Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
Vandaag weer redelijk wat gereden en genoten van de auto, meestal rijd ik er heel kalm mee, zowiezo word er pas half gas en meer gegeven als de olietemperatuur 90° is, maar toen ik met kloppend hart mocht invoegen op de autosnelweg mocht hij zijn beentjes heel even goed strekken, dan besef je pas wat voor een raket je eigenlijk onder je achterste hebt zitten... :D Van moeten vechten om een vrachtwagen in te halen die 90 rijd met mijn Superb, tot alles eraf blazen met half gas, een groter verschil kan er niet zijn. Bij het invoegen zag ik meteen 145 verschijnen, alsof het niets was van 50 ( scherpe oprit te Geel Oost ) naar 145 is toch echt genieten hoor, en dan stond hij enkel in sportstand via de VRS knop, niet eens aan de DSG. Wat een feest!

Gelukkig rijd ik er overigens doorgaans kalm mee, het verbruik zou anders echt gek zijn aangezien je met wat sportiever rijden de benzinemeter goed ziet zakken :D maar ach, het is een hobby auto, ik maak de km's niet en ik maak enkel de juiste km's, te korte afstanden gaat deze nooit doen.

Ik durf overigens toegeven dat ik nog altijd niet aangedurfd heb om het pedaal hélemaal te vloeren, ik wil eerst nog echt wennen aan de wagen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wel binnen het jaar ga je meer kilometers maken dan je in heel de tijd met de SuperB hebt gemaakt ....
Maar al rij je 99% netjes aan de snelheid, in die ene procent op het verkeerde moment.......... is je rijbewijs inleveren.... :pieker:
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Nee de Superb heb ik in 3 jaar van 60.000 naar 82.000 gereden, maar in die tijd was de Superb vaak de enige auto in het gezin, die Cactus is er pas later bijgekomen en daarna kwam de Mazda. Zowiezo doe ik geen 10.000 per jaar, eerder 5-7000.
 

Chrisjemol

Forumguru
zoiezo is het met een superb geen 'vechten om een vrachtwagen in te halen' of er was wat mee mis
beetje overdreven wel ;)

maar kan me voorstellen dat het lekker is met dotje gas alles voorbij te zijn. kan soms goed uitkomen
 

JeSko

Forumguru
@Chrisjemol

Nee dat was sterk overdreven, maar met de 1.6tdi kwam ik na een tijdje toch echt wel vermogen tekort naar mijn zin, de Mazda was al een hele grote verbetering tegenover de S2 en dit is helemaal mooi. Geeft toch ook weer wat extra comfort dat je zo makkelijk kan passeren als het nodig is.
 

JeSko

Forumguru
Inderdaad @MarcoO2 , des te sneller zo'n inhaalmanoeuvre voorbij is des te beter, maar ook gewoon om even ergens snel tussen te glippen ( zonder asociaal te doen uiteraard! ) is het beter en veiliger. Met de Superb moest je echt oppassen en veel verder anticiperen, geen probleem natuurlijk maar soms kwam dat wel eens slecht uit.

Naar het SPA centrum geweest, vanbinnen en vanbuiten de auto eens goed verwend, van dat lange stilstaan was er al wat groene aanslag ontstaan op de randen van de raamstijlen en het interieur kon ook wat liefde gebruiken. We gaan hem wellicht toch eens onder handen laten nemen door onze detailer, aangezien mijn gordel ook best vuil is, en deze zou ik graag terug als bijna nieuw willen :)

Met de staat van het interieur ben ik echt tevreden, voor een 10 jaar oude auto is dit nog prima en ik kan het nog wel wat verbeteren.

20240606_094937 (1).jpg

Motorruimte ook eens onder handen genomen, o.a. aan de scharnieren en de spatbord flenzen zat wel wat vuil, alsook op de plastic stukken, deze heb ik eerst afgenomen met een droge microvezel en daarna met wat plastic trim restorer behandeld. Het kan nog beter maar ik was weer lichtjes verbonden aan een tijdslimiet ivm de late shift. :(

20240606_095520.jpg 20240606_095505 (1).jpg

Wat een bruut aanzicht :love: favoriete stukje van de auto is de scherp getekende bumper onder de koplampen, dat maakt het echt een herkenbare VRS. :D

20240606_095956 (1).jpg 20240606_095935 (1).jpg
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
En we blijven dingetjes aanpakken, zo werkte de kleppen van de Remus uitlaat niet meer, deze zijn bluetooth gestuurd en je dient ze opnieuw te verbinden als de batterij van de auto afgekoppeld is geweest. Dankzij hulp vanop afstand van men maatje heb ik de kleppen terug kunnen verbinden met de bluetooth module en de bedieningsmodule. Was er even zoet mee, vooral met lezen en voorbereiden van de stappen, aangezien beide bakjes uit elkaar moeten en je nauwgezet de stappen moet volgen, die dan ook nog eens tot op de seconden juist uitgevoerd moeten worden :laugh:

IMG-20240606-WA0013_copy_708x884.jpg IMG-20240606-WA0014_copy_708x901.jpg 20240607_091025_copy_1134x999.jpg 20240607_092444_copy_3024x1431.jpg 20240607_092446_copy_3024x1431.jpg 20240607_092436_copy_3024x1431.jpg

Bij de derde poging was het raak, :D zoals jullie zien aan de handleiding en foto's moet het best nauwkeurig gebeuren.

