Japanese Power - CitiGo E iV

Captain Hook

Forumguru
want als ik me tank volgooi met brandstof dan krijg ik ook wel eens te zien dat ik er wel 1000Km mee kan rijden, maar uiteindelijk haal je dat ook nooit en te nimmer....
Ehhh... als ik de tank helemaal vol gooi (>50 liter in de Roomster), dan kom ik daar toch bijna 1000km ver mee, als ik 'm helemaal leeg zou rijden...

Hangt natuurlijk helemaal af van hoe en waar je rijdt...:koffie:
 

Japanese Power

Donateur
Zeker geen realistisch beeld,
Ja leuk , maar wat rij je er uiteindelijk mee
Lees eens goed wat ik zelf al aangeef in m’n post. Kreeg je weer een bakje azijn in plaats van koffie vanavond? Bah. Ik geef zelf aan dat het geen realistisch beeld is. Maar wel dat het karretje verrassend zuinig is. Huidig gemiddelde van de laatste 620 KM is 13,4 kWh en daar zit alles bij. Korte en lange ritten, stoplichtsprintjes en gewoon de gewenste verbruikers aan. Dan kom ik aan 240 KM. Check voor de lol ook even de specs van de EV-database.

1FC684A4-C30C-4380-9B58-DE3409DE4AA4.jpeg
 

Me Zelf

Forumguru
Eigenlijk is range helemaal niet zo belangrijk voor zo’n Citigo, maar wel grappig om de uitersten te zien. Op vakantie naar Spanje ga je er toch niet mee en binnen Nederland is alles prima bereikbaar. In en om de stad komt ie helemaal tot z’n recht is hij ook verrassend zuinig, volgens mij was dat dus het punt.
Dus hoeveel ik er in 1 ruk mee kan rijden? Dunno. Helemaal leeg rijden met alleen stadsverkeer: veel plezier daarmee, dat zijn heel wat uren. Uiteindelijk rijd ik meerdere keren en meerdere dagen kleine stukjes en als ie beneden de 30% (ofzo) komt gooi ik hem ‘s avonds aan de oplader en is hij ‘s ochtends weer vol. Op dit moment doe ik dat opladen eens in de 2 weken gok ik (bedankt long-covid). Hoeveel km dat is? Geen idee: een stuk meer dan in de winter in ieder geval. 1000 km op een tank? Pfff, dat is zo 2021 (of 2020 of 2019)… Opladen en tanken kun je niet met elkaar vergelijken.
 

SteGo

Donateur
Eigenlijk is range helemaal niet zo belangrijk voor zo’n Citigo,
Euh? Nou dat vind ik wel.
Nou ben ik wellicht geen stereotype Citigo-rijder, maar in het weekend rijd ik met mijn Citigo niet zelden 300km per dag. Veelal zijn de stops relatief kort, of op plekken (natuurgebieden/plattelands regio's) waar ik niet even snel de accu kan volgooien.
Ik zou dolgraag een elektrische Citigo willen rijden, maar dan zou ik toch wel graag een realistische range van +/- 350km hebben. Ongeacht zomer of winter.

Een collega van mij heeft onlangs een tweedehands e-Up! gekocht, nog met het oude/kleine accupakket. Wat een leuke auto, het maakte me helemaal enthousiast. Maarjah ... die range, daar kan ik echt niet mee uit de voeten. Welliswaar is dat nieuwere accupakket zoals in de elektrische Citigo wel groter ... maar nog niet groot genoeg. Hopelijk geeft VW de e-Up! nog weer eens accu-upgrade, of komt de opvolger (ID1??) hopelijk met een betere range.
 

Me Zelf

Forumguru
Ik weet niet of het realistisch is te verwachten dat er een auto formaatje Citigo komt met een range van 350 km in de winter (=450 km zomer). Dan heb je het over een 55-60 kwu accu. Qua massa / volume lijkt me dat sowieso momenteel een maatje te groot. Laten we even aannemen dat dat probleem door verbeterde accu’s wordt opgelost, dan zit je nog met de verhouding prijs / formaat auto die niet zo gunstig uitvalt. Aangezien de meeste Upjes / Citigo’s toch zullen worden gebruikt voor de “boodschappen” (zoals je al aangaf @SteGo ben je niet een gemiddelde eigenaar) lijkt het me onwaarschijnlijk dat een fabrikant hier brood in ziet. Liever lagere productiekosten dan een enkele veelrijder gelukkig proberen te maken.

Overigens vind ik mijn Citigo ook prima geschikt voor de snelweg / langere afstanden en is een dagelijkse commute van 165 km probleemloos vol te houden.

Ik begreep trouwens dat de ID1 / Cupra “insert hippe naam” / Skoda Citigo 2 een maat groter gaat worden, meer Polo.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat het nog wel even duurt voordat VAG zich in dat allerkleinste formaat waagt, er is weinig marge te behalen in dat segment, en die markt is al redelijk sterk bezet met bijv de Zoë.
 

SteGo

Donateur
zoals je al aangaf @SteGo ben je niet een gemiddelde eigenaar
Dat heeft vandaag maar weer eens onderstreept; 360km gereden, totale rijtijd 5 uur en 30 minuten. :D Langste stop was een ruim uurtje, op een parkeerterrein zonder laadpalen overigens.

Ik snap wel dat mensen de Up en Citigo als een auto voor de boodschappen zien, maar eigenlijk doet dat de auto te kort. M'n collega met een Skoda Fabia combi zei zelfs dat hij de stoelen in de Citigo beter vind dan in de Fabia. Het is stiekem best een fijn autootje voor middellange afstanden.
 

EdK

Forumguru
Heb een collega die ook een cityGo heeft en rijd er dagelijks zijn woon / werk verkeer mee en is ook nog eens een 2 mtr en een beetje.
En zegt ook, pas er prima in kan alleen iemand naast me zitten maar dat is mijn probleem niet.
En als deze eruit gaat ging hij toch weer kijken voor een citygo met weinig kilometers en anders voor een Upje
 

Japanese Power

Donateur
Even een rekensommetje voor @EdK voor de beeldvorming. Gisteren 2 snelwegritten gedaan, alles op normale toegestane snelheid.

Totaal aantal gereden kilometers 228. Totaal verbruik 13,09 + 14,3 kWh. Omgerekend met m’n huidige kWh prijs thuis kom ik op een totaal verbruik van 7,06 euro aan laadkosten…
 

EdK

Forumguru
En nu ga ik er even van uit dat je dus 2x hebt geladen (thuis) maar wat was je resterende lading in de accu's voor je ging laden ?
Had je bv de tweede rit nog kunnen rijden op de resterende lading nadat je de eerste rit al gereden had ?

Voor jou klinkt het misschien als dat hij nooit tevreden is met een antwoord, maar ben gewoon benieuwd wat voor mij (en andere gedesinteresseerde ) de mogelijkheden zijn en waar je tegenaan kunt lopen.
Kijk op elke straathoek kan ik wel aan benzine komen ( al moet ik het uit de tank jatten van de buren. :thumbsdown: )
Maar elektrisch rijden is voor 95% van de mensen ( ook hier) nieuw en door genoeg info kunnen er mensen zijn die dan opeens denken
Mwahhh hier kom ik ook wel mee weg....
 

Tees

Donateur
Als je benzine kan jatten uit de tank van de buren, dan kan je ook wel een spade in de grond slaan en een stroomkabel raken :pardon:
Maar een prima vraag hoor Ed. Ik denk dat het erg uitmaakt waar je heen rijdt en hoe lang je daar pauzeert.
 

Japanese Power

Donateur
Met een 100% volle accu vertrokken en op locatie weer tot 100% bijgeladen. Dus heen en weer op 1 lading zou net kunnen maar dan zit je het laatste stuk wel met geknepen billen. Pak je stadsverkeer en geen snelweg dan is je verbruik natuurlijk heel anders. De CitiGo is in basis vaak bedoeld als stadsauto maar voelt op de snelweg ook als een prima reisauto aan.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Ik denk dat het vooral omschakelen is met dat je bij aankomst ook gaat laden cq tanken. Mensen zien het (lang) laden als nadeel (no offence!) maar je kan het ook combineren met waar je naartoe gaat. Nu is het wel zo dat je dus niet kan laden wanneer je middle of nowhere gaat maar in NL kan je zowat in elke stad/dorp wel laden. Is even anders denken mbt parkeren maar als ik zelfs in mijn gehucht een laadoptie heb... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
dat je bij aankomst ook gaat laden
Moet je maar net op visite gaan op een adres waar je (redelijk snel) kúnt laden. Zo'n grannylader doet er nogal lang over aan een standaard buiten-WCD, heb ik gemerkt toen mijn dochter met haar dienst-KIA EV hier een nachtje logeerde. En dat was dan nog mijn dochter - ik weet niet zeker of ik alle andere bezoekers naast een koekje bij de koffie etc. ook van stroom wil en kan voorzien.

Omgekeerd zou ik het zelf ook niet heel prettig vinden om direct bij aankomst eerst een beroep op de stroomvoorziening van de gastheer of -vrouw te moeten doen omdat ik anders niet (in 1 ruk) naar huis kan...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan