijd interessant om de motivaties achter auto gerelateerde keuzes te horen :D
 

JPs_OC2

Donateur
Sorry, veel vragen :shutup: vind het altijd interessant om de motivaties achter auto gerelateerde keuzes te horen :D
No worries, onderstaand een poging tot een beknopte toelichting op de keuzes.

De 500e is idd voor mevrouw. Haar woon-werkverkeer was in eerste instantie 400 km heen en terug (en daar hebben we de auto eigenlijk ook voor gekocht) op de snelweg. Na de verhuizing is dit veranderd in 120 km heen en terug op B-wegen waar de maximum snelheid 80 km/u is. Met die verkorting qua reisafstand icm andere rijomstandigheden geeft ze aan dat de BMW op die B-wegen niet tot z'n recht komt.
Heerlijke auto om afstanden mee te reizen maar om alleen maar met 80 km/u mee te hobbelen in het verkeer, nee.
Dit zorgde voor nadenken over een andere, geschikte, auto.

De intentie voor de aanschaf van zonnepanelen was de aanleiding tot nadenken over een electrische auto. Na wat speurwerk en het laten zien van de verschillende automerken en modellen dit weer laten varen. Te duur, dodelijk saai of ronduit lelijk.
In de afgelopen weken alles qua aanschaf van zonnepanelen geregeld en met het prikken van een installatiedatum kwam het idee van de e-auto weer naar voren. Ondertussen vrouwlief zitten polsen over eisen en wensen om vervolgens te gaan checken wat daar binnen een gesteld budget bij zou passen.
Daarbij kwamen een paar auto's uit de bus maar, lang verhaal kort, de Fiat 500e bleef als enige over. Vandaag bezichtigd, proefgereden en moest vrouwlief vriendelijk doch dringend verzoeken de sleutels weer terug te geven ;)

Dus niets ten nadele van de BMW. Topauto voor het doel waarvoor we 'm aangeschaft en gebruikt hebben, maar de veranderde situatie vraagt om een andere auto.
Sterker nog, we rijden met de Fiat voor een derde van de kosten die we voor de BMW kwijt waren.

De nieuwe (oudere) BMW is idd voor mij. Heb nu 7 jaar naar volle tevredenheid in een O2 en O3 rondgereden maar ben de BMW's die we eerder hadden altijd blijven missen. Had eerder aangegeven door de verhuizing, verbouwingen en alle daaraan gerelateerde kosten mijn wens weer een BMW Touring te hebben voorlopig "on hold" te zetten maar toen ik dit volledig gedocumenteerde exemplaar in topstaat zag vloog de zelfbeheersing de deur uit....

Nou alleen de O3 nog verkopen. Kan 'm eventueel inruilen maar heb afgesproken eerst te kijken of ik zelf een gegadigde kan vinden.
 

JeSko

Forumguru
Dat is heel helder zo en zo horende de juiste keuzes! De persoon van wie ik mijn Skoda gekocht heb heeft ook een BMW touring gekocht, die kon de lokroep ook niet langer weerstaan, begrijp je keuze heel goed, zo'n Touring als deze is toch wel een niveau hoger dan een O3 in het rijden.

Wat die O3 betreft die ga je snel kwijt zijn, zo'n nette verzorgde auto met de juiste specs is snel verkocht.

Is de BMW overigens verlaagd? Lijkt er wel op, of staat deze standaard al zo netjes?
 

JPs_OC2

Donateur
Is de BMW overigens verlaagd? Lijkt er wel op, of staat deze standaard al zo netjes?
De x-Drive staat normaal zo'n 17mm hoger het standaard onderstel. Ik meen gisteren in de papieren te hebben gezien dat de x-Drive veren zijn vervangen voor standaard veren. Heb eerlijk gezegd meer gelet op servicehistorie en gepleegd onderhoud. Maar goed, nadere details volgen in een eigen topic zodra de auto bij ons voor deur staat.

Heb trouwens een advertentie in het Forum bazaar gezet. De O3 staat te koop - voor nu alleen nog op het forum.
 
Bovenaan Onderaan