Inwendig reinigen kop TSI motor?

turboturbo

Forumguru
Ik denk maar zo: een hele dag ben je er tóch wel aan kwijt. Of je dan 1,5 uur moet rijden of 3.... Liever dat je waggie meteen goed behandeld word...
 

Spinal

Forumguru
Ik heb voordat ik naar HBT ben geweest (voor mij ook een heel eind rijden) gezocht naar andere bedrijven die aan walnut blasting doen. Ze zijn er wel maar allemaal zijn ze veel duurder dan HBT. Als je ziet wat het inhoud aan werk en hoe lang Tom er mee bezig is dan vraagt hij echt een hele nette prijs.

@Rutger0706 het soort benzine wat je tankt maakt voor deze vervuiling niet uit. Die wordt direct in de cilinder ingespoten dus komt niet bij de inlaatkleppen (en daar zit meteen het grote probleem). Het zijn olie resten die neerslaan op de kleppen en verkolen.
 

andrehj

Forumguru
Dat was een interessant stukje leesvoer... Ik kocht mijn O2 1.4 TSI CAXA met iets meer dan 90.000 km. Bij het grote onderhoud toen (2,5 jaar geleden) is het blok gespoeld met BG voordat er vers smeer in ging.
Volgens mij is een dergelijke reiniging bij een 1.4 helemaal niet nodig. Ik hoor die problemen alleen bij 1.8 en een 2.0 TSI. Ik zou me er in ieder geval niet te druk over maken.
 

Rutger0706

Senior Member
Ik ga komende week gewoon eens telefonisch informatie bij HBT inwinnen. Ben wel overtuigd van het nut om daar naartoe te rijden als ik het zo lees allemaal.

De enige vraag die mij nog opspeelt bij alles wat ik lees.. In hoeverre is het nodig? Ik merk geen negatieve rijeigenschappen die te herleiden zijn naar vervuiling. Rij best wel regelmatig door en ook langere afstanden (Sowieso al tussen de 4000-6000 km per jaar vakantiekilometers naar de alpen). De kans dat de boel open ligt en het eigenlijk wel mee blijkt te vallen (lees onnodig is..) is natuurlijk ook nog aanwezig. Of zie ik dat echt verkeerd en kan ik bij 143k echt rekenen op een stukje zwarte gekoekte rotzooi?

Het laatste weetje wat ik hier hoop te scoren; Hij is binnekort toe aan z’n onderhoud. Voor of na de beurt laten reinigen? Maakt dat uberhaupt uit bij deze manier van reinigen?
 

haassie

Forumguru
Ik had ook geen motorische problemen of slechte loop maar de boel was wel redelijk vervuild. Mocht het niet nodig zijn betaal je slechts een klein deel voor de arbeid en niet het volle pond.
 

Bijlagen

  • 96A39216-1932-4E32-AC08-EC362EFEB658.jpeg
    96A39216-1932-4E32-AC08-EC362EFEB658.jpeg
    114,4 KB · Weergaven: 64
  • 46BC0E2D-0F27-4C30-A1CE-25DCAAA17762.jpeg
    46BC0E2D-0F27-4C30-A1CE-25DCAAA17762.jpeg
    169,5 KB · Weergaven: 58

oco1979

Forumguru
Nodig of niet ?
Zou deze eerst eens op testbank kunnen zetten en zien hoeveel pk,Nm die kwijt is en dan uitmaken of je dat nodig vind of niet.(kost bij deze is ook niet weinig)
Motor past deze ook een beetje aan de nodige vervuiling.
Extreem vervuiling zal die wel melden als foutmelding/noodloop.
Directe inspuiting kan je niet reinigen door iets bij de brandstof te doen of betere benzine te tanken.
Bij indirecte inspuiting kan dat wel helpen.
Beide inspuiting aanwezig kan het ook helpen.
 

Rutger0706

Senior Member
@oco1979 ik begrijp in welke richting je je antwoord wil geven, maar door de zinsbouw kan ik moeilijk afleiden wat je nu allemaal precies probeert duidelijk te maken.
 

Rutger0706

Senior Member
Nodig of niet ?
Zou deze eerst eens op testbank kunnen zetten en zien hoeveel pk,Nm die kwijt is en dan uitmaken of je dat nodig vind of niet.(kost bij deze is ook niet weinig)
Motor past deze ook een beetje aan de nodige vervuiling.

