Hoe ouder hoe gekker

Rosinfield

† In Memoriam
20210605_150251 2.jpg De eerste meting gaf dacht ik 255 pk en 430 Nm. Mijn gut feeling bleek dus juist. Verklaring nogal technisch, maar komt er op neer dat op een 2x2 bank werd gemeten en bij VT op een 4x4. Men meet in de 4e versnelling en dan duurt het bij deze motor een tijd voordat het maximum bereikt wordt. Zo'n bank heeft een max koelcapaciteit, dus wat waarschijnlijk is gebeurd is dat de bank is afgehaakt voordat het maximum werd gehaald. Hopelijk kunnen de technisch onderlegden dit zo duiden.
Anyway, nu ik er toch was maar meteen een 1+ update laten doen. Het was wel een "goeie" werd gezegd. De meesten zitten zo rond de 260 met 1 +.
Met rijden is het goed te merken; het is nu helemaal oppassen, bij de subtielste voetbeweging versnelt het al behoorlijk
 

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield Met wat logisch nadenken lees ik de verklaring nét iets anders: ik denk dat bij VVT door tekort aan (langdurige) koelcapaciteit zeker op run 3 en 4, de ECU het vermogen teruggeschroefd heeft, om de motor te beschermen tegen oververhitting. Dat verklaart ook dat je bij run 1 en 2 wel waardes boven 250 pk hebt gezien, en op de uitdraai niet. Je ziet ook wat ik al in een eerdere post aangaf, dat het max. koppel zelfs tot ca. 4000 rpm wordt vastgehouden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dank je @Cordoba voor deze welkome toelichting. Hier zie je het verschil tussen een a-techneut die een technisch verhaal moet overbrengen, met als gevolg een klok en klepel effect en iemand met verstand van zaken die het in het juiste perspectief plaatst. Bij die eerste twee runs zag je ook die piek aan het eind, waarna het meteen weer in elkaar zakte
 

Cordoba

Forumguru
Ook techneuten kunnen de fout ingaan, zelfs op hun eigen specialiteit. De 25 jaar oude Volvo van mijn nichtje had een probleem waardoor ie niet meer startte. ANWB-wegenwacht had de auto uitgelezen en kwam met vaag verhaal over nokkenassen en toerentalsensor. Omdat de auto maar 2 straten bij mij vandaan stond, heb ik 'm met mijn tool (geschikt voor niet-merkgebonden foutcodes én voor alle Vag-foutcodes) opnieuw uitgelezen, en vond 2 foutcodes: één voor de airco, waarbij het probleem al bekend was, en de andere voor de sensor om de barometrische luchtdruk te meten voor de ECU.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja uiteraard. Maar mijn ervaring bij dit soort zaken is dat wanneer men het me uitlegt, ik denk dat ik het snap. Maar wanneer ik het dan moet reproduceren, blijkt dat ik het fijne ervan toch niet heb meegekregen. Datzelfde met de exacte vakken. Het is goed om je bewust te zijn van je beperkingen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Helemaal mee eens Menno, de kunst is om er zo mee om te gaan met je beperkingen dat je weinig last hebt van je beperkingen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ze leken er ook zeer over te spreken. Ik zou denken dat het er dan voor elke auto van dat type hetzelfde uitziet, maar kennelijk zijn er toch onderlinge verschillen waardoor het al dan niet beter lukt
 

Rosinfield

† In Memoriam
Net even wat berekeningen gemaakt aan de hand van de gegevens op FB van VT en JD.
Bij VT vond ik 7 GTI's 2.0 met stage 1+. Gemiddeld 268 pk en 468 Nm
Bij JD 8 stuks; gem. 263 pk en 436 Nm.
Zit dus redelijk op één lijn. Het hogere gemiddelde koppel bij VT komt door een paar uitschieters rond de 490 Nm.En bij JD is natuurlijk geen sprake van "+"
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan