Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

andrehj

Forumguru
Nog even terugkomend op het thema wel of geen winterbanden bij temperaturen tussen de 0 en 10°C: Zojuist kwam ik deze test van Unfallanalyse Berlin tegen, waar bij precies deze temperaturen diverse remtesten zijn gedaan met zomer- en winterbanden. Dit zijn precies de temperaturen zoals die ook in de NL winter voorkomen.
Dit tabelletje geeft de belangrijkste uitkomsten weer:
tabelle01.jpg


Helaas is dit onderzoek al weer uit 2007, en zijn de banden sindsdien verder verbeterd. Echter, dat geldt zowel voor de zomer- als de winterbanden, waardoor de conclusies niet echt zullen wijzigen.
De conclusies die je hieruit kunt trekken zijn:
  • Op droog wegdek wint de zomerband (tot onder het vriespunt), pas bij temperaturen onder de -5°C doet de winterband het beter.
  • Op nat wegdek maakt het tussen de 0 en 7° niet zoveel uit. Soms wint de zomerband en soms de winterband.
  • Op nat wegdek onder 0° (dan zal er dus zout gestrooid zijn) is de winterband beter.
Maar mijn algemene conclusie blijft staan: Rij in een Nederlandse (of noordduitse) winter maar op een goede all-seasonband.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik ben het er ook mee eens al is het wel van belang om af te wegen het aantal kilometers wat je rijdt en evt wintersportambities (zoals ik)
maar zelfs in dat geval met de vredestein quatrac5 of michelin crossclimate heb je een heel behoorlijke all season band die je mag gebruiken op plekken waar winterbandenplicht is.
in mijn optiek zijn dit de beste banden voor het weer in Nederland aangezien we geen winter of zomer hebben zat regenval en geen extreem hoge temperaturen. Scheelt je een hoop gewissel en opslag en dergelijke.
 

yves1966

Forumguru
In heel veel testen is reeds bewezen dat een all-season band niet de kwaliteiten haalt van zowel winter- als zomerbanden. Zomerbanden hebben in winterse omstandigheden een veel grotere remafstand en
winterbanden hebben meestal te weinig waterafvoer. Daarom best kiezen voor de toppers uit de testen en daar haal je steeds profijt uit. Ik snap niet waarom zo veel mensen besparen op banden, het is het enige houvast met de weg!
Als winterband heb ik nu de Nokian WR A3 in bestelling van zodra mijn extra Stratos-velgen geleverd zijn, een zeer goede band uit de top3 die in finland in reële omstandigheden getest worden.
 

0ri0n88

Forumguru
Helemaal mee eens @yves1966 maar welke winterse omstandigheid dan? Ok was een beetje dit jaar in Groningen en dat was veelal ijzel en daar helpt geen band tegen. Ik bedoel te zeggen als je niet veel rijdt dus tot 20000km per jaar vind ik persoonlijk een all season echt wel geschikt genoeg en die is bewezen erg effectief mits je dus de vredestein of michelin neemt niet de ouderwetse 4season band.
Naar mijn mening met het weer in NL kan je dan zowat iedere maand je banden wisselen met het huidige weer hier (12 graden in december en wellicht nog een sneeuwbui in april) .
rijd je erg veel en vooral ook in het buitenland dan is wisselen zeker aan te bevelen.
 

0ri0n88

Forumguru
hier zie je een goede test van die crossclimate band van michelin.
het is dat er nog goeie vredestein quatrac 5 op zit anders worden het zeker deze de volgende keer :D
 

yves1966

Forumguru
Helemaal mee eens @yves1966 maar welke winterse omstandigheid dan? Ok was een beetje dit jaar in Groningen en dat was veelal ijzel en daar helpt geen band tegen. Ik bedoel te zeggen als je niet veel rijdt dus tot 20000km per jaar vind ik persoonlijk een all season echt wel geschikt genoeg en die is bewezen erg effectief mits je dus de vredestein of michelin neemt niet de ouderwetse 4season band.
Naar mijn mening met het weer in NL kan je dan zowat iedere maand je banden wisselen met het huidige weer hier (12 graden in december en wellicht nog een sneeuwbui in april) .
rijd je erg veel en vooral ook in het buitenland dan is wisselen zeker aan te bevelen.
Ik doe persoonlijk ook maar 15K per jaar maar ik werk volcontinu en in het weekend als de temperaturen rond of onder het vriespunt zijn is er zelden om 5u s'morgens gestrooid en dan heb je duidelijk voordeel met winterbanden. Wisselen doe ik zelf zodat ik kan wachten tot het echt nodig is om de winterbanden eronder te steken. Met een goede garagekrik en een makita slagmoersleutel op batterijen is het slechts een half uurtje werk. Tevens kan ik dan de andere velgen eens grondig reinigen aan de binnenkant ook. Financieel kost het u weinig meer, slechts de prijs van de extra velgen, want de km's zijn dan verdeeld over beide sets banden.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik doe persoonlijk ook maar 15K per jaar maar ik werk volcontinu en in het weekend als de temperaturen rond of onder het vriespunt zijn is er zelden om 5u s'morgens gestrooid en dan heb je duidelijk voordeel met winterbanden. Wisselen doe ik zelf zodat ik kan wachten tot het echt nodig is om de winterbanden eronder te steken. Met een goede garagekrik en een makita slagmoersleutel op batterijen is het slechts een half uurtje werk. Tevens kan ik dan de andere velgen eens grondig reinigen aan de binnenkant ook. Financieel kost het u weinig meer, slechts de prijs van de extra velgen, want de km's zijn dan verdeeld over beide sets banden.

Het is waar ieder zich het prettigst bij voelt denk ik zo.
Ik rij iedere dag om 5:30 naar mijn werk maar hier is wanneer nodig altijd gestrooid (verschilt wellicht per regio) Wellicht ben ik niet zo handig als jij om het zelf om te wisselen heb wel een monteur die voor weinig deed, wisselde hiervoor ook altijd maar had idd het gevoel dat ik altijd de verkeerde band omhad liggen :maakmegek:
Ben nu zeer te spreken over de vernieuwde soort all season band die mijns insziens meer dan voldoende grip bied voor dat beetje winter hier in NL.
Voor de rest moet ieder lekker doen wat die wil het is een forum dus we kunnen de ervaringen en kennis delen vind je niet?
 

Canon-Eye

Forumguru
In heel veel testen is reeds bewezen dat een all-season band niet de kwaliteiten haalt van zowel winter- als zomerbanden. Zomerbanden hebben in winterse omstandigheden een veel grotere remafstand en winterbanden hebben meestal te weinig waterafvoer. Daarom best kiezen voor de toppers uit de testen en daar haal je steeds profijt uit. Ik snap niet waarom zo veel mensen besparen op banden, het is het enige houvast met de weg!
Je hebt gelijk - vooral als we het hebben over de echte kilometervreters die ook nog de wintersportbergen in willen.

Maar alleen focussen op die "toppers" van jou is voor heel veel mensen vandaag de dag echt niet meer nodig. De modernste generatie allseasons (CrossClimate en vergelijkbaar) presteert voor normaal, hoofdzakelijk Nederlands gebruik ruimschoots voldoende.
Natuurlijk zijn er ook betere banden - net zo goed als er ook betere auto's zijn dan bijvoorbeeld een Skoda (echt waar!). Maar waarom zou ik een Rolls moeten kiezen als mijn Fabia mij ook droog en met warme voeten brengt waar ik zijn moet? Hij doet er alleen wat langer over. So what - er is niks mis met het aanpassen van m'n rijstijl en -tempo aan de omstandigheden.
(Dat moet trouwens mét winterbanden ook, dit wordt nog wel eens vergeten...)

Over de kosten: die betreffen niet zozeer de banden zelf, die slijten immers allemaal alleen als ze gebruikt worden zoals je zelf al aangeeft. Maar je moet extra werk (laten) doen en tevens investeren in extra velgen dan wel nóg meer extra werk en tijd aan het wisselen besteden. Arbeid en/of tijd is ook in geld uit te drukken, maar persoonlijk had ik meer hinder van al dat gedoe eromheen. Wintersport heb ik nooit gewild en als het weer hier me écht te slecht is, dan hoef ik niet (meer) weg...

Daarom mijn tweede set velgen inclusief de nog bruikbare winterbanden weggegeven binnen de familie en de zomersloffen vervangen door CrossClimates. En dat voorlopig tot mijn grote tevredenheid.
 
