Inwendig reinigen kop TSI motor?

Spector

Forumguru
IMG_9367.JPG

Ik heb hier ook nog wel wat ervaring mee. Mijn vorige TFSI 2.0 RS blok op de bijgevoegde foto km-stand was destijds rond de 120k km. De dealer is er toen een dag of 3 mee zoet geweest om alles uit te bouwen, reinigen en inbouwen. Altijd Shell V-power en BP Ultimate getankt (voor zover dit er mee te maken heeft).
 

Highway

Forumguru
Heb toevallig een chemische reiniging ingepland voor aanstaande vrijdag. Auto is ong. 50 000km geleden met walnoot gestraald (HBT). Eindresultaat was schoner dan op de foto van Spector.

Nu een keer chemisch reinigen proberen, eens kijken of we dan ook kunnen zien hoe vuil de motor is na 50 000 en hoe schoon ze zijn geworden na reiniging.
 

LT83

Forumguru
Ik zit er ook aan te denken om het blok nog te laten reinigen. Alleen zit de compressor in de weg (er bovenop) dus ben bang dat het erg bewerkelijk wordt. Zal HBT van de week eens bellen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
O2 RS FL met 115k km
Foto’s zijn ná 2 maal chemisch reinigen waarbij al veel los is gekomen. Hierna nog handmatig en ultrasoon gereinigd. Stralen was niet nodig. Gefixt door de nieuwe eigenaar van Celtemp, tegenwoordig gevestigd in H.I.Ambacht. Het motortje voelt weer als nieuw!

333f42ce-42fa-43b1-a1eb-1eb8a2dbfbb6.jpg

5a9e8b0f-f5c2-48ef-937a-4baa32d6c11b.jpg

d08dcabd-4f75-42be-9ec6-49716d4d1b16.jpg
 

oco1979

Forumguru
O2 RS FL met 115k km
Foto’s zijn ná 2 maal chemisch reinigen waarbij al veel los is gekomen. Hierna nog handmatig en ultrasoon gereinigd. Stralen was niet nodig. Gefixt door de nieuwe eigenaar van Celtemp, tegenwoordig gevestigd in H.I.Ambacht. Het motortje voelt weer als nieuw!

Bekijk bijlage 64557

Bekijk bijlage 64558

Bekijk bijlage 64559

Denk dat er niet meer bewijs moet zijn dat deze echt wel nodig is bij direct ingespoten benzine......
txs voor de foto's corné de Kluiver
:thumbsup:
 

Spector

Forumguru
Mij is verteld dat de huidige motoren hier (veel) minder last van hebben. Klopt dit, anders is het ook weer iets om in de gaten te gaan houden voor m'n huidige RS.
 

Spinal

Forumguru
Heb toevallig een chemische reiniging ingepland voor aanstaande vrijdag. Auto is ong. 50 000km geleden met walnoot gestraald (HBT). Eindresultaat was schoner dan op de foto van Spector.

Nu een keer chemisch reinigen proberen, eens kijken of we dan ook kunnen zien hoe vuil de motor is na 50 000 en hoe schoon ze zijn geworden na reiniging.

Ik ben erg benieuwd hoe vervuild je blok nu is na 50k km en of die chemische reiniging dat weer weg krijgt.
Als je de foto’s van Corné bekijkt (na 2x chemisch reinigen) dan ben ik daar geen fan van. Nu zullen jouw kleppen veel minder vervuild zijn dus misschien dat het dan beter werkt. Vergeet geen foto’s te maken en hier te plaatsen :)
 

CDK

Forumguru
@Spinal, als het niet extreem is dan werkt chemisch reinigen prima. In mijn genoemde geval was de vervuiling door de chemische reiniging achteraf makkelijker te verwijderen.
 

Highway

Forumguru
Vandaag motor chemisch laten reinigen.

1.8tsi met 179 000km. Ongeveer 50 000km geleden laten reinigen via walnut blasting. Zag er toen bijzonder schoon uit voor de betreffende km stand. Omdat ik de auto net had was mij niet bekend of deze al eens gereinigd is geweest hiervoor.

Aansluiten was zo gebeurd. Blijkbaar kunnen ze bij dit blok in de Superb er goed bij. Ze verwijderen een sensor en draaien daar hun apparatuur in.

Niet vooraf kunnen kijken of het erg vies was - daarvoor moesten ze meer demonteren dus besloten dit niet te doen.

Motor rookte tijdens de behandeling niet erg. Liep een beetje onregelmatig maar niet stotterend ofzo. Gingen 2 blikken reinigingsmiddel in het apparaat en 1 in de tank.

Na ongeveer 20 minuten was het klaar. Apparatuur verwijderd en sensor weer aangesloten. Er waren geen meldingen van de ECU, dus ze hoefde niets te wissen.

Qua rijden: auto lijkt iets soepeler te lopen. Zeker geen negatieve effecten bemerkt. Auto lijkt ook beter op te trekken (vanaf 80 tot 130) in de 6de versnelling.

De reiniger in de tank moet ook nog zijn werk doen - het spul wat ingespoten wordt verwijderd aanslag, en zou de restant zachter maken. Het middeltje in de benzine zou de verbrandings temperatuur verhogen waardoor de rest verbrand. Of dit correct is weet ik niet - dit is wat mij verteld is.

Het zou dus een paar honderd km kunnen duren alvorens het maximale effect is bereikt.

Gezien het gemak van reinigen zal ik de motor elke ong. 50 000 laten reinigen.
 

haassie

Forumguru
Geen idee of het bij mij ooit gedaan is, teller staat nu op 141k. Na wat ik erover gelezen heb en er van gezien heb dus maar een afspraak gemaakt afgelopen december bij HBT en 29 januari gaat het gebeuren. Ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet en wat het effect ervan is wanneer alles is schoongemaakt. Wellicht draagt het bij aan de oplossing voor de andere issues die nog spelen....baat het niet schaad het niet....weer een check in een van de boxes.
 

haassie

Forumguru
Ik ben vandaag naar hbt geweest voor het reinigen van aanslag op de kleppen. Weer een wereldreis, maar goed wel de moeite waard. Bij aankomst eerst even een bak koffie. Daarna even met een scoop gekeken of er aanslag zichtbaar was. Bij het erin steken werd de lens vies en was bekijken niet mogelijk. Misschien al genoeg info. Toen de inlaat er maar af. Eerst van alles gedemonteerd alvorens de kleppen zichtbaar waren. Ja deze waren best vervuild. Alles weer schoon geblazen met de walnutshell. Wat een verschil. Daarna alles weer in elkaar nog twee pakkingsetjes van de injector vervangen omdat deze los waren gekomen. Natuurlijk de vraag of ik er wat van merk. Je krijgt er echt geen 100pk bij, maar het gaat allemaal wat soepeler. Nog even naar de dsg gekeken, altijd goed een paar extra oren en ogen. Dit dient toch nog nader onderzocht te worden....hiervoor 15-2 naar tvs. Hopelijk de laatste keer. Bijgevoegd de fotos. Heb je de kueze ga voor blasting 100% schoon! Tom is een goede slimme kerel met verstand van zaken.
 