En nu kan ie terug in 4 standen open! :yeehaa:

Screenshot_20240607_045422_Adobe Acrobat.jpg
En zo klinkt dat dan :D



Wat doet het DEUGD om terug aan m'n eigen auto te kunnen "werken" :)
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Nope, die ligt er altijd af, die plaat heeft buiten het visuele geen nut en zo krijgt het blok extra koeling langs boven dankzij de luchthappers in de motorkap. Alle beetjes helpen.

*Niet dat ik hem zo afjaag maar toch :D
 

JeSko

Forumguru
✅Skoda Octavia RS 2.0TFSI DSG GARANTIE ABT290pk Pano ACC VOL
€ 16.990,00

Mijn beste kameraad wilt voor deze wagen gaan zien, op het oog een nette uitvoering goed in de opties en een goeie prijs gezien de markt, iets meer km's dan mijne maar wel met meer opties. Hebben jullie kennis van wat de ABT tuning net betekent? Hij maakt 290 pk dankzij ABT tuning van 2900 euro, maar wat word hiermee bedoeld? Is dit enkel een chiptuning of ook hardware? De foto's tonen een externe module (ecu ? ) maar veel wijzer word je daar niet van.
 

Herperduin

Forumguru
@JeSko Dit is wat ik kan vinden:


In deze technologie wordt de ABT Power Software gebruikt in een extra motorbesturingseenheid, de ABT Engine Control (AEC). Zo zorgt ABT voor de hoge standaard in prestatieverbetering, ook in nieuwe ontwikkelingen en het verhogen van high-tech in voertuigen.

Uw voordeel: de seriële motorbesturingseenheid blijft onaangeroerd en het voertuig is volledig diagnosticeerbaar. En als het gaat om de kwaliteit van AEC, zijn de hoge normen van de VW Group van toepassing.

Artikelnummer: V3501520290DNPA/1”
 

Fmoon

Forumguru
Overigens hoor je wel nog wat slechte verhalen over ABT, nu kan ik daar niks over zeggen natuurlijk (wij van WC eend) maar het is wel knap spul naar mijn idee. Nu zeg ik er toch wat over.

Wat @Herperduin zegt/gevonden heeft moet kloppen overigens.
 

EdK

Forumguru
Als ik me het goed herinner was ABT de tuner die in opdracht van VAG werkte.
Wilde je je wagen getuned hebben dan kon dit via de VAG dealer en werd de wagen door ABT getuned.
En als ik goed had dan had je ook hierdoor volledige garantie !
 

Cordoba

Forumguru
... Hebben jullie kennis van wat de ABT tuning net betekent? Hij maakt 290 pk dankzij ABT tuning van 2900 euro, maar wat word hiermee bedoeld? Is dit enkel een chiptuning of ook hardware? De foto's tonen een externe module (ecu ? ) maar veel wijzer word je daar niet van.
ABT (Duitse tuner) heeft heel lang officieel samengewerkt met VAG en had heel vroeger een goede naam. Zo had importeur Pon bedacht om in NL een honderdtal Leon Cupra's (alleen in zwart of in wit) te laten tunen door ABT, die speciale uitvoering was de LE (Limited Edition) 310 omdat deze 310 pk zou moeten leveren. Bij mijn weten heeft werkelijk niet 1 van de 100 exemplaren het opgegeven vermogen gehaald (een enkeling bijna), meerdere exemplaren hadden minder vermogen dan een standaard Cupra (waar ze voor tuning mee begonnen), en alle exemplaren hadden last dat het koppel er zeer plotseling in kwam, en ook weer zo weg was, waardoor de koppeling en de hele aandrijflijn flink werd mishandeld. Bij verschillende auto's is bij hele lage km-stand dan ook de koppeling vervangen, en is de tuning bij veel exemplaren ook vervangen door software van een goede NL Vag-tuner (JD, TVS, Vagtechniek). ABT en Pon hebben hun verantwoording altijd geprobeerd te ontlopen, en ik weet dat er meerdere eigenaren een rechtszaak hebben aangespannen. ABT is voor mij dus iets waar ik met een boog omheen ga.
 

JeSko

Forumguru
Gemengde reacties dus, heb hem gezegd op te letten want hij gaat hem dinsdag bekijken met dit in het achterhoofd. Ik vind de prijs voor deze uitvoering en opties met jaar garantie ook wel aan de lagere kant, niet verdacht laag maar toch.
 
Bovenaan Onderaan