Inwendig reinigen kop TSI motor?

andrehj

Forumguru
Zo, net maar even mijn motorkap opengetrokken en het een en ander bekeken, zie onderstaande foto.
De sensor waar @Race Eend het over had is volgens mij degene in de cirkel hieronder.
Maar ik ontdekte ook een slang-aansluiting (links, in het rode vierkant). Volgens mij is dit de carterventilatie. Deze kon ik zeer eenvoudig loshalen (gewoon met een schroevendraaiertje de borging loswippen). Dan is er een vrij grote opening. Even getest met mijn borenset: De grootste boor die naar binnen pastte (zo ver als ik maar durfde zonder em te laten vallen) was 8.5mm.
Volgens mij kan ik via dit gat hartstikke mooi mijn kleppen controleren, als ik een camera had...
Of zie ik iets over het hoofd?
Inlaatspruitstuk1.8TSI+Carterontluchting.png
 

ertromp

Forumguru
@andrehj : Die in de ronde cirkel is inderdaad voor de G42 sensor: de temperatuuropnemer. Die zal het mooiste voor de inlaatkleppen zitten.
Die andere positie die in het vierkante blok is de carterventilatie voor de dampen uit het carter Deze lijkt me moeilijker gezien de bochten die je moet maken.
In de SSP 401 kun je mooi zien dat je en benzinedampen (koolwaterstoffen) en oliedampen (koolwaterstoffen) meekrijgt in je inlaatlucht. En niet te vergeten de recirculatie van de uitlaatgassen deels (EGR werking). Bron voor afzetting op je kleppen.
De veronderstelling die je neemt in #26 dat olie er niets mee te maken heeft is daarmee dus ontkracht.
Ik zou zeker als ik jou was een kijkje wagen en indien nodig reinigen.
 
Laatst bewerkt:

DimiTator

Actief lid
De prehistorische dieseltjes hadden ook indirecte inspuiting (inspuiting in de luchtinlaat/voorkamer).
Wat het verschil betreft: diesel is natuurlijk een andere brandstof dan benzine, én het verbrandingsproces haalt een hogere temperatuur (bij een hogere druk in de cilinder). Dat kan allemaal net het essentiele verschil maken.
Ik ben niet overtuigd :pieker:
De inspuiting zit in de verbrandingsruimte, de inlaatklep ervoor. En het een komt niet in aanraking met het ander. Ook diesel of benzine komt niet in aanraking met het inlaatkanaal. Er moet nog een ander verband zijn.
 

andrehj

Forumguru
Interessant filmpje, volgens mij had ik die ooit al eens gezien, maar ik was em uit het oog verloren.
@ertromp : Over de invloed van de olie, zijn er dan olietypes waarin speciale dopes zitten die ervoor zorgen dat het inlaatkanaal minder vervuilt? Ik vraag me dit serieus af. Misschien dat ik er ooit nog wel een mailtje aan Castrol aan waag.
 

ertromp

Forumguru
Interessant filmpje, volgens mij had ik die ooit al eens gezien, maar ik was em uit het oog verloren.
@ertromp : Over de invloed van de olie, zijn er dan olietypes waarin speciale dopes zitten die ervoor zorgen dat het inlaatkanaal minder vervuilt? Ik vraag me dit serieus af. Misschien dat ik er ooit nog wel een mailtje aan Castrol aan waag.

Dat van die olie zou ik zo niet weten welk type minder afzetting tot gevolg zou hebben.
Het is natuurlijk een combinatie van en de soort brandstof en het type motorolie want beiden bevatten die koolwaterstoffen.
Interessant zo'n mail naar Castrol. Ik ben benieuwd
 

Cordoba

Forumguru
Interessant filmpje, volgens mij had ik die ooit al eens gezien, maar ik was em uit het oog verloren.
@ertromp : Over de invloed van de olie, zijn er dan olietypes waarin speciale dopes zitten die ervoor zorgen dat het inlaatkanaal minder vervuilt? Ik vraag me dit serieus af. Misschien dat ik er ooit nog wel een mailtje aan Castrol aan waag.

Aan de andere kant heb ik het idee, dat het effect van de dopes in de benzine een beperkt effect heeft, en dat je door het juiste materiaal en afwerking (aan de binnenkant) van je inlaattraject, veel meer winst kunt behalen. Nadeel is dat dit erg duur zal zijn, het kiezen van een goede coating aan de binnenzijde van je inlaat, is denk ik de meest effectieve methode die ook redelijk betaalbaar moet zijn, alleen moet er dan wel uitgezocht welk materiaal het meest geschikt is.
 

Noord26

Forumguru
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het prijsverschil tussen Celtemp (€125) en Hans Sloot (€200). Zie namelijk dezelfde apparatuur aan de motorkap hangen? Vanwaar dit tamelijk grote verschil?

Even wat aanvullende informatie vanuit de Celtemp facebook pagina; voor mensen, net zoals ik- die zelf geen facebook (meer) hebben:

"Het reinigen van de motor houd in, olie resten of ander vuiligheid wat in de inlaat zit en in de motor word met speciale toevoeging gereinigd. Er word vloeistof in de tank gegoten voor een reiniging in de brandstofleiding en injectoren. We nevelen met 4 a 6 bar een vloeistof door het gaskleppenhuis voor de reining.
Voordeel: niet inhouden, motor draait rustiger, en het gaat allemaal weer wat makkelijker.

125.- incl btw en uitlezen

Bij een kilometerstand van rond de 80000km is het verstandig om een keer een goede reining te doen."

Groepsbuy voor het Skodaforum? :D

@Corné de Kluijver: het is voor jou om de hoek, min of meer?
 

andrehj

Forumguru
Omdat uit het eerste film blijkt dat de temperatuursensor zelf ook vervuilt, en ik wilde weten wat de maximale diameter van een camera is die door dit gat past, dacht ik even de sensor los te halen. Maar probleem: hoe krijg ik de connector los? Meestal is het vergrendelingsmechanisme redelijk eenvoudig te doorgronden, maar deze snap ik toch niet. In het filmpje van post nr 90 lijkt het allemaal heel eenvoudig, maar mij lukt het dus niet.
In het filmpje doet ie iets met een schroevendraaier, maar is de connector wel precies gelijk?
TempSensorPluguitFilmpje.png
Het randje bij de rode pijl zit er bij mij niet op.
Mijn connector ziet er zo uit:
TempSensorPlugMijnS2.png
Hoe krijg ik die los?
 

Noord26

Forumguru
Zo te zien werkt hij met een plastic weerhaakje. Dan moet je er een platte schroevendraaier in steken om het weerhaakje los te krijgen.
 

CDK

Forumguru
@Noord26, dankjewel voor het informeren, door mijn verjaardag van gisteren was het antwoord van Celtemp langs mij heen gegaan, maar via dit mooie forum toch uiteindelijk weer bij mij terecht gekomen.
 
Bovenaan Onderaan