Isofix >> in hoeverre is dat veiliger?

Skoody Boo

Actief lid
Prima @Skoody Boo Dat is ook vaak het beeld dat de buitenwereld heeft van de Beta-wetenschap: dat is gewoon simpel rechttoe rechtaan, je rekent het even uit en klaar.
Uh ja, dat is wel mijn valkuil idd, en ja, daaraan zie je dat ik tot de buitenwereld behoor :).

Ik heb ook eens iemand - definitely van binnen de betawereld - horen zeggen dat natuurkunde en wiskunde alleen maar een soort proza is (Gaat dit nog over stoeltjes?) dat dient om:
a. onderzoekers een emotioneel een hart onder de riem te steken dat een bepaalde hypothese best in de goede richting zou kunnen zitten
b. een systematische reflectie ondersteunt waarmee in ieder geval niet na een error een zelfde soort trial wordt uitgevoerd

Ontnuchterende uitspraken. WEG romantiek van "je rekent het even uit en klaar" :laugh:
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb meer dan 20 jaar ervaring in Research & Development in de 'betawereld', dus die manier van denken/analyseren zit er bij mij echt wel in. Van daaruit heb ik ook de ervaring dat mensen vaak het idee hebben dat alles al bekend is, maar in de praktijk is het toch nog wel eens puzzelen hoe iets(fysica, chemie enz) in elkaar kan zitten.
 

VWim

Forumguru
Nog even een duit in het zakje vanaf mijn kant.

Hier wordt specifiek een opmerking geplaatst over de plaatsing zonder isofix:
http://www.anwb.nl/bestanden/conten...stest/2013-1/kiddy_phoenixfix_pro2_2013-1.pdf

Het eindoordeel betreft aanvul-
lende montage met Isofix, bevestigd met alleen de autogordel scoort het zitje op veiligheid iets minder.


Hoeveel minder wordt niet genoemd, maar kennelijk draagt Isofix dus bij aan de veiligheid en niet alleen aan het gemak.
 

motomarz

Senior Member
De eerste vraag is niet te beantwoorden. Dat hangt af van allerlei onbekende factoren. OM er maar twee te noemen: het type auto en het type stoeltje )zowel isofix als nog-isofix).

De tweede vraag is volgens mij al beantwoord: de verankering aan de carrosserie.

Wat het eerste punt betreft:
Uitgaande van dezelfde auto en hetzelfde kind, en een aanrijding met bijvoorbeeld die betonnen muur
uit de test.

Zowel isofix-stoel als gordel-stoel goed geplaatst.
Hoeveel veiliger is isofix dan? Dat is de vraag.

Uiteindelijk maken in de praktijk vele andere factoren het verschil.
Regent het?
Komt de tegenpartij achterin rijden, of rechtsvoor op de punt?
Rijdt je op een zandweg of op de snelweg?
Maar dat is geen vergelijk.

Sterker nog, als je nou gewoon geen ongelukken krijgt, maakt het helemaal niet uit
hoe je het kind vervoert, of het wel of niet vast zit, in een wel of niet goedgekeurde stoel of los op de bank.
Dus, gewoon zorgen dat je geen ongeluk krijgt, en je kunt met het eerste het beste stoeltje op pad.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik vind het gewoon een rommelpostje. Begrijp ook niet wat nou het zinnetje "maar dat is geen vergelijk" wil zeggen.
 

Joske

Forumguru
ik mag hopen dat het sarcasme is...


het zware ongeval dat mijn gezin en ik 2 weken terug mogen meemaken hebben konden wij helemaal niets aan doen! En ik kan je verzekeren dat ik momenteel serieus in de nesten zit hoor!
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd staan er nogal wat non-argumenten in de post van @motomarz Of je op een zandweg, off road, of een racecircuit zo glad als een biljartlaken rijdt maakt niet uit voor de keuze van het juiste zitje, ook of je tegen een betonnen muur, of een boom rijdt, of in een (sterk) spinneweb rijdt, het maakt allemaal niets uit, net als de weersomstandigheden. (voor de keuze van het juiste zitje dan)

Aangezien het hier om de keuze van een kinderzitje gaat, kun je de auto als gegeven beschouwen, en heb je het zitje en de plaats (en richting, rugwaarts of vooruit) als keuze over. Weer kan wel invloed hebben op de ernst van een ongeval, maar dat kun je eigenlijk direct vertalen naar vertraging/versnellingswaarden, en hetzelfde geldt voor het type auto, waar je tegen aan rijdt enz.

Ander punt waar je eventueel naar kunt kijken: hoe lang (tot welke leeftijd) is een zitje geschikt, en kun je bij een zitje voor de volgende leeftijdscategorie eventueel een deel hergebruiken (dus goedkoper volgend zitje). Dat laatste is natuurlijk ook afhankelijk of er nog een jonger kind achteraan komt en hoeveel jonger die is, anders moet je toch 2 volledige zitjes aanschaffen. Dus behalve de prijs voor één zitje, kun je dus kijken naar wat je kwijt bent aan zitjes, tot ze er geen meer nodig hebben.
 

