Hoe ouder hoe gekker

Cordoba

Forumguru
Dit is wel een vrij simpele rollenbank: normaal wordt het verlies in de aandrijflijn bepaald, door als de rollenbank op snelheid is, de koppeling in te trappen. Hoe snel de auto/rollenbank dan de snelheid verliest is een maat voor het verlies in de aandrijflijn. (daarbij moet je dus ook de karakteristiek van de 'kale' rollenbank kennen). Wat me ook opvalt bij deze rollenbank is dat men blijkbaar handmatig de meetpunten bepaald, waar dit bij moderne rollenbanken volgens mij min of meer automatisch gaat.
 

Duijzer

Donateur
Deze is van Beek Autoracing, volgens mij hebben ze hem zelf gebouwd/verbouwd om ook 4WD te kunnen rollen.
 

Tees

Donateur
@Cordoba dat vind ik wel een beetje een user error: het is tenslotte de keuze van een user (tuner) om de ruwe data te gebruiken en dan een spike als maximum waarde te gebruiken, of om juist té ver te smoothen. Ik heb nogal veel met spectra te maken gehad, en als een student of onderzoeker een spike als waarde neemt, dan zeg je daar wel over dat dat niet correct is.

Maar je uitleg over antislip lagen, lagers, etc is iig een prima toevoeging hoe verschillende machines ook nog eens onderling kunnen verschillen. Moeten ze ze toch jaarlijks ijken. ;)

Uiteindelijk is het dus t beste als een tuner voor én na het tunen t vermogen meet. En als ie dan geen user errors maakt (;)) dan krijg je iig een vrij betrouwbare meting van t effect van de tuning.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Wat ik vooral duidelijk wilde maken is dat ook het juiste filter voor de meting niet iets is dat zondermeer vast staat, dat de extremen niet goed zijn is duidelijk, maar welke filtering nu precies de juiste is, daarover kun je van mening verschillen, daarom dat ik dat niet keihard een gebruikersfout wil noemen. Wat de grip van de banden op de rollen betreft: dat is ook afhankelijk van het gewicht op de as, de bandenmaat en ook het merk/type band, dus dat kan per geval nog behoorlijk verschillen. Ik heb ooit een meeting gezien, waarbij diverse auto's gerold werden, waar steeds een aantal mensen op de motorkap van de gerolde auto moest zitten, zodat de wielen niet teveel slipten op de rollen (de anti-sliplaag op de rollen was voor minstens 60% weggesleten).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, wat koppel betreft zit het wel goed, maar in de pk's zit nog wel wat ruimte. Wat denken jullie, dit maar eens voorleggen aan Vag Techniek? 20210526_092832.jpg
 

ertromp

Forumguru
Ik zou het zeker voorleggen want aantal pk's vind ik teleurstellend en wellicht VAG Techniek ook een meting laten doen.
We weten welke verschillen er kunnen optreden tussen de verschillende rollenbanken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik mis niets, want hij rijdt prima. Denk dat VT ook nog maar eens moet meten en als het dan ook substantieel minder pk's is dan ze opgeven, heb ik niet gekregen wat ze beloven
 

ertromp

Forumguru
Polo heeft standaard 200pk. Je mag na een tuning toch zeker wel 250/260 pk verwachten en niet de ca. 220 die ik in het diagram zie
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou zeker teruggaan. Dit is 20% (!) minder dan opgegeven. Een beetje speling is prima, maar dit kan -gezien het standaard vaak al iets hogere vermogen dan de gegeven 200 pk- echt beter.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat je al contact gehad hebt in Nuenen. Zoals ik het zie, is het vooral dat het koppel na het bereiken van de piek weer wegzakt, om bij het hoogst gemeten toerental nog maar ruim de helft van je koppel over te hebben. Als je dat maximum koppel tot boven 3500 rpm vast zou kunnen houden, en dan een (iets) dalende lijn, ga je makkelijk over de 250 pk. Oorzaak is mogelijk een brandstofpomp die het niet aan kan (gebeurt vaker bij VAG).

Zoals Marco al aangeeft, ongetuned heeft waarschijnlijk al meer dan 210 pk, i.p.v. de fabrieksopgave van 200 pk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er zijn in totaal 4 metingen gedaan. Bij de eerste twee zag ik 254 en 256 pk. Maar er zat aan het eind een rare piek. Had er mee te maken dat de DSG zelf opschakelde begreep ik. Die eerste twee staan niet op de uitdraai de laatste twee wel. Mogelijk dat daar toch iets niet helemaal goed is gegaan. We gaan het zien; wil wel zekerheid nu
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Ben zeer benieuwd @Rosinfield!
Het zijn wel bevriende tuners, dus ze zullen het bij VVT niet gemanipuleerd hebben. Je weet wat er uit te halen is ;)

ef3d644c6dbde0234462f7cea856b051.jpg
 
Bovenaan Onderaan