Isofix >> in hoeverre is dat veiliger?

MarcoO2

Forumguru
Dus nog even vanuit de topicstart:

De vraag hier is:

"Hoeveel veiliger is Isofix nou, LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"

Of:

"Waarin is Isofix nou veiliger LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"
De eerste vraag is niet te beantwoorden. Dat hangt af van allerlei onbekende factoren. OM er maar twee te noemen: het type auto en het type stoeltje )zowel isofix als nog-isofix).

De tweede vraag is volgens mij al beantwoord: de verankering aan de carrosserie.
 

Skoody Boo

Actief lid
De eerste vraag is niet te beantwoorden. Dat hangt af van allerlei onbekende factoren. OM er maar twee te noemen: het type auto en het type stoeltje )zowel isofix als nog-isofix).
Dat er altijd meer factoren in het spel zijn wil niet zeggen dat er over 1 factor niks te zeggen valt.

De tweede vraag is volgens mij al beantwoord: de verankering aan de carrosserie.
Natuurlijk Marco, DAT is het! Maar met wat Peter-036 aangeeft in post 10 over remvertraging en wat CanonEye aangeeft over kreukelzones in post 13 en Peter-036 weer in post 19 over "de eerste tel" heb ik toch net even wat meer uitwerking bij dat antwoord omdat dit aangeeft wat nou het effect is van die verankering aan de carrosserie met betrekking tot extra veiligheid.
 
Ik denk dat het stoeltje op zich al sterker is . Namelijk deze word op de base door 2 buisjes vast gehouden , dus in de bodemplaat van de maxi cosi , nu is hij zo star dat je hem niet meer kunt bewegen .
Een gordel maxi cosi Word boven en onder vastgehouden door de gordel , weliswaar ook naar 2 maar op verschillende plekken en nog kan het stoeltje bewegen .
Snap je wat ik bedoel ;)
 

henriz

Forumguru
In mijn vorige auto zette ik mijn stoel iets verder naar achteren. De Maxi-Cosi zat dan niet alleen vast in de gordels, maar ook klem tegen mijn stoel.
Dat gaat in de Octavia niet lukken: dan kan ik niet meer bij de pedalen! :D
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn vorige auto zette ik mijn stoel iets verder naar achteren. De Maxi-Cosi zat dan niet alleen vast in de gordels, maar ook klem tegen mijn stoel.
Dat gaat in de Octavia niet lukken: dan kan ik niet meer bij de pedalen! :D
Gewoon je plateauzolen aandoen...:maakmegek:
 

Skoody Boo

Actief lid
@Skoody Boo Als je een stoeltje bijvoorbeeld op de voorstoel van een Smart zou bevestigen en die met 60 km/u tegen een muur laten rijden, krijg je een heel ander beeld dan bijvoorbeeld een Superb waar je precies hetzelfde mee doet. Doordat de Superb groter is, en (logischerwijze) ook een grotere kreukelzone heeft, heeft ie meer weglengte (afstand) ter beschikking om tot stilstand te komen. Dat betekent een lagere vertraging, dus een kleinere klap. Het stoeltje dat in dit voorbeeld in de Smart misschien nog wel tekort schiet, kan in de Superb overdone zijn. Vandaar dat het systeem in balletjes, roze olifantjes of wat voor eenheid dan ook wordt uitgedrukt, omdat het zeer lastig is, om exacte cijfers te geven die dan ook nog iets zeggen voor de doorsnee consument.

Ja o.k., wellicht wil ik te veel in dit topic, al zijn we nu al verder dan het Viva-forum ooit zal komen ;) ("doe waar jij en jouw kindje zich goed bij voelen" enz.). Maar het blijft me irriteren dat je helemaal niets objectiefs weet voor geen enkele situatie met maakt mij niet uit met wat voor auto, wat mijn part een Astra.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij gebeurd de normale test op een soort slede waar het zitje dan op wordt bevestigd (met isofix of met gordels) en die slede wordt op een voorgeschreven manier geremd. De crashtest dummie zal zo gegevens opleveren die voor de zitjes onderling vergelijkbaar zijn, maar nooit direct aan een normale gebruikssituatie gelinkt kunnen worden. Het probleem met normaal gebruik is dat je nog een aantal extra variabelen hebt: bevestiging van het zitje, hoe strak zitten de gordels, hoe groot en hoe zwaar is het kind (en hoe is het gewicht verdeeld, bijvoorbeeld hoe groot/zwaar is het hoofd), wanneer activeren eventuelen gordelspanners en hoe strak trekken die de boel aan, welke positie in de auto, hoe zwaar is de aanrijding/impact, en van welke kant, is het een enkelvoudige crash, of wordt het voertuig/wrak ook nog aangereden door een derde auto. Ik denk dat ik zo wel een beetje duidelijk heb gemaakt, dat het gewoon onmogelijk is om een crashtest te linken aan dagelijkse ongelukken. Bij gewone crashtests voor auto's, is de ontwikkeling van de tests ook steeds verder gegaan door de analyse van verongelukte auto's, die info kun je deels gebruiken voor een test van een kinderzitje, maar het is nooit volledig. Behalve dat moet je ook onderscheid maken tussen een aanrijding van voren, van achteren en van de zijkant.
 

