Hoog olie verbruik 1.8TSI

Ja, toch zo'n 20% zuiniger dan de Passat V5 uit 2001 was, met vergelijkbare prestaties en gewicht maar zelfs zonder automaat (1 op 10 gemiddeld). En ik reed de 1150 km terug in 11.5 uur, waarvan in totaal zo'n 1 uur pauze. Dus niet gesukkeld. En op vrijdag 31/7 om 03:33 uur vertrokken uit omgeving Draguignan en zodoende waren we de ochtendspits bij Lyon net voor en nergens file gehad, tot bij Maastricht, waar we ook geen last van hadden omdat we voor Maastricht al de afrit Eysden genomen hebben en toen binnendoor naar Brunssum. Samedi Noir op 1/8 dus wijselijk gemeden. De heenreis 2 weken eerder duurde 2 maal zo lang op de vrijdag en zaterdag, vanwege de drukte overal.
 

andrehj

Forumguru
Hallo heren. Mijn 1.8 TSI (CDAA met DSG7) uit 2011 verbruikte voor de beurt en de vakantie zo'n 1 liter op 8000 km. En dat was bij meest heel korte woon-werk ritjes van slechts 12 km per dag (en maar 8000 km per jaar). Dat blijkt nu gehalveerd tijdens de vakantie naar Zuid-Frankrijk, met uiteraard veel snelweg (max. 150 km/u) en zware en zeer hete ritten door de bergen (volgeladen maar niets aan de trekhaak of op het dak): hooguit 1/4 liter op zo'n 4000 km = 1 op 16000.
@Rudi-DSG : Dus je auto heeft net voor de vakantie een onderhoudsbeurt gehad? Was dat bij de Skoda dealer? En weet je toevallig welke olie er in is gegaan? Was het 5W30 of 0W30?
 
@andrehj Ja, maar ik weet niet welke olie want dat hebben ze nergens genoteerd (ook niet op het kaartje bij de deur!). Waarschijnlijk 5W30. En zeker van Shell. En Long Life. Heb zelf de 5W30 van Castrol Edge gekocht voor bij te vullen. Heb vandaag ook het topic over de 0W30 gelezen. Is helemaal nieuw voor mij. A-Point Skoda wilde mij niet overzetten naar jaarbeurten met 10W40 olie want dat zou de auto geen goed doen zeiden ze. Ik wilde dat eens proberen i.v.m. met de weinige km's (zo'n 10000 per jaar) en veel korte stukken die ik rijd i.c.m. mijn olieverbruik van 1 op 8000 (voorheen dus).
 

andrehj

Forumguru
@Rudi-DSG : Bij mij stond netjes op de rekening dat de nieuwe 0W30 van Shell was gebruikt. En volgens mij gebruiken al die dealers hetzelfde format. Stond er bij jou niets op de rekening?
 
Ging ik net checken (lag nog in de auto in mijn garage) en je hebt gelijk: het staat er inderdaad op maar het is nog gewoon de 5W30 Shell HelixUltra Prof AV-L. Vreemd dat ze dat niet meer in het Serviceplan boekje en ook niet op het service-kaartje zetten. Leuk dat het op de rekening staat maar daar hoort dat dus ook te staan! Enfin: het lijkt wel of mijn vele korte ritjes bijdroegen aan het vrij hoge olieverbruik.
 

Spierings

Forumguru
Enfin: het lijkt wel of mijn vele korte ritjes bijdroegen aan het vrij hoge olieverbruik.
Dat is meestal zo, de motor is zo gemaakt dat de verschillende onderdelen bij warme motor de beste passing hebben. De verschillende onderdelen zetten namelijk allemaal anders uit naar mate dat het warm wordt.
 
Dank @Spierings. Dat geloof ik wel, maar waarom gebruikte de Passat V5 die ik hiervoor had dan helemaal geen olie? En oudere VW 1.8 motoren ook niet? Zowel de 8-klepper als de 20-klepper niet. Met dezelfde ritjes. En de 2.0 dan weer wel? Het zal ook wel aan de turbo en/of/icm de dunne olie liggen, want die zijn voor mij beide nieuwe elementen, na in 33 jaar 6 eerdere VW-motoren te hebben gehad (en trouwens nooit andere). Alleen de oude 1300 in de eerste Passat uit 1974 en de 2 liter uit 92 gebruikten olie. Ja, ik ben al wat ouder inderdaad. Blijft toch erg vreemd hoor en is in mijn ogen niet goed. Maar verder is het een heerlijke motor. De lekkerste van alle die ik gehad heb, terwijl de V5 toch ook erg smeuig was. Vooral in combinatie met de DSG7. Ben er heel content mee, als het olieverbruik nu stabiel blijft.
 

Spierings

Forumguru
Dat olieverbruik komt gewoon door de andere constructie, motoren worden tegenwoordig anders gebouwd als de "oude" motoren en zijn daardoor misschien gevoeliger. Denk daarbij aan andere injectie techniek en ook de carter ontluchting. De druk hiervan wordt ook geregeld.. Het helpt ook niet dat met name de vroege tsi 1.8 en 2.0 modellen slechtere olieschraapveren hebben.

Maar er zijn wel meer VAG motoren welke bekend zijn als oliezuipers. Denk daarbij aan de 1.6 en 2.0 8v motoren.

Maar vaak komt olieverbruik ook door slecht inrijden. Als dit te lui wordt gedaan heb je kans dat de veren niet goed inslijten.
 
Dat klopt allemaal wel, maar dan toch weer dit over te lui inrijden: de Passat V5 was door een hoogbejaarde ingereden. Was zijn laatste (nieuwe) auto voordat hij niet meer kon rijden. Dus dat inrijden zal waarschijnlijk toch heel rustig zijn gedaan. En deze Superb was van de direkteur van een Skoda-dealer en is daar ook nog even als demo gebruikt. Daar verwacht ik dan weer een wildere inrijperiode van.
 

andrehj

Forumguru
Interessant verhaal, maar gezien je signature en je avatar heeft je post natuurlijk wel een hoog wc-eend gehalte....
Edit: als je dan toch reclame wilt maken voor je eigen business ;), dan moet je dit (zeer interessante) filmpje er natuurlijk ook even bijzetten:
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Dat lijkt me erg interessant en een zeer goed idee. Het zou helemaal mooi zijn als er dan net een 1.8 of 2.0 TSI motor onder handen wordt genomen. Het zou namelijk zo maar kunnen dat mijn auto deze revisie over een jaar of 5 ook nodig heeft, aangezien de problemen rond de 100.000 km schijnen te beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Met de S2 rijden we zo'n 13.000 km per jaar. Staat nu na vier jaar nog maar op zo'n 53.000. Dus pas over een jaar of 4 komt ie op de ton. Als ik dan ook nog compenseer voor mijn rijstijl zou het nog wel heel lang kunnen duren voor dit probleem mij treft. Overigens hou ik mijn olieverbruik wel scherp in de gaten, wat op vakantie nog best een uitdaging bleek, want voor een goede meting moet de auto perfect vlak staan (vooral omdat de oliepeilstok erg ongelukkig helemaal rechts aan de distributiekap zit. Normaliter zit zo'n peilstok ergens midden-voor het blok, waardoor een beetje scheefstand nauwelijks invloed heeft). Uiteindelijk bij gebrek aan een horizontaal vlak de auto zelf maar horizontaal gesteld:
Superb vlak gesteld.jpg
En gelukkig stond het peil netjes op max. :jaja:
 

andrehj

Forumguru
Waterpas op het dak gelegd? :laugh:
Nope, het ging om links-rechts. Dus de waterpas voor op de dwarsbalk boven de radiator gelegd. (Een echte kampeerder heeft uiteraard altijd een waterpasje bij zich).
Zplang de peilstok ongeveer in het midden van het carter zit, maakt het niet veel uit of de auto scheef staat. Op het oppervlak van het olieniveau merk je die paar graden scheefstand niet (millimeterwerk).
Het probleem is bij de 1.8/2.0 TSI nu juist dat de peilstok helemaal rechts op het blok zit. Dan maakt een paar graden scheefstand enorm veel uit.
Wat mij betreft is dit gewoon een blunder. Normaliter monteer je een peilstok ergens halverwege het blok, middenvoor, zodat deze goed bereikbaar is en scheefstand niet uitmaakt.

(Een paar dagen eerder had ik ook al gepeild, terwijl ik dacht dat de auto recht stond, toen stond het peil ineens op het minimum :nailbiting:. Na even nadenken de waterpas gepakt en geconstateerd dat de auto op een licht hellend vlak stond. Daarom later maar bovenstaande methode gebruikt en geconstateerd dat het peil netjes op max bleef.):)
 

andrehj

Forumguru
neem een lijn van 30 centimeter, kijk hoeveel het scheelt wanneer je die lijn 10 graden kantelt, hoeveel verschil kan dat zijn?.
30 cm * sin(10°) = 5.2 cm!

Dan maar even een rekenvoorbeeldje:
  • Blok is ca 40 cm lang, echter, olie die links verdwijnt komt er rechts weer bij. Daarom zou je moeten rekenen met een horizontale afstand van 20 cm. Maar het karter is onderin kleiner dan bovenin. Daarom is een rekenlengte van 30 cm (zoals @Peter-036 hierboven gebruikt) waarschijnlijk een aardige benadering.
  • Afstand tussen max en min op de peilstok is ca 1 cm (en dan ga ik er nog van uit dat de peilstok verticaal in de olie hangt, in werkelijkheid zal dit onder een hoek zijn, waardoor de 1 cm nog kleiner is).
  • De hoek die de auto moet maken om het peil van max (werkelijk) naar min (afgelezen) te laten zakken is dan slechts tan-1(1/30) = 1.9°!
De conclusie blijft dat de constructie met een peilstok uiterst rechts op het blok een grote blunder is, zeker op een motorblok wat al zo gevoelig is voor olieverbruik.
 
Bovenaan Onderaan