Hoe het zuinigst met fabia 3, 1.2 tsi 90 pk rijden

Ok, ik weet het...;).. rustig aan..

maar zijn er echter nog betere tips om het brandstofgebruik, en dan speciaal voor de tsi, zo laag mogelijk te houden?

alvast bedankt,

ruud
 

CDK

Forumguru
@ruud5, een fluwelen voetje want met schoenmaat 49 krijg ik'm niet zuiniger als 13.5km op 1 liter (en mijn vrouw trouwens ook niet) Ik heb het idee dat dat ten dele komt door de 5 bak, met DSG 7 zal hij vast en zeker zuiniger zijn.
 

Vlokkie

Senior Member
De teller staat nu op 1700 km en tot nu toe 17,5 km op 1 liter gereden met DSG 7 (110 pk).
Bij rustig rijden schakelt de DSG al bij 2000 toeren op, misschien is dit ook gelijk een tip om zuiniger te rijden...
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Of met de 6-bak Corné.. Maar dan moest je de 110pk nemen dacht ik.
DSG is op papier altijd minder zuinig dan handgeschakeld. :)
 

Spierings

Forumguru
Merk met mijn wat oudere Fabia tsi dat hij met name zuinig loopt op langere stukken met beschaafde snelheid 80-100km per uur.

Met korte stukjes lust hij hem wel...
 

CDK

Forumguru
klopt maar schakelt daarentegen giga vroeg op (eco software) en sneller dus minder aandrijfverliezen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
In het algemeen geldt, dat een gelijkmatige snelheid (veel gebruik van de cruisecontrol) het verbruik ook behoorlijk drukt. Het regelmatig optrekken kost kennelijk méér brandstof dan er wordt bespaard bij het afremmen op de motor.

En wat ook helpt: consequent wat vroeger van het gas af bij nadering van punten waar je sowieso moet stoppen of flink vertragen (rotondes of drukke punten al dan niet met verkeerslichten, etc.), dus in het algemeen gesproken: ver vooruitkijken en goed anticiperen.

Als ik op een 100km-weg het gas zo'n 600 meter vooraf loslaat, dan kom ik nog steeds met meer dan 50 km/u bij de rotonde aan en moet ik dus alsnog bijremmen. Als ik tot 300 meter het gas erop hou, dan verlies ik hooguit een seconde of 5, maar ik zet wel veel meer duurbetaalde kinetische energie om in warmte door het extra bijremmen.
 

Spierings

Forumguru
Dat zou ik zelf niet doen, rij een beetje in de powerband van het motortje. Is ook veel beter voor de motor..

Zou gewoon bij 2500-3000 toeren op schakelen.
 

Spierings

Forumguru
de tsi geeft bij 1400 toeren al zijn maximale vermogen af..volgens het boekje dan!
Boekje nogmaals lezen, vermogen is anders als koppel.

Maar je hebt gelijk dat het koppel er al is vanaf dat toerental is, maar dat houd niet in dat het goed is om er als een slak mee te gaan rijden. En er de hele tijd mee op dat toerengebied van 1400 te rijden Heb ook wel eens klachten over olieverbruik voorbij zien komen, deze waren weg bij normaal rijgedrag..dan praat ik niet eens over vervuiling
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Skoda-MAN

Forumguru
Mijn schakelindicator geeft aan dat als ik 55 constant rij ik naar 5 moet schakelen en bij 62 naar 6e.
Het motortje draait dan net 1250 toeren, moet dus kunnen.
Bij een diesel doen we het ook en daar is de lagerbelasting zeker niet minder.
We moeten niet vergeten dat de motor techniek de laatste jaren drastisch is veranderd en niet te vergeten de smeerolie en oliepomp die bij lage toeren al maximale druk geeft.
 

Altos

Banned
Met onze O3 had ik dezelfde gedachte als @Skoda-MAN echter denk ik daar nu anders over.
We schakelde altijd keurig met de schakelindicator mee en dat ging prima tot we na 30.000/40.000 kilometer wat problemen kregen die tot op heden nog steeds niet helemaal weg zijn. Het begon met trillingen onder de 2.000 toeren met 80km in de 6e...nu voorts ook al bij 75 in de 5...de dealer denkt aan vervuiling...er is inmiddels 95.000 km gereden met de auto waarvan zeker 70.000 snelweg kilometers...dus lui is hij niet meer en schoon ook voor zover dat kan zonder verdere reiniging.
Maandag gaat de auto naar de dealer om wat uit te lezen omdat sinds enkele weken tijdens de koude start stationair de auto rumoerig loopt en pas weg gaat na wat gasgeven...of het samengaat weet ik nog niet maar het is niet uitgesloten.
Ik zou adviseren om iets later te schakelen dan de indicator aangeeft en dan komt het goed. En idd is rond de 80/90 de zuinigste snelheid maar niet altijd de makkelijkste snelheid natuurlijk voor de hele reis mits veel snelweg. Verder dan 3500 toeren is ook niet nodig tenzei je gaat inhalen of een oprit op gaat. Anticiperen is idd key tot een laag brandstofverbruik. Mijn nieuwe F3 komt hopelijk binnenkort en ga ik ook wat losser inrijden dan de O3...doe ermee wat je wilt, veel succes
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Rij zelden wat de schakel indicator aangeeft.
Met de tsi draai ik altijd minimaal 2000 toeren.

Je schakel indicator zal bij een beetje gas bij dat toerental ook zeggen dat je terug moet schakelen.
Blijf je in dezelfde versnelling bij optrekken is het ook nog ten nadele van het brandstof verbruik aangezien dat hij zo laag in toeren nauwelijks iets doet


Oliedruk zal wel goed zijn, gaat mij meer om de vervuiling van je motorblok. Vooral van een diesel die continu zeer laag toeren rijd zal op ten duur de inlaat en egr vol met roet zitten. De luchtstroming is dan gewoon te gering om de troep weg te blazen
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ok, ik weet het...;).. rustig aan..
maar zijn er echter nog betere tips om het brandstofgebruik, en dan speciaal voor de tsi, zo laag mogelijk te houden?
Ik heb het hier al vaker geschreven:
  1. Geen brede banden monteren, maar ga gewoon voor de standaard 185/60R15.
  2. Gebruik banden met een lage rolweerstand, zoals Michelin Energy Saver, Dunlop Sport BluResponse of Goodyear EfficientGrip Performance.
  3. Remmen zoveel mogelijk vermijden. De auto bij stoplichten en kruisingen uit laten rollen.
  4. Korte stukjes (< 5 km) vermijden. Die kun je veel beter op de fiets doen. Is tevens veel beter voor je eigen gezondheid.
  5. Niet te hard rijden. Liefst niet boven de 110 km/h, daarboven loopt het verbruik erg snel op.
  6. De airco niet gebruiken als je die niet nodig hebt en op tijd (5 a 10 min voor aankomst) uitzetten. Spaart brandstof en voorkomt tevens schimmelgroei en is daardoor ook weer beter voor je eigen gezondheid.
  7. Zo weinig mogelijk in de stad rijden (combineert mooi met 4.)
Als je deze regels volgt kun je zelfs met een zware Superb, die ook nog geregeld een aanhanger trekt gemiddeld onder de 7 l/100 km blijven (zie mijn signature).[/QUOTE]
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Rij zelden wat de schakel indicator aangeeft.
Met de tsi draai ik altijd minimaal 2000 toeren.
Dat hoeft echt niet. Zowel met onze S2 als met onze Twingo (met 1.2 16v turboloos motortje) rijden we eigenlijk altijd tussen de 1500 en 2000 toeren. Pas boven de 90 komt de toerenteller daarboven. Beiden motoren draaien als een zonnetje en zijn niet vervuild.
 
Zo reed ik met mijn Mii eigenlijk ook altijd. Meestal zo rond de 1500 toeren en daar haalde ik uiteindelijk een verbruik van 1 : 20 op. Niet slecht.

Om andere redenen dan het verbruik ben ik nu naar de Fabia gegaan en vroeg me dus af wat nu het slimste is. Veel van voorgaande tips zijn mij bekend maar het gaat me vooral om te achterhalen of je de tsi in een minimaal aantal toeren zijn werk kan laten doen en of dat dan op de lange termijn geen problemen oplevert voor de motor. En dan heb ik het vooral over stadswerk.

Op de grote weg zal ik 'm dan af en toe eens flink doorblazen..;)..om de boel wat soepel te houden..
 

Joske

Forumguru
Stadsverkeer is altijd funest voor je verbruiks(gemiddelde).. het stoppen en vervolgens terug vertrekken in eerste zorgt voor het grootste verbruik. Plus je krijgt vaak niet de kans eenzelfde snelheid langdurig aan te houden. Welke net je verbruik gunstig beïnvloedt.
Het zal voornamelijk er aan liggen hoe je kan anticiperen op het verkeer rondom je.
 

Spierings

Forumguru
@andrehj ik denk dat jij zoizo een heel andere rijstijl erop na houd als mij.

Maar vind zelf de tsi ook het fijnste op het gas reageren tussen 2000-3000. Daaronder pakt hij gewoon iets minder op bij een wat vlottere rijstijl.

Niet iedere motor is even gevoelig voor vervuiling, maar je merkt het meestal wel als je een auto van een trage rijder hebt(met name diesel).
Heb vaak zat een wagen bij een onderhoudsbeurt gehad welke toch flink blaakte bij paar keer goed optrekken.
Daarna is het gewoon over en pakt hij soms wat mooier op. Oorzaak is dan waarschijnlijk toch vervuiling van de turbo en inlaat traject.
 
Bovenaan Onderaan