Hoe het zuinigst met fabia 3, 1.2 tsi 90 pk rijden

Kogamyata

Senior Member
@Canon-Eye Je begrijpt 't wel denk ik. Maar we zijn er uit. Niet om de olie maar de inspuiting. jij zit/zat toch ook met die vraag? Het gaat er toch om om iets op te steken. Soms moet je daar veel over schrijven. Maar uiteindelijk komt dan Das Aha Erlebnis.:thumbsup:
 

Luuk Thijssen

Forumguru
Als je iets inhoudelijks probeert duidelijk te maken waar Joopie het niet mee eens is of niet wil begrijpen doet het er niet toe toch?
Het gaat om de vraag over het afremmen op de motor, dat er daaromheen een hoop onzin op het forum verspreid wordt doet niet terzake ;)
 

andrehj

Forumguru
@Helmond42 dat een diesel bij koude motor meer af remt op de motor zal waarschijnlijk door de inspuiting komen.
De voor en na inspuiting verschillen namelijk bij koude en warme motor.
Sorry, maar dit klopt van geen kant. Zodra je namelijk afremt op de motor wordt er in het geheel geen brandstof meer ingespoten. Het moment van inspuiten is voor het afremmen dus ook totaal niet van belang.
Hoe groot de remmende werking van een motor is, is vooral afhankelijk van motorinhoud en compressieverhouding.
En als de motor koud is, is ook de versnellingsbak koud, en loopt alles wat zwaarder, vandaar dat een koude motor nog beter afremt dan een warme (en een koude motor dus ook veel meer brandstof vraagt dan een warme).
 

Spierings

Forumguru
Sorry, maar dit klopt van geen kant. Zodra je namelijk afremt op de motor wordt er in het geheel geen brandstof meer ingespoten. Het moment van inspuiten is voor het afremmen dus ook totaal niet van belang.
Hoe groot de remmende werking van een motor is, is vooral afhankelijk van motorinhoud en compressieverhouding.
En als de motor koud is, is ook de versnellingsbak koud, en loopt alles wat zwaarder, vandaar dat een koude motor nog beter afremt dan een warme (en een koude motor dus ook veel meer brandstof vraagt dan een warme).
Volgens mij scheelt dit ook met warme en koude motor, voor goede milieu eigenschappen is het de bedoeling dat de motor sneller op werktemperatuur is.
Dit kan op diverse manieren berijkt worden.
Een mogelijk is een aangepaste injectie cycle waarbij mogelijk alleen een voor inspuiting.

De invloed van zwaarder draaiend koude draaiende delen zal beperkt zijn omdat dat niet in verhouding staat met het gewicht wat het af moet remmen bij afremmen op de motor.
 

CDK

Forumguru
dat afremmen op de motor bij mijn 3.6 is gigantisch tov de 1.2 Fabia van mijn lief, maar het volume is dan ook 3 maal groter.
 

Kogamyata

Senior Member
En @Helmond42 de olie temperatuur van de meeste auto's zal echt wel bij autobaan gebruik boven die 100 graden uitkomen

Ik heb dat ook niet gezegd. Ik heb gezegd bij de meeste. Als je alles hierover gelezen hebt zul je zien dat de gevarenzone bij 130 gr C ligt. Die stelling komt niet van mij maar van kennelijk 'n kenner. Het gaat niet om de olie, maar om het lange uitlopen en weinig afremmen op de motor. Sommigen vinden dat dit aan de koue dikke olie ligt, anderen aan de compressie van 'n klein motortje en er was ook iemand die het over verschillen in de inspuiting had en dat laatste leek mij 'n plausibele verklaring. Maar die wordt nu weer onderuit gehaald. Zaak is wel dat 'n op 't oog zo eenvoudig iets, toch heel wat stof doet opwaaien. Dat is ook goed, want hierdoor kun je alleen maar meer te weten komen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
multigrade' oliën: Vandaag de dag heeft de technologie er ons toe gebracht om 'multigrade' oliën te produceren. Dit zijn oliën waarvan de viscositeit tegelijkertijd voldoet aan de eisen van twee verschillende viscositeitklassen. Bv een motorolie 15W40. Bij temperaturen onder 0°C zal de viscositeit overeenkomen met de viscositeitklasse SAE 15W en voor temperaturen boven 0°C zal de viscositeit overeenkomen met die van de viscositeitklasse SAE 40. Dit heeft als groot voordeel dat men nu één motorolie , jaar in jaar uit , kan gebruiken voor het smeren van motoren. Hoe dunner een olie is bij koude temperatuur des te sneller deze zal circuleren in uw motor en des te minder slijtage de motor zal ondervinden tijdens het koudstarten. Wat is het verschil tussen een minerale, semi-synthetische en een synthetische olie? Een minerale olie is een olie die gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven. Shell UNIVERSAL (SAE 15W40) - Shell SELF (SAE 20W50) - Shell Helix Standaard (SAE 15W40) Een semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische basisoliën. Deze semi-synthetische oliën bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeit index het geen Uw motor een betere bescherming biedt tijdens het koud starten en U toelaat om langere verversingsperiodes na te leven. Shell Helix PLUS (SAE 10W40) - Shell HELIX DIESEL PLUS (SAE 10W40) Een synthetische olie is de meeste geraffineerde kwaliteit die de hoogste belastingen en temperaturen aankan, zij wordt aangeraden bij sportmotoren of bij personen die hun motorfiets in de watjes willen leggen. Shell HELIX ULTRA (SAE 5W40) - Shell HELIX DIESEL ULTRA (SAE 5W40) Shell's semi-synthetische en synthetische oliën zijn ontwikkeld op basis van de XHVI (Extra High Viscosity Index) basisoliën, een gepatenteerd productieproces , exclusief ontwikkeld door Shell Deze XHVI oliën hebben de eigenschap veel minder vlug te verdunnen bij hogere temperaturen dan minerale oliën. Het gebruik van dergelijke basisoliën in combinatie met hoogwaardige additieven zorgen ervoor dat dergelijke motoroliën Uw motor een maximale bescherming bieden onder de meest extreme omstandigheden.
 

Kogamyata

Senior Member
multigrade' oliën: Vandaag de dag heeft de technologie er ons toe gebracht om 'multigrade' oliën te produceren. Dit zijn oliën waarvan de viscositeit tegelijkertijd voldoet aan de eisen van twee verschillende viscositeitklassen. Bv een motorolie 15W40. Bij temperaturen onder 0°C zal de viscositeit overeenkomen met de viscositeitklasse SAE 15W en voor temperaturen boven 0°C zal de viscositeit overeenkomen met die van de viscositeitklasse SAE 40. Dit heeft als groot voordeel dat men nu één motorolie , jaar in jaar uit , kan gebruiken voor het smeren van motoren. Hoe dunner een olie is bij koude temperatuur des te sneller deze zal circuleren in uw motor en des te minder slijtage de motor zal ondervinden tijdens het koudstarten. Wat is het verschil tussen een minerale, semi-synthetische en een synthetische olie? Een minerale olie is een olie die gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven. Shell UNIVERSAL (SAE 15W40) - Shell SELF (SAE 20W50) - Shell Helix Standaard (SAE 15W40) Een semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische basisoliën. Deze semi-synthetische oliën bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeit index het geen Uw motor een betere bescherming biedt tijdens het koud starten en U toelaat om langere verversingsperiodes na te leven. Shell Helix PLUS (SAE 10W40) - Shell HELIX DIESEL PLUS (SAE 10W40) Een synthetische olie is de meeste geraffineerde kwaliteit die de hoogste belastingen en temperaturen aankan, zij wordt aangeraden bij sportmotoren of bij personen die hun motorfiets in de watjes willen leggen. Shell HELIX ULTRA (SAE 5W40) - Shell HELIX DIESEL ULTRA (SAE 5W40) Shell's semi-synthetische en synthetische oliën zijn ontwikkeld op basis van de XHVI (Extra High Viscosity Index) basisoliën, een gepatenteerd productieproces , exclusief ontwikkeld door Shell Deze XHVI oliën hebben de eigenschap veel minder vlug te verdunnen bij hogere temperaturen dan minerale oliën. Het gebruik van dergelijke basisoliën in combinatie met hoogwaardige additieven zorgen ervoor dat dergelijke motoroliën Uw motor een maximale bescherming bieden onder de meest extreme omstandigheden.

Moeten we hieruit nu begrijpen dat de moderne oliën bij koude start dunner vloeibaar en bij warme dikker vloeibaar is of niet? Bedankt voor je bijdrage.
joop.
 

Joske

Forumguru
De olie zal bij ijskoude start idd andere visceuse eigenschappen vertonen MAAR uiteindelijk staat er ook dat de olie "minder" dun zal worden bij hogere temperaturen.
 
Bovenaan Onderaan