Isofix >> in hoeverre is dat veiliger?

Skoody Boo

Actief lid
Op zoek naar een kinderbeveiligingssysteem klasse 1 ( 9 - 18 Kg) viel mij op dat stoeltjes met Isofix
- vaak beter scoren op veiligheidstesten
- vaak duurder zijn

Ik krijg het idee dat ze beter scoren op veiligheidstesten omdat de Isofix voorkomt dat het stoeltje net niet helemaal goed geplaatst wordt in de auto. Maar ik vraag me af of dit het enige is of dat er toch meer ascpecten zijn.
Mijn vraag is daarom "Hoeveel veiliger is Isofix nou, LOS van dat aspect van niet verkeerd plaatsen?" Of: "Waarin is Isofix nou veiliger?"

Nou zijn er misschien mensen die mij de welgemeende raad willen geven nooit op veiligheid te bezuinigen. Ik waardeer de goede bedoelingen, maar het leidt af van de vraag die ik hier stel en is wat mij betreft dus Off Topic. Wil je dat ei toch heel graag leggen, doe het dan in dit topic (klik hier).

De vraag hier is:

"Hoeveel veiliger is Isofix nou, LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"

Of:

"Waarin is Isofix nou veiliger LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"
 

Joske

Forumguru
Wij hadden een isofixsysteem met basis voor onze maxicosi(s). Dus de basis blijft staan en je klikt de maxi er op of er terug af, met een melding of de maxi goed ingeklikt zat of niet. Naderhand zijn we overgestapt naar een 5puntsgordel in een kinderstoel (voor de jongste) en later een verhoogd zitje met rugleuning voor de oudsten. De kinderstoel wordt vastgemaakt met de gordel, permanent, achter de zitting om.
Het zitje (zoon) zit eigenlijk pas vast als er een kind inzit waar je dan de gordel omheen doet.

En daar zit het hem (bij de 5punts zeker nog van belang wegens lager gewicht kind en meestal jonger) dus, met bevestiging dmv de gordel is er altijd speling mogelijk, hoe strak je de gordel ook trekt en vervolgens vastklikt achter de zitting.. Zeker bij onze Fabia (ouder, gordels rollen niet meer zo soepel op) zit er redelijk wat speling op. Bij isofix zit het stoeltje altijd muurvast, dat vind ik persoonlijk veiliger..

Heb het jammer genoeg ook mogen ondervinden, maar het beschreven systeem met gordels heeft wél goed gewerkt tijdens mijn ongeval. De kinderen zijn er gelukkig ongedeerd uitgekomen, maar moest ik opnieuw een stoel moeten/willen kopen zal het er toch 1 met isofix zijn.
 

Stewie

Senior Member
Isofox verhindert ook vooral dat het stoeltje kan kantelen naar voor toe, ook zonder top-theter verbinding.
De stoel blijft ten alle tijden rechtstaan en tegen de zetel aangeduwt is dat rock solid, mijn ouders hebben een stoel met gordel en dat wiebelt langs alle kanten en lijkt elk moment los te kunnen schieten.

Ik gebruik isofix omdat dat veiliger is omwille van bovenstaande, het beter vastzit en omdat et op 5 tellen in en uit de auto te halen is.
 

Neptukker

Forumguru
Of het veel veiliger hangt niet enkel af van de laboratoriumtests. Mijn ervaring is dat Isofix systemen enkel op één manier gemonteerd kunnen worden en dat is de GOEDE manier. Andere systemen waar je met een gordel 'knoeit' kunnen op diverse manieren gemonteerd worden ook de foute. Mijn schoonouders brachten een keer één van onze drie dochters terug naar huis (we hadden de stoel zonder Isofix achtergelaten) en je wilt niet weten hoe die vast zat. Ondanks onze uitgebreide instructies was het een wonderlijke montage. Dat zal je met Isofix niet gebeuren, een enorm pluspunt.
Het voordeel van Isofix is ook dat je in geval van nood (auto zonder montagepunten) de boel ook 'ouderwets' kunt monteren.
De isofix basis voor een Maxicosi is ideaal voor en snel aanbrengen en loshalen. Best handig als je drie meiden in het gareel moet hebben.
 

