Inwendig reinigen kop TSI motor?

Topic in 'Car Cleaning & Detailing' gestart door Neptukker, 10-07-2014.

  1. haassie

    haassie Forumguru


  2. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ik denk maar zo: een hele dag ben je er tóch wel aan kwijt. Of je dan 1,5 uur moet rijden of 3.... Liever dat je waggie meteen goed behandeld word...
     
    Rutger0706 vindt dit leuk.
  3. haassie

    haassie Forumguru

    @turboturbo...genau....een uurtje extra rijden met de wetenschap dat het goed is.
     
    Rutger0706 vindt dit leuk.
  4. Spinal

    Spinal Forumguru

    Ik heb voordat ik naar HBT ben geweest (voor mij ook een heel eind rijden) gezocht naar andere bedrijven die aan walnut blasting doen. Ze zijn er wel maar allemaal zijn ze veel duurder dan HBT. Als je ziet wat het inhoud aan werk en hoe lang Tom er mee bezig is dan vraagt hij echt een hele nette prijs.

    @Rutger0706 het soort benzine wat je tankt maakt voor deze vervuiling niet uit. Die wordt direct in de cilinder ingespoten dus komt niet bij de inlaatkleppen (en daar zit meteen het grote probleem). Het zijn olie resten die neerslaan op de kleppen en verkolen.
     
    Rutger0706 vindt dit leuk.
  5. andrehj

    andrehj Forumguru

    Volgens mij is een dergelijke reiniging bij een 1.4 helemaal niet nodig. Ik hoor die problemen alleen bij 1.8 en een 2.0 TSI. Ik zou me er in ieder geval niet te druk over maken.
     
  6. Spinal

    Spinal Forumguru

    @andrehj Dit is mijn 1.4 TSI, na en voor de behandeling. Dus ook de 1.4 vervuild wel degelijk. Km stand was toen 120.000

    F8A6EF19-AE5A-4A37-AF38-D7409785B5F2.jpeg
     
    turboturbo, ertromp, Mill88 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Rutger0706

    Rutger0706 Senior Member

    Ik ga komende week gewoon eens telefonisch informatie bij HBT inwinnen. Ben wel overtuigd van het nut om daar naartoe te rijden als ik het zo lees allemaal.

    De enige vraag die mij nog opspeelt bij alles wat ik lees.. In hoeverre is het nodig? Ik merk geen negatieve rijeigenschappen die te herleiden zijn naar vervuiling. Rij best wel regelmatig door en ook langere afstanden (Sowieso al tussen de 4000-6000 km per jaar vakantiekilometers naar de alpen). De kans dat de boel open ligt en het eigenlijk wel mee blijkt te vallen (lees onnodig is..) is natuurlijk ook nog aanwezig. Of zie ik dat echt verkeerd en kan ik bij 143k echt rekenen op een stukje zwarte gekoekte rotzooi?

    Het laatste weetje wat ik hier hoop te scoren; Hij is binnekort toe aan z’n onderhoud. Voor of na de beurt laten reinigen? Maakt dat uberhaupt uit bij deze manier van reinigen?
     
  8. andrehj

    andrehj Forumguru

    Mijn kennis kwam van deze post van @ertromp van oktober 2015, waarin hij de ervaring van @TomHBT aanhaalt. Blijkbaar is dat inmiddels achterhaald.
     
  9. haassie

    haassie Forumguru

    Ik had ook geen motorische problemen of slechte loop maar de boel was wel redelijk vervuild. Mocht het niet nodig zijn betaal je slechts een klein deel voor de arbeid en niet het volle pond.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Angel4141 en Rutger0706 vinden dit leuk.
  10. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Nodig of niet ?
    Zou deze eerst eens op testbank kunnen zetten en zien hoeveel pk,Nm die kwijt is en dan uitmaken of je dat nodig vind of niet.(kost bij deze is ook niet weinig)
    Motor past deze ook een beetje aan de nodige vervuiling.
    Extreem vervuiling zal die wel melden als foutmelding/noodloop.
    Directe inspuiting kan je niet reinigen door iets bij de brandstof te doen of betere benzine te tanken.
    Bij indirecte inspuiting kan dat wel helpen.
    Beide inspuiting aanwezig kan het ook helpen.
     
  11. Rutger0706

    Rutger0706 Senior Member

    @oco1979 ik begrijp in welke richting je je antwoord wil geven, maar door de zinsbouw kan ik moeilijk afleiden wat je nu allemaal precies probeert duidelijk te maken.
     
