Hoe het zuinigst met fabia 3, 1.2 tsi 90 pk rijden

Precies, goed anticiperen, dat is natuurlijk een van de dingen die het meest invloed heeft..

Maar hoe bijvoorbeeld op snelheid komen? In zijn 1 rustig (of snel?) naar 1500 toeren? Of 2000 toeren? En dan direct (zonder gebruik van 2) naar zijn 3 tot 1500 toeren en dan (zonder gebruik van 4) naar zijn 5 de snelheid op 50 (55) houden? Zo deed ik het met de Mii en vroeg me af of dit ook voor de tsi werkt en of ik er geen schade mee aanricht.

-----------------------------------------------

Je hebt gelijk Spierings: Koppel..! Geen vermogen..
 

Joske

Forumguru
Lijkt mij echt geen juiste manier van auto-rijden.. alé ja, dat vind ik er toch van ;)

De enige versnelling die ik oversla is nummer 5 als ik invoeg op de autosnelweg.. (van 4 ineens naar 6)

in eerste maak ik zo weinig mogelijk toeren (bij normaal gebruik), in tweede heb ik keuze genoeg... daar kan ik mee tot 100km/u ook :D, maar dat was niet de bedoeling zeker. :pieker: lager verbruik, juist. Ik schakel gewoon voor 3000rpm bij normaal gebruik, kan soms 2500rpm zijn of iets ertussen. En 50 rij ik in vierde :jaja: en wil ik inhalen moet ik alsnog terugschakelen, anders gaat het niet vlot genoeg naar mijn goesting :laugh:
 
En toch 1 op 14!!! Niet slecht hoor:thumbsup: Zo zie je maar, er zijn veel manieren om te rijden. Ik heb echter ook "maar" 5 versnellingen dus de momenten van schakelen zijn dan uiteraard anders. T/m de eerste versnelling kan ik het met je vinden, daarna vraag ik me af of n tussen de 2500/3000 het laagste verbruik opleveren...:nono:
 

servies

Forumguru
@ruud5, een fluwelen voetje want met schoenmaat 49 krijg ik'm niet zuiniger als 13.5km op 1 liter (en mijn vrouw trouwens ook niet) Ik heb het idee dat dat ten dele komt door de 5 bak, met DSG 7 zal hij vast en zeker zuiniger zijn.
Ik heb dan wel geen Fabia, maar wel dezelfde motor in m'n Rapid. Ik heb nu zo'n 1800km gereden en bij woon-werk verkeer (23km) haal ik nu volgens de boordcomputer 4,9l/100km...
Banden zijn 215 breed...
@Skoda-MAN : van die afwijking ben ik me bewust. Maar zo extreem dat ik op het verbruik van @Corné de Kluijver uikom zal het ook wel niet zijn...
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Mijn boordcomputer gaf 0,4 l/100 te optimistisch aan en is door een vcds specialist gekalibreerd en het lijkt nu beter te zijn.
Werkelijk verbruik : zie handtekening
 

turboturbo

Forumguru
Als je EGR je lief is.... Niet al teveel consequent dat nieuwe rijden toepassen ;)

Ik ben daar zelf igg mee gestopt. De besparing (hooguit enkele euro's per tank) vind ik niet meer opwegen tegen de moeite die ervoor gedaan moet (mezelf 700km lang inhouden) en het risico op vervuiling in de motor (dat is geloof ik tóch al onvermijdelijk in NL waar je lange stukken slechts in deellast rijdt vanwege het ontbreken van heuvels)

Heb ik het nog niet gehad over te weinig je remmen gebruiken en welke invloed dat heeft op de levensduur van de remschijven :tongue:
 
Laatst bewerkt:

Dick1976

Nieuw lid
Er staat nu trouwens ruim 7.000 op de teller en gemiddeld zit ik op de 1 op 17 volgens de boardcomputer.
Het is ook een 1.2 tsi 90 pk en ik schakel meestal net voor de 2.000 toeren op.
 

turboturbo

Forumguru
Ik verdenk vooral het verschil in verplaatsingsgedrag tussen jullie onderling.

Stel je rijdt consequent 3 tot 5 dagen per week hetzelfde stukje naar je werk op en neer. Hoeveel stad/buitenweg/snelweg(met welke max snelheid?) is het precies? Hoe is de volgorde? Eerst stad, snelweg, dan buitenweg? Of precies andersom?
Ligt het traject in het 'open' veld en vang je veel wind, of zijn er stukken met een geluidswal langs de weg, etc, etc.

Ik heb zelf iig de ervaring dat het nauwelijks uit maakt of ik vroeg opschakel, etc (oftewel het nieuwe rijden toepas) maar wel de omstandigheden van het traject. Weersomstandigheden, rij ik 100, 110 of 120 (of 130), kan ik goed doorrijden / anticiperen of is het daar te druk voor (file) etc etc. In sommige file omstandigheden haal ik onbedoeld wel een hele nette verbruik resultaten. Het hangt er altijd maar net vanaf...
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
Kregen jullie geen gratis cursus ECO-driving bij aankoop van jullie wagen?
In België wordt deze u aangeboden bij elke aankoop maar blijkbaar doet minder dan 4% van de kopers de moeite om de cursus te volgen.

-Anticiperen
-zo weinig mogelijk vanuit stilstand vertrekken (voor een rond punt bijvoorbeeld)
-goed doortrekken
-durven 2 versnellingen op te schakelen
-cruise controle gebruiken, zelfs in zone 50
-uitbollen (door de lage compressie van deze kleine blokjes kan je honderden meters voor de verkeerslichten reeds uitbollen
-in versnelling blijven bij het uitbollen (verbruik = 0)

Zelf dit weekend 130 km afgelegd aan 5,5 liter / 100 km gemiddeld.
Opgelet: het nieuwe rijden kan problemen geven met roetophoping in de motor. Zelf geef ik de wagen regelmatig eens de sporen, meestal bij het oprijden van de autosnelweg. Bij 120 km/h leg ik hem gewoon van 4 naar 6.

(Deze zomer zwaarbeladen naar het superwarme zuiden gereden: 4 personen in de wagen, koffer volledig vol, Thule-koffer op het dak, 137km op de cruise op de heen- en terugweg, ter plaatse niet gekeken naar het verbruik en het rijgedrag.... na 3000 km's stond de teller op 6,9 liter per 100 km. Mijn 1.6 TDI verbruikte vorig jaar 6,8!)
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
-
Kregen jullie geen gratis cursus ECO-driving bij aankoop van jullie wagen?
In België wordt deze u aangeboden bij elke aankoop maar blijkbaar doet minder dan 4% van de kopers de moeite om de cursus te volgen.

-Anticiperen
-zo weinig mogelijk vanuit stilstand vertrekken (voor een rond punt bijvoorbeeld)
-goed doortrekken
-durven 2 versnellingen op te schakelen
-cruise controle gebruiken, zelfs in zone 50
-uitbollen (door de lage compressie van deze kleine blokjes kan je honderden meters voor de verkeerslichten reeds uitbollen
-in versnelling blijven bij het uitbollen (verbruik = 0)

Zelf dit weekend 130 km afgelegd aan 5,5 liter / 100 km gemiddeld.
Opgelet: het nieuwe rijden kan problemen geven met roetophoping in de motor. Zelf geef ik de wagen regelmatig eens de sporen, meestal bij het oprijden van de autosnelweg. Bij 120 km/h leg ik hem gewoon van 4 naar 6.
Kregen jullie geen gratis cursus ECO-driving bij aankoop van jullie wagen?
In België wordt deze u aangeboden bij elke aankoop maar blijkbaar doet minder dan 4% van de kopers de moeite om de cursus te volgen.

-Anticiperen
-zo weinig mogelijk vanuit stilstand vertrekken (voor een rond punt bijvoorbeeld)
-goed doortrekken
-durven 2 versnellingen op te schakelen
-cruise controle gebruiken, zelfs in zone 50
-uitbollen (door de lage compressie van deze kleine blokjes kan je honderden meters voor de verkeerslichten reeds uitbollen
-in versnelling blijven bij het uitbollen (verbruik = 0)

Zelf dit weekend 130 km afgelegd aan 5,5 liter / 100 km gemiddeld.
Opgelet: het nieuwe rijden kan problemen geven met roetophoping in de motor. Zelf geef ik de wagen regelmatig eens de sporen, meestal bij het oprijden van de autosnelweg. Bij 120 km/h leg ik hem gewoon van 4 naar 6.

Ik heb dan geen Fabia 3 maar 'n 1,2 TDGL (2) en mij valt het op dat de auto niet op de motor afremt ofwel zeer weinig. In 5 houdt ie maar net 'n afdaling van 3% vast in 4 is 't 5% en dat komt m.i. niet door 't kleine motortje met die lage compressie, want als je gas geeft is ie, boven ca 1700 tpm, ineens erg potent. Dat kan m.i. dus niet terug geworpen worden op klein en weinig compressie. Ik heb 't vermoeden dat er iets anders in het spel is. Ik denk dat het speciale vliegwiel hier wel eens debet aan zou kunnen zijn of... de computer regelt bij inhouden iets met de kleppen, waardoor die meer open staan. Maar misschien hebben de technici onder ons daar 'n verklaring voor. Wat ik wel ondervind is dat als je het toepast je vaak te maken hebt met ongeduldige achterliggers bijna op de bumper. Immers men wil zo lang mogelijk met de gekozen snelheid doorrijden en dan flink op de rem. Ben benieuwd naar de reacties. Groeten,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Testedoene

Forumguru
-
Ik heb dan geen Fabia 3 maar 'n 1,2 TDGL (2) en mij valt het op dat de auto niet op de motor afremt ofwel zeer weinig. In 5 houdt ie maar net 'n afdaling van 3% vast in 4 is 't 5% en dat komt m.i. niet door 't kleine motortje met die lage compressie, want als je gas geeft is ie, boven ca 1700 tpm, ineens erg potent. Dat kan m.i. dus niet terug geworpen worden op klein en weinig compressie. Ik heb 't vermoeden dat er iets anders in het spel is. Ik denk dat het speciale vliegiel hier wel eens debet aan zou kunnen zijn of... de computer regelt bij inhouden iets met de kleppen, waardoor die meer open staan. Maar misschien hebben de technici onder ons daar 'n verklaring voor. Wat ik wel ondervind is dat als je het toepast je vaak te maken hebt met ongeduldige achterliggers bijna op de bumper. Immers men wil zo lang mogelijk met de gekozen snelheid doorrijden en dan flink op de rem. Ben benieuwd naar de reacties. Groeten,
Joop.
Hij reageert vinnig dankzij de turbo. De lage compressie zorgt ervoor dat hij weinig inhoudt.
Je moet dat eens proberen met een zware motor van enkele generaties terug... een serieus verschil!
 

Kogamyata

Senior Member
@Testedone Ik heb vergelijking 20 jaar Peugeot 405 diesel zonder turbo 1905 cc. Hield caravan vast op 6 a 7% afdaling in 5. Jetta 1600 d 1985 zonder caravan remde minder af dan 405 maar beduidend meer dan Fabia en was toch ook maar 1600 cc wel nog indirect ingespoten. Fabia is direct. Bij directe inspuiting is compressie lager ca 1-16 bij de 405 en de Jetta was dit 1:23. Maar die turbo klinkt plausibel, want die doet met gas terug, niets. Dan constateer ik dat die turbo ontzettend veel kracht ontwikkeld, dat moet dan toch wel ca 50% zijn.
 

Kogamyata

Senior Member
Oja, @testedone, ik ben nog iets vergeten. Als ik met nog koude motor afrem op de motor dan doet de turbo dus ook niets, maar dan remt ie ineens wel sterk af, waar ligt dat dan weer aan. Niet alleen aan nog dikke olie hè, want die is juist dun bij koude en dik bij warme motor. Dus toch dat vliegwiel of iets door de computer?
 

LT83

Forumguru
Oja, @testedone, ik ben nog iets vergeten. Als ik met nog koude motor afrem op de motor dan doet de turbo dus ook niets, maar dan remt ie ineens wel sterk af, waar ligt dat dan weer aan. Niet alleen aan nog dikke olie hè, want die is juist dun bij koude en dik bij warme motor. Dus toch dat vliegwiel of iets door de computer?

Pardon? Olie is dun bij koude en dik bij warme motor?
 
Bovenaan Onderaan