Hulp veren Octavia 3 Combi

Ik heb er al zoveel gedaan en als ik die mensen laten spreek is er
1. de werkgever ziet het niet eens net als de collega's net
2. De dealer zal het worst wezen aangezien het eibach is wat ze zelf ook monteren
3. Jij ben nog meer tevreden

Maar goed ieder voor zich natuurlijk. Niet te bang zijn voor een LM. Want als je weet hoeveel auto's ik van de LM verlaag met schroefsets. Dikke wielen eronder en nog veel meer. Geen hond die ernaar kraait ook de dealer niet :-)

@Antera, helemaal mee eens, ik heb de auto voorzien van tuning, Xenon verlichting en led-verlichting ed. Ik moet er zeker drie jaar mee rijden dan wil ik er ook van genieten.
Maar voor mij wilde ik wat zekerheid of het zou helpen en daar ben ik nu vrij zeker van.

Maar ik dacht krijg ik m'n werkgever zo ver dat hij er in mee gaat en ism de
LM is dat gelukt. De veren komen er binnenkort onder en dan spaar ik zelf weer wat kosten uit op deze manier.

Bedankt
Allemaal voor jullie advies.

Zal de resultaten met jullie delen.
 
Gisteren hulpveren laten monteren onder skoda octavia combi greenline (mei 2014),rij zakelijk met de auto en de kofferbak ligt vol met 150 a 200 kg gereedschap, zonder hulpveren had ik tussen band en wielkuip 3 cm ruimte,reed met een zwevende auto.Helaas staat de auto onbeladen zeer hoog achter!(volgens de garage niet) ik meet 3 cm verschil.optisch niet zo mooi.beladen ziet ie er nou uit als een standaard onbeladen auto,lekker stugge vering!1 ste foto de hulpveer skoda? 2 de foto met hulpveer staat vrij hoog! 3 de foto beladen en zonder hulpveer. veer1.JPG met hulpveer.JPG zonder hulpveerl.JPG
 

wjongen

Nieuw lid
Ik heb een knaus van 18 jaar oud en die heeft altijd als een blok achter een toyota 2.0 diesel gehangen.
Ik kon er 120 mee rijden en je merkte niks. Ik heb nu sinds febr 2014 een octacvia 2.0 TDI en ben met de caravan naar kroatie gegaan waar ik nu nog zit. Wat me is opgevallen is dat de wagen bij 90 km een vage besturing krijgt en dat de caravan veel slingert zelfs zo erg dat ik af en toe flink moet remmen. Verder valt me op dat wanneer je bv in Duitsland naar beneden rijdt en de cruise control staat op 90 km hij bij berg afwaarts door de cruise control heen drukt, dus hij gaat harder rijden waardoor je weer af moet remmen. De octavia 2.0 TDI is een fijne auto met veel trekkracht maar in mij ogen niet echt geschikt om ontspannen te rijden met een caravan.
 

VWim

Forumguru
Toyota zonder grote overhang achter de achteras? Dat kan best een flink verschil maken.
Verder kun je de belading nog eens goed tegen het licht houden. Wellicht proberen om een wat hogere kogeldruk (een hogere kogeldruk voelt overigens zenuwachtiger, maar is veel stabieler) te krijgen en de bagage wat dichter bij de as op te bergen.

Voor meer tips: www.caravantrekker.nl
 

Majefloti

Forumguru
Hierbij mijn ervaring met het rijden met caravan. Samenstelling:
- SO3 combi 1.6tdi 105pk (JD tuning 140pk/335Nm).
- Eibach veren (levering en montage @Antera)
- Kip caravan beladen 1460kg en voorzien van Alco AKS3004 koppeling.

Belading:
Auto aardig volgeladen met o.a. koelkast, Weber BBQ, 2 rockboards, rubber boot, tafel met 2 stoelen, tent, slaapmatten, rugzak en gereedschap. Caravan zoals gezegd 1460kg en dusdanig beladen dat ik 80kg kogeldruk heb.

Rijervaring:
Combinatie ligt verrassend goed op de weg. Amper verticale deining, dit is zelfs beter dan mijn vorige golf met korte overhang. Wel wat meer gevoelig voor sporing en zijwind ( dus horizontale slingering) maar dat vind ik minimaal. Ter vergelijk reed ik met mijn golf op de cruise gemiddeld rond de 115km/h op de teller (afhankelijk van wind wegdeksporing etc). Nu met de Skoda ligt dit op 105-110km/h. Mijn inziens puur door de overhang, groter moment en dus een logisch maar zeer zeker acceptabel verschil.

Onderstel:
Eibach veren zijn echt super en zéér aan te bevelen. Mijn golf TSI (170pk/300Nm) had een sportonderstel maar deze Eibachs presteren fantastisch. Strakke wegligging en de veren geven een zeer stabiel en vertrouwd gevoel. Achter veert de auto uiteraard door belading in maar tijdens het rijden werken de progressieve Eibachs erg goed. Geen deining maar ook niet zo strak dat het stuitert, gewoon erg goed! Hier kan mijn inziens geen hulpveer tegenop (zoals in eerdere reactie aangeven heb ik enige ervaring met hulpveren dus kan er over oordelen).

