Inwendig reinigen kop TSI motor?

ertromp

Forumguru
Ik denk ook echt niet dat ieder TSI blok totaal vervuild is na 50K.
Ligt natuurlijk ook aan je rijgedrag. Lange afstanden of kort, veel lage toeren of hoog. Olieverversingen etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

Noord26

Forumguru
Wij zijn 2e eigenaren van de bolide. De eerste zal er lange stukken meer gemaakt hebben, maar wij doen (zeker sinds de komst van de kleine) veelal korte stukjes. Olie krijgt de auto minimaal 1 maar volledig vers per jaar, nog geen 15Dkm momenteel per jaar. Wij doen niet aan de Long-life intervallen van de dealer.

Ik houd dit topic in de gaten.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ligt natuurlijk ook aan je rijgedrag. Olieverversingen etc.
Rijgedrag OK, maar ik denk dat de olie hier niets mee te maken heeft. Deze komt immers niet in het door vervuiling getroffen gebied.
Zou het niet mogelijk zijn om met een cameraatje via de bougieopening te zien wat de huidige status is?
 

Race Eend

Forumguru
Met een camera kun je zeker kijken, maar beste niet via het bougiegat, de vervuiling kun je beter kijken via je temperatuursensor/gat in je inlaatspruitstuk.

Vlak boven de gasklep zit deze.
 

Cordoba

Forumguru
Op diverse ander fora is te lezen over vervuiling/afzetting van koolstof op de kleppen en in de luchtinlaat van de direct ingespoten motoren. Hier op het forum (sta ik in de goede subrubriek moderators?)

Dit lijkt me de verkeerde rubriek: deze rubriek is bedoeld voor het schoonmaken/poetsen voor 'uiterlijk vertoon', je onderwerp is eigenlijk het 'technisch schoonmaken' net zoals bijvoorbeeld een turbo gereinigd kan worden. Een echt goed alternatief zie ik niet: of je beperkt je tot één bepaald model, of je komt in een 'verkeerde subrubriek'. Misschien is het mogelijk om een aparte rubriek 'techniek voor diverse modellen' of 'algemene techniek' te maken? Ik zie vaker problemen, voor het juist plaatsen (en terugvinden) van onderwerpen die niet aan één model gelinkt moeten/kunnen worden.
 

andrehj

Forumguru
Met een camera kun je zeker kijken, maar beste niet via het bougiegat, de vervuiling kun je beter kijken via je temperatuursensor/gat in je inlaatspruitstuk.
Vlak boven de gasklep zit deze.
Bedankt voor de suggestie. Dit lijkt me nu een leuke actie voor een meeting! Ik stel mijn auto vast beschikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Door Premium benzine te tanken moet het mindel vuil worden . Heb ooit een filmpje gezien met een v8 dan 4 cilinders Premium en 4 95 benzine . Heel duidelijk verschil . Kan het filmpje alleen helaas niet meer vinden . Was top gear of 5th gear geloof ik ..
 

Cordoba

Forumguru
@internetboarder als je de ene helft van je blok van brandstof met een andere klopvastheid voorziet dan de andere helft, krijg je geheid problemen, dat heeft niets met de dopes in je benzine te maken (ik krijg tenminste de indruk dat je met premium wat anders bedoelt dan euro95). Als je alle cilinders dezelfde brandstof geeft, kan een motor daarop inregelen (brandstof/luchtverhouding en ontstekingstijdstip). Voor een goede test moet je 2 identieke blokken op de verschillende brandstoffen laten lopen, en bij voorkeur op een testbank, zodat beide motoren precies hetzelfde moeten presteren.
 
Ok , maar hun hadden dat in 1 blok gedaan zelfs met camera in blok om te controleren . Maar maakt niet uit , ik ben van mening dat bv V-Power wel meehelpt om het blok schoon te houden .
 

ertromp

Forumguru
Rijgedrag OK, maar ik denk dat de olie hier niets mee te maken heeft. Deze komt immers niet in het door vervuiling getroffen gebied.
Zou het niet mogelijk zijn om met een cameraatje via de bougieopening te zien wat de huidige status is?
Zeker heeft olie er mee te maken.
Langs je zuigers zal absoluut een ietsje olie meekomen die ook in de verbranding meegaat. Een motor die geen olie verbruikt is een utopie. Zeker die longlife oliën die zeer dun zijn. En jawel een deel van je verbrandingsgassen komt weer retour in je inlaattraject het is allemaal minimaal maar zal zeker invloed hebben
 

Noord26

Forumguru
Er is in mijn optiek niets mis met long-life olie. Maar wel de interval van 2 jaar die men er aan koppelt. Door dat interval/kilometrage zal je aanslag/verstopte kanaaltjes in je blok krijgen. Niet door dunne olie.

Dunne olie zal juist minder aanslag moeten vormen? Hoe dikker, hoe meer het plakt en deeltjes vast laat koeken? Stop je ene hand in melk, de andere in yoghurt en daarna beiden in cornflakes..

@andrehj Je rijdt gemiddeld 1 op 14,6 met je 1.8? Op zich kan ik mij wel voorstellen dat je dan vragen hebt over interne vervuiling. Want met zo'n gemiddelde laat je vrijwel nooit de motor eens lekker werken/veelvuldig met erg lage toeren door de dsg?
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Noord26: Gelukkig rij ik vrij weinig korte stukjes, en veel lange stukken, dus ik hoop dat de vervuiling bij mij wat meevalt, maar zeker weten doe je het nooit. Maar op de snelweg rij ik idd niet echt snel (meestal rond de 110, wat sneller om bij het inhalen van vrachtwagens ander verkeer niet te hinderen).
Overigens was de rijstijl van de persoon de @ertromp aanhaalt in post #18 wel erg extreem: Deze persoon maakte er blijkbaar een gewoonte van om met 900 rpm in z'n zes te rijden. Mijn DSG laat dat niet toe, minimumtoerental in de hogere versnellingen is zo'n 1500.

@Luuk Thijssen : Bedankt voor het adres, hier ga ik over een tijdje ook maar eens kijken. Maar dan wil ik wel graag vooraf en achteraf (via het gat van de temperatuursensor) zelf zien wat de status van de vervuiling is. Heb jij dat bij jouw auto ook kunnen zien?
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad @Corné de Kluijver dit is een super interessant topic.
Ook jouw 3,6FSI heeft directe benzine inspuiting en de vervuiling dien ten gevolge.
Hieronder een foto van zo'n type blok en de afzetting:

IMG_3984.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan