Inwendig reinigen kop TSI motor?

ertromp

Forumguru
Exact de 1.8TSI zoals gebruikt in de O2 en S2 heeft alleen maar directe inspuiting en vooral het kleppensysteem voor een stuk recirculatie kort gezegd veroorzaakt daar het drama
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Het filmpje benoemt alleen de shit die door de carterventilatie wordt veroorzaakt, maar een net zo groot (of nog groter) deel van het probleem wordt veroorzaakt door de EGR, die bij deze motoren door valve-overlap wordt gedaan. (De inlaatklep gaat dan al aan het einde van de uitlaatslag open, zodat een deel van de uitlaatgassen terug de inlaat in worden geduwd en dus bij de inlaatslag weer aan worden gezogen).
En dat kun je met een oil-catch-can nooit voorkomen. Dus ik ben bang dat een bezoekje aan Emmeloord onontkoombaar is.
 

ertromp

Forumguru
En niet alleen de "oude" 1.8 kent die valve overlap maar de kleinere oude en nieuwe MQB blokken zoals 1.0 en 1.2 en 1.4 en 1.5 TSI hebben dat fenomeen er ook nog bij :nailbiting:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

haassie

Forumguru
Tsja...Dan maar eens in de 80000 km vakkundig schoon laten maken a 250eu ipv een auto te kopen van 41~60 ruggen afhankelijk van wat je kiest.....dit is je minste zorg bij de oudere TSI motoren.
 

turboturbo

Forumguru
Weer een leuke en informatieve inkijk over dit probleem :)
Vanaf halverwege het filmpje komt de carbon buildup in beeld en de verschillen bij een multi-port injectie vs. een directe injectie worden uitgelegd.

 
Laatst bewerkt:

prosier

Forumguru
Iemand al nut gehad bij een 1.4tsi 140pk van 2014 met walnut blasting? OF speelt het hier niet/minder?
En weet iemand een adres in limburg? :)
 
ik heb het laten doen bij zo'n 70.000km. Toen de boel eenmaal open was was er niet veel vervuiling zichtbaar. evengoed laten schoonblazen door Tom, het was immers al open. Hij wist wel te melden dat de 1.4 er minder last van had De 1.2 en de 1.8 hadden het veel meer.
 

prosier

Forumguru
Kun je met een micro camera, zo'n lange draad met een mini camera eraan, ergens een inlaat lucht kanaal in en dan met die usb mini camera kijken hoe de kleppen vervuild zijn?

Ik heb dat dingetje liggen hehe
 
Laatst bewerkt:

prosier

Forumguru
Nee dat heb ik al eens nagevraagd maar dat gaat bij de 1.4 niet. Je kan een bepaalde bocht niet maken met de camera dus je komt er niet bij..
Dan kom ik graag in contact met diegene met wie je hebt gesproken. Ik heb namelijk geen stugge veer camera maar een draad, flexibele stroomdraad zegmaar, camera. Die kan makkelijk door 3x 90 graden pvc bochten heen.
 

turboturbo

Forumguru
Dat heeft Autoweek zeker mooi gemonteerd die uitleg!

Ook die uitleg van de EGR overlap via de kleppen was mij nog niet bekend (had wel een keer een opmerking van jou erover gezien @andrehjtav de 1.8tsi). Interessant!
 

Spinal

Forumguru
Dat is weer een ander verhaal. De koolaanslag heeft meerdere oorzaken en de carterventilatie is daar ook een oorzaak van. Met als extratje dat je hele inlaattraject onder de olie aanslag komt te zitten en zich accumuleert in de intercooler. Bij mij kwam er een koffiebekertje inhoud aan olie uit gelopen.

En het verhaal van al je vermogen hebben en daarom geen aanslag is een beetje kort door de bocht. Ik voelde ook niks aan het rijgedrag van mijn auto maar toch zat er behoorlijk wat vervuiling.

75E46AAD-181D-4BBB-BC31-F847B278FAA8.jpeg

Dit is de reden (samen met de vervuiling van de inlaatkleppen) waarom mijn carterventilatie naar buiten blaast.
 
Laatst bewerkt:

frits183

Forumguru
bij mijn 1.2 tsi zit de intercooler met inlaat, gekoeld door koelwater samengebouwd.
als je dit nu na 130.000km zou willen reinigen (heb het dus niet over de kleppen)
is dat dan wel met chemische spullen te doen ?
ik bedoel dus gewoon een tussendoor schoonmaak om de olie zoals op je foto te zien is te verwijderen.
 

Spinal

Forumguru
Dan kun je hem het beste ‘even’ demonteren. Bij mij zitten er twee koelwaterslangen op en een paar schroefjes en je trekt hem er zo uit. Het enige wat tegen kan vallen is dat je de groene pakking kapot trekt. Deze heb ik nog niet kunnen vinden (om hem preventief te bestellen)
Dan kun je hem helemaal schoon spoelen incl gasklephuis.
 

andrehj

Forumguru
Als reactie op deze post deze week eindelijk een camera gekocht (deze, maar dan bij de Action voor slechts € 7.95) om mijn inlaatkleppen te inspecteren. Dat gaat inderdaad het makkelijkst door de G42 sensor even te demonteren (connector losklikken en met een T25 schroevendraaier het schroefje loshalen, dan trek je de sensor er zo uit).
Het is even prutsen, maar dan kun je toch redelijke plaatjes schieten van de inlaatkleppen van cilinder 2 en 3. (Niet met de app uit de manual, die werkt niet, maar met CameraFi 2.)
Kilometerstand is 100.000, en de inlaat is bij 40.000 km chemisch gereinigd (forumactie bij Celtemp).
Mijn kleppen (eigenlijk vooral de klepstelen) zien er nu dus zo uit:
Cilinder 2:
181021_114740.jpg 181021_115710.jpg

Cilinder 3:
181021_115346.jpg 181021_115402.jpg

Mijn conclusie is even dat er wel degelijk vervuiling zit, maar dat die nog niet zodanig is dat de motorprestaties erdoor worden beïnvloed.
Dus een granulaatreiniging kan ik nog wel een jaartje of wat uitstellen.
 

Spinal

Forumguru
Die canera maakt voor zijn prijs aardige foto’s. Ideaal om je inlaatkleppen te bekijken (als je een 1.8 hebt, bij een 1.4 kun je hiermee de bocht niet mee maken)
 
Bovenaan Onderaan