leon-cupra
Forumguru
Ben ik dan negatief ? Graptje kan geen kwaad zeker 


Van moeten vechten om een vrachtwagen in te halen die 90 rijd met mijn Superb, tot alles eraf blazen met half gas, een groter verschil kan er niet zijn. Bij het invoegen zag ik meteen 145 verschijnen, alsof het niets was van 50 ( scherpe oprit te Geel Oost ) naar 145 is toch echt genieten hoor, en dan stond hij enkel in sportstand via de VRS knop, niet eens aan de DSG. Wat een feest!
maar ach, het is een hobby auto, ik maak de km's niet en ik maak enkel de juiste km's, te korte afstanden gaat deze nooit doen.




zoals jullie zien aan de handleiding en foto's moet het best nauwkeurig gebeuren. 

ABT (Duitse tuner) heeft heel lang officieel samengewerkt met VAG en had heel vroeger een goede naam. Zo had importeur Pon bedacht om in NL een honderdtal Leon Cupra's (alleen in zwart of in wit) te laten tunen door ABT, die speciale uitvoering was de LE (Limited Edition) 310 omdat deze 310 pk zou moeten leveren. Bij mijn weten heeft werkelijk niet 1 van de 100 exemplaren het opgegeven vermogen gehaald (een enkeling bijna), meerdere exemplaren hadden minder vermogen dan een standaard Cupra (waar ze voor tuning mee begonnen), en alle exemplaren hadden last dat het koppel er zeer plotseling in kwam, en ook weer zo weg was, waardoor de koppeling en de hele aandrijflijn flink werd mishandeld. Bij verschillende auto's is bij hele lage km-stand dan ook de koppeling vervangen, en is de tuning bij veel exemplaren ook vervangen door software van een goede NL Vag-tuner (JD, TVS, Vagtechniek). ABT en Pon hebben hun verantwoording altijd geprobeerd te ontlopen, en ik weet dat er meerdere eigenaren een rechtszaak hebben aangespannen. ABT is voor mij dus iets waar ik met een boog omheen ga.... Hebben jullie kennis van wat de ABT tuning net betekent? Hij maakt 290 pk dankzij ABT tuning van 2900 euro, maar wat word hiermee bedoeld? Is dit enkel een chiptuning of ook hardware? De foto's tonen een externe module (ecu ? ) maar veel wijzer word je daar niet van.