Hoe ouder hoe gekker

EdK

Forumguru
LAngs wegwerkzaamheden gereden na of voor je vakantie ?
Het valt je nu pas op dus kan net zo goed al geweest zijn voor de vakantie !
Ik schijn tijd terug ook enkele dagen zonder kentekenplaat aan voorzijde gereden te hebben .... tot ik uit de super kwam en het me opviel....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat wel, maar dan is het wel heel onwaarschijnlijk dat het alleen op die naafkap komt. Dat kan niet, dan zou het ook op de rest van de velg moeten zitten
 

AndreM

Forumguru
Ik zou proberen met terpentine te verwijderen.
Krijg je het er gemakkelijk vanaf, dan is het teer. :jaja:
 

EdK

Forumguru
Tsja roomboter ook, kun je ook olieproducten van producten afkrijgen zoals een velg / wieldop of je voeten als je weer eens op strand hebt rondgelopen
 

Rosinfield

† In Memoriam
A.s. woensdag ga ik naar VVT voor een rollenbank run. Alles onder het motto: hoe meer metingen hoe meer info. Dit gezien de onzekerheid waarmee de diverse waarden zijn omgeven.
Tot nu toe had ik een inschatting bij Vag Techniek van 270 pk, waarvan ik nu toch ook denk dat het een slag in de lucht was, waaraan geen enkele waarde valt te hechten. Verder een tegenvallende meting van 237 pk met het Sensoric systeem, waarvan de betrouwbaarheid discutabel is en waarmee bovendien werd gemeten in de 3e versnelling
Benieuwd wat er woensdag uit komt.
Had altijd het idee dat Marum ergens in het uiterste noorden lag, maar dat valt dus reuze mee
 

Eemspoort

Forumguru
Ja, Marum ligt nog een uurtje bij mij vandaan. En ik woon ook nog niet in het uiterste noorden. Scheelt niet veel, maar toch. :D Succes met de metingen!
Overigens, zo veel power in zo'n autootje, het zal toch zeker geen behelpen zijn! :cool:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, zeker niet. Meer dan genoeg en vooral de grote hoeveelheid koppel maakt het heerlijk rijden. Het vermogen benut ik eigenlijk alleen wanneer zich een "momentje" voordoet, zoals inhalen, invoegen, baan links weer vrij na wat vertraging. En dan ook snel weer gas los.
 

Tees

Donateur
Meten is weten Menno, goed plan! Ik zou zelf sowieso eigenlijk t resultaat in een meting willen zien als ik zoveel geld uit zou geven aan tuning. Maar ja, ik ben dan ook een beta :-)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, was ook het plan destijds @Tees. Maar ze hadden toen bij VagTechniek ivm de verhuizing geen rollenbank. En ik wilde natuurlijk niet nog langer wachten. Het duurde een hele tijd voordat ze iets met deze ECU konden. @CDK weet er alles van ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens is meten in dit geval niet precies weten. Rollenbanken zijn niet geijkt en het resultaat is mede afhankelijk van externe factoren. Maar goed, een indicatie geeft het wel natuurlijk.
Er staat ook een meeting op stapel van Polo GTI's, waarbij ze op de (zelfde) rollenbank gaan. Dat geeft natuurlijk wel een goed beeld van de onderlinge verschillen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tees

Donateur
Toch wel gek, dat je een rollerbank hebt staan die niet geijkt is. Eigenlijk neem ik aan dat het hetzelfde is als bij bijv. momentsleutels: ze zouden elk jaar gevalideerd moeten worden, dat gebeurt in garages wel, maar in de praktijk blijken ze zelden buiten specs te zijn. Ik hoop dat zoiets dergelijks met rollerbanken ook is, ze zullen bij/voor aflevering vast geijkt zijn, maar daarna niet meer gevalideerd of gecalibreerd. En dat ze dan hopelijk toch niet al te veel afwijken.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Bij rollenbanken ligt het nog een stukje ingewikkelder, in het vorige pand had Vagtechniek precies hetzelfde type rollenbank als JD, en toch vaak serieuze verschillen in metingen, en zelfs geijkt kan dat nog steeds. Ten eerste kun je een uitdraai filteren, waardoor scherpe pieken en dalen in het koppel gladgestreken worden. Als je die filtering goed doet, haal je alleen de ruis uit het signaal en krijg je een realistischer beeld, maar je kun het filter ook zo sterk zetten dat echt voorkomende dips en spikes in de koppel-toerenkromme goeddeels worden weggefilterd. Andere tuners zetten het filter minimaal, en noemen de piekwaarde van een spike als max. koppel (dat dan bijvoorbeeld optreedt tussen 2500 en 2510 rpm).

Daarnaast heb je ook nog dat gemeten vermogen/koppel moet worden omgerekend naar de standaardomstandigheden voor motorvermogen (bepaalde luchtdruk, luchtvochtigheid, temperatuur inlaatlucht, temperatuur brandstof). Die omstandigheden worden niet bij alle rollenbanken op dezelfde manier (geijkt) gemeten, en de ene rollenbank meet meer zaken dan de andere rollenbank, de koeling/luchtverversing is op geen enkele meetbank gelijk. Als je bepaalde zaken niet meet, kun je dus ook die correctiefactor niet toepassen voor het gemeten vermogen/koppel. Daarnaast heb je ook nog zaken als 'welke brandstof is gebruikt', door bijvoorbeeld dezelfde auto op euro95 of op euro98 te meten, krijg je andere uitkomsten. Hetzelfde geldt als de auto is getuned voor bijvoorbeeld benzine met octaangetal 102, en dat vergelijkt met euro98. Dus zoals @Rosinfield al aangeeft: achter elkaar op dezelfde rollenbank meten geeft wel een vergelijkingsresultaat, maar geen absoluut juiste waarde. Er zijn gewoon teveel variabelen, en de correctiefactoren voor bijvoorbeeld afwijkende luchtdruk of temperatuur, geven wel een goede benadering van de resultaten onder 'standaard' omstandigheden, maar hebben dan nog steeds kleine afwijkingen.
 

Tees

Donateur
Dank voor de uitleg @Cordoba, zeer verhelderend! Eigenlijk destilleer ik hieruit dat er, los van meer en minder uitgebreide hardware, ook wel verkeerd gewerkt wordt met de data. Te veel of juist te weinig ruisonderdrukking is gewoon een user error.

Maar los daarvan is het duidelijk dat het ene resultaat, ook zonder user errors, vanwege een gebrek aan voldoende (omstandigheden)metingen niet volledig vergelijkbaar is met een ander resultaat.
 

Cordoba

Forumguru
User error is het ook niet helemaal, maar sommige tuners kiezen er voor om via filters een smooth karakteristiek te tonen, waar anderen dat juist niet doen, waarbij de vraag is wat nu de meeste eerlijke methode is (waarschijnlijk er een beetje tussenin). Daarbij heb je dan ook nog de invloed van de grip van de banden op de rollen, en hoe soepel de rollen zelf draaien ook nog invloed hebben (bijv. versleten lagers van de rollen, of versleten anti-sliplaag op de rollen geven heel andere krommes).

Zoals je als beta ook wel zult weten: als je ergens weinig van weet, lijkt het allemaal simpel en recht-toe-recht-aan, naarmate je meer weet van een onderwerp wordt het minder zwart-wit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan