Hoe navigeert men doorgaans ?

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door DRIESMUL, 07-02-2019.

1. DRIESMUL

DRIESMUL Lid

@Fmoon,
    Jij bent dus ook relatief nieuw met Google maps. Ben benieuwd naar je ervaringen.
    Zo'n houder is misschien ook iet wat ik even moet kopen.
    Zijn daar nog groter verschillen in ?

2. Fmoon

Fmoon Forumguru

Klopt, ik heb al vaak zitten vloeken tegen m'n Columbus navigatie, vaak wat onduidelijk welke afslag nou te nemen en soms werd ik zomaar op een vage weg neergezet terwijl het prima via de snelweg kon. Maargoed, nu heeft die besloten er mee op te houden dus besloot ik het er lekker bij te laten en daar geen Euro aan uit te geven om het op te laten lossen. Heb van de week een rit door DE moeten maken en had de kaarten offline gemaakt van Google maps. Had de telefoon tussen m'n benen liggen maar de gesproken aanwijzingen hebben mij naadloos een goede route gegeven. Ook kijkend op het scherm soms werkt alles super snel. Heb nu op Amazon een houder besteld die op het raam als op het dashboard met een zuignap kan, en die nog wat te verstellen is zodat de afstand zelf te bepalen is. Ben wel uitgegaan van de reviews van houders en kwam op deze uit. Vaak schort het aan kwaliteit en trilling blijkt ook vaak voor te komen. Vanavond komt die binnen en zal hem even testen.

Maar Google maps bevalt tot nu goed, had ik jaren eerder moeten doen.

3. De Stip

De Stip Senior Member

Ik gebruik TomTom via mijn iPhone. Deze zit in zo'n luchtrooster houder, links van de autonavigatie. Hij is verbonden met Apple CarPlay en tegelijk draait Flitsmeister. Het mooie is dat TomTom echt heel accuraat is en het bijna altijd bij het rechte eind heeft qua file en flits info. Bijkomend voordeel is dat ik mijn reëele snelheid op de TomTom app zie en dat vind ik makkelijk. De navigatie zaken zie ik dus op mijn telefoon, een iPhone 7 en de meldingen van Flitsmeister in het Apple CarPlay display van de auto. De meldingen komen via de autospeakers (mits je die aanzet in de beide apps).
    TomTom via de app is makkelijk up to date te houden en kost niet veel. De prijzen moet je zelf maar even uitzoeken. Het is een kwestie van 1 keer die app aanschaffen en dan kun je hem zelfs op meerdere telefoons zetten. Daarna geeft hij met enige regelmaat aan wanneer er een update is. Met wifi erbij is dat een fluit van een cent. Je kunt kiezen uit verschillende kaartdata en passen dus altijd bij de door jou gebruikte telefoon.
    Ik reis veel voor mijn werk en als je gewend bent aan deze manier van navigeren, dan hoef je op reis slechts je mobiel, een houdertje en een USB kabel bij je te hebben. Dan navigeer je namelijk net zoals je dat thuis in NLD ook zou doen.

4. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Zo is't. En je bent nog vergeten te noemen dat TomTom app je gemiddelde snelheid toont bij trajectcontroles. En het geeft de ter plekke geldende maximum snelheid, alhoewel die af en toe rare waarden weergeeft. De volgende keer moeten bij het 'inlezen' maar een camera gebruiken die onderborden kan interpreteren. Als er nu een bord '70' is met daaronder 'bij nat wegdek', denkt TomTom dat de maximum snelheid altijd 70 is.

Verder vind ik het fijner dat je bij TomTom, als je je telefoon in landschapstand zet (mijns inziens de enige juiste stand), er info aan de zijkant getoond wordt. Google Maps zet de informatie dan bovenin en onderin het scherm, waardoor de landkaart wel heel erg smal wordt.

5. Stitch15

Stitch15 Forumguru Donateur

En TomTom komt naar Carplay, nog makkelijker....(beta op dit moment en dat werkt al heel aardig)

G.P. vindt dit leuk.
  6. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Weet je ook of er de Carplay-versie alle functionaliteit heeft van de gewone app?

Over een half jaar moet de huidige auto eruit en komt de opvolger. Die heeft AA en Carplay en ik wil liever geen navigatie meer aan het raam. En aangezien er geen enkele navigatie-app is die iets beter doet dan TomTom, wil ik daar graag verder mee navigeren. De TomTom app is niet beschikbaar voor AA, dus dan moet ik een iPhone kopen (ik moet sowieso een nieuwe telefoon kopen). En het zou jammer zijn als dan blijkt dat de Carplay-versie minder is.

