Inwendig reinigen kop TSI motor?

ertromp

Forumguru
dat is een gat in de markt zo iets,want tegenwoordig zijn bijna alle motoren directe inspuiting en hebben daar allemaal last van.
Het apparaat waar Tom het granulaat mee blaast is een toestel wat uit de BMW garage uitrusting komt maar blijkbaar maakt geen enkele dealer er gebruik van want Tom was de eerste in Europa die het toestel bestelde en moest uit de USA ingevlogen worden
Het valt mij inderdaad ook tegen hoe weinig er zijn die dat principe van stralen gebruiken
De meeste die het doen proberen het via een reinigingsmiddel in te brengen via het inlaat traject maar blasten is 100% effectiever
Zeker als je ziet bij de 1.8 TSI hoe Tom zijn best nog moet doen op de wervelklepjes uit het EGR systeem
 

Spinal

Forumguru
@ertromp mijn verhaal of van Codoba?

De lak van dat alu tussenstuk (waar de brandstof toevoer naar de injectoren op vast zit) bladerd eraf door coorosie vorming eronder. Je hebt gelijk dat daar geen benzine komt die het evt kan veroorzaken. Opzich is dat niet erg, totdat de corrosie optreed op punten waar het blok of het inlaatspruitstuk erop moet afsluiten. Dan heb je kans dat de pakking niet meer goed afsluit en hij daar valse lucht gaat aanzuigen. Dan gaat je motor te arm lopen. Tom zei tegen mij dat mocht ik in de toekomst een foutcode krijgen van te arm lopen dat het dan dus daar aan kan liggen. Als je niet weet dat daar corrosie kan optreden dan ga je het probleem daar niet zoeken.
 

oco1979

Forumguru
Het apparaat waar Tom het granulaat mee blaast is een toestel wat uit de BMW garage uitrusting komt maar blijkbaar maakt geen enkele dealer er gebruik van want Tom was de eerste in Europa die het toestel bestelde en moest uit de USA ingevlogen worden
Het valt mij inderdaad ook tegen hoe weinig er zijn die dat principe van stralen gebruiken
De meeste die het doen proberen het via een reinigingsmiddel in te brengen via het inlaat traject maar blasten is 100% effectiever
Zeker als je ziet bij de 1.8 TSI hoe Tom zijn best nog moet doen op de wervelklepjes uit het EGR systeem

Een beetje in de tank doen,dat verkoopt gemakkelijker en is "snel" winst.

Tja garage's he kan er blijven over vertellen.

Gelukkig is er dan iemand zoals hier nu(tom) die de stap zet en bedrijfje opricht.

Nu nog de mensen overtuigen dat deze wel "echt" nodig is.

Veel motorklachten komen van deze omstandigheden,waarbij er verschillende componenten worden vervangen die niet nodig waren.

Blijf het herhalen,basis eerst controleren.
(gisteren ene die bij Volvo werkt,diagnose specialist die overal een beetje moet inspringen bij garage's mee gereden in me takelwagen,stond met glasbraak,vandalisme. die vertelde dat ze tegenwoordig bijna geen goeie diagnose/monteurs vinden,serieus te kort,ook omdat bepaalde niet echt de werking van de motor weten,alles vervangen wat de obdlezer van foutmeldingen heeft maar niet echt zoeken.)
Wist me te vertellen dat de techniek te snel ga en te ingewikkeld voor de meesten, daar was ik ook al van bewust :jaja:.

Maar ja tijd kost geld in de garage's
 

Spinal

Forumguru
Nu duidelijk @Spinal Je bedoelt de lucht koeler die er nog tussen zit dat is die grote alu box

Nee ik bedoel deze: die zit op het blok geschroefd en daarweer op komt het inlaatspruitstuk (rechts zie je de brandstof aansluiting die van de hogedruk pomp komt)
IMG_6558.JPG

De luchtkoeler zit verwerkt in het inlaatspruitstuk:
IMG_6560.JPG
 

ertromp

Forumguru
Nu is het me echt duidelijk:D
Super interessant hoor dit topic
Ben vorig jaar ook bij Tom geweest en die jongen heeft echt passie voor zijn werk en voert de werkzaamheden met alle zorg uit inclusief een goede uitleg
 

jos_br

Actief lid
Het apparaat waar Tom het granulaat mee blaast is een toestel wat uit de BMW garage uitrusting komt maar blijkbaar maakt geen enkele dealer er gebruik van want Tom was de eerste in Europa die het toestel bestelde en moest uit de USA ingevlogen worden
Het valt mij inderdaad ook tegen hoe weinig er zijn die dat principe van stralen gebruiken
De meeste die het doen proberen het via een reinigingsmiddel in te brengen via het inlaat traject maar blasten is 100% effectiever
Zeker als je ziet bij de 1.8 TSI hoe Tom zijn best nog moet doen op de wervelklepjes uit het EGR systeem

Wij werken hier al een jaar met https://www.tunap.nl/producten/granulaat, dit is een ander soort granulaat wat weer opgelost kan worden zodat er niets achter kan blijven in de motor. Ben het met je eens dat de reinigingsmiddelen niet het beoogde resultaat geven. Heb hier ook met twee andere reinigingssystemen geprobeerd te werken, niet met een tevredenstellend resultaat in ieder geval.

Jos.
 
Ik ben ook bij HBT geweest. Tom doet zijn werk netjes en goed. Ik was/ben zeer tevreden.
Enige punt van kritiek is de communicatie, of eigenlijk het ontbreken daarvan, via de mail. Gewoon 0 reactie.

Ik wacht nog (steeds) op een reactie en de factuur van de werkzaamheden.
Verder zou ik m iedereen aanbevelen.

Wellicht moet er even achteraan bellen. Aan de andere kant vind ik dat hij gewoon z'n mail zou moeten lezen en beantwoorden.
 

Schippersss

Forumguru
Tom heeft toendertijd ook mijn turbo ombouw gedaan. Is tenminste nog goed te betalen en werkt met passie voor het vak. Netjes het blok laten kantelen aan de achterkant om zo goed te kunnen werken en niet heel de dag te staan klooien. Werkt netjes en houde mij keurig op de hoogte via de app met foto's en uitleg. Ook de gratis leenauto was voor mij een uitkomst, is toch niet om de hoek. Communicatie via app werkte het beste met Tom.
 

Spinal

Forumguru
Ik ben ook bij HBT geweest. Tom doet zijn werk netjes en goed. Ik was/ben zeer tevreden.
Enige punt van kritiek is de communicatie, of eigenlijk het ontbreken daarvan, via de mail. Gewoon 0 reactie.

Ik wacht nog (steeds) op een reactie en de factuur van de werkzaamheden.
Verder zou ik m iedereen aanbevelen.

Wellicht moet er even achteraan bellen. Aan de andere kant vind ik dat hij gewoon z'n mail zou moeten lezen en beantwoorden.

Dat staat ook op zijn site, mail wordt slecht beantwoord. Bellen heeft de voorkeur.
Ik had zelf een foutje gemaakt in mijn e-mail adres en dus ook geen factuur ontvangen, na een appje was dit snel geregeld. Ik zou even bellen en vragen naar de factuur.
 

haassie

Forumguru
Moet zeggen dat mn motor niet onregelmatig loopt of sputterd, misschien alleen direct na een koude start eventjes.

Bij toeval kwam ik langs het topic over deze "walnoten" behandeling dus begon wat te lezen. De plaatjes werken redelijk verhelderend en geven idd een duidelijk beeld van voor en na.

Wat zijn de kosten voor een dergelijke behandeling? Hoe lang blijft de boel schoon na behandeling, of is de boel na een paar duizend km alweer vervuild omdat het de aard van het beestje is? Wat ga je er direct van merken, of heb je een beetje een placebo effect?
Wel grappig dit soort behandelingen en aanpassingen (dsg tvs), maar loopt al gauw in de papieren:pieker:
 

ertromp

Forumguru
Absoluut geen placebo effect
Vervuiling in een motor is gewoon minder rendement er uit. Je ziet gewoon die stukken kool rond de inlaatkleppen.
En je krijgt niet binnen een paar duizend km die vervuiling hoor daar gaan echt tienduizenden overheen.
Belangrijk is jaarlijks je olie/oliefilter vervangen en trek af en toe met warme motor flink door in de toeren en houd je niet aan "het nieuwe rijden"
Ook andere merken zoals BMW en hebben er "last" van. Inherent aan directe brandstofinspuiting en EGR en carterventilatie die via de inlaat weer retour gaat
Kosten ........... ik zou zeggen bel eens met HBT
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Dat kan ook ja . Maar ik merk wel degelijk verschil na de vakantie hoor. De vakantie was in Duitsland dus iets van 5x volle tank 102 en een beetje sporten en alles is weer schoon jaha
 

Spinal

Forumguru
Als je inlaat kleppen eenmaal vervuild zijn kun je blazen wat je wilt, daar worden de kleppen echt niet schoner van. Die koolaanslag is echt kneiter hard, het is niet voor niks dat het alleen weg gaat door het te stralen.
En vervuilen doen ze toch, wat je ook doet. Door je rijstijl aan te passen zal het alleen wat minder snel gebeuren.
 

Spinal

Forumguru
Zeker, ik merkte ook niks aan mijn auto maar toch waren ze behoorlijk vervuild. En het wordt steeds erger, tot het moment dat je auto steeds beroerder gaat lopen en zelfs stralen niet meer helpt maar heel de kop eraf moet om het schoon te bikken (dat is wel heel extreem maar het kan wel)
 
Bovenaan Onderaan