Hoe navigeert men doorgaans ?

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door DRIESMUL, 07-02-2019.

1. CharlesTucker

CharlesTucker Forumguru

Wat de Columbus betreft, de laatste paar weken is me toch wel opgevallen hoe verouderd de (meest recente!!) kaarten zijn. Ik kom niet zo vaak op plekken waar ik nog niet geweest ben, en gebruik het ding eigenlijk vooral voor de verkeersinformatie en alternatieve routes bij files. Dat werkt uitstekend, en ook in de afgelopen wintervakantie ging dat allemaal prima, werd ook erg mooi om forse files heengeleid, over wegen die ook daadwerkelijk bestonden. Maar de laatste weken zijn me door onvermoede omstandigheden toch wel een paar dingen opgevallen.

1) Bij mij in de wijk is momenteel de belangrijkste door/toegangsweg afgesloten. Positief is dat het ding dat weet en netjes aangeeft. Minder positief is dat de alternatieve routes over voetpaden gaat, wat vroeger (minstens 8 jaar geleden!) wel straten waren waar je met de auto doorheen mocht. Dus kennelijk is de wijk al zolang niet bijgewerkt. Omdat ik de wijk ken is dat niet zo'n probleem, maar als je als bv. als vertegenwoordiger daar je weg moet zoeken heb je toch wel een probleem met alleen een up-to-date Columbus.

2) Laatst op de snelweg bij Sliedrecht kwam er plotseling een vreselijk geluid uit het vooronder van m'n auto, vlak bij een afrit (Sliedrecht-Oost), dus daaraf en op de eerste de beste veilige plek de auto stilgezet. Er leek iets aan te lopen, maar kon zelf niet zien wat. Even op de Columbus gezocht naar de dichtsbijzijnde Skoda dealer, bleek een paar kilometer verderop te zijn. Dat durfde ik niet aan, dus de mobility service gebeld. De vriendelijke data aan de andere kant van de lijn dacht aan een klemzittend steentje, wat er met een beetje achteruit rijden misschien wel uit zou vallen. Dat had ik al geprobeerd, hielp niet, dus ze ging een monteur bellen. Die was er binnen 5 minuten, en toen bleek dat de betreffende dealer (Ames) al een flinke tijd geleden verhuisd was, en hij zat nu niet meer dan 300 meter verderop (overigens, het was inderdaad een steentje, wiel eraf gehaald en het steentje viel eruit, goede en snelle service van de mannen van Ames). Binnenkort gaat "mijn" dealer trouwens ook verhuizen, Hoogenboom Barendrecht, verhuist naar Rotterdam, ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat dat in het systeem zit.

Kortom, voor de manier waarop ik 'm gebruik voldoet de Columbus uitstekend, maar als je veel naar onbekende plekken moet, in stedelijk gebied, woonwijken en zo, dan zou ik toch verder kijken, Waze, Google maps. Allemaal wel wat minder handig, naar mijn mening, maar wel betrouwbaarder.

2. robvv

robvv Senior Member

Ik had hetzelfde problem met mijn stratenboek. Daarom ging ik in 2017 over van stratenboek naar Carplay.

G.P. vindt dit leuk.
  3. robvv

robvv Senior Member

Maar waarom nog je telefoon ernaast ?

4. DRIESMUL

DRIESMUL Lid

Ik moet in elk geval op de toest "App" drukken.
    @React: Daarom vind ik Waze ook beter dan de VAG navi. (Amundsen, Columbus)

5. DRIESMUL

DRIESMUL Lid

Ik rij nu zo'n maand of 3 in mijn Karoq en ik vind de navigatie van Waze het fijnst.
    Je weet tenminste altijd wanneer je iets moet doen (bv. afslaan) en ik vind ook
    het plaatje heel duidelijk.

Toch rij ik nog heel veel met de Navi van de Amundsen, omdat ik een groot nadeel
    van Carplay heb ontdekt: Je kan niet uitbellen als carplay actief is.

Hier is een fotootje van mijn dashboard met een groen symbooltje (icon) voor de telefoon.
    Maar het groene telefoonsymbooltje werkt niet (2e van boven)

Misschien mis ik iets; Ik kan wel gebeld worden, maar zelf bellen lukt niet als Waze actief is.

Is daar een oplossing voor ?

Carplay1.jpg

6. Rallye

Rallye Forumguru

Vreemd. Mij is dat (maar ik gebruik Flitsmeister) nog nooit opgevallen. Ligt dat aan CarPlay of Waze?

7. VAG-man

VAG-man Forumguru

Ik denk probleem Carplay.
    Probeer anders in Waze het vinkje uit te zetten om Waze op de voorgrond te houden.

8. SkodaFabiaIICombi

SkodaFabiaIICombi Nieuw lid

Ik zweer bij waze ! Ideaal

Snorremans en VAG-man vinden dit leuk.
  9. aiva tco adoks

aiva tco adoks Forumguru

Want?? @SkodaFabiaIICombi

Ik heb de app niet..
    navigeer met standaard Apple kaarten en flitsmeister op de achtergrond

10. De Stip

De Stip Actief lid

Omdat ik dan WhatsApp kan controleren enz. Mag niet als je rijdt uiteraard :)

11. anoppe

anoppe Actief lid

Dit is inderdaad bijzonder. Kan je wel via Siri opdracht geven iemand te bellen? Bij mij werkt alles als een trein...

12. Rallye

Rallye Forumguru

Maar Whatsapp zit ook in CarPlay. Dan kun je het op een veiliger manier tijdens het rijden controleren. Siri leest dan namelijk de berichten voor en maakt de uitgaande berichten voor je.

robvv vindt dit leuk.
  13. anoppe

anoppe Actief lid

En dat werkt verbazend goed, vind ik!

robvv vindt dit leuk.

Deel deze pagina