Ik rij met mijn 1.6 TDI ook zo'n 1200 kilometer voordat ik tank.Leuke cijfers iedereen, bedankt!
En 1290 is niet heel raar toch?
Of alle pompen geven meer aan als ze daadwerkelijk geven.Met de reacties hier kun je er van uitgaan dat er in ieder geval 70 liter in moet passen.
1 op 11.7 over 20dkmGeeft BC 1:22 aan.
Lijkt me bij een nieuwe auto niet iets waar je rekening mee moet houden.Dan kan er toch vuil (bezinksel) uit de tank in de leiding en motor komen?
Volgens mij nog altijd.En leegrijden met een diesel is helemaal lastig, dan moet je m ontluchten en zo. Of is dat iets van vroeger?
Heb ooit m'n Sharan 1.9TDI met pompverstuivers eens drooggereden net bij het oprijden van het tankstation. Geduwd, getankt, starter even laten draaien en weg was hij!Is helemaal leegrijden wel goed? Dan kan er toch vuil (bezinksel) uit de tank in de leiding en motor komen? En leegrijden met een diesel is helemaal lastig, dan moet je m ontluchten en zo. Of is dat iets van vroeger?
Ik rij afwisselend randstad trajecten met veelal max 100 en ritten naar het noorden oosten of zuiden met veelal 130. Gemiddelde lange tijd volgens de boordcomputer is 5.3 l/100km. Met 70 liter in de tank zou je 1300 km ver moeten komen. Maar houd rekening met een iets optimistische boordcomputer. In de praktijk tank ik meestal na 1150-1200km.Ik rij elke dag alleen maar een traject waar je 130 mag (en nee ik ga daar geen 100 rijden) dan kom ik krap aan de 1 op 17. Afgelopen week 2 dagen haarlem heen en weer waarbij het grootste deel van de reis 100 is en dan kwam ik inderdaad uit op 23. Het verbruik stijgt explosief over die 30 km/h verschil.
Ik heb een Citroen Picasso eens leeggereden: die moest met een soort blaasbalgje ontlucht worden. Bij mijn laatste 2 Volvo's zorgde de software ervoor dat je de tank niet leeg kon rijden. Ik heb daardoor nooit meer dan 53 liter in een 55 liter tank gekregen, ondanks dat ik hem echt leeggereden had.Heb ooit m'n Sharan 1.9TDI met pompverstuivers eens drooggereden net bij het oprijden van het tankstation. Geduwd, getankt, starter even laten draaien en weg was hij!
gisteren getankt met nog 130 km actieradius erop. Maar rijd ook vaak tot het gaatje (0km en dan nog een stukje door..). Max 69.5 liter getankt tot nu toeHoever rij je de tank leeg?
Echt leegrijden is met een moderne diesel niet zo goed voor de techniek. Met inspuitdrukken tot meer dan 2000 bar zijn de toleranties zo klein dat de smering van de brandstof hard nodig is. Stilvallen stationair kan niet zoveel kwaad, op snelwegtempo zonder brandstof op de motor afremmen dat kan schade opleveren. Soms niet direct merkbaar, maar op een later moment slecht aanslaan of minder mooi lopen door versnelde slijtage is niet zeldzaam. Overigens nog vaker door verkeerd tanken (benzine in diesel).Heb ooit m'n Sharan 1.9TDI met pompverstuivers eens drooggereden net bij het oprijden van het tankstation. Geduwd, getankt, starter even laten draaien en weg was hij!
Niks schokkends aan toch? Dat is nl met een 66l tank ca 19.5 km/l.TWAALFHONDERDENNEGENTIG?!
Ik heb dan wel een benzine, maar schommel ergens tussen de 690 en 750 na het tanken ...
Ik rij nu een tijdje in een leen-Passat met 1.6 TDI. 1 op 18 is echt wel de max die ik haal. Meestal hangt ie rond de 1 op 17.Niks schokkends aan toch? Dat is nl met een 66l tank ca 19.5 km/l.
Mijn ervaring is dat het wel meevalt. Handgeschakeld of dsg kan gevoelsmatig nog wel een verschil maken. Als je de handbak in 6 laat staan en het gas intrapt zal opnieuw asfalteren niet nodig zijn. De dsg schakelt natuurlijk zoveel tandjes terug als nodig.Overigens vind ik het geen powerhouse, zo'n 120 pk TDI. Boven de 100 km/h is de rek er wel een beetje uit.
Bij 100 tot 140 in z'n 4 bleef die bestelbus achter me toch goed dicht op m'n bumper hangen.Als je de handbak in 6 laat staan en het gas intrapt zal opnieuw asfalteren niet nodig zijn.
Ik verwijt niemand om in deze klasse met z'n portemonnee te kiezen. Ook een 190pk 2.0 TDI is verre van een racemonster, en er zijn ook genoeg momenten waarop ik mijn benzineblokje onderbemeten vind. Dat gebeurt met name als ik weer een weekend in de Porsche of Tesla heb mogen spelen.En die extra €100 netto per maand (ivm 25% bijtelling + hogere aanschafwaarde) voor een 150pk dsg heb ik nooit overwogen na een proefrit met de 120pk dsg.