Wat wil je daar nou mee zeggen, motomarz?
Het overduidelijk sarcasme van @
motomarz ontgaat jullie?
Of ik zie dingen die er niet zijn.

Henriz snapt m
Wat ik er mee wil zeggen: als je de veiligheid van kinderstoeltjes wilt vergelijken,
moet je als enige wijzigende parameter het kinderstoeltje hebben.
Dus de rest van de "testsituatie" moet gelijk zijn.
Want als je een isofix-stoeltje in een Superb op een 60-weg vergelijkt met een niet-isofix-stoeltje in een Panda bij 130 km/u, dan ben je niet reeel aan het vergelijken.
Vandaar dat ik dus dat zandpad en dergelijke er bij haal.
Mijn reactie was gebaseerd op de vraag:
"Hoeveel veiliger is Isofix nou, LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"
en het antwoord:
De eerste vraag is niet te beantwoorden. Dat hangt af van allerlei onbekende factoren. OM er maar twee te noemen: het type auto en het type stoeltje )zowel isofix als nog-isofix).
Wat ik wilde stellen is dat je dat zou kunnen bepalen door gelijke testomstandigheden.
Gelijke auto, gelijke omstandigheden, alleen een ander stoeltje,
dan kun je zien wat het verschil tussen die twee is.
Ik weet trouwens hoe het is om bij een ongeluk betrokken te zijn, zowel in de auto als op de motor.
(Beide zonder kinderen mee.)
En ja, je zit behoorlijk in de nesten (en met dat motorongeluk ook nog eens maanden in de lappenmand).
Ik wil vooral duidelijk maken, dat er veel zaken zijn die invloed hebben op de gevolgen van een ongeval, maar dat die niet relevant zijn voor de keuze van een kinderzitje. Je kunt wel kiezen dat je liever tegen een betonnen muur rijdt, dan tegen een boom, bij een ongeval heb je maar zelden de mogelijkheid die keuze ook daadwerkelijk te maken, net zo goed als dat iedereen (een uitzondering daargelaten) zou kiezen voor geen ongeval indien mogelijk, maar in de praktijk zijn de keuzemogelijkheden beperkt.
Klopt helemaal, en we bedoelen volgens mij dus hetzelfde.
Ik probeerde dus te zeggen dat alleen onder gelijke omstandigheden vergeleken kan worden.
Dus, ja zeker: bij een praktijk geval van een ongeluk zijn er veel mogelijkheden die de gevolgen
beïnvloeden, maar dat maakt juist bij het uitkiezen van het stoeltje niet uit.
Hopelijk ben ik zo iets duidelijker (op de vrijdagavond...)