Skoody Boo

Actief lid
Of het veel veiliger hangt niet enkel af van de laboratoriumtests. Mijn ervaring is dat Isofix systemen enkel op één manier gemonteerd kunnen worden en dat is de GOEDE manier. Andere systemen waar je met een gordel 'knoeit' kunnen op diverse manieren gemonteerd worden ook de foute. Mijn schoonouders brachten een keer één van onze drie dochters terug naar huis (we hadden de stoel zonder Isofix achtergelaten) en je wilt niet weten hoe die vast zat. Ondanks onze uitgebreide instructies was het een wonderlijke montage. Dat zal je met Isofix niet gebeuren, een enorm pluspunt.
Bovenstaande begrijp ik, maar ik wil het ding alleen in mijn auto op een vaste plek gebruiken, waarbij ik mezelf inbeeldt (satire, bedoeld als exposé van zelfreflectie ;) ) dat ik dat ding zo veilig mogelijk plaats en geplaatst doe houden. Het gaat mij dus om de andere aspecten die de grotere veiligheid van Isofix bepalen. Niettemin bedankt voor je bijdrage natuurlijk :thumbsup:


Om even door te gaan op de speling van die gordel: Ik zie ook isofix-systemen die alleen de twee "ogen" in de hoek van de zitting van de bank gebruiken, maar geen derde steunpunt en daarvoor - voorzover ik kan beoordelen - toch afhankelijk zijn van de gordel. Maakt dat uit?

Verder: Hoe veroorzaakt meer speling een grotere kans op of ernstiger letsel?
 

Skoody Boo

Actief lid
De vraag is hier of dat zo is en zo ja waarom dan. Beetje onderbouwen zeg maar. Ik wil best geld uitgeven aan een substantieel veiliger systeem, maar niet aan schijnveiligheid.

gewoon makkelijker . Klik erin en klik er weer uit. Baby slaapt gewoon door en geen getob met gordels. Punt .
Dat zijn aspecten die mij niet zo boeien. Maxi Cosi hiervoor (fase 0) was in de gordel, en dat vond ik gemakkelijk zat. Extra voordeel is dat er geen voet in de weg zit als je volwassenen daar wilt hebben. Ook een voordeel is dat als je alleen met je kind op pad bent het kind net zo makkelijk voor in zit. Een kind die altijd z'n speen in heeft etc. is met het oog op de concentratie van de bestuurder namelijk toch per saldo het veiligst ;). Jouw ervaring is wat mij betreft natuurlijk ook heel prima, maar e.e.a. staat net even los van dit topic.
 

Neptukker

Forumguru
Bovenstaande begrijp ik, maar ik wil het ding alleen in mijn auto op een vaste plek gebruiken, waarbij ik mezelf inbeeldt (satire, bedoeld als exposé van zelfreflectie ;) ) dat ik dat ding zo veilig mogelijk plaats en geplaatst doe houden. Het gaat mij dus om de andere aspecten die de grotere veiligheid van Isofix bepalen. Niettemin bedankt voor je bijdrage natuurlijk :
Wij gebruiken het in principe ook vast maar toch is de praktijk zo dat de stoeltje soms in een andere auto gaan met een andere bestuurder. Gaat jou ook vast gebeuren.
 

CDK

Forumguru
Het verschil met gordel vastgezet en op bijvoorbeeld een FamilyFix of 2wayFix is zo groot dat ik heb besloten om 3 fixen te kopen, in onze beide auto's en 1 voor de oppas oma. Met de gordel blijft er zoveel bewegingsruimte in zitten dat het er alleen al onveilig uit ziet, bij een crash zit er IMHO gewoon te veel zijdelingse en voorwaartse speling op. De 2wayFix is ideaal, daar past de MaxiCosi en de autostoel op en ook nog, zoals de naam al zegt, voorwaarts en achterwaarts volgens de nieuwste normen.
 

Orange860

Senior Member
Ik heb ooit, via mijn werk, op uitnodiging van Dorel (fabrikant van MaxiCosi) een crashtest van een nieuw kinderstoeltje bij het onderzoeksinstituut van de ADAC in München mogen bijwonen. Heb zelf twee kleintjes, was in de race voor nieuw stoeltje.

Geloof en beloof mij: KOOP ALLEEN EEN KINDERSTOELTJE MET ISOFIX!!!!

De stoeltjes zijn verankerd aan het chassis van de auto. Dus veiliger. Bovendien minder kans op verkeerd plaatsen. Vermijd als het even kan bijvoorbeeld het verankeren van zon MaxiCosi baby kuipstoeltje met gordels, maar gebruik liever een baseplaat.

Er werd met vijftig kilometer per uur een Opel Astra tegen een betonnen muur gereden. Stond op veilige afstand, maar de klap was enorm. Daarna deden ze het nogmaals, alleen met verkeerd gemonteerd kinderzitje. Kinderen vlogen door de auto. Kreeg er de kriebels van.

Samengevat:

Koop stoeltje met Isofix
Koop bij voorkeur niet tweedehands, tenzij je 100% zeker weet dat er geen aanrijding (zelfs kleine) heeft plaatsgevonden
Raak je betrokken bij aanrijding met of zonder kinderen in stoeltje, vervang op kosten van verzekeraar de stoeltjes. Die doen dat zonder probleem. De krachten op de bevestiging zijn immers enorm.
En ook heel belangrijk: zet baby's niet te vroeg in een kinderstoel met gezicht naar rijrichting. Vervoer in een 'maxicosi' achterwaarts is het meest veilige. Zolang het hoofdje in het bakje valt is dat perfect, let niet op uitstekende voetjes.
Trek gordels zo strak aan dat een platte hand er nog net onder past

Ik vertel geen marketingpraatje, dit waren de tips van Duitse crashtest ingenieurs van de ADAC. En als iemand het kan weten...
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad is het grote voordeel van een isofix-zitje dat het zitje vast verbonden is met de auto, net als je eigen stoelen. Je bent daarom niet afhankelijk van de gordels, die toch bewegingsruimte laten, waardoor het stoeltje, ook bij een juiste montage, niet goed werkt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Verder: Hoe veroorzaakt meer speling een grotere kans op of ernstiger letsel?
Een kind - of andere inzittende trouwens - verschilt niet wezenlijk van andere lading en dient dan ook even secuur te worden gezekerd!

Dit houdt o.m. in dat beweging ten opzichte van het voertuig - met name ingeval van een zeer sterke vertraging, zoals bij een crash - zoveel mogelijk dient te worden uitgesloten. Alleen dan heeft de lading maximaal profijt van de kreukelzones die veel botsingsenergie opnemen.

Als er speling op de gordel zit, dan zal bij een plotselinge sterke vertraging het lichaam later worden afgeremd (traagheidswet) en geen c.q. minder profijt hebben van de kreukelzones. Het zal volledig afhankelijk zijn van de vraag of de autogordels zijn voorzien van een "rekstrook" om energie te absorberen.

N.B.: modernere auto's zijn veelal voorzien van gordelspanners, bedoeld om bij een crash de speling uit de gordel te halen. Feitelijk een lapmiddel omdat veel automobilisten verzuimen om hun gordel reeds bij het omdoen goed aan te spannen.
 

Orange860

Senior Member
Waarom zouden we hier het wiel opnieuw uitvinden? Lees even de test van de consumentenbond, ANWB, ADAC, Auto, Motor Sport etc over welk stoeltje veiliger is. Ergo: ISOFIX is altijd veiliger dan enkel een gordelbevestiging om de stoel mee te fixeren. Dat blijkt uit tientallen crashtests.

Maak op basis van die afweging een keuze. Voor wat betreft de veiligheid van mijn kinderen is alleen het beste goed genoegd. De stoeltjes waar ze nu in zitten gaan van 4 tot 12 jaar mee, zijn Isofix, van een bekend merk en goed getest. Die paar honderd euro zijn verwaarloosbaar over die acht jaar. Bovendien: ik geef alles op voor de gezondheid van mijn kinderen.