Bijlagen

  • 33519FE2-1994-47E7-8AC7-BCE7ECC5E431.jpeg
    33519FE2-1994-47E7-8AC7-BCE7ECC5E431.jpeg
    88,5 KB · Weergaven: 153
  • B580F019-AB61-4570-A62A-1FA62BB8A16E.jpeg
    B580F019-AB61-4570-A62A-1FA62BB8A16E.jpeg
    135,3 KB · Weergaven: 155
  • 59671607-DD98-4D37-AD1D-05AB8F679594.jpeg
    59671607-DD98-4D37-AD1D-05AB8F679594.jpeg
    114,4 KB · Weergaven: 156
  • 57D97D03-8808-4634-A3CA-FF3811C81BEF.jpeg
    57D97D03-8808-4634-A3CA-FF3811C81BEF.jpeg
    179,6 KB · Weergaven: 141
  • D4081D30-82DF-435B-A834-CBBA8E9DC7F7.jpeg
    D4081D30-82DF-435B-A834-CBBA8E9DC7F7.jpeg
    168,4 KB · Weergaven: 142
  • 35B41B32-5BAB-45BD-8668-F6B812F597A3.jpeg
    35B41B32-5BAB-45BD-8668-F6B812F597A3.jpeg
    169,5 KB · Weergaven: 153
  • 1461E2E4-BB61-44B0-A8DA-331C38ADDDF3.jpeg
    1461E2E4-BB61-44B0-A8DA-331C38ADDDF3.jpeg
    176,9 KB · Weergaven: 122

Highway

Forumguru
Zal ook mijn ervaringen delen.

Auto gekocht bij 123 000. Bij ong. 125 000 bij Tom laten stralen. Kleppen waren niet erg vies. Merkte niet echt een verschil. Niet bekend wat er voorheen met de auto gebeurd was (mogelijk revisie, gezien de 1.8tsi ook geen olie verbruikt).

Nu, met bijna 180 000 op de klok (bijna 55 000km verder) weer laten reinigen. Dit maal chemisch dus weet ik niet hoe vuil de kleppen nu waren (koste extra demontage om met scope te kunnen kijken, dus dit niet gedaan).

Nu merk ik wel een verschil:

- start sneller
- loopt rustiger
- lichte dip bij lage toeren en beetje gas is weg.

Ook had ik al het gevoel dat de auto tammer was geworden sinds ik deze had. Na het chippen had ik een behoorlijke duw in de rug, wat ik de laatste tijd miste. Nu is deze duidelijk weer terug.

Auto klinkt ook iets anders - bij veel gas geven klinkt de motor 'rauwer'.

Ik heb ieder geval besloten periodiek de motor te laten reinigen. Indien ik geen nadelen van chemische reiniging ondervind (defecten (wat ik niet verwacht) of dat de motor weer snel verstopt raakt) zal dit waarschijnlijk weer chemische reiniging zijn. Dit is nl. sneller, geen grote demontage voor nodig en zodoende goedkoper)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

haassie

Forumguru
Is de motor nooit schoongemaakt gaat chemisch reinigen minder effectief zijn. Dat spul is best hard. Beter geschikt voor het reguliere onderhoud denk ik nadat deze een keer goed schoongemaakt is. Kan voorlopig weer even vooruit.
 

Rutger0706

Senior Member
Dat was een interessant stukje leesvoer... Ik kocht mijn O2 1.4 TSI CAXA met iets meer dan 90.000 km. Bij het grote onderhoud toen (2,5 jaar geleden) is het blok gespoeld met BG voordat er vers smeer in ging.

Nu op 143.000 overweeg ik de kleppen te laten reinigen, naar wat ik lees het meest effectief door te blasten... De boel zou in mijn bezit toch nog een jaar of 2-3 tot richting de 2 ton mee moeten kunnen en als zo’n reiniging daar preventief aan bijdraagt is het me dat waard. Daarnaast ben ik gewoon benieuwd hoe vuil het is, mede ivm de chiptuning en het feit dat ik altijd BP Ultimate 98 tank en in Duitsland altijd Shell 100 of Aral 102. Ik ondervind met rijden eigenlijk geen problemen die zouden duiden op ernstige vervuiling.

Ik lees goede ervaringen over HBT. Nou woon ik zelf in Zoetermeer, dus zou dat wat ver zijn, al sluit ik het niet uit. Zijn er alternatieve adressen bekend in mijn omgeving waarbij dit goed aan te bevelen is?
 

haassie

Forumguru
@Rutger0706 er zit ook een bedrijf in hellevoetsluis echter geen ervaringen over gelezen...hbt wel...goede...daarnaast is zmeer hellevoet ook nog best een stukje rijden.
 
Bovenaan Onderaan