Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriktv

Forumguru
https://www.adac.de/der-adac/rechtsberatung/ausruestung-und-wartung/winterreifenpflicht-faq/

Was wurde durch die Änderung der Winterreifenverordnung neu geregelt und welche Reifen dürfen jetzt verwendet werden?
Neu ist, dass es nicht mehr ausreicht, wenn die Reifen mit einer M + S-Kennzeichnung versehen sind.

Vielmehr verweist § 2 Abs. 3a der StVO jetzt auf den neuen § 36 Abs. 4 der StVZO, weshalb nur noch solche Reifen als wintertauglich gelten, welche mit dem Alpine-Symbol (Bergpiktogramm mit Schneeflocke) nach der Regelung Nr. 117 der Wirtschaftskommission der Vereinten Nationen für Europa (UNECE) – Einheitliche Bedingungen für die Genehmigung der Reifen hinsichtlich der Rollgeräuschemissionen und der Haftung auf nassen Oberflächen und/oder des Rollwiderstandes (ABl. L 218 vom 12.8.2016, S. 1) gekennzeichnet sind.

Während die Bezeichnung „M+S“ keinen einheitlichen Prüfkriterien unterliegt, muss beim Alpine-Symbol der Reifen mit einem standardisierten Modell verglichen werden und einheitliche Prüfverfahren und strenge Kriterien überstehen.

Bis zum 30. September 2024 gelten Reifen mit M+S Kennzeichnung als wintertauglich, wenn sie bis zum 31. Dezember 2017 hergestellt worden sind. Mit dieser sehr langen Übergangsregelung will der Gesetzgeber finanzielle Härten dadurch vermeiden, dass bereits produzierte bzw. gekaufte Reifen noch aufgefahren werden können.


Samengevat: banden met enkel de aanduiding M+S gelden niet officieel als winterband. Iedereen kan dit stempel gebruiken. Het Alpine symbool is een officieel keurmerk met bijbehorende kwaliteitstests. Er is tot de herfst van 2024 een overgangsregeling voor banden die t/m 2017 geproduceerd zijn. Ik doe niet snel 7 jaar met banden, maar wellicht is het voor sommigen nu al relevant :).

57E7C129-6A25-4693-A69F-75FFB4F07A9F.jpeg

De boete als je verwijtbaar geen goede winterbanden hebt bedraagt nu €60-80 en.. een punt in Flensburg :nailbiting:

Ik ben benieuwd of alle allseasonbanden het symbool hebben. Wat mij betreft kan de discussie hierover in het Het grote winterbanden topic 2017-2018 gevoerd worden, maar ik maak even een apart topic, zodat iedereen gewaarschuwd is.
 

Rallye

Forumguru
Vreemd. Ik dacht dat je altijd al een sneeuwvlokje op je M+S-banden moest hebben. Ook bijvoorbeeld in deze thread op een ander forum (uit 2014) wordt dat gezegd: https://www.wintersporters.nl/forum/topic/151392

Ik dacht overigens ook dat sneeuwkettingen in Nederland verbonden waren, maar volgens de ADAC is dat niet zo:

Dänemark, Großbritannien, Polen, Belgien, Niederlande
Hier gibt es keine generelle Winterreifenpflicht. Anstelle von Winterreifen können meist auch Schneeketten an den Antriebsrädern verwendet werden. Allerdings nur, wenn die Straße durchgängig oder fast durchgängig mit Schnee oder Eis bedeckt ist.
 

EdK

Forumguru
Tsja mot er wel eens weer flink wat sneeuw liggen in nederland voor je wat aan sneeuwkettingen zou hebben.....
ach misschien wel deze winter.... je weet het niet...
 
Hallo allen, eind januari ben ik het bezit van een nieuwe O3 RS, vermits we dan volop in het winterseizoen zitten ben ik geneigd de auto direct op winterbanden te zetten. Spijtig genoeg past mijn huidige set winterbanden niet op de nieuwe auto en ben ik volop op zoek naar een nieuwe winterset. Mijn budget valt tussen de 800 en 900€. Wat raden jullie aan ?
 

CDK

Forumguru
Welke maat velgen zitten er onder je RS? Uit je bericht maak ik op dat je de de banden op velg wil wisselen en dat je dus niet een extra set velgen wil aanschaffen voor de winterbanden? Een extra set velgen is wel aan te raden overigens, banden worden van herhaaldelijk monteren / demonteren niet beter....
 

0ri0n88

Forumguru
Gaan je zeker bevallen die crossclimates. Het is dat de maat op mijn Merc het niet toelaat anders zaten ze er al onder. Gelukkig heeft mijn buurman nog een mooie set merc velgen met winterbanden voor me die ik mag gebruiken aangezien hij ze niet meer kan gebruiken. Michelin alpins komen eronder
 

andrehj

Forumguru
Voor anderen die nog all-seasons overwegen: Naast de bekende toppers Michelin CrossClimate+ en Goodyear Vecor 4Seasons G2 is er dit najaar een nieuwe topper verschenen: De Continental AllSeasonContact.
Korte samenvatting van de eerste test die ik van deze band heb gevonden (in de maat 205/55R16):

Sneeuw:
1. Conti
2. Goodyear
3. Michelin

Nat:
1. Goodyear
2. Conti
3. Michelin

Droog:
1. Michelin
2. Conti en Goodyear

Rolweerstand:
1. Conti
2. Michelin en Goodyear

Geluid:
1. Goodyear en Michelin
2. Conti

Conclusie: Deze drie zijn erg aan elkaar gewaagd, en het is moeilijk een echte winnaar aan te wijzen.
 

EdK

Forumguru
en waarom is de Vredestein niet in dit verhaal meegenomen ??
dan heb je namelijk de 4 toppers... als die conti echt een topper is......
 

0ri0n88

Forumguru
de all season zijn straks niet meer geldig in duitsland als winterband
Geldt dat ook voor de all seasons met sneeuwvlok? Volgens mij is m+s logo nu al voldoende maar de 4 seasons waar het hierboven over gaat hebben ook een sneeuwvlok volgens mij. Weet niet of het daar ook voor geldt dan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook niet als ze gewoon het M+S symbool dragen?
"Straks" valt wel mee. Na een overgangstermijn van meerdere jaren (ergens op het forum al iets over geschreven***)) is het M+S symbool alleen niet meer voldoende, maar de "bergtop met ijskristal" wel.


<edit>
***) Zie volgende post: je kunt er dus nog 5 jaar mee toe. Normaal gezien zijn ze dan toch wel versleten, dus de nu toegestane types kun je nog rustig aanschaffen. Komen binnenkort wellicht ook aanbiedingen van uitloopmodellen...
 
Laatst bewerkt:

Tallguy

Forumguru
Wat betreft de M+S banden in Duitsland: Lees dit even:

In de Alpenlanden is er een periode dat je verplicht winterbanden moet hebben, in Duitsland daarin tegen moet je dit hebben bij winterse omstandigheden. Maar er zijn strengere eisen opkomst voor winterbanden in Duitsland . Alleen banden met het sneeuwvlok symbool geldt vanaf 1 januari 2018 als winterbanden.

Wat heeft dit tot gevolg?
Vanaf 1 januari 2018 voldoe je niet meer met banden waar alleen de aanduiding M+S (modder en sneeuw) op staat. De reden is dat een M+S band niet volgens een vastgelegde richtlijn is. De term M+S stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en was een aanduiding voor terreineigenschappen van een band. Een sneeuwvlok symbool geeft wel aan dat het aan richtlijnen voor winterse eigenschappen voldoet. Een band met een sneeuwvlok heeft een remtest ondergaan op sneeuw en voldoet onder de meest strenge winterse omstandigheden.

Overgang
Nu betekent dat niet dat je per 1 januari 2018 nieuwe winterbanden moet kopen. mocht je een M+S band hebben. Er geldt gelukkig een overgangsregeling. Heb je aantoonbaar een band met een M+S symbool en die heb je gekocht voor 1 januari 2018, dan hoef je deze niet meteen te vervangen. Dit valt te controleren door middel van een DOT code op de band.

Een DOT code staat voor Department Of Transportation, deze code is verplicht in de VS en biedt verschillende informatie. Zoals het jaar van productie, alle banden na 2000 hebben een 4 cijferige code waarin je het jaar kan terug vinden. De eerste twee is de week van productie en de laatste twee het jaar van productie.

Alle winterbanden die gekocht worden na 1 januari 2018 moeten een sneeuwvlok symbool hebben.



(bron:http://fantastischoostenrijk.nl/strengere-eisen-winterbanden-duitsland-in-2018/)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan