Japanese Power - CitiGo E iV

Japanese Power

Donateur
En dan is het weer tijd voor een ander topic. Het zal niet zo'n heel groot eigen auto topic worden aangezien het hier de auto van de vrouw betreft. Eind vorig jaar met de steeds verder stijgende benzineprijzen en de Enyaq voor de deur kwam het idee bovendrijven voor een kleine EV voor de vrouw.

Het jaarlijkse kostenplaatje van de Yaris eens op een rijtje gezet en vervolgens gaan kijken wat er in de markt verkrijgbaar was aan kleine 2e-hands EV's. Dat waren (binnen het gestelde budget) opvallend veel Zoe's, wat oudere Leafs en best nog wat wat Smarts. Maar goed, het duurste onderdeel van een EV is toch wel de accu en als je privé een dikke reparatie of vervanging voor je kiezen krijgt door de accu is je voordeel ook gelijk weg. Veel Zoe's die ik tegenkwam zagen er best leuk uit, maar als je dan gaat rekenen komen er best wat kosten voor de huuraccu bij...

Toen ik echter de zoekopdracht gaf voor private lease voor gebruikte kleine EV's kwam ik bij YourLease terecht. Zij hadden een import e-UP staan, nieuw op kenteken, dus SEPP-proof, wel vrij basic uitgevoerd. Een aanvraag gedaan maar bovenop de leaseprijs van 10K p/j kwamen best nog serieus wat extra kosten. Daar ben ik dus vrij snel afgehaakt.

Op 1 januari dit jaar werd ik getriggerd door deze vraag van Marc in een CitiGo-topic. Direct een PB eruit gedaan en de dagen erop eigenlijk al veel besproken. We hebben beiden contact opgenomen met Skoda voor een overnamevoorstel. Dit pakte positief uit, ook omdat ik het contract van 15K op jaarbasis naar 10K heb laten omzetten en omdat we de resterende 43 maanden de maandelijkse SEPP retour krijgen van de overheid. En de laadpaal was toch al onderweg voor ons huis. Dus resumé zijn we een heel stuk voordeliger uit de komende 43 maanden, gaat de Yaris de deur uit en gaat dat geld in het potje zonnepanelen.

En over 43 maanden zien we wel verder, wordt het een overname, een andere contract of toch gewoon weer een ICE, geen idee. Is voorlopig nog heel ver weg. Ik ben nooit een voorstander van private lease geweest maar deze kans kon ik niet laten lopen. Scheelt serieus geld uiteindelijk.

Het is dus een Skoda CitiGo E iV uit september 2020 geworden. Het is de 83PK Style uitvoering, stoer interieur met subtiele groene accentjes in de bekleding, kleur zwart metallic, Lane Assist, electrische ramen en spiegels, automaat (logisch: EV), leuke 16" LM-velgen, schromen instaplijsten, privacy glass vanaf de B-style, exterieur-pakket Deep Black, Comfort-pakket (o.a. stoelverwarming en PDC) en luxe kentekenplaten. Al met al leuk samengesteld.

Zaterdag 22-01 even wezen kennismaken, kijken en rijden in Apeldoorn. Dat was snel bekeken. De papierwinkel was wat meer werk.
Afgelopen zaterdag 19-02 hebben we (in de Kodiaq van een maat van me) de CitiGo opgehaald. De volle accu gaf bij vertrek een range > 200KM aan. De hele rit van 130 KM afstand tussen de 100-130 km/h gehangen (1 keer de 132 aangetikt op de GPS) want daar ligt de begrenzing van deze auto. Bij aankomst stond er nog 55 KM range op. Maar goed, ik heb hem ook lekker op z'n staart getrapt.

Eerste indruk: soepel en licht autootje, accelereert verrassend snel (sneller dan ik van de eerste rit dacht te herinneren) maar ook het versnellen van 100 naar 130 gaat verbluffend rap en soepel. De zit is best goed voor zo'n klein gebakje. Heb me geen moment onprettig gevoeld onderweg. Instrumentarium is duidelijk, bediening via de app heb ik geprobeerd maar ga ik niet gebruiken. We houden de telefoon in de middenconsole op de Brodit-houder en gaan vooralsnog geen gebruik maken van de mount op het dashboard. Deze heb ik er voor nu ook even afgelaten. Ook voor het zicht. is gewoon niet fraai zo'n mount bovenop je dashboard.

Vandaag geen tijd had (beetje baggerweer) om nog even lekker te gaan toeren. Betere foto's en ervaringen volgen later ;)
 
Laatst bewerkt:
Wel cool zo'n klein ding
Kan mij echt niet voorstellen dat het goedkoper rijd , misschien nieuw tegen een nieuwe benzine en jullie zullen meer km per jaar rijden.
Ik betaal gemiddeld 100euro per maand voor onze Citigo inclusief benzine, nu rijden we erg weinig hoor. 53k in 9 jaar.
Banden kosten een hoop haha en 1x in de 2 jaar een grote beurt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
..........De volle accu gaf bij vertrek een range > 200KM aan. De hele rit van 130 KM afstand tussen de 100-130 km/h gehangen (1 keer de 132 aangetikt op de GPS) want daar ligt de begrenzing van deze auto. Bij aankomst stond er nog 55 KM range op. Maar goed, ik heb hem ook lekker op z'n staart getrapt...........
Dat valt me nog erg mee: de temperatuur/het weer telt bijna even zwaar als de snelheid!
Veel plezier van de Citigo!
 

Japanese Power

Donateur
Wel cool zo'n klein ding
Kan mij echt niet voorstellen dat het goedkoper rijd , misschien nieuw tegen een nieuwe benzine en jullie zullen meer km per jaar rijden.
Ik betaal gemiddeld 100euro per maand voor onze Citigo inclusief benzine, nu rijden we erg weinig hoor. 53k in 9 jaar.
Banden kosten een hoop haha en 1x in de 2 jaar een grote beurt.
10K op jaarbasis maar de Yaris reed dan ook 1:10. Plus geen afschrijving en geen aanschafkosten.
 

Rallye

Forumguru
Ik ben zeer benieuwd hoe je dat doet met twee auto’s op (naar ik aanneem) één laadpaal. Is het handig om dat hier te bespreken of is daar een apart topic voor?
 

Japanese Power

Donateur
Goeie vraag @Rallye. En dat mag m.i. gewoon hier gesteld worden. We hebben inderdaad 1 laadpaal met een enkele aansluiting. Destijds kort overwogen om een dubbele aansluiting te nemen maar als ik heel realistisch ben (in ons geval): wanneer staan er 2 auto's tegelijk te laden? Ze gaan op 3-fasen best snel vol en ze zijn sowieso nooit echt helemaal leeg. Stel dat we overdag beiden weg zijn, dan laadt de ene in de avond op en de andere wisselen we met de laatste ronde met de hond even om waarna deze de nacht oplaadt. Dat wisselen is maar 2 tellen werk uiteindelijk. Een dubbele laadpaal lijkt misschien nodig maar de praktijk is bij ons anders.
 

Japanese Power

Donateur
In de portal van NewMotion kun je een scheiding per auto/pas opgeven. Zo heb ik 1 pas en 1 tag voor de Enyaq die door werkgever worden betaald, de andere pas en tag voor de CitiGo zijn privékosten. Per tag of pas geef ik op wie verantwoordelijk is voor de betaling. Het verdienmodel zit in het abonnement bij NewMotion wat door de werkgever wordt betaald.
 

Japanese Power

Donateur
Ik vind dit echt hilarisch. Vanmorgen de kleine naar school gebracht. Remote voorverwarmd, stoelverwarming en alle overige verbruikers aan. Omgerekend tegen 0,26 kWh kost dit hele ritje 98 cent.
Zelfs de onderverdeling in stroomverbruik, motorgebruik, totaalgebruik en recuperatie staan in de app.

Of maak ik nu een rekenfoutje?

0F9E724A-18B8-4877-BDAE-5AF186AFA4DA.png 3EB7A082-09BB-401D-AEC0-ABADA4589CD0.png A54F575D-2E35-4D5F-AAAE-1D33D2874FE5.png 2E3AFE52-9DB5-4B8F-BDFA-47F2A19A2FC9.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan