Inwendig reinigen kop TSI motor?

Joske

Forumguru
Natuurlijk gaan de blow-by-gassen wel over een olie-afscheider (ik spreek nu even over het nieuwe 1.4TSI blok, weet niet hoe dit bij de andere benzine-blokken is). Waardoor ze wel enigzins gezuiverd worden alvorens terug naar het inlaatspruitstuk gevoerd worden.

Bij laag toerental worden deze gassen na de turbo toegevoegd, is de turbo in werking worden deze gassen voor de turbo aangevoerd. Dit allemaal middels terugslagkleppen afhankelijk wat er heerst op dat moment, onderdruk of overdruk.
 

ertromp

Forumguru
dat via een afscheider gebeurt in de 1.4 CAXA ook en volgens mij kent de 1.8 TSI en 2.0 TSI ook zo'n afscheider maar toch komen er deeltjes mee die dus die afzetting vormen. 100% schone retourlucht is dus echt uitgesloten. Kan me voorstellen dat die afscheider niet 100% weg zal nemen
 

Joske

Forumguru
en al zeker niet na verloop van tijd / km's

Want indien de terugslagklep niet 100% meer zou werken en niet direct bij de minste onderdruk zou openen krijg je olienevel richting je luchtfilter.
 

andrehj

Forumguru
Vandaag de proef op de som genomen:

Allereerst de zogenaamde G42 sensor verwijderen zie positie waar rode pijl staat voor de 1.4 CAXA

Camera kopje net te lang waardoor bocht richting kleppen niet te maken is. Eerst een kleiner kopje bestellen.
Tja bij Mercedes kom je overal bij met een grote kop :deuk:

Waar je nu op kijkt is de intercooler
Goed bezig! Als je dit voor elkaar hebt, zou ik graag eens een keertje bij je langs komen, je woont per slot van rekening niet ver van mij vandaan.
Ik zat zelf ook al te denken om wat maten op te meten en dan een goedkoop cameraatje op DealExtreme te bemachtigen.
 

Pendragon

Forumguru
Ik lees dit ook met grote interesse en ik vraag me iets af, als je dit zeg bij elke 60K zou 'moeten' doen waarom neemt een dealer dit dan niet mee bij een grote beurt? Een klant informeren dat het verstandig is om dit te doen en 200 euro uitgeven ipv gewoon laten zitten en 2000 euro uitgeven lijkt me toch een makkelijke keuze?! Ik zit nu op 85000km en lees dit voor het eerst. Nu ben ik ook niet zo technisch als @ertromp en @Joske en @Race Eend maar alles wat ik hier lees klinkt allemaal wel erg logisch. Ik wil mijn auto 6 september wel beschikbaar stellen voor @ertromp om eens te kijken of die van mij ook zo vuil is ;)
 

ertromp

Forumguru
Ik lees dit ook met grote interesse en ik vraag me iets af, als je dit zeg bij elke 60K zou 'moeten' doen waarom neemt een dealer dit dan niet mee bij een grote beurt? Een klant informeren dat het verstandig is om dit te doen en 200 euro uitgeven ipv gewoon laten zitten en 2000 euro uitgeven lijkt me toch een makkelijke keuze?! Ik zit nu op 85000km en lees dit voor het eerst. Nu ben ik ook niet zo technisch als @ertromp en @Joske en @Race Eend maar alles wat ik hier lees klinkt allemaal wel erg logisch. Ik wil mijn auto 6 september wel beschikbaar stellen voor @ertromp om eens te kijken of die van mij ook zo vuil is ;)

Ik denk dat het VAG concern ook zoiets heeft van: Claims! Het VAG concern erkent het "probleem" niet.
Er is ook geen peil op te trekken wanneer je aan de beurt bent.
Waar je ook een VAG forum opent of het nu in Engeland, Amerika, Dld of waar dan ook is je ziet er geen regelmaat in alleen dat het super vaak voorkomt.
Zelf heb ik zoiets van voorkomen is beter dan genezen en ontken het niet. Maar zoiets gaat het VAG concern geheid geld kosten want het is natuurlijk niet echt een fijne producteigenschap seker als het al in een eventuele garantieperiode gaat optreden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik volg dit topic met veel interesse, maar heb weinig nuttigs toe te voegen. Ik zie dat er nu sprake van is, om ook bij de meeting in Nuenen te gaan kijken met de camera. Denk er hierbij wel aan dat Vag-techniek geen mega-groot bedrijf is, en er al ruimte nodig is voor de geplande activiteiten, én Vagtechniek op zaterdag een gewone (drukke) werkdag is. Dat zou kúnnen betekenen dat zo'n camera obscura onderzoek van dokter Tromp mogelijk in de buitenlucht plaats moet vinden.