Laatst bewerkt:

Michel-nl

Senior Member
Ik vergelijk het nog steeds met mijn foto hobby.

Als je een spiegel reflex koopt met een lens die zowel groothoek als Tele lens is. Heb je van beide maar een beetje en vindt je op uiterste standen beperkingen in beeld en kleur.

Ook hier geld dat de gebruiker genoegen neemt met de beperkingen om het wisselen uit te sparen.

Ik heb liever een aparte lens voor beide gebruiken. Dan heb je op dat specifieke gebied de beste kwaliteit en opties die je wilt.

Het wisselen is in deze geen enkel punt en doe ik met plezier.

 

Canon-Eye

Forumguru
Die vergelijking is wel aardig, maar gaat nogal mank.
Ik hoef mijn camera immers niet op te krikken om van objectief te wisselen.

En ik gebruik 3 zoomlenzen van behoorlijk goede kwaliteit (10-22, 24-105 en 100-400 mm) die het over het hele bereik meer dan bevredigend doen. Daarnaast heb ik één specifiek 100mm macro-objectief - en dat gebruik ik eigenlijk maar zelden omdat ik bijna altijd prima uitkom met de andere lenzen.
Dus net als met die "echte" wintersloffen: ik heb het maar zelden écht nodig... en in die schaarse gevallen is het wisselen dan ook niet bezwaarlijk.
 

Michel-nl

Senior Member
Macro gebruik ik ook niet inderdaad. Maar goed de echte winter banden wel. Puur omdat ik vindt dat de omstandigheden in onze winters toch wel grote raakvlak heeft. Ondanks dat het niet echt winter is.

De temperaturen zijn er smorgens en ook delen van de dag wel naar. Immers onder de 7 a 10 graden is al doeltreffend.
 

andrehj

Forumguru
In heel veel testen is reeds bewezen dat een all-season band niet de kwaliteiten haalt van zowel winter- als zomerbanden.
Dat klopt, in 30cm sneeuw doet een echte winterband het beter dan een all-season band. Maar hoe vaak komt dat voor in NL? Een all-season band past daardoor veel beter bij het huidige weer dan een winterband!
Als winterband heb ik nu de Nokian WR A3 in bestelling van zodra mijn extra Stratos-velgen geleverd zijn, een zeer goede band uit de top3 die in finland in reële omstandigheden getest worden.
Finse reële omstandigheden (met de hele winter sneeuw) verschillen enorm van de NL omstandigheden (met max drie dagen sneeuw). Hier heb je in de winter veel meer aan een all-seasonband die ook op droog wegdek nog een redelijke remweg heeft, ipv een remweg die (vanaf 100 km/h) 10 meter langer is dan die van een zomerband....
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
De temperaturen zijn er smorgens en ook delen van de dag wel naar. Immers onder de 7 a 10 graden is al doeltreffend.
Van die laatste zin zou ik toch graag eens bewijs zien. De bandenindustrie maakt dit op grote schaal mensen wijs, maar komt nooit met fatsoenlijke testresultaten om dat te onderschrijven. De enige die ik tot dusver heb kunnen vinden staat in post nr 283 hierboven en komt overeen met datgene wat ik al een paar jaar dacht, namelijk dat winterbanden pas onder het vriespunt nut hebben.
Helaas is die test ook al weer uit 2007.
 

B@s0302

Senior Member
Moet eerlijk zeggen dat ik ook twijfel.. Over 5000km is het tijd voor mn 60dkm beurt, das n week of 3 in mijn geval.. Zal ik mn 18" zomerwielen er weer onder laten zetten? De 17" winter bevallen namelijk absoluut niet!
 

0ri0n88

Forumguru
Vandaar dat ik de crossclimate en quatrac 5 noem in mijn posts. Dat zijn wel degelijk goede all seasons met wintereigenschappen het zijn idd geen winterbanden of zomerbanden. Alleen blijf ik me afvragen wanneer hebben we zomerbanden nodig want zoveel zomer hebben we ook niet, vandaar dat ik het bestrijd om te wisselen in ons klimaat waar 265 regendagen per jaar zijn geen extreme zomers en weinig echte winters en dus zo een all season van een goed merk!! wellicht de beste oplossing is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan