Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

technobear

Actief lid
ET 50 kan op de SC2, mijn wintervelgen hadden die et-waarde maar waren 16" en nooit problemen mee gehad. Toegestane velgmaten staan overigens allemaal in het gelijkvormigheidsattest.
min

Het betreft een leasingwagen , tussen de papieren ben ik geen gelijkvormigheidattest tegengekomen.Maar nu weet ik genoeg, THX
 

andrehj

Forumguru
Kan iemand me zeggen of ik volgende setje winterbanden van mijn O2 combi onder mijn S2 combi kan zetten;
215 45 R17 Nokian dewelke op een Borbet velg ligt met ET 50.
Op mijn O2 liggen ze goed, met lichte snelheidsafwijking op de teller.
ET is goed, maar ze zijn eigenlijk te klein. De standaard maat voor een S2 en O2 is 225/45R17. Deze banden zijn 10 mm smaller en 4.5 mm lager. Je verlaagt je auto dus 4.5mm met deze set, en krijgt een (nog grotere) afwijking van je snelheidsmeter.
 

technobear

Actief lid
ET is goed, maar ze zijn eigenlijk te klein. De standaard maat voor een S2 en O2 is 225/45R17. Deze banden zijn 10 mm smaller en 4.5 mm lager. Je verlaagt je auto dus 4.5mm met deze set, en krijgt een (nog grotere) afwijking van je snelheidsmeter.
Smaller begrijp ik, maar lager niet. 45 bepaald toch de hoogte niet?
 

Jese8

Ex-lid
Heb zelf zomderbanden (rij heel weinig) maar nu ga ik een weekendje naar een gebied waar het mogelijk wat kan sneeuwen, Ardennen. Zal dat problemen op kunnen leveren? zullen geen centimeters zijn.
 

andrehj

Forumguru
Uiteraard levert dat problemen op. Bovendien hoorde ik net dat in Zuid-Limburg al richting de 5 centimeter sneeuw wordt voorspeld. Dat zal in de Ardennen allicht niet minder zijn.
Kijk, je bepaalt natuurlijk zelf om geen winterbanden te kopen, maar maak dan ook de keuze om niet in de sneeuw te gaan rijden, want dan zorg je (bewust) voor gevaarlijke situaties voor jezelf en je medeweggebruikers.

Als je weinig rijdt kun je beter op een goede all-season band gaan rijden, zoals de Michelin CrossClimate of de Goodyear Vector 4-seasons (2e generatie).
 

Jese8

Ex-lid
Heb op me andere wagen wel winterbanden, dus denk dat ik die maar pak als de voorspelling in Limburg al 5cm is (wist ik nog niet). Ga altijd liever met de RS weg :-p
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor wie er behoefte aan heeft: nu voordelig een garagekrik plus 2 assteunen (uit de nieuwe Makro-folder).

20160113_krik.jpg

(regeren is vooruitzien: ze moeten er ook weer af, toch?)
 

Jese8

Ex-lid
In een laatste poging nog met de Octavia weg te kunnen.. denken jullie dat een 7jx16 ET45 met 205-55-16 band zou passen?

Staat in de Krijne webshop dat deze maat geschikt is voor de RS, en hoop dat een medeforummer deze maar heeft liggen.
 

Jese8

Ex-lid
Haha, ja dat kan ik snappen. Ik dacht dat enkel een 17inch minimaal op de Octavia RS uit 2014 kon. Nu zag ik ergens dat bovengestelde maat 16" ook zou kunnen, wat mijn zoektoch wat verruimd.

Maar weet het niet 100% zeker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan