Inwendig reinigen kop TSI motor?

CDK

Forumguru
dankjewel @ertromp, zal bij 60k ook preventief laten reinigen, ben totaal geen fan van het nieuwe rijden :deuk: maar beter voorkomen als genezen zullen we maar denken :jaja:
 

ertromp

Forumguru
Wie gaat dat voorstellen? ;)
VAG Techniek is misschien ook een optie?
Ik kan voor de meeting bij VAG Techniek wel zo'n camera meenemen waarmee we inwendig kunnen kijken dat is wellicht al een leuke bezigheid :D En dan kunnen we alvast kijken hoeveel klanten we voor de meeting in 2015 hebben. En ja Corné ik wil best komen met dat voorstel :jaja: Maar wel na die mooie meet in Nuenen :D
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Als je zo rustig rijdt, met een niet getunede dsg, lijkt het me aanbevelenswaardig om je auto van tijd tot tijd eens even flink de sporen te geven (manual)
 

CDK

Forumguru
Ik kan voor de meeting bij VAG Techniek wel zo'n camera meenemen waarmee we inwendig kunnen kijken dat is wellicht al een leuke bezigheid :D En dan kunnen we alvast kijken hoeveel klanten we voor de meeting in 2015 hebben. En ja Corné ik wil best komen met dat voorstel :jaja: Maar wel na die mooie meet in Nuenen :D
Bijzonder goed idee! Ik ben je 1e slachtoffer bij deze! :jaja:
 

LT83

Forumguru
Hans Sloot heeft sowieso een camera om te kunnen kijken wat de mate van vervuiling is.
Toen ik hem de eerste keer liet cleanen heb ik gezien dat hij goed smerig was. De laatste keer heb ik niet meer meegekeken.
Een meeting voor zoiets is wel lastig, het neemt namelijk best wat tijd in beslag. Oftewel je kunt geen 15 auto's per dag doen.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Eens, dan kan je je na een bepaald aantal KMS met een bepaalde rijstijl tenminste een beeld vormen van de mate van al dan niet aanwezige vervuiling.

Octaangetal van de getankte brandstof speelt vast ook wel een rol.
 

Race Eend

Forumguru
Ik lees hier allerlei suggesties over rijstijl, olie, type brandstof etc.
Eigenlijk heeft dit er niets mee van doen.

Even veel toeren maken of flink doortrekken kan uiteraard geen kwaad, maar lost je vervuiling niet op. Wel bij een uitlaatkanaal, maar de vervuiling zit in de inlaat, daar komen bijna geen hete gassen. En omdat het bij een direct ingespoten (benzine) de inlaat kanalen niet overspoeld worden met brandstof, krijg je die vuil opbouw. Rij je veel lange stukken met 2500rpm of meer (autobahn gebruik), dan zet het vuil zich minder snel af. Maar rij je veel al kortere stukjes met 'het nieuwe' rijden, of met de dsg in de D stand, dan heb je gewoon veel vuil opbouw. Vroeg of laat ga je daar de gevolgen van merken (minder vermogen/nukkiger bij koudloop etc).
 

Joske

Forumguru
Maar de EGR gaat toch hete uitlaatgassen terug het inlaattraject insturen?

Weliswaar deels gekoeld en enkel bij deellast maar deze gassen bevatten nog koolstoffen die roet kunnen veroorzaken?

Verbeter me gerust als ik het verkeerd op heb :), ik denk gewoon even luidop.
 

ertromp

Forumguru
Vandaag de proef op de som genomen:

Allereerst de zogenaamde G42 sensor verwijderen zie positie waar rode pijl staat voor de 1.4 CAXA

P1030050.JPG

Hier een foto van de sensor:

P1030049.JPG

Camera erbij:

P1030051.JPG

Camera erin:

P1030052.JPG

Helaas!! :banghead:

Camera kopje net te lang waardoor bocht richting kleppen niet te maken is. Eerst een kleiner kopje bestellen.
Tja bij Mercedes kom je overal bij met een grote kop :deuk:

Waar je nu op kijkt is de intercooler
 

Bijlagen

  • P1030047.JPG
    P1030047.JPG
    398,5 KB · Weergaven: 64

ertromp

Forumguru
Maar de EGR gaat toch hete uitlaatgassen terug het inlaattraject insturen?

Weliswaar deels gekoeld en enkel bij deellast maar deze gassen bevatten nog koolstoffen die roet kunnen veroorzaken?

Verbeter me gerust als ik het verkeerd op heb :), ik denk gewoon even luidop.

Helemaal goed. :thumbsup: Je gaat door voor de behandeling met het grote kopje :deuk:

Eigenwijs als ik ben: telefoontje naar m'n Duitse vriend en wat ik al aangaf zeker heeft de olie er ook mee te maken. Ten eerste door de carterventilatie en toch die EGR. Er bakken nl. residuen vast aan de kleppen want hoe je het ook draait of keert er komen koolwaterstoffen (olie en benzinedampen) bij de inlaatlucht. Ook viscositeit van die olie (longlife of mineraal) is van invloed zeker bij korte stukken rijden. De olie zal nl waterdamp gaan bevatten. Die waterdamp ontstaat vooral bij korte stukken rijden. De longlife olie is daar erg gevoelig voor en dan krijg je weer meer dampen die ontstaan.
 
Bovenaan Onderaan