Isofix >> in hoeverre is dat veiliger?

CDK

Forumguru
Op marktplaats is het ook te vinden, ik ga altijd voor nieuw, maar tzt komt dit set daar ook weer op te staan. Voor de geïnteresseerden ik weet een adres met scherpe prijzen als je ze er om vraagt per email. PM me maar bij interesse.
 

henriz

Forumguru
Restwaarde is natuurlijk bij de gratie van mensen die bereid zijn een gebruikt kinderzitje te kopen.

Gegeven dat een gebruikt ISOfix zitje al snel het zelfde kost als een nieuw niet ISOfix zitje is de vraag:
Waar kun je je geld beter aan besteden? Een gebruikt ISOfix zitje of een nieuw niet ISOfix zitje?
 

insomnia

Actief lid
Restwaarde die ik noemde is redelijk gegarandeerd heb ik de ervaring.

Ik heb zitjes van 50 euro nieuw in mijn handen gehad.. en ik ga mijn kind daar niet inzetten.

easybase's is wat anders, die hebben we wel 2e hands gekocht bij betrouwbare verkopers(vriendenkring)

wel moet ik ook toevoegen dat ik persoonlijk mijn kind eerder in een nieuwe Tobi (+/- 200 nieuw, geen isofix) zou zetten dan een gebruikte Milofix (+/-300 euro nieuw, 200 euro gebruikt, wel isofix)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
de base heb ik nu ook voor de 2de keer gebruikt gekocht, wederom 75 euro en dat bracht hij de vorige keer na een jaar ook gewoon weer op.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb geen moeite met het kopen van tweedehands stoeltjes en/of bases, maar wel uitsluitend van mensen die ik ken, zodat ik weet dat er geen ongelukken mee gebeurd zijn.
 

micky

Forumguru
stoeltjes koop ik niet 2dehands, met zo'n base kan mi. weinig gebeuren, daar zitten geen (oprekkende) gordels aan en dat is de reden geen stoeltjes meer te gebruiken die in een aanrijding betrokken zijn geweest
 

insomnia

Actief lid
stoeltjes koop ik niet 2dehands, met zo'n base kan mi. weinig gebeuren, daar zitten geen (oprekkende) gordels aan en dat is de reden geen stoeltjes meer te gebruiken die in een aanrijding betrokken zijn geweest
Het heeft niet alleen met de gordels maar ook met de integriteit van de (kunststof) schaal en (ijzeren) frame te maken? (verbruikt absorbsie/energievermogen of zoiets?)
 

micky

Forumguru
weet ik, maar zoals ik schrijf, er kan mi. weinig gebeuren, ik vind dat een beetje bangmakerij, het is een 1 op 1 stalen verbinding tussen de fix, de auto en de maxicosi, als dat gewoon soepel werkt is er niets aan de hand.
 

insomnia

Actief lid
Ik las het verkeerd. jij doelde op de base. daar deel ik helemaal jouw mening in. Ding is staal met plastic omhulsel wat weinig dienst doet. vooral het metaal is van belang in de constructie en daar heb ik wel vertrouwen in.

2e hands stoeltje ben ik wat terughoudender in door slijtage/ongevallen enz enz enz
 

motomarz

Senior Member
Wat wil je daar nou mee zeggen, motomarz?

Het overduidelijk sarcasme van @motomarz ontgaat jullie?
Of ik zie dingen die er niet zijn.


:) Henriz snapt m :jaja:

Wat ik er mee wil zeggen: als je de veiligheid van kinderstoeltjes wilt vergelijken,
moet je als enige wijzigende parameter het kinderstoeltje hebben.
Dus de rest van de "testsituatie" moet gelijk zijn.

Want als je een isofix-stoeltje in een Superb op een 60-weg vergelijkt met een niet-isofix-stoeltje in een Panda bij 130 km/u, dan ben je niet reeel aan het vergelijken.
Vandaar dat ik dus dat zandpad en dergelijke er bij haal.

