JP’s 2de Octavia - O3 1.4TSI Elegance Businessline

JPs_OC2

Donateur
Nog nagedacht over dat zakken richting aarde? :D
Zekers :jaja: Gaat ook absoluut dit jaar nog gebeuren.

Was alleen al een tijdje op jacht naar een opvolger van m'n digitale spiegelreflex camera (Nikon D90) en toen er kortgeleden een leuke aanbieding voorbij kwam (Nikon D7500) kon ik die gewoon niet laten liggen.
En tsja, geld kan je maar aan één ding tegelijk uitgeven...;)

Dus, zoals eerder aangegeven, de O3 gaat lager, alleen iets later :jaja::)
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
Had nog wat liggen, de Skoda dorpellijsten (5E0 071 303A) Met de montagesjablonen erbij echt supersnel geplaatst. :cool:

1652025345077.png

1652025906815.png

Dit was het laatste uit de voorraad verzamelde accessoires. De komende periode maar eens kijken of er weer een voorraadje ontstaat ;)

Nog andere plannen?
- Ja, de omlijsting van de ramen vertonen het bekende euvel. Dof en vlekkerig wat met geen enkel middel afdoende weer toonbaar te maken lijkt te zijn. Hetzelfde is ook het geval met de dakrailing. Van een afstand ziet het er prima uit maar van dichtbij, echt niet.
Zwart wrappen zou een optie kunnen zijn maar dat wil ik niet omdat ik het niet vind staan bij Topaz Brown.
- Het tinten van de ramen vanaf de b-stijl naar achteren. Alleen ook hier geen zwart. Speel met de gedachte een tint brons of misschien antrachiet te gebruiken.
- De eerder genoemde (bescheiden) verlaging.

Met andere woorden, nog genoeg te doen. ;)
:cool:
 
Laatst bewerkt:
Je hebt van die mooie RVS inleg delen voor op je stoelhendel en voor rondom de raamknoppen en bij de passagierkant is het een volledig dichte met OCTAVIA erin.. destijds bij kopacek vandaan..



en

 

JPs_OC2

Donateur
De remmerij is aan vervanging toe. De slijtage is duidelijk te zien en bij het dagelijks gebruik mis ook een zekere bite. Vervanging uitbesteden of zelf doen?
Tijdens de oriëntering naar vervangende onderdelen en tarieven voor de werkzaamheden :( werd al heeel snel duidelijk, dat ga ik zelf doen. Kan ik ook meteen de remklauwen op kleur brengen. ;)
Welke schijven en blokken? Dat staat nog open (Brembo & EBC Redstuff) maar om even zeker te zijn van afmetingen en onderdeelnummers de remmerij afgelopen zondag ff aan een nader onderzoek onderworpen.

:pieker:Hmm, prima weer, wiel(en) is (gaan) er af, de Foliatec remklauwverf al binnen, zal ik ’t doen of zal ik ’t niet doen, wachten tot ik de schijven en blokken binnen heb? Of nu…? Niet nadenken…nu!!"
De tijd genomen, goed schoongemaakt, tot op de millimeter afgeplakt en zeer aandachtig zitten “kleuren”

Onderstaand het resultaat, blij mee.

1653420819602.png
20220522_140514_M.jpg

1653421033177.png

20220522_171614_M.jpg
 

hemi24

Forumguru
Netjes!
Ik zou de wielnaven ook gelijk even meepakken als ik jou was. Ookal gaan er wellicht binnenkort nieuwe schijven op, tot die tijd is die roestige naaf geen gezicht..!
En de beschermplaat achter de schijf ook gelijk even meepakken wellicht?
 

JPs_OC2

Donateur
En de beschermplaat achter de schijf ook gelijk even meepakken wellicht?
Vooral de exemplaren op de achteras vertonen op de randen inderdaad al aardig wat oppervlakteroest. Zodra de schijven er af zijn de boel (ankerplaten/stofplaten) ontroesten en in de originele staat (zijdeglans zwart) terugbrengen.

En de roestige naven...helemaal met je eens dat dat er niet uit ziet maar voor de 1 of 2 weken (hopende op korte levertijden) dat de schijven er nog onder zitten doe ik maar ff net alsof ik 't niet zie ;).
 

JPs_OC2

Donateur
De korte levertijden ( zie vorige post ) bleken jammer genoeg niet haalbaar. Het duurde tot eind juni voordat alles in huis was.
Had gehoopt, in verband met een geplande operatie aan één van m’n handen, het geheel in die 1 a 2 weken te kunnen doen maar dat is dus niet gelukt. :nono:

Lichte fröbelwerkzaamheden zijn inmiddels weer goed te doen maar de wat ruigere klussen (remmen) waarbij kracht zetten nodig is moeten nog ff wachten.

Maar goed, wat is er qua remmerij gekomen? Dacht eerst te gaan voor een combinatie van Brembo Xtra schijven icm Red stuff blokken van EBC maar heb uiteindelijk toch gekozen voor een andere combinatie.
Naast looks (het oog wil tenslotte ook wat :cool:) was weinig remstof een eis en aangezien de Ceramic blokken van ATE in tests goed scoren en ik zelf goede ervaringen heb met de Powerdiscs van ATE is het een combinatie van deze schijven en blokken geworden.

20220719_160906_M.jpg

20220719_160919_M.jpg

Nou nog monteren. Nog ff geduld.....:)
 

JPs_OC2

Donateur
’t Heeft even geduurd maar de nieuwe remmerij zit eronder :cool:
Vanmiddag meteen even wat rustige weggetjes opgezocht en de schijven en blokken door inremmen aan elkaar laten “wennen”.
In eerste instantie remde het als bagger maar met de opeenvolgende rembeurten werd het steeds beter.
De komende +- 200 km nog rustig remmen en geen noodstoppen maken en dan moet alles goed op elkaar ingespeeld zijn.

Maar goed, eerst moest de versleten 'meuk' er natuurlijk nog onder uit. Meteen een nieuw stuk gereedschap uitgeprobeerd en dat bevalt prima in plaats van assteunen. Auto in z’n geheel de lucht in en op de hoogste stand van iets meer dan 60 cm een veel betere hoogte om bij te werken.

QuickJacks_M.jpg

De versleten 'meuk'. Deed z'n werk nog maar ging wel richting 'op'.
Versleten remmerij_M.jpg

Omdat alle ankerplaten in meer of mindere mate roest vertoonden heb ik die ontroest en voorzien van een laag Rust-Oleum in de kleur Ral 9005. De hele operatie nam daardoor wel meer tijd in beslag maar het ziet er een stuk beter uit en kan er weer een tijdje tegen.
20221006_115119_M.jpg

Verder eigenlijk, afgezien van de standaard superirritante :mad: vastgeroeste schijven, gelukkig weinig bijzonders qua montage.

Nieuw :jaja:
20221006_151516_M.jpg

20221005_150852_M.jpg


20221006_173913_M.jpg

20221006_173901_M.jpg

Blij met de nieuwe "ho-ijzers" ;)
 

catch me

Forumguru
Netjes !!!!!! Ook de "autolift" lekker om mee te werken idd, heb ook nog een remmen projectje liggen voor mijn auto, maar ook geen tijd voor helaas...
 

Tees

Donateur
Mooi systeempje als je geen brug tot je beschikking hebt! Staat de auto daar lekker stabiel op? Bij m'n vorige auto heb ik zelf ook de remschijven en -blokken vervangen, en toen moest ik met een vuistje stevig op de schijven slaan om ze eraf te krijgen (zaten er dan ook al 13 jaar op :-)). Vond dat zelfs op een professionele brug wel spannend, al bewoog de auto geen millimeter op die brug hoor.
 

JPs_OC2

Donateur
Staat de auto daar lekker stabiel op?
Jazeker. Goed, het is geen verankerde twee- of vierkoloms hefbrug maar het is zeker een stabiele constructie. Moest ook aardig wat geweld gebruiken (vooral bij de schijven aan de voorkant) om de boel los te krijgen maar de auto bewoog nauwelijks.

Hoe wordt die lift gefixeerd/geblokkeerd tegen onbedoeld zakken?
Het geheel werkt net als een hefbrug hydraulisch en dit exemplaar heeft twee vergrendelbare werkhoogtes. Zodra één van de werkhoogtes is bereikt schuift een vergrendeling over een uitsparing in het onderste basisframe. Vervolgens laat je de plateaus een stukje laten zakken en daarmee staat het geheel (mechanisch) vergrendelt en blijft staan zonder steun van de hydrauliek. Indien gewenst kan je de hydraulische slangen dan loskoppelen zodat je werkvloer vrij is.
Auto weer naar beneden? Stukje heffen, vergrendeling losmaken en het geheel vervolgens per knopdruk weer laten zakken. Eigenlijk net als bij een grote hefbrug.
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
2800 Kilometer verder en (nog steeds) superblij met de combinatie ATE Powerdiscs remschijven en ATE Ceramic remblokken.
Heb, bij wijze van experiment, de velgen sinds het vervangen van de remmerij niet schoongemaakt om te kijken wat het verschil in stofafgifte is. Daar is maar één woord voor > enorm!

Veel, heeeel veel minder remstof in vergelijking met het vorige set. Na 2800 km waren de velgen helemaal donkergrijs tot zwart maar nu niet.

1669823723355.png

Verder eigenlijk weinig te melden. Voor groot onderhoud en APK weggebracht, geen bijzonderheden.
Ook geen storingen, rare geluidjes die irriteren of andere onhebbelijkheden.

Wel nog wat wensen en ideeën maar dat komt later wel. Voorlopig kachelen we lekker door. :giggle:
 

Nieles

Lid
Dat is verwaarloosbaar. mooie combinatie van blokken en schijven dan! Bij het ford forum ( vorige auto ) zweren ze allemaal bij brembo vanwege minder remstof. Maar dit is minder dan mijn ford hard met brembo blokken en schijven. ;)

Ps Wat glimmen jou velgen mooi op je post van 6 oktober. Welke wax gebruik jij op je velgen?
 

Tees

Donateur
Dat is zeker een significant verschil! Ik ga dit toch ook overwegen als mijn schijven aan de beurt zijn!
Ik vraag me af of ze dan ook langer meegaan? Slijtage is altijd in de vorm van stof, dus minder slijtage is minder stof. Anderszins kan t zijn dat er een grover stof gevormd wordt, dat minder bedekkend is dan fijn(er)stof. Ben wel benieuwd hiernaar (toevallig start bij m'n werk hier binnenkort een onderzoek naar :-))
 

JPs_OC2

Donateur
Welke wax gebruik jij op je velgen?
Ik gebruik voor de velgen Wheel Sealant van Poorboy's World. Goede ervaringen mee. :jaja:

Ik vraag me af of ze dan ook langer meegaan?
Volgens de uitkomst van een test die door de ADAC is uitgevoerd gaan de ATE's zeker langer mee. Voor de test is een Golf 7 voorzien van aftermarket sets schijven en blokken, en deze vervolgens aan de tand gevoeld. Alle sets zijn van hetzelfde merk en de uitkomsten spreken voor zich. Zie onderstaande link.

Test > https://www.adac.de/rund-ums-fahrze...artung-inspektion/bremsscheiben-bremsbelaege/

Ze hebben hier van ATE overigens wel de standaard schijven - niet de gegroefde Powerdics waarvoor ik heb gekozen - icm de Ceramic remblokken gebruikt. Of dat van invloed is op de slijtvastheid van het set wat ik heb gemonteerd? Afwachten.

Kleine kanttekening voor geïnteresseerden. Volgens de ATE catalogus waren er geen Ceramic blokken beschikbaar voor de achteras van mijn model O3. Huh? Bergen aan VAG modellen die met dezelfde onderdelen rondrijden maar precies voor dit type dan niet...? :arghh:
Aan de hand van de code van remklauw, 1KD, gaan kijken bij andere Skoda modellen en al snel het passende type Ceramic blokken gevonden. Met deze bevindingen navraag gedaan bij een remmenspecialist in Duitsland en deze bevestigde dat het daadwerkelijk past.
Of te wel, als het niet in de catalogus staat wil dat niet zeggen dat het er niet is. :jaja:

Ff snel gecheckt bij ATE @Tees > voor jouw O2 heb je voor de achteras dan weer de keuze uit 4 verschillende Ceramic blokken...
 
Bovenaan Onderaan