Skoody Boo

Actief lid
@Cordoba: Nou komen er wel heel erg veel factoren bij in de trant van "rubber is belangrijk". En dat voor een techneut ;). Blij dat ik al een stoeltje gekozen heb. :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik wil vooral duidelijk maken, dat er veel zaken zijn die invloed hebben op de gevolgen van een ongeval, maar dat die niet relevant zijn voor de keuze van een kinderzitje. Je kunt wel kiezen dat je liever tegen een betonnen muur rijdt, dan tegen een boom, bij een ongeval heb je maar zelden de mogelijkheid die keuze ook daadwerkelijk te maken, net zo goed als dat iedereen (een uitzondering daargelaten) zou kiezen voor geen ongeval indien mogelijk, maar in de praktijk zijn de keuzemogelijkheden beperkt.
 

Skoody Boo

Actief lid
jij snapt het ;)

sommige "ongelukken" zoek je bewust op :)

Maar ja, waar wordt het overkill >> Cordoba werkt echt aan een heel uitgebreid en moeilijk objectief te houden rekenmodel volgens mij :jaja: :laugh::D
 

henriz

Forumguru
En soms heb je je voertuig niet meer onder controle.
Dan wil je wel op tijd uitwijken, maar ja...

En dan is het mooi dat er Isofix autostoeltjes bestaan :D
 
Laatst bewerkt:

insomnia

Actief lid
Eigenlijk een raar topic..

iedereen rijd zijn auto met de gedachten dat hij heel moet blijven. Wij hebben onze auto's (voorzien van airbags en weet ik veel wat voor veiligheidssnufjes nog meer) uitgerust met A++ stoeltjes al dan niet met Isofix.

Ik bescherm mijn kostbaarste bezit met hulpmiddelen zo goed ik kan voor mijn eigen fouten MAAR vooral voor andermans fouten. Meer kun je niet doen.

Of de feitelijke vraag van de TS beantwoord kan worden weet ik niet. wel kan ik mijn mening geven. Ik bevestig de niet-ISO-fix stoeltjes goed. Ik ben daarnaast van mening dat ISO-fix wel beter is. er zit minder speling, minder ruimte in de constructie en bevestiging waardoor het aanwezige gewicht minimale extra versnelling kan ontwikkelen. Dit zit in de bevestiging tussen stoel en auto maar ook tussen stoel en kindje.

meer kan niet doen..

ja op de weg letten en vooral hopen dat er geen brokkenmakers bij me in de buurt komen..

veel veilige km's toegewenst :cheer:
 

CDK

Forumguru
Zelf heb ik deze set, waarbij de maxicosi alleen achterwaarts geplaatst kan worden en het autostoeltje zowel voor als achterwaarts.
Het betreft hier de maxicosi 2wayFix, de maxicosi Pebble en de maxicosi 2Way Pearl, in een kleur passend bij mijn interieur ;)

ImageUploadedByTapatalk1403847274.490974.jpg ImageUploadedByTapatalk1403847286.255663.jpg ImageUploadedByTapatalk1403847296.387775.jpg
 

insomnia

Actief lid
We hebben
in Kermit;
- een Maxi Cosi Cabriofix met een family-fix ISO base.
- Een Maxi Cosi Tobi (geen ISO-fix)

in Mandarijn;
- een Maxi Cosi Cabriofix met een easybase
- Een Maxi Cosi Tobi (geen ISO-fix)

Een base onder de 1e kinderstoel kan ik absoluut adviseren. Het grote voordeel is dat je eenmalig uitgebreid en rustig de tijd kunt nemen om de base goed en correct te bevestigen. De stoel klik je daar gewoon op waarmee je je zelf kunt garanderen dat het goed zit.

(ik kan je vertellen dat je met 2 kleine kindertjes op een druk parkeerterrein in de regen toch anders bezig bent met een stoeltje veilig vastzetten (lees, alles moet snel en de focus ligt ook bij de whereabouts van het wandelend kroos ;))

We moeten nu alweer bijna gaan overstappen naar het 2e stoeltje voor nr2 en zitten serieus ook te kijken naar de nieuwe Milofix van Maxi Cosi.. wekt ook wel vertrouwen..
 

insomnia

Actief lid
Mooi absoluut, duur?

valt mee vind ik.. een hoop geld? ja, maar het is een investering voor meerdere jaren en de base is voor minimaal 4 jaar bruikbaar.

Daarbij heeft sowieso de base een goede restwaarde (zeg 120 euro wat een afschrijving van maar max 40% is)
voor de stoeltjes vang je ook 50 a 60 euro per stuk (er zijn altijd mensen met een kleine beurs die erg blij zijn met goede 2e hands producten. )

dus zeg aankoop 600 euro, restwaarde/verkoopwaarde over 3 a 4 jaar ongeveer 250 euro dus 350 euro afschrijving.

je kinderen voor 4 jaar op een van de meest veilige manieren vervoeren voor 350 euro vind ik dus niet duur..

relativerend, € 350,00 totaal, € 87,50 per jaar, € 7,30 per maand :)

toch?
 
Bovenaan Onderaan