Mijn reactie was gebaseerd op de vraag:
"Hoeveel veiliger is Isofix nou, LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"

en het antwoord:
De eerste vraag is niet te beantwoorden. Dat hangt af van allerlei onbekende factoren. OM er maar twee te noemen: het type auto en het type stoeltje )zowel isofix als nog-isofix).

Wat ik wilde stellen is dat je dat zou kunnen bepalen door gelijke testomstandigheden.
Gelijke auto, gelijke omstandigheden, alleen een ander stoeltje,
dan kun je zien wat het verschil tussen die twee is.

Ik weet trouwens hoe het is om bij een ongeluk betrokken te zijn, zowel in de auto als op de motor.
(Beide zonder kinderen mee.)
En ja, je zit behoorlijk in de nesten (en met dat motorongeluk ook nog eens maanden in de lappenmand).

Ik wil vooral duidelijk maken, dat er veel zaken zijn die invloed hebben op de gevolgen van een ongeval, maar dat die niet relevant zijn voor de keuze van een kinderzitje. Je kunt wel kiezen dat je liever tegen een betonnen muur rijdt, dan tegen een boom, bij een ongeval heb je maar zelden de mogelijkheid die keuze ook daadwerkelijk te maken, net zo goed als dat iedereen (een uitzondering daargelaten) zou kiezen voor geen ongeval indien mogelijk, maar in de praktijk zijn de keuzemogelijkheden beperkt.

Klopt helemaal, en we bedoelen volgens mij dus hetzelfde.
Ik probeerde dus te zeggen dat alleen onder gelijke omstandigheden vergeleken kan worden.
Dus, ja zeker: bij een praktijk geval van een ongeluk zijn er veel mogelijkheden die de gevolgen
beïnvloeden, maar dat maakt juist bij het uitkiezen van het stoeltje niet uit.

Hopelijk ben ik zo iets duidelijker (op de vrijdagavond...)
 

Skoody Boo

Actief lid
Tja, dan zeggen de veiligheidsscores van de stoeltjes ook niks voor alle gevallen dat een ongeluk plaats vindt die net even anders zijn dan de testsituatie. Als je elke generalisatie wilt uitsluiten is testen zinloos.
 

motomarz

Senior Member
Hm, alleen op de weg, dat lijkt me wel wat.

Moet zeggen, als NL moet voetballen is het wel erg rustig op de weg. :jaja:
 

Skoody Boo

Actief lid
Het is een Chicco xpace geworden, met Isofix. Niet alleen met de twee punten onderaan, voor het derde punt maakt het gebruik van Top Tether. Er komt voor de bevestiging dus geen gordel aan te pas. Er zit ook geen pootje op een plek waar een tent of een campinbedje kan liggen.

Het scoort op veiligheid goed in de tests:
http://www.anwb.nl/bestanden/conten...jestest-2012-2/chicco_xpace_isofix_2012-1.pdf

Voor 220 klaar. De kleine kon het op de terugweg meteen al waarderen, ik hoorde een en al "dat? dat? dat?" van de achterbank en toen ik om keek zag ik een wijzend vingertje naar buiten.

Achterwaarts vervoeren ala Corné in post 59 is in termen van kansen wel nog echt een stuk veiliger, maar ik kwam daarbij uit op een slordige 500 euro. In termen van kansen, de kans dat je zelf ergens tegen op knalt is groter dan dat er een grappenmaker bij jou de kofferbak in komt, maar in dat laatste geval is het voorwaarts gerichte stoeltje weer beter. Het beste zou zijn een veiligheidssysteem die scant waar de klap gaat komen en dan automatisch het stoeltje even goed draait....


Daar ben je toch serieus mis. Als de stoel ook moet vastgehouden worden, drukt het gewicht van de stoel tegen je kind. Zo'n stoel weegt makkelijk 5 a 10kg, dat is 50% van het gewicht van het kind, dan wordt ie toch stevig plat gedrukt.
Wanneer de stoel vast hangt aan het chassis, moet dat gewicht al niet opgevangen worden door het kind/gordel.

Dit verhaal klopt toch niet (altijd). Bij een goed stoeltje houdt de gordel de stoel vast, en de stoel heeft weer een gordel die het kind vasthoudt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan