Hoe navigeert men doorgaans ?

Hakar

Donateur
Er moet maar even worden ingegrepen vind ik.
TS begon met de vraagstelling "hoe navigeert men doorgaans?"

Wat ik hier lees is er echter maar één iemand die af en toe navigeert, namelijk @Fabia 123
Die gebruikt bij het lopen soms een kaart.

De rest volgt instructies op wat niks met navigeren te maken heeft, maar met het zo lui en makkelijk mogelijk van A naar B te worden gestuurd.
Voor navigatie zijn eigenlijk altijd 2 personen in een voertuig nodig.
Een bestuurder en een navigator.
Navigator leest de kaart en geeft aan bestuurder door waar naar toe te gaan.
Dat is navigeren.;)
 

Eemspoort

Forumguru
Welkom in 2019, alwaar die 2e persoon (al enige jaren) is vervangen door een navigatie-systeem.
En TS vroeg ook niet hoe men navigeert tijdens een rally.
En de meesten hier navigeren dus door het volgen van instructies van een navigatie-systeem.
Eigenlijk niet anders dan het volgen van instructies van iemand anders die manueel een kaart leest.

Ik heb vele jaren zonder navigatie-systeem (want dat was er nog niet) en een kaart in de kaartenbak door Nederland en Duitsland gereden. Ik ben overal aangekomen, simpelweg door de borden te volgen i.c.m. enige topografische kennis.
DAT is navigeren. Je door een ander laten vertellen waar je heen moet, dat is ook best lui en makkelijk.

Maar zoals gezegd, we zijn in een tijd aanbeland waar we gebruik kunnen maken van moderne middelen, waarom zouden we dat dan niet doen? En de file-informatie vind ik ook wel een grote plus, dat kan die persoon naast je met de kaart op schoot niet op voorhand zeggen. En zeg nou niet dat je de file-meldingen op de radio luistert, want dat is ook geen navigeren zoals jij het bedoelt. ;)

(Niet al te kwalijk opvatten, ik vond jouw reactie wel grappig maar ook vragen om een tegen reactie.)
 

Hakar

Donateur
Aha, jullie navigeren dus allemaal back to the future.
Geen gezeur van een navigator meer wanneer het niet goed gaat, maar wel het liefelijke stemmetje van een dametje die je twintig keer een U bocht wil laten maken waar het niet kan.
Gaat dus wezenlijk anders in een Skoda dan in een Arrenslee

Wat jij schrijft @Eemspoort heb ik ook jaren gedaan hoor.
Enkel bij twijfel gooi ik zo'n Garmin ding op mijn dashboard, en ben dan ook nog eens zo eigenwijs om mijn eigen route te kiezen.
Doorgaans is die trouwens bijna altijd korter en sneller dan die voorgeprogrammeerde routes.
 

Eemspoort

Forumguru
Een navigatie-systeem maakt idd fouten. Zo ook een menselijke navigator.

Ik vertrouw overigens ook nog het meest op mijn eigen ervaring. De navigatie staat aan voor een indicatie van de reistijd en de file-meldingen met eventuele omleidingen.
Overigens, het systeem in mijn BMW 118iA High Executive was wel erg goed. Ik heb 2 keer beter willen weten, wat me vervolgens een half uur tot een uur vertraging bracht. Want het systeem wist iets wat ik niet wist. Weg-afsluitingen...
Sindsdien combineer ik dus.
 

Hakar

Donateur
Een koets met een paard ervoor is ook een voertuig.
Degene die dan de teugels in handen heeft en dus stuurt heet dan voerman.
En ja, ook dan kan het handig zijn als je een navigator hebt.

En bij een huifkar met een paard ervoor idem.
Was wel de meest relaxte vakantie die ik heb gehad.
Ondanks dat ik voerman was en navigeerde met een kaart.

In een auto laat ik me het liefst rijden en ben dan meestal de navigator.
Het liefst gebruik ik een kaart, blijft dan beter hangen waar ik langs ben gekomen, want stel datje onderweg iets leuks ziet, weet jein ieder geval ongeveer waar.
 

BJF

Senior Member
Er moet maar even worden ingegrepen vind ik.
TS begon met de vraagstelling "hoe navigeert men doorgaans?"

Wat ik hier lees is er echter maar één iemand die af en toe navigeert, namelijk @Fabia 123
Die gebruikt bij het lopen soms een kaart.

De rest volgt instructies op wat niks met navigeren te maken heeft, maar met het zo lui en makkelijk mogelijk van A naar B te worden gestuurd.
Voor navigatie zijn eigenlijk altijd 2 personen in een voertuig nodig.
Een bestuurder en een navigator.
Navigator leest de kaart en geeft aan bestuurder door waar naar toe te gaan.
Dat is navigeren.;)
Nee, dat is het niet. Het lijkt er zelfs niet op: Van Dale.
 

Fmoon

Forumguru
Vandaag komt er een mooie telefoonhouder binnen, ik laat de columbus voor wat het is en ga lekker Google maps gebruiken. Columbus beweert soms "ongeldige bestanden" te hebben uit het niets. Ook heb ik vanaf dag 1 al soms mijn bedenkingen gehad bij de route die die aangeeft in het buitenland, vreemde dingen kwam die soms mee aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali
@Fmoon,
Jij bent dus ook relatief nieuw met Google maps. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Zo'n houder is misschien ook iet wat ik even moet kopen.
Zijn daar nog groter verschillen in ?
 

Fmoon

Forumguru
@Fmoon,
Jij bent dus ook relatief nieuw met Google maps. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Zo'n houder is misschien ook iet wat ik even moet kopen.
Zijn daar nog groter verschillen in ?

Klopt, ik heb al vaak zitten vloeken tegen m'n Columbus navigatie, vaak wat onduidelijk welke afslag nou te nemen en soms werd ik zomaar op een vage weg neergezet terwijl het prima via de snelweg kon. Maargoed, nu heeft die besloten er mee op te houden dus besloot ik het er lekker bij te laten en daar geen Euro aan uit te geven om het op te laten lossen. Heb van de week een rit door DE moeten maken en had de kaarten offline gemaakt van Google maps. Had de telefoon tussen m'n benen liggen maar de gesproken aanwijzingen hebben mij naadloos een goede route gegeven. Ook kijkend op het scherm soms werkt alles super snel. Heb nu op Amazon een houder besteld die op het raam als op het dashboard met een zuignap kan, en die nog wat te verstellen is zodat de afstand zelf te bepalen is. Ben wel uitgegaan van de reviews van houders en kwam op deze uit. Vaak schort het aan kwaliteit en trilling blijkt ook vaak voor te komen. Vanavond komt die binnen en zal hem even testen.

Maar Google maps bevalt tot nu goed, had ik jaren eerder moeten doen.
 

De Stip

Forumguru
Ik gebruik TomTom via mijn iPhone. Deze zit in zo'n luchtrooster houder, links van de autonavigatie. Hij is verbonden met Apple CarPlay en tegelijk draait Flitsmeister. Het mooie is dat TomTom echt heel accuraat is en het bijna altijd bij het rechte eind heeft qua file en flits info. Bijkomend voordeel is dat ik mijn reëele snelheid op de TomTom app zie en dat vind ik makkelijk. De navigatie zaken zie ik dus op mijn telefoon, een iPhone 7 en de meldingen van Flitsmeister in het Apple CarPlay display van de auto. De meldingen komen via de autospeakers (mits je die aanzet in de beide apps).
TomTom via de app is makkelijk up to date te houden en kost niet veel. De prijzen moet je zelf maar even uitzoeken. Het is een kwestie van 1 keer die app aanschaffen en dan kun je hem zelfs op meerdere telefoons zetten. Daarna geeft hij met enige regelmaat aan wanneer er een update is. Met wifi erbij is dat een fluit van een cent. Je kunt kiezen uit verschillende kaartdata en passen dus altijd bij de door jou gebruikte telefoon.
Ik reis veel voor mijn werk en als je gewend bent aan deze manier van navigeren, dan hoef je op reis slechts je mobiel, een houdertje en een USB kabel bij je te hebben. Dan navigeer je namelijk net zoals je dat thuis in NLD ook zou doen.
 
D

Deleted member 24009

En TomTom komt naar Carplay, nog makkelijker....(beta op dit moment en dat werkt al heel aardig)
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

Snorremans

Senior Member
Ik heb 3 opties:
  1. Columbus (gebruik ik nooit)
  2. Google Maps (heel af en toe bij exotische bestemmingen)
  3. Waze (99,9%)
Ik gebruik altijd Waze! Waarom?

Bijna 100% actueel omdat gebruikers waardevolle info toevoegen zoals wegafsluitingen, werkzaamheden, voorwerpen op de weg, stilstaande auto's op weg of vluchtstrook, file info, politiecontroles enz.... Bij alle andere systemen mis ik dat.

In gebruik met Android Auto.
 
Bovenaan Onderaan