Bijgaand wat foto's om een indruk te geven hoe de combinatie erbij staat. De auto ligt nagenoeg vlak en wordt geenszins aan de voorzijde uit de vering getild. Ik heb er onderweg heel wat gezien waarbij het achterspatbord door de bovenzijde van de band zakt en aan de voorzijde wel 15cm ruimte tussen band en wielkast ontstaat. Persoonlijk vind ik dit juist erg riskant en wordt de controle en grip fors beperkt, dus onveilig.
De ruimte tussen onderzijde trekhaak en wegdek is ruim voldoende ondanks de verlaging van de Eibachs en belading. Voor diegene die al Eibachs eronder hebben kunnen zien dat er maar heel weinig verschil is tussen een lege en beladen Skoda, dit zegt voldoende.

Kortom erg tevreden en mocht iemand nog twijfelen over Eibachs of hulpveren dan zeker gaan voor eerstgenoemde!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 103
  • image.jpg
    image.jpg
    128,1 KB · Weergaven: 105
  • image.jpg
    image.jpg
    115,2 KB · Weergaven: 101
  • image.jpg
    image.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
Hierbij mijn ervaring met het rijden met caravan. Samenstelling:
- SO3 combi 1.6tdi 105pk (JD tuning 140pk/335Nm).
- Eibach veren (levering en montage @Antera)
- Kip caravan beladen 1460kg en voorzien van Alco AKS3004 koppeling.

Belading:
Auto aardig volgeladen met o.a. koelkast, Weber BBQ, 2 rockboards, rubber boot, tafel met 2 stoelen, tent, slaapmatten, rugzak en gereedschap. Caravan zoals gezegd 1460kg en dusdanig beladen dat ik 80kg kogeldruk heb.

Rijervaring:
Combinatie ligt verrassend goed op de weg. Amper verticale deining, dit is zelfs beter dan mijn vorige golf met korte overhang. Wel wat meer gevoelig voor sporing en zijwind ( dus horizontale slingering) maar dat vind ik minimaal. Ter vergelijk reed ik met mijn golf op de cruise gemiddeld rond de 115km/h op de teller (afhankelijk van wind wegdeksporing etc). Nu met de Skoda ligt dit op 105-110km/h. Mijn inziens puur door de overhang, groter moment en dus een logisch maar zeer zeker acceptabel verschil.

Onderstel:
Eibach veren zijn echt super en zéér aan te bevelen. Mijn golf TSI (170pk/300Nm) had een sportonderstel maar deze Eibachs presteren fantastisch. Strakke wegligging en de veren geven een zeer stabiel en vertrouwd gevoel. Achter veert de auto uiteraard door belading in maar tijdens het rijden werken de progressieve Eibachs erg goed. Geen deining maar ook niet zo strak dat het stuitert, gewoon erg goed! Hier kan mijn inziens geen hulpveer tegenop (zoals in eerdere reactie aangeven heb ik enige ervaring met hulpveren dus kan er over oordelen).

Bijgaand wat foto's om een indruk te geven hoe de combinatie erbij staat. De auto ligt nagenoeg vlak en wordt geenszins aan de voorzijde uit de vering getild. Ik heb er onderweg heel wat gezien waarbij het achterspatbord door de bovenzijde van de band zakt en aan de voorzijde wel 15cm ruimte tussen band en wielkast ontstaat. Persoonlijk vind ik dit juist erg riskant en wordt de controle en grip fors beperkt, dus onveilig.
De ruimte tussen onderzijde trekhaak en wegdek is ruim voldoende ondanks de verlaging van de Eibachs en belading. Voor diegene die al Eibachs eronder hebben kunnen zien dat er maar heel weinig verschil is tussen een lege en beladen Skoda, dit zegt voldoende.

Kortom erg tevreden en mocht iemand nog twijfelen over Eibachs of hulpveren dan zeker gaan voor eerstgenoemde!

@Majefloti, dank je wel.
Ik heb de zelfde ervaring als jij dat mijn beladen caravan van 1400 kg goed achter de auto ligt. Zelfs zonder de Eibach veren maar hij zakt wel wat door waardoor ik in de bergen minder grip heb.
Volgende week komen er bij mij Eibach set onder en dan moet dit
Probleem ook zijn opgelost.
Ik ga in sept naar Italië met de Combinatie en laat het jullie weten. Maar als ik het zo lees dan kan het er alleen beter op worden.
Ik bereed we serieus aandacht om mijn caravan op de juiste manier te beladen en hou ook een kogeldruk aan van 80 kg.
Weeg zelfs de wieldruk links en rechts van de caravan zodat ik kan zien of deze evenredig in beland is.
 
Gisteren heeft de dealer een nieuw setje Eibachs onder mijn Lease auto gezet.

1e foto nog orgineel
2e en 3e foto met Eibachs.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan rijden met mijn caravan van 1400kg erachter en hoe ver het doorzakken (met een kogeldruk van 80kg) zal zijn.

De auto voelt wel stugger aan maar ligt mooi strak op de weg het schudden bij oneffenheden zijn bijna weg de auto voelt een stuk minder week aan.
Wel moet ik wennen aan de
Stugheid.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 88
  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 82

derf

Senior Member
de hulpveren gaan eronderuit en worden vervangen door eibach. gisteren de caravan gereden met een octavia 03 uigerust met eibach veren. auto ligt veel stabieler op de weg. winkracht 4-5 .snelheid 90-100km/u. Durf ik met mijn auto uitgerust met hulpveren niet te doen.(zie ook mijn bericht bij eibach verlagingsveren)
 
Bovenaan Onderaan