Samengevat: koop de beste isofix die je kunt vinden en betalen.
 

Skoody Boo

Actief lid
@Orange860: Ja, opnieuw het wiel uitvinden is een beetje het gevaar van deze vragen stellen. Ik ben me er van bewust dat wat ik vraag gewoon te moeilijk is om een antwoord op te krijgen. In dat geval is het gewoon een mooie poging geweest, maar ook niks verloren: Je had een black box >> je hebt nog steeds een black box.

Ik snap je punt hoor. Maar voor mijn kind is niet per se het beste goed genoeg. Dat hangt af van hoe goed dat beste is, en of dat ook te goed kan zijn. Stel nou dat er een stoeltje zou bestaan waarmee je met een restsnelheid van 130 geen blijvend letsel hebt, dan issie eigenlijk te goed. Dat stoeltje zal vast wel niet bestaan, maar misschien ook wel, ik weet het niet. Dat is die black box. Maar wat ik wel weet is dat de kans dat ik met een restsnelheid van 130 ergens tegenop knal te klein is om op dat niveau maatregelen te nemen.

Ik heb natuurlijk tests bekeken, maar veiligheid is dan altijd 3 balletjes, of 5 balletjes, een groen vakje, of oranje of rood, etc. Wat mijn part kunnen ze het dan ook wel uitdrukken in een aantal paarse olifantjes, maar je kunt uit dergelijke schaalverdelingen niet opmaken of er zoiets als overdone bestaat. Is ook lastig natuurlijk, het containerbegrip "veiligheid" is natuurlijk veel complexer dan "geen blijvend letsel bij restsnelheid x tegen de betonnen muur".

Het beeld van de Astra met verkeerd gemonteerde stoeltjes maakt natuurlijk indruk. Maar ik heb stoeltjes gezien en gevoeld de met de gordel vastzaten, en dat viel me toch niet tegen. Ik zou zeggen 1 cm speling, hooguit 2. Bovendien heb je ook Isofix-systemen die alleen de achterste ogen gebruiken in combinatie met de gordel, en die scoren vaak op hetzelfde niveau als Isofix-systemen die ook nog een derde - vast - steunpunt hebben (pootje op de vloer). En dan denk ik toch dat eerstgenoemde Isofixsystemen misschien wel goed genoeg zouden kunnen zijn.


@Peter-036: Ik dacht ook dat het zo zat. Je formuleert het precies tot het punt waar ik het begrijp, een kwalitatief verband, maar ik kan geen enkel zinnig benul vormen van iets kwantitatiefs.

@Canon-Eye: Die opmerking over kreukelzones brengt m'n benul iets verder. Heeft je gordel 3 cm speling, dan mist de massa van je kind 3 cm "inkreukeling" van de kreukelzones.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb ooit, via mijn werk, op uitnodiging van Dorel (fabrikant van MaxiCosi) een crashtest van een nieuw kinderstoeltje bij het onderzoeksinstituut van de ADAC in München mogen bijwonen.
Als ik het goed begrijp was dit dus een test tussen een (correct bevestigd) maxi-cosi zitje en een slecht/verkeerd bevestigd gordel zitje? Ik deel de stelling dat bij iso-fix sneller duidelijk is of het stoeltje wel of niet goed bevestigd is. Maar hoeveel onveiliger een niet-isofix zitje is ten opzichte van isofix is dan met zo'n test toch niet per-se aangetoond?

Overigens was en ben ik zeer tevreden over mijn isofix groep 1 stoeltje, maar voor een opvolger (groep 2/3) is geen/nauwelijks nog een isofix systeem meer te vinden. Wat ik ervan begreep, is dat, omdat het kind in de stoel sowieso in de gordel van de auto zelf moet. En dat het isofix er dan alleen nog maar voor zorgt dat het stoeltje zelf gefixeerd zit. Van iemand elders op dit forum las een ervaring, dat dat in haar Skoda helemaal niet goed uitpakte: het isofix punt zat te dicht bij de gordel, waardoor het isofix punt juist in de weg zat. Ik heb dit eens in mijn Fabia bekeken, en daar kan ik inderdaad zien dat de gordel nagenoeg op/naast het isofix punt zit. Kortom; ik heb me laatst een groep 2/3 stoeltje (zitverhoger met rugleuning en hoofdsteun) gekocht voor de kleine zonder isofix.
 

henriz

Forumguru
ik geef alles op voor de gezondheid van mijn kinderen.
Samengevat: koop de beste isofix die je kunt vinden en betalen.
Ik wil hier toch wel wat op afdingen. En dat is het beste verwoord door @turboturbo in de recente veiligheidspol:
turboturbo zei:
de commercie weet donders goed dat wij onder het mom 'je wilt het toch het beste / veiligste voor je kind?' de portemonnee wel trekken voor 'veiligheid'. Ook geld over de veilige balk mieteren kent dus een grens.

Misschien dat jij goed op de hoogte bent welk isofix stoeltje objectief het beste is. Maar de meeste mensen weten dat niet en zien in de winkel een isofix stoel van 200 euro en een isofix stoel van 600 euro en voelen zich moreel verplicht de duurste te kopen. "Die zal wel de veiligste zijn, want hij is duurder."
 

Cordoba

Forumguru
Alle speling die er in zit zal eerst 'strakgetrokken' moeten worden in geval van een crash, en dat gaat vrij hard.
Wanneer er geen speling is zal de kleine (al dan niet mét stoeltje) direct stilgehouden worden, terwijl in het geval van wél speling die kleine eerst tot tegen de gordel 'vliegt' alvorens gestopt te worden.
Als je geluk hebt resulteert dat in enkel blauwe plekken...........

Zoals Peter en een ander ook heeft uitgelegd, zit het verschil in veiligheid/score, in de initiële beweging die er eerst wel is met een zitje met gordelbevestiging. Dat betekent dat er minder tijd over voor het stoeltje om tot stilstand te komen, dus een hardere klap (grotere vertraging). Vandaar ook dat hoe strakker de bevestiging, hoe kleiner de maximaal benodigde vertraging, dus hoe veiliger. Probleem met aantrekken van gordels voor volwassen inzittenden, is dat het ook weer niet de bloedsomloop moet belemmeren, bij het aanspannen voor een crash is dat slechts een fractie van een seconde, dus niet zo belangrijk.

@Skoody Boo Het probleem is, dat het niet om snelheid maar om vertraging gaat. Als je een stoeltje bijvoorbeeld op de voorstoel van een Smart zou bevestigen en die met 60 km/u tegen een muur laten rijden, krijg je een heel ander beeld dan bijvoorbeeld een Superb waar je precies hetzelfde mee doet. Doordat de Superb groter is, en (logischerwijze) ook een grotere kreukelzone heeft, heeft ie meer weglengte (afstand) ter beschikking om tot stilstand te komen. Dat betekent een lagere vertraging, dus een kleinere klap. Het stoeltje dat in dit voorbeeld in de Smart misschien nog wel tekort schiet, kan in de Superb overdone zijn. Vandaar dat het systeem in balletjes, roze olifantjes of wat voor eenheid dan ook wordt uitgedrukt, omdat het zeer lastig is, om exacte cijfers te geven die dan ook nog iets zeggen voor de doorsnee consument.
 
Laatst bewerkt:

Skoody Boo

Actief lid
@Heinriz:
Ik neem aan dat je wel respecteert wat Orange860 hier zegt over wat hij voor zijn eigen kinderen over heeft. Ik wil daar niets op af dingen. Ik denk ook niet dat jij het zo bedoelt trouwens, maar het kan verkeerd over komen denk ikn.

Verder waren er niet veel profetische gaven voor nodig om in te zien dat er een aanverwante discussie zou ontstaan, maar ik heb liever dat die van dit topic naar dat andere topic wordt gebonjourd dan andersom.

Dus nog even vanuit de topicstart:

De vraag hier is:

"Hoeveel veiliger is Isofix nou, LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"

Of:

"Waarin is Isofix nou veiliger LOS van dat aspect van niet snel verkeerd plaatsen?"
 
Bovenaan Onderaan