Hoe ouder hoe gekker

Rosinfield

† In Memoriam
Nee geen heimwee. In retrospect was hij toch wel behoorlijk stug, merk ik nu. Gek hoe dat werkt. Voor die tijd vond ik het best meevallen. Net wat je gewend bent dus.
Wie weet iemand van het bedrijf die er (een tijdje) in rijdt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vond het best gaan qua comfort hoewel stug. Maar de Polo GTI is een stuk comfortabeler, ook in sportstand
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alleen als ze de tuning hebben verwijderd, maar ik gok van niet. En de veren en dempers zitten er ook nog op. Originele heb ik ingeleverd.
 

MaxN

Donateur
Dat lijkt me stug. ;)
Maar wie weet blijft de Fabia in de buurt rijden en kom je de auto straks weer regelmatig tegen.
 

Cordoba

Forumguru
Of iemand stapt lijkbleek weer naar binnen na een proefritje, omdat zo'n 1-liter Fabiaatje toch wel erg snel blijkt. :cool:

Doet me denken aan een verhaal dat ik ooit hoorde van één van de monteurs bij de dealer waar mijn 1e auto in onderhoud was. De chef-monteur was een oudere man, en proefritten in een auto met pit liet ie steevast over aan een andere medewerker. De chef-monteur had zelf het onderhoud aan mijn Golf 1 diesel (zonder turbo) gedaan, en ik had geklaagd over scheef trekken bij hard remmen op hogere snelheden. Mijn auto was een standaard diesel, dus durfde de chef-monteur de proefrit zelf wel aan, en ging met een leerling monteur op pad om wat remproeven te doen. Met 2 personen er in, geen probleem met remmen, dus besloot de chef, om de leerling langs de provinciale weg even in de berm te laten wachten en nog eens te testen. De chef kwam terug gereden met iets hogere snelheid, en besloot iets harder te remmen dan de vorige keren, en deed dat ter hoogte van de plek waar de leerling stond te wachten. Alleen toen trok de auto wél scheef met remmen en scheelde het maar een haar of hij ramde een tegemoetkomende vrachtauto. In de garage arriveerde de chef-monteur lijkbleek, en bij navraag door collega monteurs verklapte de leerling wat er was gebeurd. Collega monteurs hadden dikke pret, en een aantal hadden al zoiets verwacht op het moment dat ze zagen dat ie met mijn auto ging proefrijden, omdat het toch wel een uitzonderlijk snel exemplaar was, een buurjongen met (op papier snellere) benzineversie had al eens stoplichtsprintje verloren, en zoals een monteur wel eens vertelde: er was nooit twijfel of ik met warme of koude motor langs kwam rijden (ik woonde een paar honderd meter bij de dealer vandaan): met koude motor kwam ik 'langs gekropen', en als je een oranje-gele flits (de lakkleur van de Golf) langs zagen komen, was ik met warm blok gepasseerd. De remtest van de chef had in elk geval als resultaat dat ie in elk geval niet meer durfde te beweren dat het onzin was dat de auto scheef trok met hard remmen, en ik geloof dat uiteindelijk de oorzaak in een wielremcilindertje zat.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie net tot mijn verbazing dat de oude Fabia van Rosinfield volgens kenteken 55 kg zwaarder is dan de mijne, ondanks dat ik een groter blok heb (1.2 tegen 1.0), ik gok dat het verschil in de DSG zit, maar alleen de DSG is toch geen 55 kg zwaarder dan een handbak?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Rijd nu een tijdje in de auto en ben inmiddels aardig gewend. Ben er erg content mee en geniet van elke rit.
Wat me vooral eigenlijk verrast is het comfort. Hij nodigt bij normaal rijden veel meer uit tot relaxed rijden dan de Fabia. Dat komt door een aantal zaken denk ik. Het hogere koppel en vermogen, de ACC, een cilinder meer, de stoelen. Dat wil niet zeggen dat ik niet nu en dan lekker doortrek. In S wordt naar mijn zin ook bij deze auto te lang doorgetrokken. In D zou hij wat later mogen opschakelen, maar het is prima te doen. Wie weet laat ik dat meteen nog eens aanpassen wanneer deze motor eindelijk gechipped kan worden. Daar voel ik dan toch wel voor, want hoewel ik echt niets te kort kom, merk je wel dat het vermogen softwarematig is geknepen (het moet niet helemaal op een Golf GTI gaan lijken natuurlijk). En dan uiteraard meteen dat achterlijke SS systeem onklaar laten maken.

DCC met de diverse rijprofielen vind ik eigenlijk niet echt boeiend. Eco stand niet geprobeerd en ga ik ook niet doen. Verder moet ik zeggen dat de verschillen wel erg subtiel zijn. Hierbij speelt denk ik ook een rol dat ik de Faab met Eibach/Bilstein verlaging gewend was. Vond dat toen redelijk comfortabel, maar zelfs DCC in sport bij de Polo voelt nog vele malen comfortabeler aan. Is dus maar net wat je gewend bent.

Het verbruik (ruim 1 op 15) valt me ontzettend mee. Het zuinigst is hij bij lange stukken snelweg met 130 km/u, vergeleken met andere ritjes. Motor hoeft dan ook maar weinig inspanning te leveren natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan