Hoe navigeert men doorgaans ?

Vorige week heb ik mijn nieuwe Karoq bij de dealer opgehaald en inmiddels heb ik mij wat in de navigatie mogelijkheden verdiept.

  • Ingebouwde Skoda navigatie-systeem.
    In mijn Karoq, zit een Amundsen navi en dat werkt goed en iets dergelijks had ik ook in mijn vorige auto (Golf VII 1.6 TDI).
    Dit werkt goed ook met stembediening, maar maakt gebruikt van kaartmateriaal op een SD-kaartje.
    Nadeel: regelmatig updaten is nodig en is toch niet altijd actueel.

  • Navigeren met Google maps via mijn iPhone die op Carplay is aangesloten.
    Voordeel: Super-actueel en geen updates nodig.
    Je moet wel een google account hebben als je ook favorieten (waypoints) wil opslaan.
    Nadeel: Bellen terwijl je navigeert is beetje ingewikkeld en je
    moet iedere keer met dat kabeltje pielen om de phone te connecten.

  • Navigeren met Apple maps via mijn iPhone die op Carplay is aangesloten.
    Dit heb ik nog niet getest, maar ik vind het Apple systeem
    wel erg gebruikersvriendelijk. Ik heb er wel eens als voetganger
    mee genavigeerd in Zuid Frankrijk en dat ging heel goed.
    Nadeel (denk ik): Bellen terwijl je navigeert is beetje ingewikkeld.
Mijn vraag is eigenlijk hoe andere berijders van Skoda's met carplay hier mee omgaan. Wat wordt het meest gebruikt ?
 

Spector

Forumguru
Ik gebruik voor de navigatie (lange stukken) de Columbus welke ik via een hotspot met mijn telefoon verbind voor de live
file updates en aanpassing van de route. Verder draait op mijn telefoon tegelijkertijd en zonder Carplay verbinding Flitsmeister op de achtergrond en Waze in beeld onder het mom 2 weten meer dan 1.

Deze ene keer is de Columbus sneller met het melden van een alternatieve route bij een vertraging op de route en de andere keer is het Waze. Zo middel ik een beetje en rij soms fileloos naar mijn bestemming.
 

servies

Forumguru
Ik betrap mij er op dat ik sinds ik Android Auto heb laten activeren op mijn Rapid, steeds meer gebruik ben gaan maken van Google Maps of Waze.
Het is ook zo verrekte makkelijk om gewoon "Ok Google, navigeer naar <beschrijving bestemming>" te kunnen zeggen en dat dan het goede adres meestal tevoorschijn komt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik gebruik uitsluitend m'n Columbus. Ik wil graag geloven dat er qua resultaat betere opties zijn, zoals Waze, maar ik ben te lam om in de auto nog iets met m'n telefoon te doen. Die zit over het algemeen in m'n laptoptas, die zet ik achterin de auto, en tijdens het starten en rijden blijft m'n telefoon in de tas. Live traffic haal ik wel van m'n telefoon, via de hotspot, die automatisch opstart (via "tasker") als de telefoon de auto herkent (via bluetooth), dus allemaal volledig hands-off en automatisch, instappen en rijden maar.
 

rwin

Lid
Carplay met apple maps. Adres van mijn volgende afspraak staat standaard al klaar als bestemming. Verwachte rij- en aankomsttijd klopt altijd.

Verder gebruik ik Siri voor bellen en berichten lezen / schrijven. Siri kan je oproepen via het 'praat' icoontje op je stuur, of de witte 'home' button op het CarPlay scherm.

Ook een tijdje Waze geprobeerd via CarPlay, vind ik onhandiger werken met invoer adressen etc. en visualisatie tijdens het rijden vind ik echt niet mooi.

Ingebouwde navigatie weet mijn afspraakadressen niet, voorlezen / dicteren werkt niet (ik wordt nooit goed begrepen ;)), en verwachtte aankomsttijd is een stuk onnauwkeuriger dan via apple maps, zelfs met mobiele data en de extra verkeersinfo die dan ingeladen wordt.
 
OK. Dit begint een leuke discussie te worden. Zoveel hoofden zoveel zinnen !

@rwin. Klopt, de visualisatie van Apple maps sprak mij ook aan toen ik het ooit gebruikte.
In dat opzicht vind ik Google maps wat minder.
 

VAG-man

Forumguru
Ja hier ook al jaren gebruik van Waze. Het is één van de beste navigatiesystemen die er zijn en ook nog eens gratis. In mijn S2 zit ook een mooi systeem, maar die ga ik echt niet gebruiken. Sterker nog die krijgt dit jaar een schop en er komt een Android autoradio in.
 

Renkie

Forumguru
Android Auto is best mooi, maar zonde dat je steeds dat kabeltje in de telefoon moet drukken. Je zou haast denken dat het slimmer moet kunnen via Bluetooth of WiFi.

Zelf gebruik ik de Amundsen+, update zelf regelmatig de kaarten en werkt prima. Als backup of snelle file info check een Smartphone met Google Maps / Waze.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
OK. Dit begint een leuke discussie te worden. Zoveel hoofden zoveel zinnen !

Ach zet 10 architecten in een kamer, dan zul je zien dat je 12 meningen krijgt...

Nog on-topic een duit in het zakje..
Als ik ergens op tijd moet zijn gebruik ik de apple maps, die klopt echt bijzonder goed.
 

VAG-man

Forumguru
Android Auto is best mooi, maar zonde dat je steeds dat kabeltje in de telefoon moet drukken. Je zou haast denken dat het slimmer moet kunnen via Bluetooth of WiFi.

Zelf gebruik ik de Amundsen+, update zelf regelmatig de kaarten en werkt prima. Als backup of snelle file info check een Smartphone met Google Maps / Waze.

Hoezo steeds een kabeltje in je telefoon? Draadloos werkt prima naar mijn idee.

Dus als je in een file komt dan gebruik je wel Waze? Dan ben je te laat, want Waze voorkomt dat je in een file komt.
 

Ethy

Lid
Ik gebruik uitsluitend m'n Columbus. Ik wil graag geloven dat er qua resultaat betere opties zijn, zoals Waze, maar ik ben te lam om in de auto nog iets met m'n telefoon te doen. Die zit over het algemeen in m'n laptoptas, die zet ik achterin de auto, en tijdens het starten en rijden blijft m'n telefoon in de tas. Live traffic haal ik wel van m'n telefoon, via de hotspot, die automatisch opstart (via "tasker") als de telefoon de auto herkent (via bluetooth), dus allemaal volledig hands-off en automatisch, instappen en rijden maar.


Dit lijkt mij ook erg handig! Ik heb even gezocht en dit lijkt te werken voor telefoons met Android. Ik ben alleen in het bezit van een telefoon met iOS. Iemand enig idee hoe je het dan automatisch aan de praat kan krijgen?
 

rwin

Lid
Dit lijkt mij ook erg handig! Ik heb even gezocht en dit lijkt te werken voor telefoons met Android. Ik ben alleen in het bezit van een telefoon met iOS. Iemand enig idee hoe je het dan automatisch aan de praat kan krijgen?

Niet. Je moet altijd even Instellingen -> Persoonlijke hotspot aantikken. Daarna maakt je radio vanzelf verbinding met je hotspot.
 

Ethy

Lid
Dat doe ik nu ook, alleen via een snelmenu. Maar als het automatisch zou kunnen scheelt dat weer een aantal handelingen en je kan het niet vergeten :)
 

Mali

Forumguru
Iphone kan geen automatische hotspot verbinding maken met de columbus voor zover ik weet.
Sinds ik apple car play gebruik laad ik de telefoon thuis niet meer op.
Ik heb nu meerdere smaken navigatie D2C7C1C2-7B3D-4C3C-A8C8-E9443F042135.png en ieder heeft voor en tegens.
Het grootste voordeel vind ik nu in ieder geval binnen typ ik het adres alvast in en in de auto gaat het verder.
 
D

Deleted member 24009

Tot nu toe de Amundsen, werkt prima. Maar de laatste tijd steeds vaker via Carplay Google Maps en sinds heel recent de TomTom Beta app. Ik heb ook Sygic op mijn telefoon, maar die werkt nog niet met Carplay en schijnt bovendien een extra uitgave van EUR 40,- te vereisen.
 

Mali

Forumguru
Ik heb 2 verschillende sygic navigatie gekocht en ze maken je lekker met de apple car play en dan moet je weer €€€upgraden , nu met de alternatieven die gratis zijn zou ik het niet adviseren om het aan te schaffen.
Maar ieder z’n eigen smaak.
Maar old scool ben ik nog wel nieuwsgierig naar Tomtom.
 
D

Deleted member 24009

Sygic ga ik ook zeker geen extra geld aan uitgeven. TomTom bevalt tot nu toe goed, had hiervoor hun app al op de telefoon staan. Er zitten nog wel wat beperkingen in en de app start niet altijd, maar ja, beta versie he.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali
Bovenaan Onderaan