HOWTO: O3 interieur/exterieur verlichting vervangen door LED

going_fritz

Actief lid
mede dankzij deze how-to ben ik overtuigd geraakt en heb ik ook de mistlampen vervangen. In ieder geval van 't totaal niet passende geel af.
 

serum

Senior Member
Goede howto!

Mocht je daglicht uit je hemeltje willen; vanavond 2 stuks van deze bekeken in de O3 van @O3-Rider ; 2 stuks dus achterin (als test besteld, voor die e1,2 per stuk).. keurig fel. En kennelijk is het dimmen van de O3 gedaan met een pwm, de leds dimmen mooi mee.

Goede bouwkwaliteit, aluminium behuizing, kunststof sokkel. Redelijke bouwlampen. Er zal niemand zijn die zal zeggen dat er 'te weinig licht' in zit.. :deuk:

http://www.ebay.com/itm/350841609945

(geen affiliaties cq aandelen met/van de verkopende partij)
 

Gieltje

Actief lid
Bedankt voor de howto. Ik heb gisteravond alle interieur lampjes vervangen. Die van de spiegels wilde ik ook doen maar was er toch een beetje angstig voor. Vandaag toch maar aan begonnen. Handschoenen aan en schone onderbroek klaargelegd en aan de slag. Nou dat viel me reuze mee. Het enige enge vond ik het "krakje" toen het spiegelglas los kwam. Het heeft me al met al een half uurtje gekost voor beide kanten. Overigens alle lampjes NIET CAN proef.
 

micky

Forumguru
Mooi! ik had voor mijn Allroad 1 complete set gekocht op ebay, 28 ledjes, die heb ik er bij de verkoop allemaal weer uitgehaald en alles komt zo'n beetje overeen met de O3, dus als het een beetje meezit hoef ik straks maar een paar ledjes bij te bestellen :)
 

hberg

Actief lid
Is er iemand die weet welke leds je het beste kan gebruiken voor de kentekenverlichting? Heb ze vandaag vervangen en zowel voor als na de VCDS aanpassing blijft er een storing op de kentekenverlichting? Iemand suggesties?
 

ertromp

Forumguru
Is er iemand die weet welke leds je het beste kan gebruiken voor de kentekenverlichting? Heb ze vandaag vervangen en zowel voor als na de VCDS aanpassing blijft er een storing op de kentekenverlichting? Iemand suggesties?

Dan heb je vast iets fout gecodeerd. Wel het juiste lasttype gekozen en codering gedaan:
Welke coding heb je gebruikt? En er van uitgaande dat je een officiële kabel gebruikt natuurlijk

Zelf intussen 3 O3's aangepast en zonder foutmeldingen met standaard led lampjes
 

hberg

Actief lid
@ertromp een vriend heeft een originele kabel. Hij heeft het volgende gedaan (zoals staat op de site van Gerrit Speek):
[09-Boordnet]
[Security Toegang-16]
Code '31347' invoeren
[Aanpassen-10]
[Kanaal 01] Licht25KZL HA59-Lasttyp 25
Zet waarde op '43'
[Kanaal 06] Licht25KZL HA59-Dimwaarde AB 25
Zet waarde op '127'

Wel zijn het geen originele kenteken leds maar Canbus led's uit het mooie china. Wellicht zit het hem daar dan in? Of moet er toch wat anders ingesteld worden?
 

ertromp

Forumguru
Heb je nog gekeken welke mogelijkheden je nog meer hebt dan die 43 die "algemene led"?

De coding is trouwens wel goed.

Ik las overigens onlangs op de Skodacommunity.de van iemand die ook led kentekenverlichting had gemonteerd (ook china leds) dat hij eerst ook foutmelding had ondanks aanpassing in VCDS. Na afsluiten en na een uur terugkomen geen foutmelding en weer uitlezen en geen foutmelding in VCDS. RaRa????
 

hberg

Actief lid
We hebben er een aantal geprobeerd maar helaas zonder succes. Wat jij aan geeft had ik ook al eens gelezen. We hebben een keer een half uur gewacht maar dat hielp niet. Ga vanavond als hij een paar uur gestaan heeft nog eens kijken. Wellicht zit het hem daar in.

Heb jij toevallig positieve ervaring met bepaalde led's dan kan ik die altijd nog kopen. De instellingen staan al goed :)

Misschien is juist de Canbus het probleem... en moet ik een Led zonder nemen..
 

O3-Rider

Senior Member
Precies etromp. Die zijn op weg naar mij en dan komen we bij jou langs.

Heb jij toevallig met deze al ervaring? Gewoon de canbus weerstand en koeling er op laten zitten?

Ik heb deze overigens gekozen, omdat de het beste het licht verspreiden over de kentekenplaat.
 

hberg

Actief lid
Net nog even naar de auto gelopen. Inmiddels 3 uur stil gestaan en je raad het al.. De storing is weg. Lijkt er op dat de foutmelding er pas echt uit gaat na een langere periode. In ieder geval, ik blij :)
 

hberg

Actief lid
Zeker, denk dat het inderdaad een uur is zoals @ertromp eerder ook al zei.

Nu het regensluiten nog aan de praat krijgen. Maar hebben we ook VAG CAN pro voor nodig geloof ik.
 

ertromp

Forumguru
Exact wat ik al eerder vernomen had op Skodacommunity.de
Daar waren al dit soort ervaringen. Zelf nog niet zo bij de hand gehad dat lange wachten en ging het coderen in 1x goed.
@O3-Rider inderdaad weerstand en koeling laten zitten want daar hoeft niets aan te gebeuren :D
 

serum

Senior Member
Is het niet handiger de weerstand te verwijderen? die dingen trekken anders nog een goede 4w oid over dat arme SMD weerstandje. Dan is het koelblokje wel erg nodig. Bij mijn weten passen ze dan ook niet helemaal lekker. Tenminste niet als kofferbakverlichting.(wat qua pasvorm nagenoeg dezelfde behuizing is)

Ik bestel anders wel een set originele VAG leds; goed lichtbeeld en gegarandeerd werken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan