Japanese Power

Donateur
Met enige vertraging maar de NewMotion lader hangt. En daarbij ook alles meegezegd. Alles is van te voren besproken en doorgenomen. Foto’s en info gedeeld en nu blijkt dat de meterkast toch verder moet worden aangepast. 1 fase laden zou een overbelasting geven. Zelfs na de verzwaring naar 3 fasen. Wordt vervolgd.

8AB9546F-FDDA-46E3-A4B1-A2DDBF8789ED.jpeg
 

EdK

Forumguru
Snap hem ff niet
Je kunt 3x16A laden met dat ding
Als je naar een 3x25A hoofdzekering gaat
En je hebt in je laadpaal loadbalacing ingebouwd zitten
Hoe kun je dan overbelast zijn op je installatie ?

Ga je elektrisch koken dan ziet loadbalancing dit en moet hij het laden terug tunen of uitzetten tot je klaar bent met koken...

Of mis ik wat in het verhaal ????
 

Japanese Power

Donateur
Dat is voor mij ook de vraag. Ik heb nu 1 x 35. Paal heeft load balancing. De monteur (met m.i. redelijk wat ervaring) was aan het aanpassen van de meterkast begonnen maar is ermee gestopt omdat de meterkast te oud is (1986). Feit is dat alles is doorgenomen van te voren en nu ineens blijkt het niet te kunnen. Ik ben geen elektricien en laat alles wat met stroom heeft te maken los. De leverancier komt straks met een voorstel nadat ze hebben uitgezocht waar het fout is gegaan.
 

EdK

Forumguru
laadt 'ie daar prima op, niet zo snel,
Er staan er daar straks wel een tweetal EV te laden natuurlijk.
En mag toch aannemen dat dit met één lader uitgevoerd gaat worden ?

Maar groepenkast uit 86 van onze mooie vorige eeuw.
Zou me zo kunnen voorstellen dat de groepenkast zelf moeilijk is uit te breiden of de interne bedrading niet afdoende is.
En dat ze liever een compleet nieuwe groepenkast willen plaatsen
Maarrrrrr dan zou ik als ik jou was J.P hem wel zo laten uitbreiden dat je meteen een reserve groep hebt voor zonnepanelen ( had je toch nog niet ?) zodat die er vast inzit.
En ga mbt loadbalancing er van uit dat je wel een slimme meter ook al hebt hangen ?
 

Japanese Power

Donateur
Thxs Ed. We laden straks 1 auto tegelijk. Geen dubbele lader. Dat zal bijna nooit voorkomen. En ja, we hebben een slimme meter en we zijn bezig met de aanschaf van zonnepanelen en we gaan de komende maanden de keuken vervangen. Van gas naar inductie en aardig wat apparatuur erbij. Dus we zouden al gaan aanpassen maar niet zoals nu ineens op ons bordje lijkt te komen…
 

EdK

Forumguru
en we zijn bezig met de aanschaf van zonnepanelen en we gaan de komende maanden de keuken vervangen. Van gas naar inductie en aardig wat apparatuur erbij.
Tsja als ik dit lees dan zou ik zeggen leg dit geheel meteen op tafel bij de installateur en laat hij dit geheel meteen meepakken in een nieuwe groepenkast ( zou ik persoonlijk wel doen )
En dan hoeven de automaten (zekeringen) er nog niet ingebouwd te worden maar dat er in ieder geval VOLDOENDE ruimte in de nieuwe kast zit om simpel bij te bouwen.
En al wel zo en zo in nieuwe een 40 (63A) ampere 4 polige hoofdschakelaar als eerste laten plaatsen.
Want die zal je na keuken , panelen , lader etc ( nu en toekomst) zo en zo nodig hebben.
 

Tees

Donateur
Ik zou zeker een nieuwe groepenkast laten plaatsen. Wij hadden er ook eentje uit de jaren 80, toen we een keer een probleem hadden (vermoedelijk bedrading doorgebrand in de muur), wou de electricien ook niets doen zonder dat die vervangen zou worden. Sowieso hadden we te weinig groepen voor de keuken conform de moderne standaarden, dus volgens mij mocht hij ook geen nieuwe bedrading trekken zonder dat in orde te maken (maar daar werd Ed vast meer van).

Ben wel blij dat t gebeurd is, later ook zonnepanelen bijgeplaatst, daar was nu ook gewoon ruimte voor.
 

hendrik38

Forumguru
@Japanese Power, als je wat wil weten dan kun je me pb'en. Ik heb een dubbele lader thuis en laad twee volledig electrische auto's, verder alles electrisch thuis qua koken, quoocker etc. Ik laad via 3 fasen, moet jouw ook gewoon lukken.
 

EdK

Forumguru
dus volgens mij mocht hij ook geen nieuwe bedrading trekken zonder dat in orde te maken (maar daar werd Ed vast meer van).
Je mag gewoon nieuwe bedrading trekken hoor !
Alleen als de klant de verbrande bedrading niet vervangen wil hebben ( want het werkt toch nog !!?? ) dan sluit ik als monteur die bedrading niet meer aan in de kast !
En dit leg ik vast op foto en papier met handtekening klant !
Wat de klant daarna doet ( dus wel weer aansluiten ) is dan zijn probleem.
Komt er brand door en komt een verzekering bij je langs als installateur dan kun je aantonen dat jij e boel niet hebt aangesloten als installateur en klant er op geattendeerd hebt en het uiteindelijk zelf heeft aangesloten.
Tsja heden ten dagen is alles na de meter voor eigen verantwoording, vandaar dat je ook heden ten dagen alles maar kunt kopen in de bouwmarkten en via interpret....

Onlangs ook bij een neef elektra gedaan, en dacht na me 3 dagen bezig gezien te hebben dat hij het ook kon !
Dus was zonder dat ik wist lekker aan knoeien geslagen !
En weekend erop dat ik weer kwam om verder te gaan en zag wat hij had geknoeid heb ik hem gezegd " of je sloopt nu meteen alles eruit wat je geknoeid hebt offff ik trek vanaf nu me handen eraf en stap nu in me auto !
Want hier zet ik me naam niet achter !
Bij eerste beste keuring dan word de boel afgekeurd en dan had hij echt een probleem gehad
 

hendrik38

Forumguru
Ach...het zegt niet zo veel. Bij mij heeft een iso gecertificeerde monteur alles geïnstalleerd. Dag erna vonkte alles in de meterkast. Verkeerd de 0 aangesloten en voor 2000 euro schade. Soms is de gemiddelde consument handiger dan de snelle gecertificeerde installateur.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Misschien goed om te vermelden hier Ed, dat de bedrading niet vervangen kon worden, de doorgebrande bedrading zat ergens vast, en in een 100 jaar oud huis kom je er nooit meer achter waar. Dus er zijn nieuwe kabels getrokken door de kruipruimte naar de keuken. Die electricien vond het iig geen goed idee weer maar 1 groep voor de hele keuken te maken (zoals het was), en daar was ik t wel mee eens. Anders was hetzelfde euvel mogelijk weer op niet al te lange termijn gebeurd. :ot:
 

Japanese Power

Donateur
Ik ga zoveel mogelijk van het positieve uit in dit geval @BelKodi Het zal denk ik vrijwel zeker op een volledige nieuwe meterkast uitdraaien.

Met voorbereiding op de 3 fasen laadpaal, de 16 zonnepanelen, de nieuwe keuken met oven, koelkast, Quooker + Cube, vaatwasser, XL-inductiekookplaat en vaatwasser en op termijn de nieuwe bijkeuken met professionele oven en wasapparatuur.

Kost even paar centen maar heb gelukkig meerdere vrienden die in de elektra zitten en vanmiddag al hebben toegezegd te willen helpen.
 

EdK

Forumguru
de bedrading niet vervangen kon worden, de doorgebrande bedrading zat ergens vast, en in een 100 jaar oud huis kom je er nooit meer achter waar.
Dit zal waarschijnlijk nog draad met jutte omwikkeld geweest zijn.
Stalen pijp maar niet getrokken maar gewalst en dus over de lengte nog een naad erin
En ja centraaldoossysteem dat bestond toen nog helemaal niet, werkte je met T doos , Top T doos trekdoos einddoos etc etc..
In me beginjaren nog wel eens meegemaakt in oude grachtenwoning ( zwart klusje ) wel nooit meer, niet veel aan verdiend toen.
Verkeerd de 0 aangesloten
Verkeerd aangesloten was er meteen 400V op je 230V wcds komen te staan.
Meneer zal de Nul wel niet goed aangedraaid hebben en ja dan krijg je een zwevende NUL zoals we dat noemen en dus ook 400V op de wcds.....
Maar kan je vertellen dat dit elke monteur wel eens een keer overkomt hoor !! Wie werkt maakt fouten !!
En soms met dure schades en als je massel hebt dan is er geen schade.
 

EdK

Forumguru
de 16 zonnepanelen, XL-inductiekookplaat
Streef er dan meteen naar om die ook in 3fase 400V uit te voeren.
Zit je minder te kloten om een beetje nette verdeling in de fases onderling te krijgen.
En zonnepanelen met 3 fase omvormer, is ook weer vanwege goede verdeling en hoef je ook niet te kijken op welke fase je hem hangt waar dan weer de grote verbruikers zitten.
Neef heeft er 40 op dak liggen en ook met 3 fase omvormer, warmtepomp 3 fase , elektrisch bijverwarmen 3 fase en elektrisch koken 3 fase , en dit is lekker makkelijk aansluiten.
En dan de 230 apparatuur ook weer makkelijk te verdelen over de fases.....
en ja die paar lampies en dat koelkassie en die stopcontacten in woning.... ach ja kijk maar waar je ze over verdeeld
 

Japanese Power

Donateur
Deze familie wel ja. Of de rest van de familie buiten ons gezin ook overgaat daar ga ik niet over. Weet wel dat er meer de switch hebben gemaakt van Toyota af…
 
Bovenaan Onderaan