Extreem vervuiling zal die wel melden als foutmelding/noodloop.
Directe inspuiting kan je niet reinigen door iets bij de brandstof te doen of betere benzine te tanken.
Bij indirecte inspuiting kan dat wel helpen.
Beide inspuiting aanwezig kan het ook helpen.

De vetgedrukte delen zijn door de gebruikte zinsbouw niet te begrijpen op de manier hoe jij het waarschijnlijk bedoelt. Voor mij althans redelijk abacadabra...

Inmiddels wel al contact gehad met HBT en de prijsopgave komt voor mijn 1.4 TSI neer op 270 euro inclusief btw. Voor of na onderhoud maakt niet uit aldus Tom, dus ik wacht eerst de beurt even af eind deze maand.
 

oco1979

Forumguru
De vetgedrukte delen zijn door de gebruikte zinsbouw niet te begrijpen op de manier hoe jij het waarschijnlijk bedoelt. Voor mij althans redelijk abacadabra...

Inmiddels wel al contact gehad met HBT en de prijsopgave komt voor mijn 1.4 TSI neer op 270 euro inclusief btw. Voor of na onderhoud maakt niet uit aldus Tom, dus ik wacht eerst de beurt even af eind deze maand.

kost bij deze ook niet weinig :
Kost voor een testbankrun, dat deze ook moet betaald zijn.
Kan je dat geld in de reiniging steken.

Motor past deze ook aan de nodige vervuiling :

Doordat de kleppen wat vervuild zijn zal de samenstelling lucht/brandstof niet optimaal zijn.
De luchtstroom is hierdoor iets verminder wegens het vuil en bij extreme toestand zal de kleppen niet optimaal afdichten wat weer niet ideaal compressie zal geven.
De ecu zal aan de hand van verschillende sensoren de ontsteking,brandstof bijregelen naargelang de luchthoeveelheid die in de cilinder komt, gezien de kleppen vervuild zijn ga er minder debiet van lucht kunnen voorbij komen.
Hierdoor zal er minder vermogen zijn.
Dat is ook wel met een bepaalde marge, ga je daar over zal ecu waarschuwing geven.

Beide inspuitingsystemen aanwezig :

Hebt motoren met een directe inspuiting en indirecte inspuiting
Hebt ook motoren die beide inspuitingen hebben(das dan 4 directe injectoren + 4 indirecte injectoren(als het een 4 cilinder is).
Bij deze motor heb je ook het voordeel van ene met juist indirecte injectoren.

Beide inspuitsystemen op de zelfde motor is niet specifiek tegen vervuiling maar eerder voor verschillende toerentalbereik,laag,midden,hoog toerental.
De ene is voordelig op het lager toerental en ander op het hogere.
Maar hierbij kan het ook dienst doen om vervuiling wat tegen te gaan.

Van al die uitleg komt er op neer : DOEN die reiniging.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zag vandaag een voor mij duidelijke en goed te volgen uitleg hoe deze vervuiling nou precies komt, incluis zeer duidelijke animatie.

Vanaf ongeveer minuut 7:00 komt deze meneer te spreken over dit specifieke probleem, daarvoor legt ie wat meer in depth uit het verschil tussen directe inspuiting en de oude indirecte inspuiting. Mbv animaties wordt dit heel duidelijk!


Grappig dat hij de oplossingen ook noemt die hier al aan de orde zijn gekomen; een catch can installeren, een dikkere olie nemen (die minder verdampingseigenschappen heeft, even vrij vertaald/geïnterpreteerd) en tot slot walnut blasting.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
En daarom heb ik mijn carterventilatie afgesloten van de inlaat en mijn lucht met olie rommel blaast lekker naar buiten.
(voor de geïnteresseerde: de uitleg van hoe ik dit gedaan heb staat in de kennisbank)

Mooi en duidelijk filmpje btw
 

ertromp

Forumguru
De enige goede optie momenteel is dus de 2.0 TSI in de O3 of S3 of Kodiaq te nemen die hebben tenminste directe en indirecte injectie in hun blok. Of zolang verkrijgbaar de 1.8 TSI
Dus allemaal aan de 2.0 TSI :D
 

turboturbo

Forumguru
Ah vandaar, omdat dit hele probleem zich juist zo gemanifesteerd heeft bij de 1.8TSI, maar dat is dan nog de 'oude' variant met alleen directe inspuiting?
 
Bovenaan Onderaan