Overigens lijkt zo'n cameraverkenning me heel boeiend om eens mee te kijken.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba : m'n assistente en ik nemen zo de behandelkamer daar in Nuenen over.
En Gert ook al heb je geen TSI of FSI ik zorg er persoonlijk voor dat je ook een onderzoekje krijgt.
Mits ik een kleine camerakop op de kop kan tikken :deuk:

Hier nog een foto van mij en de assistente voor de Octavia op de behandeltafel lag:

Bekijk bijlage 28199

Daar houd ik je aan, anders ga ik de assistente onderzoeken. :D
 

CDK

Forumguru
Die kop lijkt ook vrij lang te zijn, die zal wel door het sensorgat passen, maar ik verwacht dat ook deze de draai niet kan maken en op het zelfde punt vast loopt als de camera van @ertromp ;)
 

ertromp

Forumguru
Je zult een camarakop moeten zien te vinden die ca. 4 a 5 mm rond is en max 20mm lang. Dan ga je zeker de draai maken bij een CAXA blok. Aangezien jouw 1.8 TSI weer anders is @andrehj kunnen die afmetingen voor jou zomaar anders zijn. Al verwacht ik dat je het met de maten die ik aangeef ook zeker bij jou blok zult halen
 

turboturbo

Forumguru
Zit dit ook eens te lezen, en vind dit een interessant onderwerp.
Temeer omdat het de hele discussie 'schone motor' (en daarbij de tip om schonere benzine te tanken) mij zo zinloos over komt zolang de EGR er is!

Ik heb bij het schoonmaken van het gasklephuis me ook vebaasd over de zwarte kleef koek die in het inlaat traject zit, waarschijnlijk mede veroorzaakt door de EGR (die vlak onder het gasklephuis z'n uitlaat heeft)

Er wordt hier gesteld dat (af en toe) toeren maken een preventieve werking heeft. Wat ik me daarbij afvroeg: mijn 1.2 12V driecilinder draait al relatief veel toeren op snelweg snelheid; resp. 3000 en bijna 4000tpm bij 100 en 120 km/u. Zou dergelijke kool afzetting op de klepstelen e.d. dan daardoor al juist niet minimaal of onwaarschijnlijk zijn?

En toch (?) zit er dus ook zwarte troep in het inlaattraject. Mijn boerenverstand gedachte zou daarom zijn dat de EGR vooralsnog de grootste boosdoener is?

Is het daarom niet raadzaam om eerst wat aan die EGR te laten doen?

Bij mijn Fabia is afdoppen helaas niet mogelijk heb ik begrepen, ivm de software.
 

andrehj

Forumguru
De 1.8 TSI (en dus waarschijnlijk ook de 2.0 TSI) heeft geen aparte EGR klep, het EGR principe wordt in deze motoren geregeld door Valve-overlap, oftewel de inlaatklep gaat al open als de zuiger bij het wegpompen van de uitlaatgassen nog niet helemaal bovenaan is.
Het afdoppen van de EGR is dus helaas niet mogelijk.

@ertromp , bedankt voor de afmetingen. Ik zal zo ook eens gaan meten.
 

DimiTator

Actief lid
Interessant onderwerp.
Wat ik mij nu toch afvraag: als ik het goed begrijp is de TSI-motor een benzine motor met diesel techniek (brandstof direct ingespoten, inlaat is zuivere lucht....). Dan moet een diesel daar toch minstens evenveel last van hebben?
Toen ik in de prehistorie vw-dieseltjes, mercedes OM615 motoren demonteerde, was er altijd wel een harde koolafzetting op de inlaatklep, maar nooit zo erg als met de TSI's?
Er moet dus een andere factor meespelen die het verschil tussen diesel en TSI maakt?
 

Cordoba

Forumguru
De prehistorische dieseltjes hadden ook indirecte inspuiting (inspuiting in de luchtinlaat/voorkamer).
Wat het verschil betreft: diesel is natuurlijk een andere brandstof dan benzine, én het verbrandingsproces haalt een hogere temperatuur (bij een hogere druk in de cilinder). Dat kan allemaal net het essentiele verschil maken.
 
Bovenaan Onderaan