    Marco:) vindt dit leuk.
  12. oco1979

    oco1979 Forumguru

    wat is niet duidelijk ?
    zeg maar.
     
  13. Rutger0706

    Rutger0706 Senior Member

    De vetgedrukte delen zijn door de gebruikte zinsbouw niet te begrijpen op de manier hoe jij het waarschijnlijk bedoelt. Voor mij althans redelijk abacadabra...

    Inmiddels wel al contact gehad met HBT en de prijsopgave komt voor mijn 1.4 TSI neer op 270 euro inclusief btw. Voor of na onderhoud maakt niet uit aldus Tom, dus ik wacht eerst de beurt even af eind deze maand.
     
  14. oco1979

    oco1979 Forumguru

    kost bij deze ook niet weinig :
    Kost voor een testbankrun, dat deze ook moet betaald zijn.
    Kan je dat geld in de reiniging steken.

    Motor past deze ook aan de nodige vervuiling :

    Doordat de kleppen wat vervuild zijn zal de samenstelling lucht/brandstof niet optimaal zijn.
    De luchtstroom is hierdoor iets verminder wegens het vuil en bij extreme toestand zal de kleppen niet optimaal afdichten wat weer niet ideaal compressie zal geven.
    De ecu zal aan de hand van verschillende sensoren de ontsteking,brandstof bijregelen naargelang de luchthoeveelheid die in de cilinder komt, gezien de kleppen vervuild zijn ga er minder debiet van lucht kunnen voorbij komen.
    Hierdoor zal er minder vermogen zijn.
    Dat is ook wel met een bepaalde marge, ga je daar over zal ecu waarschuwing geven.

    Beide inspuitingsystemen aanwezig :

    Hebt motoren met een directe inspuiting en indirecte inspuiting
    Hebt ook motoren die beide inspuitingen hebben(das dan 4 directe injectoren + 4 indirecte injectoren(als het een 4 cilinder is).
    Bij deze motor heb je ook het voordeel van ene met juist indirecte injectoren.

    Beide inspuitsystemen op de zelfde motor is niet specifiek tegen vervuiling maar eerder voor verschillende toerentalbereik,laag,midden,hoog toerental.
    De ene is voordelig op het lager toerental en ander op het hogere.
    Maar hierbij kan het ook dienst doen om vervuiling wat tegen te gaan.

    Van al die uitleg komt er op neer : DOEN die reiniging.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  15. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ik zag vandaag een voor mij duidelijke en goed te volgen uitleg hoe deze vervuiling nou precies komt, incluis zeer duidelijke animatie.

    Vanaf ongeveer minuut 7:00 komt deze meneer te spreken over dit specifieke probleem, daarvoor legt ie wat meer in depth uit het verschil tussen directe inspuiting en de oude indirecte inspuiting. Mbv animaties wordt dit heel duidelijk!



    Grappig dat hij de oplossingen ook noemt die hier al aan de orde zijn gekomen; een catch can installeren, een dikkere olie nemen (die minder verdampingseigenschappen heeft, even vrij vertaald/geïnterpreteerd) en tot slot walnut blasting.
     
    Laatst aangepast: 02-05-2018
    andrehj, CDK, ertromp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Spinal

    Spinal Forumguru

    En daarom heb ik mijn carterventilatie afgesloten van de inlaat en mijn lucht met olie rommel blaast lekker naar buiten.
    (voor de geïnteresseerde: de uitleg van hoe ik dit gedaan heb staat in de kennisbank)

    Mooi en duidelijk filmpje btw
     
    CDK, turboturbo en oco1979 vinden dit leuk.
  17. ertromp

    ertromp Forumguru

    De enige goede optie momenteel is dus de 2.0 TSI in de O3 of S3 of Kodiaq te nemen die hebben tenminste directe en indirecte injectie in hun blok. Of zolang verkrijgbaar de 1.8 TSI
    Dus allemaal aan de 2.0 TSI :D
     
    oco1979, CDK en turboturbo vinden dit leuk.
  18. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Heeft die dat op t moment ook dan, directe én indirecte inspuiting?
     
    ertromp vindt dit leuk.
  19. ertromp

    ertromp Forumguru

    Ja de 1.8 en de 2.0 TSI gebruikt in het MQB platform
    Ze kunnen het wel bij VAG
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  20. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ah vandaar, omdat dit hele probleem zich juist zo gemanifesteerd heeft bij de 1.8TSI, maar dat is dan nog de 'oude' variant met alleen directe inspuiting?
     
    ertromp vindt dit leuk.

Deel deze pagina