Hoe navigeert men doorgaans ?

ramniv

Senior Member
Klopt, ik heb al vaak zitten vloeken tegen m'n Columbus navigatie, vaak wat onduidelijk welke afslag nou te nemen en soms werd ik zomaar op een vage weg neergezet terwijl het prima via de snelweg kon. Maargoed, nu heeft die besloten er mee op te houden dus besloot ik het er lekker bij te laten en daar geen Euro aan uit te geven om het op te laten lossen. Heb van de week een rit door DE moeten maken en had de kaarten offline gemaakt van Google maps. Had de telefoon tussen m'n benen liggen maar de gesproken aanwijzingen hebben mij naadloos een goede route gegeven. Ook kijkend op het scherm soms werkt alles super snel. Heb nu op Amazon een houder besteld die op het raam als op het dashboard met een zuignap kan, en die nog wat te verstellen is zodat de afstand zelf te bepalen is. Ben wel uitgegaan van de reviews van houders en kwam op deze uit. Vaak schort het aan kwaliteit en trilling blijkt ook vaak voor te komen. Vanavond komt die binnen en zal hem even testen.

Maar Google maps bevalt tot nu goed, had ik jaren eerder moeten doen.

Welke houder is het uiteindelijk geworden of heb ik daar overheen gelezen?
 
Net zoals Snorremans.
  1. Columbus (gebruikte ik vroeger vooraleer ik die Android Auto goed kreeg maar nu dus niet meer)
  2. Google Maps (heel af en toe als Waze een update gehad heeft en soms tijdelijke bepaalde dingen niet werken)
  3. Waze (99,9%)
Vind het nog altijd een prachtig systeem. Heel accuraat zeker als elke gebruiker ook mooi de meldingen ingeeft of beantwoordt.
 

Fmoon

Forumguru
Welke houder is het uiteindelijk geworden of heb ik daar overheen gelezen?

Een verassend goed ding. Had hem in de aanbieding gekocht voor €16,-. Heel stevig en instelbaar op alle manieren. Zit ook een ding bij voor op het luchtrooster. Telefoon klemt mooi vast.

Handyhalter fürs Auto Handyhalterung Armaturenbrett Windschutzscheibe 3 In 1 Smartphone Halterung Kfz für iPhone XS X 8 7 6 Plus, Samsung Galaxy Note S9 S8 S7,Huawei Mate 20 Pro und andere https://www.amazon.de/dp/B07F3B2GVB/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_dduBCbF9SV9JV
 

aiva tco adoks

Forumguru
Dat is idd het enige wat ik mis bij Apple maps. Max snelheid.
Verder prima systeem met Flitsmeister draaiend op de achtergrond
 

De Stip

Forumguru
IMG_0009.JPG IMG_0011.JPG

Zo zet het er dan uit in onze Peugeot bedrijfswagens. Maar het effect is in mijn Skoda uiteraard hetzelfde en ben er uitermate tevreden over.
 

Bijlagen

  • IMG_0011.JPG
    IMG_0011.JPG
    104,7 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 24009

@G.P. functionaliteit van de Carplay versie is nu nog beperkt, vooral wat betreft het opzoeken van adressen. Maar is pas de 1e beta versie
@robvv omdat: ik TT offline kan gebruiken, ik het prettiger vind dan Apple Kaarten, ik TT al jaren heb en ga zo maar door. De CarPlay versie kost niets extra. En gewoon omdat het kan.
 

Fmoon

Forumguru
Een verassend goed ding. Had hem in de aanbieding gekocht voor €16,-. Heel stevig en instelbaar op alle manieren. Zit ook een ding bij voor op het luchtrooster. Telefoon klemt mooi vast.

Handyhalter fürs Auto Handyhalterung Armaturenbrett Windschutzscheibe 3 In 1 Smartphone Halterung Kfz für iPhone XS X 8 7 6 Plus, Samsung Galaxy Note S9 S8 S7,Huawei Mate 20 Pro und andere https://www.amazon.de/dp/B07F3B2GVB/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_dduBCbF9SV9JV
Komt over paar minuten in de aanbieding
 
Goed dan; Als topicstarter, wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige bijdragen.
Voor mijzelf, zijn er veel nuttige tips en ervaringen binnengekomen.
Mijn (zeer voorlopige) conclusie is, dat Waze een aanrader is, maar dat de integratie met bv.
de bluetooth telefoonaansluiting wat minder is. Dat pleit er dan wel weer voor om toch gewoon
met de standaard Skoda navi te rijden (Amundsen in mijn geval).
Ook vind ik het opstarten van Waze toch meer gedoe, dan de Amundsen. (kabeltje aansluiten, Apple carplay
starten, Waze opstarten etc. Daarom pak ik voor standaard ritjes toch de Amundsen, maar als ik
drukte of files verwacht weer liever Waze. Ook in de stad vind ik Waze duidelijker.
 

React

Actief lid
De eerste rit naar onbekend gebied met mijn nieuwe O3 FL ging naar een woonwijk in Capelle waar een soort rotsblokken op kruispunten lagen tegen sluiproutes om er een soort woonerven van te maken. De Columbus kwam hier niet aan uit, Google Maps wel. Vanaf dat moment is het Android Auto om te navigeren, voor de rest gebruik ik al het andere (ook bellen etc) van de Columbus zelf.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat de Columbus betreft, de laatste paar weken is me toch wel opgevallen hoe verouderd de (meest recente!!) kaarten zijn. Ik kom niet zo vaak op plekken waar ik nog niet geweest ben, en gebruik het ding eigenlijk vooral voor de verkeersinformatie en alternatieve routes bij files. Dat werkt uitstekend, en ook in de afgelopen wintervakantie ging dat allemaal prima, werd ook erg mooi om forse files heengeleid, over wegen die ook daadwerkelijk bestonden. Maar de laatste weken zijn me door onvermoede omstandigheden toch wel een paar dingen opgevallen.

1) Bij mij in de wijk is momenteel de belangrijkste door/toegangsweg afgesloten. Positief is dat het ding dat weet en netjes aangeeft. Minder positief is dat de alternatieve routes over voetpaden gaat, wat vroeger (minstens 8 jaar geleden!) wel straten waren waar je met de auto doorheen mocht. Dus kennelijk is de wijk al zolang niet bijgewerkt. Omdat ik de wijk ken is dat niet zo'n probleem, maar als je als bv. als vertegenwoordiger daar je weg moet zoeken heb je toch wel een probleem met alleen een up-to-date Columbus.

2) Laatst op de snelweg bij Sliedrecht kwam er plotseling een vreselijk geluid uit het vooronder van m'n auto, vlak bij een afrit (Sliedrecht-Oost), dus daaraf en op de eerste de beste veilige plek de auto stilgezet. Er leek iets aan te lopen, maar kon zelf niet zien wat. Even op de Columbus gezocht naar de dichtsbijzijnde Skoda dealer, bleek een paar kilometer verderop te zijn. Dat durfde ik niet aan, dus de mobility service gebeld. De vriendelijke data aan de andere kant van de lijn dacht aan een klemzittend steentje, wat er met een beetje achteruit rijden misschien wel uit zou vallen. Dat had ik al geprobeerd, hielp niet, dus ze ging een monteur bellen. Die was er binnen 5 minuten, en toen bleek dat de betreffende dealer (Ames) al een flinke tijd geleden verhuisd was, en hij zat nu niet meer dan 300 meter verderop (overigens, het was inderdaad een steentje, wiel eraf gehaald en het steentje viel eruit, goede en snelle service van de mannen van Ames). Binnenkort gaat "mijn" dealer trouwens ook verhuizen, Hoogenboom Barendrecht, verhuist naar Rotterdam, ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat dat in het systeem zit.

Kortom, voor de manier waarop ik 'm gebruik voldoet de Columbus uitstekend, maar als je veel naar onbekende plekken moet, in stedelijk gebied, woonwijken en zo, dan zou ik toch verder kijken, Waze, Google maps. Allemaal wel wat minder handig, naar mijn mening, maar wel betrouwbaarder.
 

robvv

Senior Member
Kortom, voor de manier waarop ik 'm gebruik voldoet de Columbus uitstekend, maar als je veel naar onbekende plekken moet, in stedelijk gebied, woonwijken en zo, dan zou ik toch verder kijken, Waze, Google maps. Allemaal wel wat minder handig, naar mijn mening, maar wel betrouwbaarder.

Ik had hetzelfde problem met mijn stratenboek. Daarom ging ik in 2017 over van stratenboek naar Carplay.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.
Ik rij nu zo'n maand of 3 in mijn Karoq en ik vind de navigatie van Waze het fijnst.
Je weet tenminste altijd wanneer je iets moet doen (bv. afslaan) en ik vind ook
het plaatje heel duidelijk.

Toch rij ik nog heel veel met de Navi van de Amundsen, omdat ik een groot nadeel
van Carplay heb ontdekt: Je kan niet uitbellen als carplay actief is.

Hier is een fotootje van mijn dashboard met een groen symbooltje (icon) voor de telefoon.
Maar het groene telefoonsymbooltje werkt niet (2e van boven)

Misschien mis ik iets; Ik kan wel gebeld worden, maar zelf bellen lukt niet als Waze actief is.

Is daar een oplossing voor ?

Carplay1.jpg
 

Rallye

Forumguru
Vreemd. Mij is dat (maar ik gebruik Flitsmeister) nog nooit opgevallen. Ligt dat aan CarPlay of Waze?
 

VAG-man

Forumguru
Ik denk probleem Carplay.
Probeer anders in Waze het vinkje uit te zetten om Waze op de voorgrond te houden.
 
Bovenaan Onderaan