7. Snorremans

Snorremans Senior Member

Ik heb 3 opties:
    1. Columbus (gebruik ik nooit)
    2. Google Maps (heel af en toe bij exotische bestemmingen)
    3. Waze (99,9%)
    Ik gebruik altijd Waze! Waarom?

Bijna 100% actueel omdat gebruikers waardevolle info toevoegen zoals wegafsluitingen, werkzaamheden, voorwerpen op de weg, stilstaande auto's op weg of vluchtstrook, file info, politiecontroles enz.... Bij alle andere systemen mis ik dat.

In gebruik met Android Auto.

VAG-man vindt dit leuk.
  8. ramniv

ramniv Senior Member

Welke houder is het uiteindelijk geworden of heb ik daar overheen gelezen?

9. canonex

canonex Lid

Net zoals Snorremans.
    1. Columbus (gebruikte ik vroeger vooraleer ik die Android Auto goed kreeg maar nu dus niet meer)
    2. Google Maps (heel af en toe als Waze een update gehad heeft en soms tijdelijke bepaalde dingen niet werken)
    3. Waze (99,9%)
    Vind het nog altijd een prachtig systeem. Heel accuraat zeker als elke gebruiker ook mooi de meldingen ingeeft of beantwoordt.

VAG-man vindt dit leuk.
  10. Fmoon

Fmoon Forumguru

Een verassend goed ding. Had hem in de aanbieding gekocht voor €16,-. Heel stevig en instelbaar op alle manieren. Zit ook een ding bij voor op het luchtrooster. Telefoon klemt mooi vast.

Handyhalter fürs Auto Handyhalterung Armaturenbrett Windschutzscheibe 3 In 1 Smartphone Halterung Kfz für iPhone XS X 8 7 6 Plus, Samsung Galaxy Note S9 S8 S7,Huawei Mate 20 Pro und andere https://www.amazon.de/dp/B07F3B2GVB/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_dduBCbF9SV9JV

11. robvv

robvv Senior Member

apple maps is al bij de prijs van een iphone inbegrepen. Waarom dan nog betalen voor tomtom ?

hemi24 vindt dit leuk.
  12. Rallye

Rallye Forumguru

Omday Apple Maps werkt met E-nummers en geen maximumsnelheden weergeeft?

13. aiva tco adoks

aiva tco adoks Forumguru

Dat is idd het enige wat ik mis bij Apple maps. Max snelheid.
    Verder prima systeem met Flitsmeister draaiend op de achtergrond

14. De Stip

De Stip Senior Member

IMG_0009.JPG IMG_0011.JPG

Zo zet het er dan uit in onze Peugeot bedrijfswagens. Maar het effect is in mijn Skoda uiteraard hetzelfde en ben er uitermate tevreden over.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst aangepast: 20-02-2019
    robvv vindt dit leuk.
  15. Stitch15

Stitch15 Forumguru Donateur

@G.P. functionaliteit van de Carplay versie is nu nog beperkt, vooral wat betreft het opzoeken van adressen. Maar is pas de 1e beta versie
    @robvv omdat: ik TT offline kan gebruiken, ik het prettiger vind dan Apple Kaarten, ik TT al jaren heb en ga zo maar door. De CarPlay versie kost niets extra. En gewoon omdat het kan.

16. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Ok, afwachten dan maar.

17. Fmoon

Fmoon Forumguru

Komt over paar minuten in de aanbieding

18. DRIESMUL

DRIESMUL Lid

Goed dan; Als topicstarter, wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige bijdragen.
    Voor mijzelf, zijn er veel nuttige tips en ervaringen binnengekomen.
    Mijn (zeer voorlopige) conclusie is, dat Waze een aanrader is, maar dat de integratie met bv.
    de bluetooth telefoonaansluiting wat minder is. Dat pleit er dan wel weer voor om toch gewoon
    met de standaard Skoda navi te rijden (Amundsen in mijn geval).
    Ook vind ik het opstarten van Waze toch meer gedoe, dan de Amundsen. (kabeltje aansluiten, Apple carplay
    starten, Waze opstarten etc. Daarom pak ik voor standaard ritjes toch de Amundsen, maar als ik
    drukte of files verwacht weer liever Waze. Ook in de stad vind ik Waze duidelijker.

19. Rallye

Rallye Forumguru

Start Apple CarPlay bij jou niet vanzelf?

20. React

React Actief lid

De eerste rit naar onbekend gebied met mijn nieuwe O3 FL ging naar een woonwijk in Capelle waar een soort rotsblokken op kruispunten lagen tegen sluiproutes om er een soort woonerven van te maken. De Columbus kwam hier niet aan uit, Google Maps wel. Vanaf dat moment is het Android Auto om te navigeren, voor de rest gebruik ik al het andere (ook bellen etc) van de Columbus zelf.

Deel deze pagina