Inhoud tank Superb 3

Renkie

Forumguru
Leuke cijfers iedereen, bedankt!
En 1290 is niet heel raar toch? Met de reacties hier kun je er van uitgaan dat er in ieder geval 70 liter in moet passen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Is helemaal leegrijden wel goed? Dan kan er toch vuil (bezinksel) uit de tank in de leiding en motor komen? En leegrijden met een diesel is helemaal lastig, dan moet je m ontluchten en zo. Of is dat iets van vroeger?
 

Jan A

Actief lid
Is helemaal leegrijden wel goed? Dan kan er toch vuil (bezinksel) uit de tank in de leiding en motor komen? En leegrijden met een diesel is helemaal lastig, dan moet je m ontluchten en zo. Of is dat iets van vroeger?
Heb ooit m'n Sharan 1.9TDI met pompverstuivers eens drooggereden net bij het oprijden van het tankstation. Geduwd, getankt, starter even laten draaien en weg was hij!
 

RefleCs

Forumguru
Ik rij elke dag alleen maar een traject waar je 130 mag (en nee ik ga daar geen 100 rijden) dan kom ik krap aan de 1 op 17. Afgelopen week 2 dagen haarlem heen en weer waarbij het grootste deel van de reis 100 is en dan kwam ik inderdaad uit op 23. Het verbruik stijgt explosief over die 30 km/h verschil.
 
Ik rij elke dag alleen maar een traject waar je 130 mag (en nee ik ga daar geen 100 rijden) dan kom ik krap aan de 1 op 17. Afgelopen week 2 dagen haarlem heen en weer waarbij het grootste deel van de reis 100 is en dan kwam ik inderdaad uit op 23. Het verbruik stijgt explosief over die 30 km/h verschil.
Ik rij afwisselend randstad trajecten met veelal max 100 en ritten naar het noorden oosten of zuiden met veelal 130. Gemiddelde lange tijd volgens de boordcomputer is 5.3 l/100km. Met 70 liter in de tank zou je 1300 km ver moeten komen. Maar houd rekening met een iets optimistische boordcomputer. In de praktijk tank ik meestal na 1150-1200km.

Vorige week paar daagjes naar Wolfsburg (Autostadt) met mijn zoon. Cruisecontrol op 160 en meerdere malen even doorgetrokken naar de topsnelheid. Ook die tank heb ik meer dan 1000 km mee gereden.
 

RefleCs

Forumguru
Misschien dat dat dan ook te maken heeft met de DSG. Ik rij met een handbak. Hoever rij je de tank leeg?
 

VolvoFox

Senior Member
Heb ooit m'n Sharan 1.9TDI met pompverstuivers eens drooggereden net bij het oprijden van het tankstation. Geduwd, getankt, starter even laten draaien en weg was hij!
Ik heb een Citroen Picasso eens leeggereden: die moest met een soort blaasbalgje ontlucht worden. Bij mijn laatste 2 Volvo's zorgde de software ervoor dat je de tank niet leeg kon rijden. Ik heb daardoor nooit meer dan 53 liter in een 55 liter tank gekregen, ondanks dat ik hem echt leeggereden had.
 
Heb ooit m'n Sharan 1.9TDI met pompverstuivers eens drooggereden net bij het oprijden van het tankstation. Geduwd, getankt, starter even laten draaien en weg was hij!
Echt leegrijden is met een moderne diesel niet zo goed voor de techniek. Met inspuitdrukken tot meer dan 2000 bar zijn de toleranties zo klein dat de smering van de brandstof hard nodig is. Stilvallen stationair kan niet zoveel kwaad, op snelwegtempo zonder brandstof op de motor afremmen dat kan schade opleveren. Soms niet direct merkbaar, maar op een later moment slecht aanslaan of minder mooi lopen door versnelde slijtage is niet zeldzaam. Overigens nog vaker door verkeerd tanken (benzine in diesel).
 

gdisselkoen

Forumguru
Aan de actieradius direct na het tanken, heb je niet veel. Is volledig afhankelijk van het verbruik van de laatste x kilomers. Dat cijfer wordt dan gebruikt om de actieradius te berekenen van een volle tank. En veel mensen rijden ineens heel zuinig als de tank bijna leeg is en de pomp nog niet in zicht is.
 

MarsMars

Senior Member
TWAALFHONDERDENNEGENTIG?!
Ik heb dan wel een benzine, maar schommel ergens tussen de 690 en 750 na het tanken ...
Niks schokkends aan toch? Dat is nl met een 66l tank ca 19.5 km/l.

Ik zit met mijn 2.0 TDI rond de 18.5 km/l, dus rond de 1200km actieradius volgens het display en tank meestal na 1000-1100km, dus nog net voordat ik de melding krijg dat ik moet gaan tanken.
 
Nu 500 km in druk verkeer op weg sinds de laatste tankbeurt en ben eens gaan proberen dan op de acc rechts te rijden ipv links. Het verschil in gemiddelde snelheid is nihil, het verschil in verbruik enorm!
- vorige tankbeurt gemiddeld 74km/h en 5.4 l/100km
- nu gemiddeld 72km/h en 4.5 l/100km

Op de linkerbaan met acc aan bij druk verkeer merk ik dat de auto heel vaak afremt en weer gasgeeft om aan te sluiten op de voorganger. Dat kost brandstof en levert niets op.

Bij rustig verkeer op 130 wegen ontbreekt meestal het geduld en gaat de acc op 140. Maar ga proberen de discipline op te brengen om deze tank eens te kijken hoe ver je nu echt kunt komen. Dus als je komende dagen een S3 op de rechterbaan ziet, ff zwaaien :D
 

Schep

Forumguru
Niks schokkends aan toch? Dat is nl met een 66l tank ca 19.5 km/l.
Ik rij nu een tijdje in een leen-Passat met 1.6 TDI. 1 op 18 is echt wel de max die ik haal. Meestal hangt ie rond de 1 op 17.

Overigens vind ik het geen powerhouse, zo'n 120 pk TDI. Boven de 100 km/h is de rek er wel een beetje uit.
 
Overigens vind ik het geen powerhouse, zo'n 120 pk TDI. Boven de 100 km/h is de rek er wel een beetje uit.
Mijn ervaring is dat het wel meevalt. Handgeschakeld of dsg kan gevoelsmatig nog wel een verschil maken. Als je de handbak in 6 laat staan en het gas intrapt zal opnieuw asfalteren niet nodig zijn. De dsg schakelt natuurlijk zoveel tandjes terug als nodig.

Maar het blijft natuurlijk de lichtste diesel van het gamma. Heb de 150pk 2.0 overwogen, maar had geen zin om voor die paar keer dat het extra vermogen/koppel er echt toe doet (bergen, caravan of allebei) het hele jaar met de hand te schakelen. En die extra €100 netto per maand (ivm 25% bijtelling + hogere aanschafwaarde) voor een 150pk dsg heb ik nooit overwogen na een proefrit met de 120pk dsg.
 

Schep

Forumguru
Als je de handbak in 6 laat staan en het gas intrapt zal opnieuw asfalteren niet nodig zijn.
Bij 100 tot 140 in z'n 4 bleef die bestelbus achter me toch goed dicht op m'n bumper hangen.
En die extra €100 netto per maand (ivm 25% bijtelling + hogere aanschafwaarde) voor een 150pk dsg heb ik nooit overwogen na een proefrit met de 120pk dsg.
Ik verwijt niemand om in deze klasse met z'n portemonnee te kiezen. Ook een 190pk 2.0 TDI is verre van een racemonster, en er zijn ook genoeg momenten waarop ik mijn benzineblokje onderbemeten vind. Dat gebeurt met name als ik weer een weekend in de Porsche of Tesla heb mogen spelen.
 
Bovenaan Onderaan