TL@

Forumguru
Voor die groep 1 lijkt Isofix ook me het meest relevant, groep 0 zit achterwaarts, en groep 2 en 3 doet de gordel van de auto toch het werk.

Daar ben je toch serieus mis. Als de stoel ook moet vastgehouden worden, drukt het gewicht van de stoel tegen je kind. Zo'n stoel weegt makkelijk 5 a 10kg, dat is 50% van het gewicht van het kind, dan wordt ie toch stevig plat gedrukt.
Wanneer de stoel vast hangt aan het chassis, moet dat gewicht al niet opgevangen worden door het kind/gordel.

Ook wordt slechte installatie veel meer een issue omdat het kind dan al de gordel zelf kan aandoen en deze langs de juiste weg over de stoel moet lopen, niet te los mag zitten.

Ik heb de Maxi-cosi met base gehad (isofix) vervolgens de Maxi-cosi kinderstoel (isofix) en nu de Römer (isofix), telkens de beste volgens de testen (de Römer was de tweede beste, de beste was nauwelijks beter maar dubbel zo duur)

Nog een voordeel is dat de stoel nu ook vast hangt in de auto wanneer mijn dochter niet in de auto zit wat toch het meerendeel van de tijd is. Als ik nu een ongeluk heb, vliegt de stoel niet naar voor.
 

Skoody Boo

Actief lid
Daar ben je toch serieus mis. Als de stoel ook moet vastgehouden worden, drukt het gewicht van de stoel tegen je kind. Zo'n stoel weegt makkelijk 5 a 10kg, dat is 50% van het gewicht van het kind,

Daar heb je een punt. Dank voor je correctie.
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

Skoody Boo

Actief lid
O.k., het lukt dus niet of onvoldoende om de nietfoutvasttezetten-factor te scheiden van de andere factoren die zorgen voor de doorgaans hogere scores van Isofix-stoeltjes in de testen.

Dan plunder ik de portomonnee en ga voor een stoeltje met een zeer goede score in de testen bekende (zelfs als dat is uitgedrukt in een aantal paarse olifantjes).
 

micky

Forumguru
een goede beslissing, de testen zijn er niet voor niets, stel dat er iets gebeurd dan wil je je nooit afvragen of je het had kunnen voorkomen met een betere stoel....
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

Skoody Boo

Actief lid
Het feit dat al die factoren elkaar beïnvloeden maakt het nou juist zo lastig om iets zinnigs te zeggen over één ervan... :pardon:

Ja o.k., maar er valt te hopen dat je soms toch kunt zeggen of een factor een substantiële of een marginale bijdrage levert, ook al (en daar heb je een punt) is dat daarmee dan nog niet genoeg om te kunnen zeggen of dit leidt tot een "veiligheidstekort" of een mate van veiligheid overdone is.
 

Skoody Boo

Actief lid
een goede beslissing, de testen zijn er niet voor niets, stel dat er iets gebeurd dan wil je je nooit afvragen of je het had kunnen voorkomen met een betere stoel....

En daarom vraag ik me dat ook van tevoren af, en niet in m'n uppie, maar op een forum met wat meer input dan de slechts mijne.
 

Stewie

Senior Member
Als je de meerprijs afschrijft over de gebruiksperiode valt het nog mee eh :).
Voor mij is de manier van montage al doorslaggevend. Ik haal mijn stoel er vaak uit en dat gaat met isofix het beste/makkelijkst.
 

Cordoba

Forumguru
Veiligheid overkill, of veiligheid-tekort? Mooie theorie, maar dat is ook gevoelsmatig: als het om je eigen kind gaat, wil je al meer veiligheid dan wanneer het om jezelf gaat, en voor een kind dat in een situatie leeft, waar veiligheid, opleiding, gezondhiedszorg enz. sowieso een probleem zijn, maak je ook een andere afweging.

En 'paarse olifantjes' lijkt een virtuele maatstaf, maar dat geldt eigenlijk voor alles: de euro's waar je het meebetaald is ook een eenheid die is bedacht en vastgesteld, en ook voor echte natuurkundige grootheden geldt dat: die zijn ooit bedacht en daar is een bepaalde maat/hoeveelheid voor vastgesteld (denk aan kg, meter, seconde, liter om er eens een paar te noemen)
 

Skoody Boo

Actief lid
en ook voor echte natuurkundige grootheden geldt dat: die zijn ooit bedacht en daar is een bepaalde maat/hoeveelheid voor vastgesteld (denk aan kg, meter, seconde, liter om er eens een paar te noemen)

De maat als keuze voor een bepaalde schaalverdeling is willekeurig, maar de waarde van de grootheid die je er mee uitdrukt is bij een natuurkundige grootheid objectief, en bij een euro - uiteindelijk - subjectief. Van het aantallen paarse olifantjes weet ik het niet. Het zou kunnen, bijv. er is een situatie blijvend letsel vanaf "een grens uitgedruk in natuurkundige eenheden", daarbij voor onbekende factoren een worst-case en een best-case scenario, en dan weet je objectief een bepaalde range, en als het aantal paarse olifanjes terug te voeren is op waardes voor de geteste situaties dan is het objectief.

Overkill aan veiligheid (maffe uitdrukking, maar goed) kan dan ook bestaan, dat is als een stoeltje pas blijvend letsel gaat geven bij situaties waarvan je kunt weten dat die zich nooit voordoen.

Maar even terug naar mijn situatie en los van het overkill/tekort: ik zag een stoeltje zonder isofix met een redelijke score, en een stoeltje met met een goede score. Het stoeltje met was 2,5 keer zo duur. Mijn kind wordt alleen maar vervoerd in mijn auto misschien in de toekomst incidenteel vervoerd in de auto van opa en oma, die de achterbank nooit gebruiken. Als de lagere score van het goedkope stoeltje vooral zou komen de door de kans op verkeerd bevestigen bij veel verplaatsen, dan zou ik met twee stoeltjes goedkoper uit zijn, met een even veilige oplossing, of misschien zelfs veiliger. Vandaar dit topic.
 

Cordoba

Forumguru
Prima @Skoody Boo :thumbsup: Ik wilde alleen duidelijk maken, dat gegevens/schaalverdelingen die soms heel vaag lijken, misschien wel harder (minder subjectief) zijn dan je denkt, en dat gegevens die heel rigide lijken te zijn, soms toch iets minder hard zijn dan je misschien denkt (de randvoorwaarden hebben vaak veel invloed, maar worden vaak niet vermeld). Dat is ook vaak het beeld dat de buitenwereld heeft van de Beta-wetenschap: dat is gewoon simpel rechttoe rechtaan, je rekent het even uit en klaar. Iemand met meer kennis, weet dat daar vaak heel veel zaken/randvoorwaarden bij komen kijken, en dat je dat soms ook kan gebruiken om tot een beter resultaat te komen.

Overigens ik heb iemand wel eens een heel mooi voorbeeld van een 'overkill aan stevigheid/veiligheid' horen geven: bij het ontwerp van een nieuw vliegtuig, wordt normaal een bepaalde onveiligheid geaccepteerd (bijv. de kans op een fatale crash van 1 op een miljoen starts). Nu kun je er ook voor kiezen om een vliegtuig veel sterker te maken, zelfs zo sterk dat bij extreme turbulentie, alle inzittenden dit niet overleven, doordat ze overlijden aan inwendige bloedingen ten gevolge van de g-krachten, maar dat het vliegtuig zo'n belasting zonder probleem aan kan. Dat is dus typisch een voorbeeld van een overkill aan veiligheid, het dient geen enkel nut meer. (voor mensen die meer over dergelijke zaken willen lezen, google eens op KLM-cityhopper/Fokker F28 /afgebroken vleugel /noodweer/ Moerdijk, dan moet je een voorbeeld van een dergelijk voorval uit ongeveer 1980 terugvinden.

Edit: hier een kort artikel over dat ongeluk linkje
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan